Inspirerad av Lisalinas fråga nedan så..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Inspirerad av Lisalinas fråga nedan så..

    ..blir jag nyfiken på vad ni serverar i dryckesväg när ni är värdar? Vi har gäster i snitt ett par ggr/månad och jag serverar gladeligen ibland gott vin från bag in box (upphällt i karaff om det gör skillnad ) medans vinintresserade vännerna kör dyra årgångsvin och lätt bränner flera tusenlappar på en kväll bara för drycken. Vi har nog likartad ekonomi men i min värld känns det som grymt slöseri att köp viner som kostar 500 kr/flaska när man kan få bra vin för en femtedel Vi köper också dyrare viner ibland vid speciella tillfällen men inte i den kvantiteten. Har också vänner som köper billigaste tänkbara men har inga som helst åsikter om det så länge det är drickbart Som gäst så uppskattar jag främst deras sällskap och mat och dryck är underordnat (även om det brukar vara gott ändå). Hur gör ni? Köper ni lyxigare vin när ni har gäster eller kör ni med samma som ni brukar?
  2. 1
    Inspirerad av Lisalinas fråga nedan så.. ..blir jag nyfiken på vad ni serverar i dryckesväg när ni är värdar? Vi har gäster i snitt ett par ggr/månad och jag serverar gladeligen ibland gott vin från bag in box (upphällt i karaff om det gör skillnad ) medans vinintresserade vännerna kör dyra årgångsvin och lätt bränner flera tusenlappar på en kväll bara för drycken. Vi har nog likartad ekonomi men i min värld känns det som grymt slöseri att köp viner som kostar 500 kr/flaska när man kan få bra vin för en femtedel Vi köper också dyrare viner ibland vid speciella tillfällen men inte i den kvantiteten. Har också vänner som köper billigaste tänkbara men har inga som helst åsikter om det så länge det är drickbart Som gäst så uppskattar jag främst deras sällskap och mat och dryck är underordnat (även om det brukar vara gott ändå). Hur gör ni? Köper ni lyxigare vin när ni har gäster eller kör ni med samma som ni brukar?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    vi har kanske folk över i snitt en gång i månaden.
    Köper vin i samma prisklass som när vi är själva, drygt runt hundralappen
    Visst kan jag bjuda på en fin dyrare champagne om det är något speciellt, annars är det prosecco eller Cava runt hundringen där med.
  4. 2
    vi har kanske folk över i snitt en gång i månaden.
    Köper vin i samma prisklass som när vi är själva, drygt runt hundralappen
    Visst kan jag bjuda på en fin dyrare champagne om det är något speciellt, annars är det prosecco eller Cava runt hundringen där med.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Eftersom det finns många viner för mellan 80 och 110 spänn/flaska (bolagspris) som vi tycker är mycket goda ser vi ingen anledning att köpa dyrare för att vi har gäster. Och ofta blir det, i synnerhet om vi har fler vindrickande gäster än 3-4, flaskvin till maten och sedan boxvin för resten (även där sorter som vi tycker är goda och inte baraförattdetskavaravin).

    Vi har en del riktigt billiga sorter (inköpta i Tyskland) som vi bara har till "vardags" eller när vi är själva, fortfarande goda men ändå märkbart "tunnare".
  6. 3
    Eftersom det finns många viner för mellan 80 och 110 spänn/flaska (bolagspris) som vi tycker är mycket goda ser vi ingen anledning att köpa dyrare för att vi har gäster. Och ofta blir det, i synnerhet om vi har fler vindrickande gäster än 3-4, flaskvin till maten och sedan boxvin för resten (även där sorter som vi tycker är goda och inte baraförattdetskavaravin).

    Vi har en del riktigt billiga sorter (inköpta i Tyskland) som vi bara har till "vardags" eller när vi är själva, fortfarande goda men ändå märkbart "tunnare".
  7. Pyssling
    #4
    Köper sällan box-vin, men man får ju fantastiskt bra viner för 90-100 kronor flaskan, vi köper samma oavsett om vi har gäster eller inte.

    Fast när vi har haft riktigt stora fester typ 40- och 50-årsfest då det har varit verkligen många gäster, då har vi haft bag-in-box, men det finns ju goda viner bland dem också ju!

    Mousserande finns också riktigt goda i 100 kronors-klassen tycker jag, behöver inte vara äkta champagne för flera hundra kronor flaskan.
  8. 4
    Köper sällan box-vin, men man får ju fantastiskt bra viner för 90-100 kronor flaskan, vi köper samma oavsett om vi har gäster eller inte.

    Fast när vi har haft riktigt stora fester typ 40- och 50-årsfest då det har varit verkligen många gäster, då har vi haft bag-in-box, men det finns ju goda viner bland dem också ju!

    Mousserande finns också riktigt goda i 100 kronors-klassen tycker jag, behöver inte vara äkta champagne för flera hundra kronor flaskan.
  9. Gretah
    #5
    För det första bjuder jag inte nödvändigtvis på alkohol öht, men om vi bjuder på vin så bjuder vi på vin vi själva gillar och det är oftast vin i 60-70 kr/klassen.
    Mitt favoritvin kostar 55kr.
  10. 5
    För det första bjuder jag inte nödvändigtvis på alkohol öht, men om vi bjuder på vin så bjuder vi på vin vi själva gillar och det är oftast vin i 60-70 kr/klassen.
    Mitt favoritvin kostar 55kr.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6
    Vi köper samma vin oavsett om vi har gäster eller ej. Prisklass 80-100:-. Känner ärligt talat inte så Stor skillnad på dyrare vin tycker oftast att de röda blir lite för tunga och smakrika för min smak.

    Har vi många gäster köper vi bag in Box.
  12. 6
    Vi köper samma vin oavsett om vi har gäster eller ej. Prisklass 80-100:-. Känner ärligt talat inte så Stor skillnad på dyrare vin tycker oftast att de röda blir lite för tunga och smakrika för min smak.

    Har vi många gäster köper vi bag in Box.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Tvärtom kan jag tänka mig att nån gång köpa en dyrare "fin" flaska vin när det bara är vi två...
  14. 7
    Tvärtom kan jag tänka mig att nån gång köpa en dyrare "fin" flaska vin när det bara är vi två...
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Vi köper bag-in-box och lägger inga stora pengar på vin. Häller inte upp det i karaff heller, själv idén med bag-in-box är ju liksom att det som inte går åt inte ska ha varit i kontakt med luften så att man i stället kan spara det och dricka av det nästa gång man ska dricka vin
  16. 8
    Vi köper bag-in-box och lägger inga stora pengar på vin. Häller inte upp det i karaff heller, själv idén med bag-in-box är ju liksom att det som inte går åt inte ska ha varit i kontakt med luften så att man i stället kan spara det och dricka av det nästa gång man ska dricka vin
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Vi bjuder på de viner vi har hemma ochs om vi tror passar bäst till maten / uppskattas av gästerna. Ibland kan jag presentera flera alternativ och låta en av gästerna välja. Prislappen spelar ingen större roll i sammanhanget (ligger vanligen runt 100-lappen - eller inköpt i Tyskland). Tror inte att det är så många av dem vi har som gäster som själva skulle bry sig om att köpa speciellt mycket dyrare viner eller skulle anse sig själva vara vinkännare.
  18. 9
    Vi bjuder på de viner vi har hemma ochs om vi tror passar bäst till maten / uppskattas av gästerna. Ibland kan jag presentera flera alternativ och låta en av gästerna välja. Prislappen spelar ingen större roll i sammanhanget (ligger vanligen runt 100-lappen - eller inköpt i Tyskland). Tror inte att det är så många av dem vi har som gäster som själva skulle bry sig om att köpa speciellt mycket dyrare viner eller skulle anse sig själva vara vinkännare.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Nu är jag aldrig värd överhuvudtaget....

    men skulle det på nåt konstigt sätt komma oväntat besök så har jag det mesta att bjuda på.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Nu är jag aldrig värd överhuvudtaget.... men skulle det på nåt konstigt sätt komma oväntat besök så har jag det mesta att bjuda på.
  21. Medlem sedan
    Aug 2011
    #11
    Nja, det händer väl ibland att vi brassar på med en lite dyrare flarra. Men oftast är det baginbox eller flaskor kanske i 60-100-kronorsklassen.
    Sen är det inte alltid vi bjuder på alkohol heller såklart - det beror ju på situationen och vem/vilka som är här. Ibland serverar vi bara alkoholfritt.

    De vänner vi umgås mest med, är vinälskare. Då kan det hända att vi testar nåt nytt tillsammans, men det är bara ibland. De nöjer sig även med simplare sorter .
  22. 11
    Nja, det händer väl ibland att vi brassar på med en lite dyrare flarra. Men oftast är det baginbox eller flaskor kanske i 60-100-kronorsklassen.
    Sen är det inte alltid vi bjuder på alkohol heller såklart - det beror ju på situationen och vem/vilka som är här. Ibland serverar vi bara alkoholfritt.

    De vänner vi umgås mest med, är vinälskare. Då kan det hända att vi testar nåt nytt tillsammans, men det är bara ibland. De nöjer sig även med simplare sorter .
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Hälften av våra bekanta bor på den skånska landsbygden så våra vin-å-spritkostnader är marginella, de ska ju helst kunna ta sig hem också.

    Jag tror att de viner jag gillar ligger runt 150-200/flaskan så det är de jag brukar köpa hem. Någon ligger nog fortfarande under hundringen också men min smärtgräns går nog vid tvåhundra, det tycker jag räcker eftersom det finns massor av gott att välja bland.
  24. 12
    Hälften av våra bekanta bor på den skånska landsbygden så våra vin-å-spritkostnader är marginella, de ska ju helst kunna ta sig hem också.

    Jag tror att de viner jag gillar ligger runt 150-200/flaskan så det är de jag brukar köpa hem. Någon ligger nog fortfarande under hundringen också men min smärtgräns går nog vid tvåhundra, det tycker jag räcker eftersom det finns massor av gott att välja bland.
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Har inte gäster så ofta

    När jag har det är de ofta bilburna så vi dricker blasköl till maten. Men annars bjuder jag gärna på vin, det finns gott om fina viner för 80-100:- flaskan. OK, litet mer om det är något man vet är bra.
    Till desserten tar jag gärna fram portvinet och en whisky till kaffet.

    500:- för en flaska känns mest som ett sätt att visa upp att man har gott om pengar?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Har inte gäster så ofta När jag har det är de ofta bilburna så vi dricker blasköl till maten. Men annars bjuder jag gärna på vin, det finns gott om fina viner för 80-100:- flaskan. OK, litet mer om det är något man vet är bra.
    Till desserten tar jag gärna fram portvinet och en whisky till kaffet.

    500:- för en flaska känns mest som ett sätt att visa upp att man har gott om pengar?
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Öl, det är ju godast. Men visst, ibalnd är det vin, och då blir det någto ekeologist som personalen på bolaget säger är OK, för 70-90 kronor
  28. 14
    Öl, det är ju godast. Men visst, ibalnd är det vin, och då blir det någto ekeologist som personalen på bolaget säger är OK, för 70-90 kronor
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15
    Och det skriver jag under på också, i synnerhet när det någonstans i förbifarten liksom bara slinker ur folk vad det kostar.
  30. 15
    Och det skriver jag under på också, i synnerhet när det någonstans i förbifarten liksom bara slinker ur folk vad det kostar.
  31. Medlem sedan
    Sep 2003
    #16
    Köper vu för ca 100 kr/flaska om vi har gäster, är vi själva blir det oftast billigare vin.
  32. 16
    Köper vu för ca 100 kr/flaska om vi har gäster, är vi själva blir det oftast billigare vin.
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #17
    Det är nog blandat, ibland bag-in-box (och då på karaff, trevligare att servera) om det inte varit väldigt många, då har man fått ta själv.
    Ibland har jag köpt ett par flaskor vin

    Till vardags är det bag-in-box som gäller, dels för att sambon inte dricker vin och dels för att jag använde mycket vin i matlagningen.
  34. 17
    Det är nog blandat, ibland bag-in-box (och då på karaff, trevligare att servera) om det inte varit väldigt många, då har man fått ta själv.
    Ibland har jag köpt ett par flaskor vin

    Till vardags är det bag-in-box som gäller, dels för att sambon inte dricker vin och dels för att jag använde mycket vin i matlagningen.
  35. Medlem sedan
    Aug 2005
    #18
    Kör inte med samma som jag brukar, för jag brukar inte
    Dricker inte vin så där till vardags, mer än i undantagsfall, utan dricker om här är gäster eller om vi är bortbjudna.

    De allra flesta gäster får ett vin runt 80-150 kr/flaskan. Oftast runt 100-lappen.
    Vet jag att våra gäster är vindrickare och uppskattar vin, då lägger jag ner lite ( googlar och frågar på systemet ) mer tid och pengar på att hitta ett vin. Då kanske flaskan kostar runt 150.
  36. 18
    Kör inte med samma som jag brukar, för jag brukar inte
    Dricker inte vin så där till vardags, mer än i undantagsfall, utan dricker om här är gäster eller om vi är bortbjudna.

    De allra flesta gäster får ett vin runt 80-150 kr/flaskan. Oftast runt 100-lappen.
    Vet jag att våra gäster är vindrickare och uppskattar vin, då lägger jag ner lite ( googlar och frågar på systemet ) mer tid och pengar på att hitta ett vin. Då kanske flaskan kostar runt 150.
  37. Medlem sedan
    Aug 2005
    #19
    Trodde du menade att dina skånska vänner bränner hemma och tar med dunken när de kommer
    Men så var visst inte fallet

    Och förresten är det väl ingen som bränner hemma nuförtiden, billigt nog att åka till Tyskland. Annat var det förr.
  38. 19
    Trodde du menade att dina skånska vänner bränner hemma och tar med dunken när de kommer
    Men så var visst inte fallet

    Och förresten är det väl ingen som bränner hemma nuförtiden, billigt nog att åka till Tyskland. Annat var det förr.
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    Tackar för svaren kollaktivt idag Intressant att läsa och vi verkar hyfsat eniga i frågan. Måste dock ta våra finsmakande vänner lite i försvar då jag är helt säker på att det inte rör sig om att glänsa. De är helt enkelt väldigt intresserade av just vin och prioriterar detta. Sen är förstås inte alla viner de serverar så dyra men de ligger bra mycket över vad jag tycker är rimligt.
  40. 20
    Tackar för svaren kollaktivt idag Intressant att läsa och vi verkar hyfsat eniga i frågan. Måste dock ta våra finsmakande vänner lite i försvar då jag är helt säker på att det inte rör sig om att glänsa. De är helt enkelt väldigt intresserade av just vin och prioriterar detta. Sen är förstås inte alla viner de serverar så dyra men de ligger bra mycket över vad jag tycker är rimligt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar