Angående det här med att ha val
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Angående det här med att ha val

    Jag är ju helt övertygad om att man alltid har valmöjligheter i livet. Alla har olika val, alla har olika möjligheter, men alla har möjligheter att välja (såvida man inte är helt liggande i koma eller som en "grönsak", men det är ju inte de flesta av oss). En del valmöjligheter är sämre än andra, men fortfarande är de valmöjligheter.

    Men det är ju många som tycker att nej, det är många som INTE har valmöjligheter i sitt liv.
    Och nu är jag nyfiken, för jag har funderat och funderat men kommer inte på någon rimlig livssituation, där man INTE har några valmöjligheter alls.

    Kan någon ge mig ett exempel på en sån situation?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Angående det här med att ha val Jag är ju helt övertygad om att man alltid har valmöjligheter i livet. Alla har olika val, alla har olika möjligheter, men alla har möjligheter att välja (såvida man inte är helt liggande i koma eller som en "grönsak", men det är ju inte de flesta av oss). En del valmöjligheter är sämre än andra, men fortfarande är de valmöjligheter.

    Men det är ju många som tycker att nej, det är många som INTE har valmöjligheter i sitt liv.
    Och nu är jag nyfiken, för jag har funderat och funderat men kommer inte på någon rimlig livssituation, där man INTE har några valmöjligheter alls.

    Kan någon ge mig ett exempel på en sån situation?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Alla har vi val men vi har olika valmöjligheter i livet beroende på även yttre omständigheter skulle jag sammanfatta det som lite snabbt. Valmöjligheter kan också så klart ändras under livet. Det som inte går i dag kan gå i morgon helt enkelt.
  4. 2
    Alla har vi val men vi har olika valmöjligheter i livet beroende på även yttre omständigheter skulle jag sammanfatta det som lite snabbt. Valmöjligheter kan också så klart ändras under livet. Det som inte går i dag kan gå i morgon helt enkelt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Ja, det har jag inte sagt emot, eller hur?
    Men längre ner tyckte du att det var "klyschigt" att säga att alla har val. Hur menade du då?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  6. 3
    Ja, det har jag inte sagt emot, eller hur?
    Men längre ner tyckte du att det var "klyschigt" att säga att alla har val. Hur menade du då?
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Vi har ju diskuterat det här förut egentligen o konstaterar att vi tycker olika.
    Men jag anser inte att min vän med MS har samma valmöjligheter i livet som ex jag har helt enkelt.
  8. 4
    Vi har ju diskuterat det här förut egentligen o konstaterar att vi tycker olika.
    Men jag anser inte att min vän med MS har samma valmöjligheter i livet som ex jag har helt enkelt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Nej, men nu vet jag inte hur många gånger jag har skrivit det här: Nej, alla har inte samma valmöjligheter.

    Har du verkligen missat att jag skrivit det?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  10. 5
    Nej, men nu vet jag inte hur många gånger jag har skrivit det här: Nej, alla har inte samma valmöjligheter.

    Har du verkligen missat att jag skrivit det?
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Plus: vad menade du med klyschigt där nere?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  12. 6
    Plus: vad menade du med klyschigt där nere?
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Det var ju inte vad det handlade om heller, att alla skulle ha SAMMA valmöjligheter och SAMMA alternativ att välja mellan.
  14. 7
    Det var ju inte vad det handlade om heller, att alla skulle ha SAMMA valmöjligheter och SAMMA alternativ att välja mellan.
  15. Medlem sedan
    Jul 2008
    #8
    Hur ser du på alla tiggare som kommer hit? Har de andra val?
  16. 8
    Hur ser du på alla tiggare som kommer hit? Har de andra val?
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Nej jag kan nog inte det.

    Sen kan det vara svårt att se möjligheterna och alternativen ibland, i synnerhet när inget av dem är något man egentligen önskar. Som när man är sjuk t ex och man faktiskt inte kan välja att bli frisk vilket man ju såklart vill, så är det lätt att tänka att man inte kan påverka sin situation alls. Då kan man behöva bli påminnd... med stooor fingertoppskänsla.
  18. 9
    Nej jag kan nog inte det.

    Sen kan det vara svårt att se möjligheterna och alternativen ibland, i synnerhet när inget av dem är något man egentligen önskar. Som när man är sjuk t ex och man faktiskt inte kan välja att bli frisk vilket man ju såklart vill, så är det lätt att tänka att man inte kan påverka sin situation alls. Då kan man behöva bli påminnd... med stooor fingertoppskänsla.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Synsättet att personer som har det svårt ö h t inte kan påverka något i sina liv gör det knappast lättare för dem.
  20. 10
    Synsättet att personer som har det svårt ö h t inte kan påverka något i sina liv gör det knappast lättare för dem.
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #11
    Att det blir just lite klyschigt eller äppel käckt att säga så då allas arenor och förutsättningar ser så olika ut.
    Ny väljer jag att säga godnatt för min mobil stavar lite som den vill.
  22. 11
    Att det blir just lite klyschigt eller äppel käckt att säga så då allas arenor och förutsättningar ser så olika ut.
    Ny väljer jag att säga godnatt för min mobil stavar lite som den vill.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Läser den lite som den vill också?
  24. 12
    Läser den lite som den vill också?
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Just i deras situation i sitt hemland...tja, de skulle ju kunna stjäla eller syssla med annat kriminellt, t ex. Därför tycker jag att det är ett bättre val de gör genom att komma hit och tigga. Inget toppenalternativ på nåt vis, men det bästa tills vidare för många av dem.
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  26. 13
    Just i deras situation i sitt hemland...tja, de skulle ju kunna stjäla eller syssla med annat kriminellt, t ex. Därför tycker jag att det är ett bättre val de gör genom att komma hit och tigga. Inget toppenalternativ på nåt vis, men det bästa tills vidare för många av dem.
  27. Medlem sedan
    Aug 2011
    #14
    Du förstår verkligen inte den enklaste mening just nu, så det är nog bäst att du sover, ja.
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  28. 14
    Du förstår verkligen inte den enklaste mening just nu, så det är nog bäst att du sover, ja.
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
    I den här f tåga Mary kommer vi liksom aldrig att komma överens. Och det är ju faktiskt också ok.
  30. 15
    I den här f tåga Mary kommer vi liksom aldrig att komma överens. Och det är ju faktiskt också ok.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Att inte hålla med i sakfrågan är en sak. Att inte se eller förstå vad sakfrågan är är en annan.
  32. 16
    Att inte hålla med i sakfrågan är en sak. Att inte se eller förstå vad sakfrågan är är en annan.
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Det handlar inte om att komma överens, mandelblomman. Det handlar om att du pladdrar på som vanligt utan att läsa ens saker som jag skrivit typ fem gånger nu.
  34. 17
    Det handlar inte om att komma överens, mandelblomman. Det handlar om att du pladdrar på som vanligt utan att läsa ens saker som jag skrivit typ fem gånger nu.
  35. Medlem sedan
    Jul 2008
    #18
    Men det kan ju vara så att de nu känner att de inte har några val och därför tigger de? Vad skulle de då kunna välja för att ta sig ur det?
  36. 18
    Men det kan ju vara så att de nu känner att de inte har några val och därför tigger de? Vad skulle de då kunna välja för att ta sig ur det?
  37. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Ja, jag hoppas innerligt att människor som verkligen sitter i svåra situationer, inte omgärdas av människor som tutar i dem att de inte har några som helst valmöjligheter. Det skulle kunna bli ödesdigert.
  38. 19
    Ja, jag hoppas innerligt att människor som verkligen sitter i svåra situationer, inte omgärdas av människor som tutar i dem att de inte har några som helst valmöjligheter. Det skulle kunna bli ödesdigert.
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    Ok vi säger så då. Men vi verkar vara fler här dom tolkar det du skriver som jag...kommunikation på nätet är verkligen inte alltid lätt
  40. 20
    Ok vi säger så då. Men vi verkar vara fler här dom tolkar det du skriver som jag...kommunikation på nätet är verkligen inte alltid lätt
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar