Vad lyckliga jägarna är nu!
Ordet är fritt
  1. Gretah
    #1

    Vad lyckliga jägarna är nu!

    Ja häromkring iallafall. Det riktigt lyser om dem, ögonen tycks glittra av... rovdjurslystnad.. Eller är det rent av kåthet? Tänk vad lite extra vargjakt kan göra gott ändå.
  2. 1
    Vad lyckliga jägarna är nu! Ja häromkring iallafall. Det riktigt lyser om dem, ögonen tycks glittra av... rovdjurslystnad.. Eller är det rent av kåthet? Tänk vad lite extra vargjakt kan göra gott ändå.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Det är sådana som ger jägarna dåligt rykte
  4. 2
    Det är sådana som ger jägarna dåligt rykte
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Ja, vad roligt för dem.
    För de skjuter ju bara rovdjur därför att annars blir rådjurs- och älgstammarna för små.
    Och sen skjuter de rådjur och älgar för att...eh...de är för många.

    Nåt sånt.
    Jag orkar inte ens diskutera skiten.

    (Och med det INTE sagt att det inte finns vettiga och sunda jägare!).

    Jomen en sak till inom ämnet jägare vill jag ta upp - vad är det som gör att så många av dem har behov av att, när de fällt ett djur, få bli fotograferade med sitt byte? "Hej, här står jag med ett djurkadaver och fånler!". But why?
  6. 3
    Ja, vad roligt för dem.
    För de skjuter ju bara rovdjur därför att annars blir rådjurs- och älgstammarna för små.
    Och sen skjuter de rådjur och älgar för att...eh...de är för många.

    Nåt sånt.
    Jag orkar inte ens diskutera skiten.

    (Och med det INTE sagt att det inte finns vettiga och sunda jägare!).

    Jomen en sak till inom ämnet jägare vill jag ta upp - vad är det som gör att så många av dem har behov av att, när de fällt ett djur, få bli fotograferade med sitt byte? "Hej, här står jag med ett djurkadaver och fånler!". But why?
  7. Gretah
    #4
    Fast när det kommer till vargfrågan vill väl alla jägare döda vargar antar jag eftersom det annars inte finns nåt behov av jägare i stor utsträckning.
  8. 4
    Fast när det kommer till vargfrågan vill väl alla jägare döda vargar antar jag eftersom det annars inte finns nåt behov av jägare i stor utsträckning.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Nej, alla jägare vill inte döda vargar.
  10. 5
    Nej, alla jägare vill inte döda vargar.
  11. Gretah
    #6
    Fotografiundringen måste ju ligga djupt rotad i mänskligheten gällande jakt sen urminnes tider. Stolta manliga jägare som släpade hem bytet till familjen.
    Lika stolta är de idag. Titta vad jag kan göra med mitt vapen!
  12. 6
    Fotografiundringen måste ju ligga djupt rotad i mänskligheten gällande jakt sen urminnes tider. Stolta manliga jägare som släpade hem bytet till familjen.
    Lika stolta är de idag. Titta vad jag kan göra med mitt vapen!
  13. Gretah
    #7
    Deras röster måste ju drunkna bland alla som skriker efter vargblod
  14. 7
    Deras röster måste ju drunkna bland alla som skriker efter vargblod
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Ja, kanske det.
    Men jag tycker att det är dumt att dra alla jägare över en kam.
  16. 8
    Ja, kanske det.
    Men jag tycker att det är dumt att dra alla jägare över en kam.
  17. Gretah
    #9
    Ja det menade jag iofs inte att göra, men just vargfrågan är så specifikt en fråga för jägarens existens. Men det är klart att det finns jägare som ser nyktert på saken!
  18. 9
    Ja det menade jag iofs inte att göra, men just vargfrågan är så specifikt en fråga för jägarens existens. Men det är klart att det finns jägare som ser nyktert på saken!
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Nåja

    Vad som än lyser om dem är din egen projektion. Om jägarna skall ägna sig åt att vårda viltstammarna så är det bara rätt att de skjuter av en rätt stor del av vargstammen, så länge de kan se till att det är de inavlade vargarna de skjuter. Det verkar som om man har rätt bra koll på stammen och vet var genetiskt värdefulla vargar har sina revir och då kan man ju jaga på rätt ställe. Ute i skogen går det förstås inte att se skillnad.

    Sedan borde vi se till att plantera ut en del vargar från t.ex. Rumänien så att vi får in litet friskt blod i vargstammen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Nåja Vad som än lyser om dem är din egen projektion. Om jägarna skall ägna sig åt att vårda viltstammarna så är det bara rätt att de skjuter av en rätt stor del av vargstammen, så länge de kan se till att det är de inavlade vargarna de skjuter. Det verkar som om man har rätt bra koll på stammen och vet var genetiskt värdefulla vargar har sina revir och då kan man ju jaga på rätt ställe. Ute i skogen går det förstås inte att se skillnad.

    Sedan borde vi se till att plantera ut en del vargar från t.ex. Rumänien så att vi får in litet friskt blod i vargstammen.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Ja, jägare är tyvärr i många fall ett beklämmande släkte. Och någon "viltvård" handlar det definitivt inte om. Naturen skulle kunna sköta sig själv, om den fick möjlighet, men det får den inte.
  22. 11
    Ja, jägare är tyvärr i många fall ett beklämmande släkte. Och någon "viltvård" handlar det definitivt inte om. Naturen skulle kunna sköta sig själv, om den fick möjlighet, men det får den inte.
  23. Gretah
    #12
    Ja de ser ju inte ledsna ut iallafall när de fotas med sitt blodiga döda byte.
    Dessutom är jag läskunnig så jag ser vad de skriver. Märkligt nog har jag inte sett någon av dem föra den argumentation du gjort.
  24. 12
    Ja de ser ju inte ledsna ut iallafall när de fotas med sitt blodiga döda byte.
    Dessutom är jag läskunnig så jag ser vad de skriver. Märkligt nog har jag inte sett någon av dem föra den argumentation du gjort.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Fast de verkar ha noll koll på vilka djur i en flock som är de värdefulla. tyvärr.
    Både när det gäller genetiken, och gruppsammansättninge. Som när de skjuter alfa-honan, och fjolårsvalparna blir utan försörjning, vilket ökar risken för tamdjursangrepp, för det är det enda ungvargarna lyckas ta. Hur smart är det på en skala?

    så först utplacering av vargar utifrån, sedan kan man börja skjuta av. Men den biten i avtalet försvinner bara bort, av diverse skäl.
  26. 13
    Fast de verkar ha noll koll på vilka djur i en flock som är de värdefulla. tyvärr.
    Både när det gäller genetiken, och gruppsammansättninge. Som när de skjuter alfa-honan, och fjolårsvalparna blir utan försörjning, vilket ökar risken för tamdjursangrepp, för det är det enda ungvargarna lyckas ta. Hur smart är det på en skala?

    så först utplacering av vargar utifrån, sedan kan man börja skjuta av. Men den biten i avtalet försvinner bara bort, av diverse skäl.
  27. Gretah
    #14
    Ja det är en märklig hobby och mycket speciella människor många av dem.
  28. 14
    Ja det är en märklig hobby och mycket speciella människor många av dem.
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Denna glasklara argumentation har du fångat på pricken
  30. 15
    Denna glasklara argumentation har du fångat på pricken
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    Till jägarnas försvar måste jag säga att det finns många vettiga jägare också, som inte jagar varg.
    Helt ärligt, om vargjakten behövs, så borde den skötas av opartiska, statligt anställda jägare, som tog sej tid att kolla vilken varg det egentligen är man skjuter.

    Något annat som är helt stört, hur kan det, överhuvudtaget,, vara tillåtet med jakt på lo och järv???Järven är starkt hotad, och lon gör ju verkligen ingen människa något ont, tvärtom så äter de ju mest rådjur och hare, som ju blir alldeles för många annars.
  32. 16
    Till jägarnas försvar måste jag säga att det finns många vettiga jägare också, som inte jagar varg.
    Helt ärligt, om vargjakten behövs, så borde den skötas av opartiska, statligt anställda jägare, som tog sej tid att kolla vilken varg det egentligen är man skjuter.

    Något annat som är helt stört, hur kan det, överhuvudtaget,, vara tillåtet med jakt på lo och järv???Järven är starkt hotad, och lon gör ju verkligen ingen människa något ont, tvärtom så äter de ju mest rådjur och hare, som ju blir alldeles för många annars.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Jo det är de nog för det är...

    väl inte varje dag de får jaga just varg. Jag är inte insatt men det är bra om de skjuter ut dom hör, det finns gott om varg på annat håll.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  34. 17
    Jo det är de nog för det är... väl inte varje dag de får jaga just varg. Jag är inte insatt men det är bra om de skjuter ut dom hör, det finns gott om varg på annat håll.
  35. Medlem sedan
    Apr 2008
    #18
    i vargjaktsfrågan håller jag med Jan Guillou,

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle12896783.ab
  36. 18
    i vargjaktsfrågan håller jag med Jan Guillou,

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle12896783.ab
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    I skogen kan man förstås inte se det

    Givetvis kan man inte se vem som är alfahonan ute i skogen. Det borde ju vara rätt självklart. Däremot har man väl hyfsat bra kontroll på var de få genetiskt värdefulla vargarnas revir finns och i de länen bör man inte bedriva jakt.

    Att plantera ut friska vargar först och skjuta ett antal senare blir fel ordning eftersom det då är mycket svårare tt veta vilka djur som är de inavlade. Alltså bör man skjuta av rätt många djur först, sedan sätta ut genetiskt friska djur och efter det låta bli att jaga tills stammen är så pass stor som man tycker är lämpligt.

    Efter det bör man jaga varje år för att dels hålla stammen i schack och dels se till att djurens skygghet visavi människor upprätthålls. Det borde inte vara så märkligt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    I skogen kan man förstås inte se det Givetvis kan man inte se vem som är alfahonan ute i skogen. Det borde ju vara rätt självklart. Däremot har man väl hyfsat bra kontroll på var de få genetiskt värdefulla vargarnas revir finns och i de länen bör man inte bedriva jakt.

    Att plantera ut friska vargar först och skjuta ett antal senare blir fel ordning eftersom det då är mycket svårare tt veta vilka djur som är de inavlade. Alltså bör man skjuta av rätt många djur först, sedan sätta ut genetiskt friska djur och efter det låta bli att jaga tills stammen är så pass stor som man tycker är lämpligt.

    Efter det bör man jaga varje år för att dels hålla stammen i schack och dels se till att djurens skygghet visavi människor upprätthålls. Det borde inte vara så märkligt.
  39. Medlem sedan
    Jun 2004
    #20
    Jan är briljant som vanligt
  40. 20
    Jan är briljant som vanligt
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar