Bila genom Tyskland
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Bila genom Tyskland

    Någon här som har koll om trafiksituationen (generellt) på någon av följande motorvägar?

    A7 (Hamburg - Hannover - Kassel - Würzburg) respektive A9 (Berlin - Leipzig - Nürnberg)?

    Tidigare har min känsla varit att det är mindre risk för köer och mindre vägbyggen som bromsar upp trafiken på A9. Frågan är om skillnaden kvarstår i någon större omfattning och hur stor omväg en ev. skillnad mellan olika rutter kan vara motiverad. Några egna erfarenheter eller mer eller mindre kvalificerade gissningar i sammanhanget?
  2. 1
    Bila genom Tyskland Någon här som har koll om trafiksituationen (generellt) på någon av följande motorvägar?

    A7 (Hamburg - Hannover - Kassel - Würzburg) respektive A9 (Berlin - Leipzig - Nürnberg)?

    Tidigare har min känsla varit att det är mindre risk för köer och mindre vägbyggen som bromsar upp trafiken på A9. Frågan är om skillnaden kvarstår i någon större omfattning och hur stor omväg en ev. skillnad mellan olika rutter kan vara motiverad. Några egna erfarenheter eller mer eller mindre kvalificerade gissningar i sammanhanget?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    A9 är generellt bättre

    Inte bara det faktum att den är 6-filig större delen av vägen redan medan man bygger ut A7:an till motsvarande standard, dvs en hel del vägarbeten, det bor också fler människor i väst så det är mer lokal trafik.

    Sedan beror det förstås på hur stor omväg vi talar om. Vart skall ni? Inte minst viktigt, när far ni? Det är klart bättre att fara senast första halvan av juli. Sedan börjar den europeiska semestersäsongen och risken för stockningar ökar rejält.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    A9 är generellt bättre Inte bara det faktum att den är 6-filig större delen av vägen redan medan man bygger ut A7:an till motsvarande standard, dvs en hel del vägarbeten, det bor också fler människor i väst så det är mer lokal trafik.

    Sedan beror det förstås på hur stor omväg vi talar om. Vart skall ni? Inte minst viktigt, när far ni? Det är klart bättre att fara senast första halvan av juli. Sedan börjar den europeiska semestersäsongen och risken för stockningar ökar rejält.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Det beror väl mest på vart du kommer ifrån och vart du ska. Skulle jag säga.

    Ska du köra till Österike via Munchen är vägen över Berlin bättre. Ska du mer mot Schweiz är den andra vägen bättre.

    Men jag körde via Berlin - Nürnberg i sommras och det var väldigt bra motorväg, gott om filer och inte så mycket stora städer som på västsidan av Tyskland.
    Den andra vägen körde jag för flera år sedan, helt ok men som sagt, mer beroende på vart du ska än något annat. Autobahn i Tyskland är milsvida bättre än motorväg i Sverige, oavsett vilken av de två du väljer.
  6. 3
    Det beror väl mest på vart du kommer ifrån och vart du ska. Skulle jag säga.

    Ska du köra till Österike via Munchen är vägen över Berlin bättre. Ska du mer mot Schweiz är den andra vägen bättre.

    Men jag körde via Berlin - Nürnberg i sommras och det var väldigt bra motorväg, gott om filer och inte så mycket stora städer som på västsidan av Tyskland.
    Den andra vägen körde jag för flera år sedan, helt ok men som sagt, mer beroende på vart du ska än något annat. Autobahn i Tyskland är milsvida bättre än motorväg i Sverige, oavsett vilken av de två du väljer.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Det stämmer med vad jag trodde. Är dock snart 100 år sedan jag åkte på A7:an. Sedan kan det alltid vara lönt att titta i kalendern över de olika delstaternas skollov samt försöka parera lite i tid när man ger sig iväg (veckodag om möjligt, samt även den tid då man passar storstäderna som Hamburg resp. Berlin t.ex).

    Det gäller vintersemester. Bilade till Österrike - via A9:an - nu över jul/nyår och lyckades pricka in resdagarna rätt bra. Blev däremot förvånad över hur mycket nederländska bilar som tar sig ändå bort till Berlin/Leipzig, fastän de också verkade vara på väg till alperna.
  8. 4
    Det stämmer med vad jag trodde. Är dock snart 100 år sedan jag åkte på A7:an. Sedan kan det alltid vara lönt att titta i kalendern över de olika delstaternas skollov samt försöka parera lite i tid när man ger sig iväg (veckodag om möjligt, samt även den tid då man passar storstäderna som Hamburg resp. Berlin t.ex).

    Det gäller vintersemester. Bilade till Österrike - via A9:an - nu över jul/nyår och lyckades pricka in resdagarna rätt bra. Blev däremot förvånad över hur mycket nederländska bilar som tar sig ändå bort till Berlin/Leipzig, fastän de också verkade vara på väg till alperna.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    OK

    Då är sommarsemestersäsongen inget problem. Hur far ni till Tyskland? Jag tycker om nattfärjan Trelleborg - Rostock. Då startar man i Tyskland kl 6 på morgonen och kör på i princip helt tomma vägar tills man kommer till Berlin åtminstone och förbi det och kommer till Österrike rätt tidigt, typ kl 4-5 på eftermiddagen utan att blåsa på alltför mycket. Enda problemet kan vara stockningar runt München om man kommer dit runt kl 13 på en lördag.

    Var i Österrike skall ni åka?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    OK Då är sommarsemestersäsongen inget problem. Hur far ni till Tyskland? Jag tycker om nattfärjan Trelleborg - Rostock. Då startar man i Tyskland kl 6 på morgonen och kör på i princip helt tomma vägar tills man kommer till Berlin åtminstone och förbi det och kommer till Österrike rätt tidigt, typ kl 4-5 på eftermiddagen utan att blåsa på alltför mycket. Enda problemet kan vara stockningar runt München om man kommer dit runt kl 13 på en lördag.

    Var i Österrike skall ni åka?
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Jo motorvägen Berlin mot München är riktigt bra. Med tyska mått så är det en del "glesbygd" man passerar (Thüringen / norra Bayern), vilket så klart också märks på trafiken. Ska man åt Salzburg-hållet är valet enkelt. Ska man till Schweiz också (men dit ska jag vanligen inte). Problemet är väl gränsdragningen där i mitten...

    Började helt klart undra hur trafikläget är längre västerut med tanke på alla nederländska bilar vi såg när vi tog oss till/från alperna nu kring jul/nyår.
  12. 6
    Jo motorvägen Berlin mot München är riktigt bra. Med tyska mått så är det en del "glesbygd" man passerar (Thüringen / norra Bayern), vilket så klart också märks på trafiken. Ska man åt Salzburg-hållet är valet enkelt. Ska man till Schweiz också (men dit ska jag vanligen inte). Problemet är väl gränsdragningen där i mitten...

    Började helt klart undra hur trafikläget är längre västerut med tanke på alla nederländska bilar vi såg när vi tog oss till/från alperna nu kring jul/nyår.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Har Ischgl (nåja en håla i närheten) och Zillertal på gång framöver.

    Vi har väl oftast tagit Bron + färjan Gedser - Rostock och sedan övernattat vid Leipzig eller längre söderut (beroende på hur långt vi ska nästa dag). Då har vi t.ex. lyckats passera München vid lunchtid en söndag och då är det rätt lugnt. Det är nog värre om man ska passera München en lördag under skidsäsongen.
  14. 7
    Har Ischgl (nåja en håla i närheten) och Zillertal på gång framöver.

    Vi har väl oftast tagit Bron + färjan Gedser - Rostock och sedan övernattat vid Leipzig eller längre söderut (beroende på hur långt vi ska nästa dag). Då har vi t.ex. lyckats passera München vid lunchtid en söndag och då är det rätt lugnt. Det är nog värre om man ska passera München en lördag under skidsäsongen.
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Jaså, ni åker söndag - söndag?

    Vi har alltid åkt skidor lördag - lördag. Fundera på färjan. Då har ni övernattningen klar.
    Nu vet jag inte hur ni gör på hemresan, jag har åkt med sådana som tycker det är så mysigt att äta frukost på hotellet med följd att man inte kommer iväg förrän halv tiotiden och då inte är hemma i Skåne förrän kl 2 på natten. Själv är jag sådan att jag sitter i bilen och den börjar rulla senast kl 6 på morgonen när jag skall hem och kommer hem till Skåne i god tid.

    Om ni far till Ischgl är A7 ändå ett bra alternativ, särskilt om ni skall till/från Puttgarden. Från Würzburg och söderut är det inte mycket trafik. Om ni är av den morgontidiga varianten och vill fara från Ischgl mot Rostock så kan ni med fördel köra rakt igenom München. I så fall kör ni via Imst - Fernpass - Lermoos - Garmisch - A95 och kör rakt igenom München ut på A9:an. När jag gjorde det kom jag till München runt kl 8 på morgonen och gatorna var nästan tomma. Det gick snabbare att ta sig igenom den staden än genom Garmisch... Det är mycket närmare än omvägen runt Kufstein.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Jaså, ni åker söndag - söndag? Vi har alltid åkt skidor lördag - lördag. Fundera på färjan. Då har ni övernattningen klar.
    Nu vet jag inte hur ni gör på hemresan, jag har åkt med sådana som tycker det är så mysigt att äta frukost på hotellet med följd att man inte kommer iväg förrän halv tiotiden och då inte är hemma i Skåne förrän kl 2 på natten. Själv är jag sådan att jag sitter i bilen och den börjar rulla senast kl 6 på morgonen när jag skall hem och kommer hem till Skåne i god tid.

    Om ni far till Ischgl är A7 ändå ett bra alternativ, särskilt om ni skall till/från Puttgarden. Från Würzburg och söderut är det inte mycket trafik. Om ni är av den morgontidiga varianten och vill fara från Ischgl mot Rostock så kan ni med fördel köra rakt igenom München. I så fall kör ni via Imst - Fernpass - Lermoos - Garmisch - A95 och kör rakt igenom München ut på A9:an. När jag gjorde det kom jag till München runt kl 8 på morgonen och gatorna var nästan tomma. Det gick snabbare att ta sig igenom den staden än genom Garmisch... Det är mycket närmare än omvägen runt Kufstein.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Lyckades med konststycket att boka sön-sön nu vid årsskiftet, vilket nog var guld värt. Men oftast är det väl lör-lör som gäller.

    Puttgarden skulle nog barnen uppskatta pga den snabbare färjan. De var inte nöjda med Gedser-Rostock sist när det blåste rätt bra. På hemresan tycker jag Puttgarden-hållet också är bra, eftersom färjan går så ofta och man inte riskerar att behöva vänta flera timmar på nästa färja.

    Vi är helt klart morgontidiga - inte minst om trafiksituationen motiverar det

    Tack för dina råd!
  18. 9
    Lyckades med konststycket att boka sön-sön nu vid årsskiftet, vilket nog var guld värt. Men oftast är det väl lör-lör som gäller.

    Puttgarden skulle nog barnen uppskatta pga den snabbare färjan. De var inte nöjda med Gedser-Rostock sist när det blåste rätt bra. På hemresan tycker jag Puttgarden-hållet också är bra, eftersom färjan går så ofta och man inte riskerar att behöva vänta flera timmar på nästa färja.

    Vi är helt klart morgontidiga - inte minst om trafiksituationen motiverar det

    Tack för dina råd!
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Förresten, holländarna

    Om de hade skidor på taket runt Berlin/Leipzig var de nog inte på väg till Alperna utan snarare Liberec eller Zakopane eller något ditåt. Både hotell och öl är nog billigare i Tjeckien och Polen fast om backarna är så insirerande vet jag inte...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Förresten, holländarna Om de hade skidor på taket runt Berlin/Leipzig var de nog inte på väg till Alperna utan snarare Liberec eller Zakopane eller något ditåt. Både hotell och öl är nog billigare i Tjeckien och Polen fast om backarna är så insirerande vet jag inte...
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Möjligt, fast de lär inte haft någon snö att tala om där. Det var ju på håret när vi kom ned till alperna också. Ja inte vet jag vad de gjorde där
  22. 11
    Möjligt, fast de lär inte haft någon snö att tala om där. Det var ju på håret när vi kom ned till alperna också. Ja inte vet jag vad de gjorde där
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Pisterna har väl alltid snö?

    Så länge de bara har snökanoner är det snö i backen även om det inte finns någon i naturen. Det lär vara minusgrader på nätterna och då kör de kanonerna.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Pisterna har väl alltid snö? Så länge de bara har snökanoner är det snö i backen även om det inte finns någon i naturen. Det lär vara minusgrader på nätterna och då kör de kanonerna.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Det här var innan jul - och nej, inte mycket snö och alldeles för varmt för snökanonerna. Ur temperatursynpunkt kändes det mer som att åka vid påsk. Nu var vi där två veckor, så vi hann få rejält med snö och lite kyla också innan det blev varmt igen (men då fanns det i alla fall snö hela vägen ned till dalen). Det är nog enda gången jag har sett att de kör snökanonerna för fullt fästan det vräkte ned snö större delen av dagen. Men det är alltid något av en risk om man åker så tidigt på säsongen. Då gäller att välja något område med bra åkhöjd. En bit i januari och februari är naturligtvis betydligt mer snösäkert. Jag frågar mig helt klart hur det kommer att se ut om 10-20 år.
  26. 13
    Det här var innan jul - och nej, inte mycket snö och alldeles för varmt för snökanonerna. Ur temperatursynpunkt kändes det mer som att åka vid påsk. Nu var vi där två veckor, så vi hann få rejält med snö och lite kyla också innan det blev varmt igen (men då fanns det i alla fall snö hela vägen ned till dalen). Det är nog enda gången jag har sett att de kör snökanonerna för fullt fästan det vräkte ned snö större delen av dagen. Men det är alltid något av en risk om man åker så tidigt på säsongen. Då gäller att välja något område med bra åkhöjd. En bit i januari och februari är naturligtvis betydligt mer snösäkert. Jag frågar mig helt klart hur det kommer att se ut om 10-20 år.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Ett skäl att fara till Alperna

    Det finns gott om orter som ligger högt. Vi gillar ju Arabba och hela Sella Ronda-området, den byn ligger på 1600. I Hintertux åker man på upp till 3200, fast när vi var där fanns det inte heller snö hela vägen ner i dalen utan man fick ta kabinen ner på eftermiddagen.

    Men om det konstant blir ont om snö kommer många orter att få problem, de lever på skidturismen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Ett skäl att fara till Alperna Det finns gott om orter som ligger högt. Vi gillar ju Arabba och hela Sella Ronda-området, den byn ligger på 1600. I Hintertux åker man på upp till 3200, fast när vi var där fanns det inte heller snö hela vägen ner i dalen utan man fick ta kabinen ner på eftermiddagen.

    Men om det konstant blir ont om snö kommer många orter att få problem, de lever på skidturismen.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    För mig har det aldrig varit ett alternativ att välja mellan dem, eftersom jag oftast kör i och genom Tyskland när jag ska ner till Spanien Det blir alltid A7. Om jag däremot skulle ha anledning att åka neråt München eller så vore det ju en annan femma...

    Köer och stillastående trafik är liksom inbakat...
  30. 15
    För mig har det aldrig varit ett alternativ att välja mellan dem, eftersom jag oftast kör i och genom Tyskland när jag ska ner till Spanien Det blir alltid A7. Om jag däremot skulle ha anledning att åka neråt München eller så vore det ju en annan femma...

    Köer och stillastående trafik är liksom inbakat...
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    A7-A5 då antar jag

    Har du sett att de bygger på en ny, något rakare, sträcka från Kassel mot Frankfurt? Det känns litet märkligt med tanke på att det inte är så stor skillnad men Kassel - Fulda brukar ha mycket trafik så det är kanske för att avlasta litet.

    Jag misstänker att du kan ha nytta av den så småningom.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    A7-A5 då antar jag Har du sett att de bygger på en ny, något rakare, sträcka från Kassel mot Frankfurt? Det känns litet märkligt med tanke på att det inte är så stor skillnad men Kassel - Fulda brukar ha mycket trafik så det är kanske för att avlasta litet.

    Jag misstänker att du kan ha nytta av den så småningom.
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17
    Tack, nu blev jag inte mer sugen på att testa A7:an
  34. 17
    Tack, nu blev jag inte mer sugen på att testa A7:an
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18
    Ja, verkligen. Det jag allra helst skulle se att de la lite extra krut på är dock allra längst norrut. När man närmar sig Kiel eller Puttgarten är ju vägarna rent bedrövliga på sina ställen. Betongvägarna ÄR verkligen från kriget...
  36. 18
    Ja, verkligen. Det jag allra helst skulle se att de la lite extra krut på är dock allra längst norrut. När man närmar sig Kiel eller Puttgarten är ju vägarna rent bedrövliga på sina ställen. Betongvägarna ÄR verkligen från kriget...
  37. Medlem sedan
    Aug 2005
    #19
    När vi kört till Ischgl så har vi kört A7 och det har funkat bra. In i Österrike har det varit tjockt en gång, men ingen jättelång stund.

    Kör den väg ni känner för att köra. Det är möjligt att det blir fel, men ingen vet hur många olyckor som händer som gör att det stoppar upp.
    Söndag är en bra dag att köra på.
  38. 19
    När vi kört till Ischgl så har vi kört A7 och det har funkat bra. In i Österrike har det varit tjockt en gång, men ingen jättelång stund.

    Kör den väg ni känner för att köra. Det är möjligt att det blir fel, men ingen vet hur många olyckor som händer som gör att det stoppar upp.
    Söndag är en bra dag att köra på.
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Tack för input. Du har naturligtvis rätt i att det inte går att förutsäga vilken väg som är bäst vid ett enskilt tillfälle. Är dock mycket för att planera och ta in mycket i beräkningen (som skollov, vilka dagar/tider vi har möjlighet att resa, om möjligt undvika vägar som är ökända för att vara drabbade av köbildning, vägarbeten osv), för att skapa de bästa förutsättningar för en bra resa - sedan är det bara att gilla läget
  40. 20
    Tack för input. Du har naturligtvis rätt i att det inte går att förutsäga vilken väg som är bäst vid ett enskilt tillfälle. Är dock mycket för att planera och ta in mycket i beräkningen (som skollov, vilka dagar/tider vi har möjlighet att resa, om möjligt undvika vägar som är ökända för att vara drabbade av köbildning, vägarbeten osv), för att skapa de bästa förutsättningar för en bra resa - sedan är det bara att gilla läget
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar