På text Tv nyss (pension)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    På text Tv nyss (pension)

    7 av 10 kan inte leva på sin pension

    Sju av tio av Kommunals kvinnliga
    pensionärer kan inte försörja sig på
    sin pension och är beroende av
    garantipension. Det visar en ny
    rapport från fackförbundet Kommunal
    och SKPF som släpps i dag.

    Bland de kommunala männen är bara
    11 procent beroende av garantipension.
    I genomsnitt rör det sig om 4.000
    kronor mindre i månaden för kvinnorna
    jämfört med männen.

    En full garantipension ligger på 7.046
    kr i månaden för den som är gift och
    7.899 kronor i månaden för den som är
    ogift.
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    På text Tv nyss (pension) 7 av 10 kan inte leva på sin pension

    Sju av tio av Kommunals kvinnliga
    pensionärer kan inte försörja sig på
    sin pension och är beroende av
    garantipension. Det visar en ny
    rapport från fackförbundet Kommunal
    och SKPF som släpps i dag.

    Bland de kommunala männen är bara
    11 procent beroende av garantipension.
    I genomsnitt rör det sig om 4.000
    kronor mindre i månaden för kvinnorna
    jämfört med männen.

    En full garantipension ligger på 7.046
    kr i månaden för den som är gift och
    7.899 kronor i månaden för den som är
    ogift.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Man får då bostadstillägg till denna pension. Min mamma har jobbat heltid hela sitt liv som bibliotekarie och har inte mer ut i pension än de som har lägsta pensionen + bostadstillägg. Fast de som har lägsta pension + bostadstillägg kan söka fonder också vilket är inkomstbaserat men bostadstillägget räknas ej med som inkomst. Jag och min syster pratade om det igår att vi undrar vad man menar med "fattigpensionärer" Finns inga sådana om man isåfall inte menar alla som inte har haft hög lön, då man har lika mycket pengar oavsett.
  4. 2
    Man får då bostadstillägg till denna pension. Min mamma har jobbat heltid hela sitt liv som bibliotekarie och har inte mer ut i pension än de som har lägsta pensionen + bostadstillägg. Fast de som har lägsta pension + bostadstillägg kan söka fonder också vilket är inkomstbaserat men bostadstillägget räknas ej med som inkomst. Jag och min syster pratade om det igår att vi undrar vad man menar med "fattigpensionärer" Finns inga sådana om man isåfall inte menar alla som inte har haft hög lön, då man har lika mycket pengar oavsett.
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Lolouise - för att få bostadstillägg krävs att man inte har en förmögenhet och att man bor i Sverige. På det viset begränsas ens liv betydligt jämfört med din mamma som kan flytta utomlands och äga sommarstuga utan att hennes inkomster påverkas.
    Ha det gott!
  6. 3
    Lolouise - för att få bostadstillägg krävs att man inte har en förmögenhet och att man bor i Sverige. På det viset begränsas ens liv betydligt jämfört med din mamma som kan flytta utomlands och äga sommarstuga utan att hennes inkomster påverkas.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar