Soffor/sittmöbler
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Soffor/sittmöbler

    Vi behöver nya soffor/sittmöbler till vardagsrummet och jag vill gärna ha tips. Vi får inte riktigt plats i de soffor vi har idag, IKEA Karlstad, en tvåsits och en tresits. Jag skulle vilja ha så att hela familjen på fem personer verkligen får plats att krypa upp och mysa! Gärna stora, breda soffor, men annars vet jag inte... idag har vi ett litet bord i hörnet mella sofforna men det behövs kanske inte? Hörnsoffa? Två soffor och en fåtölj? Divan? Hur skulle ni gjort...?

    (rummet ifråga är ca 25 kvadratmeter och nästan kvadratiskt, men vi har även ett stort matbord där längs fönsterväggen, och på två andra väggar finns dörrar)
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Soffor/sittmöbler Vi behöver nya soffor/sittmöbler till vardagsrummet och jag vill gärna ha tips. Vi får inte riktigt plats i de soffor vi har idag, IKEA Karlstad, en tvåsits och en tresits. Jag skulle vilja ha så att hela familjen på fem personer verkligen får plats att krypa upp och mysa! Gärna stora, breda soffor, men annars vet jag inte... idag har vi ett litet bord i hörnet mella sofforna men det behövs kanske inte? Hörnsoffa? Två soffor och en fåtölj? Divan? Hur skulle ni gjort...?

    (rummet ifråga är ca 25 kvadratmeter och nästan kvadratiskt, men vi har även ett stort matbord där längs fönsterväggen, och på två andra väggar finns dörrar)
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Jag gillar min hörnsoffa

    Det verkar tyvärr inte finnas några sådana numera, om man inte hostar upp 40.000 eller så förstås. Jag har en billig med rundat hörn och tygklädsel som fungerar utmärkt att tränga ihop sig 5-6 personer i.

    Fast den börjar se sliten och ful ut. Jag har inte skaffat någon ersättare just för att jag inte sett någon billig i samma stil.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Jag gillar min hörnsoffa Det verkar tyvärr inte finnas några sådana numera, om man inte hostar upp 40.000 eller så förstås. Jag har en billig med rundat hörn och tygklädsel som fungerar utmärkt att tränga ihop sig 5-6 personer i.

    Fast den börjar se sliten och ful ut. Jag har inte skaffat någon ersättare just för att jag inte sett någon billig i samma stil.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Svårt! Vi har en Karlstad hörnsoffa och det räcker inte för vår familj (2 vuxna och 2 snart 13 åringar) så vi har också en fåtölj. Då får alla 4 plats och kan sitta som vi vill.
  6. 3
    Svårt! Vi har en Karlstad hörnsoffa och det räcker inte för vår familj (2 vuxna och 2 snart 13 åringar) så vi har också en fåtölj. Då får alla 4 plats och kan sitta som vi vill.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Visst finns det hörnsoffor. Det finns u-soffor också.
  8. 4
    Visst finns det hörnsoffor. Det finns u-soffor också.
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Vi bytte nyligen ut vår tresitssoffa mot en stor med divan och schäslong.

    Har en grå Chicago från mio med kvadratsika kuddar i ryggen istället för avlånga soffkuddar.

    Den fyller ut vår tv-del av vardagsrummet precis, soffan är ca 330 cm lång och djup 220/150 i de utstickande delarna. Får gott om rum vi fyra och man kan sitta fler.
  10. 5
    Vi bytte nyligen ut vår tresitssoffa mot en stor med divan och schäslong.

    Har en grå Chicago från mio med kvadratsika kuddar i ryggen istället för avlånga soffkuddar.

    Den fyller ut vår tv-del av vardagsrummet precis, soffan är ca 330 cm lång och djup 220/150 i de utstickande delarna. Får gott om rum vi fyra och man kan sitta fler.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6

    Bild




  12. 6
    Bild
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Fast vi har en ljusare grå

    Nackdelen är att det är svåratädat under men vi använder dammvippa med teleskophandtag. Försel är att den lagom fyller ut rummet och optimerar sittplatserna samt att den är stor nog för alla fyra att halvligga. Kuddarna kan väbdas/roteras och går därför lättare att hålla snygga.

    Vi resonerade ett bra tag och var inne på att fylla på med udda fåtöljer men bestämde oss tillslut för en större soffa. Min fattige farbror fick vår gamla.
  14. 7
    Fast vi har en ljusare grå

    Nackdelen är att det är svåratädat under men vi använder dammvippa med teleskophandtag. Försel är att den lagom fyller ut rummet och optimerar sittplatserna samt att den är stor nog för alla fyra att halvligga. Kuddarna kan väbdas/roteras och går därför lättare att hålla snygga.

    Vi resonerade ett bra tag och var inne på att fylla på med udda fåtöljer men bestämde oss tillslut för en större soffa. Min fattige farbror fick vår gamla.
  15. ÅJ67 m 3 kidz
    #8
    Vi köpte en coffee från Mio som man kan anpassa efter rummet storlek. Det finns 1-sits, 1,5-sits osv som man väljer mellan.
  16. 8
    Vi köpte en coffee från Mio som man kan anpassa efter rummet storlek. Det finns 1-sits, 1,5-sits osv som man väljer mellan.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Svängda soffor är inne och ganska roligt. Kanske kan vara något? Det finns ju också ställen där man kan välja tyg och då inte bara mellan fem olika och få något man verkligen gillar.
  18. 9
    Svängda soffor är inne och ganska roligt. Kanske kan vara något? Det finns ju också ställen där man kan välja tyg och då inte bara mellan fem olika och få något man verkligen gillar.
  19. Medlem sedan
    Aug 2010
    #10
    Vi har typ den här och är 5 i familjen. Det är lyx för oss (det enda) och vi ryms knappt tycker vi, även fast dottern jämt sitter på golvet

    Men det är skön som attan och en riktigt kryp-upp-i-soffa!

    http://cdn.blocket.com/static/0/imag...9821521086.jpg
  20. 10
    Vi har typ den här och är 5 i familjen. Det är lyx för oss (det enda) och vi ryms knappt tycker vi, även fast dottern jämt sitter på golvet

    Men det är skön som attan och en riktigt kryp-upp-i-soffa!

    http://cdn.blocket.com/static/0/imag...9821521086.jpg
  21. Medlem sedan
    Aug 2010
    #11
    Men ser nu att vår är större. 360 bred och resten vet jag inte.
  22. 11
    Men ser nu att vår är större. 360 bred och resten vet jag inte.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    får ni plats med en dubbel divane soffa?
    Vi har en riktigt stor med liksom dubbla divaner-
    Ingen jätte "kul" soffa kanske, i svart( grått och lite strikt. Men praktiskt o
    för många. Ungefär så här:
    http://www.gratisannonsersverige.se/...on-u-500krmnad
  24. 12
    får ni plats med en dubbel divane soffa?
    Vi har en riktigt stor med liksom dubbla divaner-
    Ingen jätte "kul" soffa kanske, i svart( grått och lite strikt. Men praktiskt o
    för många. Ungefär så här:
    http://www.gratisannonsersverige.se/...on-u-500krmnad
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13
    Har så svårt att se rummet framför mig men jag tycker om att ha en stor soffa istället för flera delar som bara tar onödig plats enligt mitt tycke. Här hemma har vi sen 8-9 år tillbaka en coffee-soffa från Mio. Sån byggbar så den utnyttjar rummet exakt. Valde en schäslongdel och en divandel. Vi har suttit 7 personer i den när det krisat men oftast är vi 3 plus 2 hundar Var ganska dyr men då jag lätt kan ha samma soffa i 20 år så tyckte jag inte att det gjorde så mycket.

    På landet har vi 3+1+1 som jag gör vad jag kan för att bli av med (har övertalat mannen i snart ett år). Där är det mer svårmöblerat så där kommer valet att falla på en schäslongdel och cosy end på den andra sidan.

    Lycka till med soffplanerna!
  26. 13
    Har så svårt att se rummet framför mig men jag tycker om att ha en stor soffa istället för flera delar som bara tar onödig plats enligt mitt tycke. Här hemma har vi sen 8-9 år tillbaka en coffee-soffa från Mio. Sån byggbar så den utnyttjar rummet exakt. Valde en schäslongdel och en divandel. Vi har suttit 7 personer i den när det krisat men oftast är vi 3 plus 2 hundar Var ganska dyr men då jag lätt kan ha samma soffa i 20 år så tyckte jag inte att det gjorde så mycket.

    På landet har vi 3+1+1 som jag gör vad jag kan för att bli av med (har övertalat mannen i snart ett år). Där är det mer svårmöblerat så där kommer valet att falla på en schäslongdel och cosy end på den andra sidan.

    Lycka till med soffplanerna!
  27. Medlem sedan
    Dec 1999
    #14

    Soffor/sittmöbler

    Tylösand från Ikea är superbra tycker vi, men den har utgått ur sortimentet...
    Finns dock en del på Blocket. Ikea borde ha någon efterföljare, möjligen Karlstad eller Kivik, men jag tycker inte att de ser lika bekväma ut.
  28. 14
    Soffor/sittmöbler Tylösand från Ikea är superbra tycker vi, men den har utgått ur sortimentet...
    Finns dock en del på Blocket. Ikea borde ha någon efterföljare, möjligen Karlstad eller Kivik, men jag tycker inte att de ser lika bekväma ut.
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Till skillnad från andra i tråden är jag inte förtjust i hörnaoffor eller schäslonger eftersom jag tycker att det är oflexibelt och jäkligt jobbigt att städa under. Så jag säger soffa och fotpall (en eller flera). Jag köpte en dunstoppad soffa (howard) med en fotpall till för ett par år sedan. Åtminstone då hade Mio flera "loungeserier" med riktigt djupa soffor. Är halvnöjd med min soffa, jag tycker inte att Mio är jättebra kvalitet. Hade jag köpt idag hade jag slantat upp lite till och köpt en Eilersen eller möjligen en Englessonsoffa. De har många olika modeller,
  30. 15
    Till skillnad från andra i tråden är jag inte förtjust i hörnaoffor eller schäslonger eftersom jag tycker att det är oflexibelt och jäkligt jobbigt att städa under. Så jag säger soffa och fotpall (en eller flera). Jag köpte en dunstoppad soffa (howard) med en fotpall till för ett par år sedan. Åtminstone då hade Mio flera "loungeserier" med riktigt djupa soffor. Är halvnöjd med min soffa, jag tycker inte att Mio är jättebra kvalitet. Hade jag köpt idag hade jag slantat upp lite till och köpt en Eilersen eller möjligen en Englessonsoffa. De har många olika modeller,
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar