Om du fick pengar, vad skulle du göra?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Om du fick pengar, vad skulle du göra?

    Har lite frågor om pengar, har en person i min närhet som ärvt en summa pengar, av en person som hon inte kände speciellt bra men som hon var släkt med om än på avstånd (fanns ingen nära släkt så pengarna skulle annars gått till allmänna arvsfonden).

    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    Spara?
    Placera och i så fall i vad?
    Handla, vad?
    Betala lån?
    Resa?
    Ge pengar till välgörenhet?

    Vilka skulle du berätta för? Alla eller enstaka nära vänner?
    Skulle du jobba kvar eller sluta jobba, kanske börja jobba med välgörenhet?

    Annat du skulle tänka på?
  2. 1
    Om du fick pengar, vad skulle du göra? Har lite frågor om pengar, har en person i min närhet som ärvt en summa pengar, av en person som hon inte kände speciellt bra men som hon var släkt med om än på avstånd (fanns ingen nära släkt så pengarna skulle annars gått till allmänna arvsfonden).

    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    Spara?
    Placera och i så fall i vad?
    Handla, vad?
    Betala lån?
    Resa?
    Ge pengar till välgörenhet?

    Vilka skulle du berätta för? Alla eller enstaka nära vänner?
    Skulle du jobba kvar eller sluta jobba, kanske börja jobba med välgörenhet?

    Annat du skulle tänka på?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Om jag vann så mycket så skulle jag definitivt sluta jobba. I alla fall sluta på mitt nuvarande jobb eftersom det ligger så hiskeligt långt bort.
    Sen skulle jag betala körkort till de två av barnen som inte har tagit det än. Och vi skulle riva vårt hus och bygga nytt på samma tomt. Jag skulle köpa en ny bil och troligen skulle maken också göra det. Betala lån, ja absolut.
  4. 2
    Om jag vann så mycket så skulle jag definitivt sluta jobba. I alla fall sluta på mitt nuvarande jobb eftersom det ligger så hiskeligt långt bort.
    Sen skulle jag betala körkort till de två av barnen som inte har tagit det än. Och vi skulle riva vårt hus och bygga nytt på samma tomt. Jag skulle köpa en ny bil och troligen skulle maken också göra det. Betala lån, ja absolut.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Och jag skulle ta hjälp av en personlig shopper typ. Jag behöver verkligen förnya min garderob men jag hatar att leta och prova kläder. Så jag skulle vilja tala om för en person vilken klädstil jag har och så skulle den människan få komma med en massa kläder som jag kan prova utan att stå i ett trångt provrum och så kan jag bestämma vad jag vill köpa
  6. 3
    Och jag skulle ta hjälp av en personlig shopper typ. Jag behöver verkligen förnya min garderob men jag hatar att leta och prova kläder. Så jag skulle vilja tala om för en person vilken klädstil jag har och så skulle den människan få komma med en massa kläder som jag kan prova utan att stå i ett trångt provrum och så kan jag bestämma vad jag vill köpa
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Skulle betala av lån och köpa ett större boende i samma område. Gissninhsvis skulle vi jobba något mindre, vi behöver inte heller ha lika mycket inkomst om bostadslån och csn inbetalningar försvinner. Skulle troligen jobba så mycket att vi gick runt.
  8. 4
    Skulle betala av lån och köpa ett större boende i samma område. Gissninhsvis skulle vi jobba något mindre, vi behöver inte heller ha lika mycket inkomst om bostadslån och csn inbetalningar försvinner. Skulle troligen jobba så mycket att vi gick runt.
  9. Gretah
    #5
    25 miljoner....
    Betala alla lån!
    Ge till barnen
    Köpa ny bil
    Resa
    Köpa husbil
    Ge bort pengar till syskon mfl
    Byta ut sånt i huset vi fått lov att köpa lite mer budget
    Min man kunde sluta jobba om han ville
    Anlita någon som anlägger en fantastisk trädgård
    Betala en pt och kock som hjälpte mej o maken komma i form
    Göra någon form av justering i mitt ansikte
    Och massor av annat!!!
  10. 5
    25 miljoner....
    Betala alla lån!
    Ge till barnen
    Köpa ny bil
    Resa
    Köpa husbil
    Ge bort pengar till syskon mfl
    Byta ut sånt i huset vi fått lov att köpa lite mer budget
    Min man kunde sluta jobba om han ville
    Anlita någon som anlägger en fantastisk trädgård
    Betala en pt och kock som hjälpte mej o maken komma i form
    Göra någon form av justering i mitt ansikte
    Och massor av annat!!!
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Jag skulle förstås börja med att placera. Riktigt var vet jag däremot inte. (Madrassen är väl säkrast, numera. ) Sedan skulle en andel av pengarna få gå till lite av varje av sådant jag behöver. En andel skulle definitivt gå till trygghet på ålderns höst, eftersom jag kommer att bli i princip garantipensionär vid 65 års ålder. Sedan skulle jag försöka få till en egen liten stuga på landet. Något skulle jag säkert också pytsa till välgörenhet av något slag. Resa skulle jag gärna göra, men gör inte ensam.
  12. 6
    Jag skulle förstås börja med att placera. Riktigt var vet jag däremot inte. (Madrassen är väl säkrast, numera. ) Sedan skulle en andel av pengarna få gå till lite av varje av sådant jag behöver. En andel skulle definitivt gå till trygghet på ålderns höst, eftersom jag kommer att bli i princip garantipensionär vid 65 års ålder. Sedan skulle jag försöka få till en egen liten stuga på landet. Något skulle jag säkert också pytsa till välgörenhet av något slag. Resa skulle jag gärna göra, men gör inte ensam.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Som Valerina säger skulle jag också mer än gärna sluta jobba.
  14. 7
    Som Valerina säger skulle jag också mer än gärna sluta jobba.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    Skrika av lycka och svimma, sen skulle jag nypa mig själv för att se om jag drömmer eller att det är på riktigt.

    Spara?
    Jag skulle spara minst hälften av pengarna.

    Placera och i så fall i vad?
    Nej det räcker att ha dem på banken eller under madrassen.

    Handla, vad?
    Kläder till mig och barnen, ny tv, dator, säng och lite möbler.

    Betala lån?
    Har inga lån.

    Resa?
    Ja jag vill gärna till Kreta igen.

    Ge pengar till välgörenhet?
    Jag ger gärna till cancerforskning och inom autism.

    Vilka skulle du berätta för? Alla eller enstaka nära vänner?
    Jag skulle bara berätta det för några få vänner som jag litar på.

    Skulle du jobba kvar eller sluta jobba, kanske börja jobba med välgörenhet?
    Är arbetssökande.

    Annat du skulle tänka på?
    Mina barn skulle få pengar insatta på banken till de blir vuxna.
  16. 8
    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    Skrika av lycka och svimma, sen skulle jag nypa mig själv för att se om jag drömmer eller att det är på riktigt.

    Spara?
    Jag skulle spara minst hälften av pengarna.

    Placera och i så fall i vad?
    Nej det räcker att ha dem på banken eller under madrassen.

    Handla, vad?
    Kläder till mig och barnen, ny tv, dator, säng och lite möbler.

    Betala lån?
    Har inga lån.

    Resa?
    Ja jag vill gärna till Kreta igen.

    Ge pengar till välgörenhet?
    Jag ger gärna till cancerforskning och inom autism.

    Vilka skulle du berätta för? Alla eller enstaka nära vänner?
    Jag skulle bara berätta det för några få vänner som jag litar på.

    Skulle du jobba kvar eller sluta jobba, kanske börja jobba med välgörenhet?
    Är arbetssökande.

    Annat du skulle tänka på?
    Mina barn skulle få pengar insatta på banken till de blir vuxna.
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    Ganska mycket pengar! Ärvde din vän det?

    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    -Ja jag skulle fortsätta jobba men under andra förhållanden som någon slags tjänst med mer ledigheter, få en annan anställningsform alltså. På sikt skulle jag nog gå ner på 50% och vilket av mina jobb jag skulle välja vet jag inte...men jag skulle renovera klart huset i ett nafs och skippa det nu långsamma renoveringstempot vi har.
    Bygga en pool och ett coolt poolhus modell litet till.
    och så skulle vi köpa sommarställe i Öregrund och / eller hus i fjällen.

    Spara?
    -ja ganska svårt att inte spara om man får 25 miljoner

    Placera och i så fall i vad?
    _det vet jag däremot inte.

    Handla, vad?
    -Hussaker och en hel del möbler men fortfarande mest blocket fynd och auktioner

    Betala lån?
    -japp, huslån, bil o csn.

    Resa?
    -ja självklart. Jag skulle nog spendera minst en månad utomlands varje vinter och perioder av sommaren med utomlands.

    Ge pengar till välgörenhet?
    -Dels det men också dela med mig till syskon o familj.
  18. 9
    Ganska mycket pengar! Ärvde din vän det?

    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    -Ja jag skulle fortsätta jobba men under andra förhållanden som någon slags tjänst med mer ledigheter, få en annan anställningsform alltså. På sikt skulle jag nog gå ner på 50% och vilket av mina jobb jag skulle välja vet jag inte...men jag skulle renovera klart huset i ett nafs och skippa det nu långsamma renoveringstempot vi har.
    Bygga en pool och ett coolt poolhus modell litet till.
    och så skulle vi köpa sommarställe i Öregrund och / eller hus i fjällen.

    Spara?
    -ja ganska svårt att inte spara om man får 25 miljoner

    Placera och i så fall i vad?
    _det vet jag däremot inte.

    Handla, vad?
    -Hussaker och en hel del möbler men fortfarande mest blocket fynd och auktioner

    Betala lån?
    -japp, huslån, bil o csn.

    Resa?
    -ja självklart. Jag skulle nog spendera minst en månad utomlands varje vinter och perioder av sommaren med utomlands.

    Ge pengar till välgörenhet?
    -Dels det men också dela med mig till syskon o familj.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Sluta jobba omgående...

    bli soffpotatis på heltid, glassa runt och göra precis vad jag själv vill. Fy fn vad gött det skulle vara.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Sluta jobba omgående... bli soffpotatis på heltid, glassa runt och göra precis vad jag själv vill. Fy fn vad gött det skulle vara.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Jag skulle berätta för så få som möjligt. Jag skulle betala av lånen, sedan skulle jag betala av min systers och mammas lån också som gåva. Efter det skulle jag investera, vi investerar en del i aktier så det skulle bli det. Förmodligen skulle jag ta med hela familjen på en resa också, till Australien där en av mina bästa vänner bor och dit vi annars inte har råd att åka.
  22. 11
    Jag skulle berätta för så få som möjligt. Jag skulle betala av lånen, sedan skulle jag betala av min systers och mammas lån också som gåva. Efter det skulle jag investera, vi investerar en del i aktier så det skulle bli det. Förmodligen skulle jag ta med hela familjen på en resa också, till Australien där en av mina bästa vänner bor och dit vi annars inte har råd att åka.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    och jag skulle inte berätta för någon, knappt barnen faktiskt!
  24. 12
    och jag skulle inte berätta för någon, knappt barnen faktiskt!
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Ge bort pengar skulle jag också göra i viss omfatning, procentuellt ungefär som jag gör idag och till samma ändamål. Kanske att jag skulle satsa på något eget hjälpprojekt också, har funderat på microlån.
  26. 13
    Ge bort pengar skulle jag också göra i viss omfatning, procentuellt ungefär som jag gör idag och till samma ändamål. Kanske att jag skulle satsa på något eget hjälpprojekt också, har funderat på microlån.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Microlån? Som hjälpprojekt? Hur funkar det?
  28. 14
    Microlån? Som hjälpprojekt? Hur funkar det?
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    Betala alla lån

    alternativt köpt nytt hus.

    Hade slutat jobba med det jag gör nu och startat eget.

    Investerat åt barnen.

    Bjudit hela familjen på en resa.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  30. 15
    Betala alla lån alternativt köpt nytt hus.

    Hade slutat jobba med det jag gör nu och startat eget.

    Investerat åt barnen.

    Bjudit hela familjen på en resa.
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Ja, jag har ett par vänner som jobbar med det. Det är en ekonomisk modell för att hjälpa framför allt kvinnor i tredje världen att skapa sig en egen inkomst. Läs t ex här:
    http://www.adra.se/sida/143/mikrolan...nnors-liv.aspx
    (inte mina kompisars organisation utan en annan jag hittade)
  32. 16
    Ja, jag har ett par vänner som jobbar med det. Det är en ekonomisk modell för att hjälpa framför allt kvinnor i tredje världen att skapa sig en egen inkomst. Läs t ex här:
    http://www.adra.se/sida/143/mikrolan...nnors-liv.aspx
    (inte mina kompisars organisation utan en annan jag hittade)
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17
    Jag hade inte berättat för någon.
  34. 17
    Jag hade inte berättat för någon.
  35. Medlem sedan
    Aug 2011
    #18
    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    Först skulle jag ge bort en stor del till folk som behöver pengarna bättre än jag. Jag vill inte ha 25 miljoner, pengar är inte BARA något positivt. Dessutom vill jag inte ha så mycket pengar liggande på hög, när jag vet hur mycket bra man kan göra med dem istället.
    Så jag skulle spara en rejäl slant (för mig själv och mina barn, och givetvis sambon också). Jag skulle ge bort till mina närmsta (som typ mamma och mina närmsta vänner, de som vill ha får, för mig är det inte en big deal).
    Jag skulle nog inte flytta, tror jag inte. Inte på en gång i alla fall, men om Huset med Stort H dyker upp så kanske.
    Jag skulle ta mig tiden och råd att låta bli att tänka på jobb och se till att bli så frisk som möjligt istället, utan någon stress.
    Betala studieskulder m m, se till att vara helt oskuld

    Jag skulle nog inte hålla det hemligt, jag skulle ju ändå ge bort mycket så det spelar ingen roll .
  36. 18
    Vad skulle du göra om du ärvde eller vann 25 miljoner kronor?
    Först skulle jag ge bort en stor del till folk som behöver pengarna bättre än jag. Jag vill inte ha 25 miljoner, pengar är inte BARA något positivt. Dessutom vill jag inte ha så mycket pengar liggande på hög, när jag vet hur mycket bra man kan göra med dem istället.
    Så jag skulle spara en rejäl slant (för mig själv och mina barn, och givetvis sambon också). Jag skulle ge bort till mina närmsta (som typ mamma och mina närmsta vänner, de som vill ha får, för mig är det inte en big deal).
    Jag skulle nog inte flytta, tror jag inte. Inte på en gång i alla fall, men om Huset med Stort H dyker upp så kanske.
    Jag skulle ta mig tiden och råd att låta bli att tänka på jobb och se till att bli så frisk som möjligt istället, utan någon stress.
    Betala studieskulder m m, se till att vara helt oskuld

    Jag skulle nog inte hålla det hemligt, jag skulle ju ändå ge bort mycket så det spelar ingen roll .
  37. Medlem sedan
    Jun 2004
    #19
    Alternativt? Du hade ju haft råd att både betala av dina lån och köpa många nya hus :-)
  38. 19
    Alternativt? Du hade ju haft råd att både betala av dina lån och köpa många nya hus :-)
  39. Medlem sedan
    Jun 2005
    #20

    Ja absolut

    så hade kanske gjort både och..eller ja det hade jag....
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  40. 20
    Ja absolut så hade kanske gjort både och..eller ja det hade jag....
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar