semesterersättning efter fl
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2015
    #1

    semesterersättning efter fl

    Jag ska börja jobba i mars efter att sonen börjat på förskolan i början av mars och börjar redan nu planera inför sommaren. Jag vill inte ha han på sammanslagningen under juli månad och undrar nu om någon vet hur det blir med semesterersättning?
    Jag har en fast tjänst på 50% och har varit borta i ett år och 10månad då. Har även hoppat in och jobbat lite senaste halvåret när det krisat.

    Kommer jag få semesterersättning eller borde jag ta föräldraledigt under sommarn för att vara garanteras inkomst?

    Någon som är mer insatt i detta?
  2. 1
    semesterersättning efter fl Jag ska börja jobba i mars efter att sonen börjat på förskolan i början av mars och börjar redan nu planera inför sommaren. Jag vill inte ha han på sammanslagningen under juli månad och undrar nu om någon vet hur det blir med semesterersättning?
    Jag har en fast tjänst på 50% och har varit borta i ett år och 10månad då. Har även hoppat in och jobbat lite senaste halvåret när det krisat.

    Kommer jag få semesterersättning eller borde jag ta föräldraledigt under sommarn för att vara garanteras inkomst?

    Någon som är mer insatt i detta?
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2
    Såhär står det på unionens hemsida: "Under de första 120 dagarna av en föräldraledighet tjänar man in semester som vanligt.Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande. Det motsvarar ca fyra månader av föräldraledigheten som man tjänar in semester som vanligt. (Om du är ensam vårdnadshavare är det 180 dagar.)120 dagar innebär att du tjänar in nio betalda semesterdagar under föräldraledigheten om du har 25 semesterdagar per år. Om du har 30 semesterdagar per år blir det tio betalda dagar under 120 dagars föräldraledighet. Avsikten är att dessa intjänade dagar ska ge dig en grund för betald semester när du återgår i tjänst."Tror det gäller om man har kollektivavtal och om du har en tjänst på 50% så antar jag att du har hälften så många semesterdagar? Men nu gissar jag bara Det bästa är nog att ta kontakt med ditt lönekontor och fråga!
  4. 2
    Såhär står det på unionens hemsida: "Under de första 120 dagarna av en föräldraledighet tjänar man in semester som vanligt.Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande. Det motsvarar ca fyra månader av föräldraledigheten som man tjänar in semester som vanligt. (Om du är ensam vårdnadshavare är det 180 dagar.)120 dagar innebär att du tjänar in nio betalda semesterdagar under föräldraledigheten om du har 25 semesterdagar per år. Om du har 30 semesterdagar per år blir det tio betalda dagar under 120 dagars föräldraledighet. Avsikten är att dessa intjänade dagar ska ge dig en grund för betald semester när du återgår i tjänst."Tror det gäller om man har kollektivavtal och om du har en tjänst på 50% så antar jag att du har hälften så många semesterdagar? Men nu gissar jag bara Det bästa är nog att ta kontakt med ditt lönekontor och fråga!
  5. Medlem sedan
    Jan 2011
    #3
    Oj, vad svårläst det blev när min radbrytning inte kom med :O
  6. 3
    Oj, vad svårläst det blev när min radbrytning inte kom med :O
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar