Vem ska köra?
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Nov 2014
    #1

    Vem ska köra?

    Min mamma och syster som bor ca. 3 timmar från oss, har nu upprepade gånger sagt att jag ska köra till dem så att de kan träffa min lilla dotter, nu när jag är mammaledig (och har "all tid i världen".) Vår dotter är 3 månader och pga avståndet så har min mamma, pappa och syster inte träffat henne så många gånger. De var här på dopet. Senast vi sågs var under julen då vi körde 3,5 timme till sommarhuset.

    Eftersom jag, min mamma och min syster inte direkt har en bra relation så är jag inte pigg på att köra dit, och har mest försökt att sopa deras önskemål under mattan, svarat undvikande etc.

    Jag vill ju att min dotter ska känna sin mormor, morfar och moster, men just nu ser jag bara framför mig hur mycket energi det kommer ta att åka dit, undvika gräl, fixa iordning i nått av rummen så vi kan sova etc.


    Jag vill först kolla hur det fungerar hos andra.
    Är det främst förälderns ansvar att se till så att barnet får träffa sin mormor/morfar eller farmor/farfar? Vad skulle ni ha sagt till era föräldrar om ni var i samma sits?
  2. 1
    Vem ska köra? Min mamma och syster som bor ca. 3 timmar från oss, har nu upprepade gånger sagt att jag ska köra till dem så att de kan träffa min lilla dotter, nu när jag är mammaledig (och har "all tid i världen".) Vår dotter är 3 månader och pga avståndet så har min mamma, pappa och syster inte träffat henne så många gånger. De var här på dopet. Senast vi sågs var under julen då vi körde 3,5 timme till sommarhuset.

    Eftersom jag, min mamma och min syster inte direkt har en bra relation så är jag inte pigg på att köra dit, och har mest försökt att sopa deras önskemål under mattan, svarat undvikande etc.

    Jag vill ju att min dotter ska känna sin mormor, morfar och moster, men just nu ser jag bara framför mig hur mycket energi det kommer ta att åka dit, undvika gräl, fixa iordning i nått av rummen så vi kan sova etc.


    Jag vill först kolla hur det fungerar hos andra.
    Är det främst förälderns ansvar att se till så att barnet får träffa sin mormor/morfar eller farmor/farfar? Vad skulle ni ha sagt till era föräldrar om ni var i samma sits?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Ditt egentligen problem verkar vara relationen med din mamma och din syster. Tolkar jag det rätt att du egentligen inte har någon lust att träffa dem alls? Då måste du inte det. Visserligen är det för det mesta bra för barn att lära känna andra närstående, inte minst mor- och farföräldrar, men din dotter är bara tre månader, så hon har nog inte utbyte av det just nu i alla fall. Och om relationerna inte är bra kanske det är lika bra att låta bli. Någon skyldighet att köra med sitt barn någonstans har man inte och ingen har någon skyldighet att komma till dig.

    Kanske är det bättre att lägga krutet på att få ordning på din relation med din mamma och din syster i första hand?
  4. 2
    Ditt egentligen problem verkar vara relationen med din mamma och din syster. Tolkar jag det rätt att du egentligen inte har någon lust att träffa dem alls? Då måste du inte det. Visserligen är det för det mesta bra för barn att lära känna andra närstående, inte minst mor- och farföräldrar, men din dotter är bara tre månader, så hon har nog inte utbyte av det just nu i alla fall. Och om relationerna inte är bra kanske det är lika bra att låta bli. Någon skyldighet att köra med sitt barn någonstans har man inte och ingen har någon skyldighet att komma till dig.

    Kanske är det bättre att lägga krutet på att få ordning på din relation med din mamma och din syster i första hand?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar