Släckte utebelysningen
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Släckte utebelysningen

    I lördags släckte jag vår utebelysning. Ja advents/jul-belysningen alltså, inte våra utelampor
    Vi hade ljusnät i en liten en och så hade vi en ljusslinga på verandastaketet. Vi bor ju på landet och det är ganska många som har kvar sina ute-julbelysningar ganska länge, de lyser upp en del i mörkret. Men nu tänkte jag att sista februari får nog räcka så nu släckte jag dem. Jag kan däremot ta bort dem än för sladdarna är ju under snön, så jag fick nöja mig med att dra ur kontakterna.

    Hur ser det ut hos er, har ni eller nån granne nån julbelysning kvar?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Släckte utebelysningen I lördags släckte jag vår utebelysning. Ja advents/jul-belysningen alltså, inte våra utelampor
    Vi hade ljusnät i en liten en och så hade vi en ljusslinga på verandastaketet. Vi bor ju på landet och det är ganska många som har kvar sina ute-julbelysningar ganska länge, de lyser upp en del i mörkret. Men nu tänkte jag att sista februari får nog räcka så nu släckte jag dem. Jag kan däremot ta bort dem än för sladdarna är ju under snön, så jag fick nöja mig med att dra ur kontakterna.

    Hur ser det ut hos er, har ni eller nån granne nån julbelysning kvar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Nej, vi släckte vår innan januari var slut.
  4. 2
    Nej, vi släckte vår innan januari var slut.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Ja alltså, det där har varit en fråga där våra (mina och sambons) åsikter går isär.
    Jag är ju sådär så jag tar bort adventsljusstakar och julpynt och rubbet redan i mellandagarna. Men just utebelysningen tyckte jag kunde få vara kvar ett tag, för den är så fin - en ljusslinga med pyttesmå lampor, som vi har lindat kring en stor gren av trollhassel som hänger på ytterväggen.
    Men när det närmade sig slutet av januari tyckte jag att det fick vara nog - bort med det!
    Men se där stötte jag patrull. Sambon tyckte att den var så fin så den kunde få hänga kvar "så länge det är vinter och snö".
    Ja, men nu är det ingen vinter och snö längre. Så jag ska banne mig dra ur den nästa gång jag är ute .
  6. 3
    Ja alltså, det där har varit en fråga där våra (mina och sambons) åsikter går isär.
    Jag är ju sådär så jag tar bort adventsljusstakar och julpynt och rubbet redan i mellandagarna. Men just utebelysningen tyckte jag kunde få vara kvar ett tag, för den är så fin - en ljusslinga med pyttesmå lampor, som vi har lindat kring en stor gren av trollhassel som hänger på ytterväggen.
    Men när det närmade sig slutet av januari tyckte jag att det fick vara nog - bort med det!
    Men se där stötte jag patrull. Sambon tyckte att den var så fin så den kunde få hänga kvar "så länge det är vinter och snö".
    Ja, men nu är det ingen vinter och snö längre. Så jag ska banne mig dra ur den nästa gång jag är ute .
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Var det ungefär lika med era grannar också?
  8. 4
    Var det ungefär lika med era grannar också?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Haha ja om han använde"vinter och snö" som argument så får du ju rycka ut pluggen nu då, om er snö är borta. Skulle jag gå på det så skulle vi ha kvar vår ute-julbelysning till minst slutet av mars, kanske till mitten av april

    Jag tycker annars det verkar vara vanligare att man har kvar belysningen länge på landet än i stan, men då är du undantaget då som vill (men inte har fått) plocka bort den tidigt
  10. 5
    Haha ja om han använde"vinter och snö" som argument så får du ju rycka ut pluggen nu då, om er snö är borta. Skulle jag gå på det så skulle vi ha kvar vår ute-julbelysning till minst slutet av mars, kanske till mitten av april

    Jag tycker annars det verkar vara vanligare att man har kvar belysningen länge på landet än i stan, men då är du undantaget då som vill (men inte har fått) plocka bort den tidigt
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Ja, det var inte någon slinga kvar vad jag kunde se
  12. 6
    Ja, det var inte någon slinga kvar vad jag kunde se
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Vi har en granne (som jag tänkt på i alla fall, kanske är fler) som har kvar lite i en buske, alla andra har nog släckt sina tror jag.
  14. 7
    Vi har en granne (som jag tänkt på i alla fall, kanske är fler) som har kvar lite i en buske, alla andra har nog släckt sina tror jag.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    En granne brukar ha dem året runt. Mitt i sommaren ser man bara det när man står precis bredvid.

    själv tog jag bort dem för några veckor sedan, passade på når det var torrt o snöfritt ute.
  16. 8
    En granne brukar ha dem året runt. Mitt i sommaren ser man bara det när man står precis bredvid.

    själv tog jag bort dem för några veckor sedan, passade på når det var torrt o snöfritt ute.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Ja det förstår jag att man inte kan se mycket om de lyser mitt i sommaren
  18. 9
    Ja det förstår jag att man inte kan se mycket om de lyser mitt i sommaren
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Jag såg faktiskt ett hus som hade adventsstjärnorna kvar igår så du ligger i lä . På ett LSS-boende i närheten har de någon brukare som älskar julen så där brinner adventsljusstakarna året om.Men rent gererellt så har nog alla grannar tagit bort julbelysningen vid det här laget. Jag tog bort den för någon månad sen. Fuskar också av samma skäl som du och brukar avveckla några veckor efter 13/1.
  20. 10
    Jag såg faktiskt ett hus som hade adventsstjärnorna kvar igår så du ligger i lä . På ett LSS-boende i närheten har de någon brukare som älskar julen så där brinner adventsljusstakarna året om.Men rent gererellt så har nog alla grannar tagit bort julbelysningen vid det här laget. Jag tog bort den för någon månad sen. Fuskar också av samma skäl som du och brukar avveckla några veckor efter 13/1.
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11
    Vi har kvar dem. Ska ta bort dem i helgen som kommer.
  22. 11
    Vi har kvar dem. Ska ta bort dem i helgen som kommer.
  23. Kerstimärta
    #12
    Litet gräl hos oss.

    Julbelysningen åkte ner typ 12 januari när jag låg och sov en söndagsförmiddag.

    Allt bortplockat utom i uterummet.

    Jag valde att säga lite vad jag tyckte, lugnt. Sen släppa det.
  24. 12
    Litet gräl hos oss.

    Julbelysningen åkte ner typ 12 januari när jag låg och sov en söndagsförmiddag.

    Allt bortplockat utom i uterummet.

    Jag valde att säga lite vad jag tyckte, lugnt. Sen släppa det.
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Oj då, ja vår advents/julbelysning inomhus åkte ner i mer normal tid
  26. 13
    Oj då, ja vår advents/julbelysning inomhus åkte ner i mer normal tid
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Räknar ni med att kunna plocka bort dem då eller får ni släcka dem men låta dem sitta kvar som jag fick?
  28. 14
    Räknar ni med att kunna plocka bort dem då eller får ni släcka dem men låta dem sitta kvar som jag fick?
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Vad har ni kvar i uterummet?
    Hade du velat ha allt kvar längre? Jo vänta, var det inte du som skrev att du tyckte det var så fint att du inte ville ta bort det?
  30. 15
    Vad har ni kvar i uterummet?
    Hade du velat ha allt kvar längre? Jo vänta, var det inte du som skrev att du tyckte det var så fint att du inte ville ta bort det?
  31. Kerstimärta
    #16
    hmmm, vet ej. Men ville inte ta bort allt....
  32. 16
    hmmm, vet ej. Men ville inte ta bort allt....
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17
    Har aldrig satt upp utejulbeslysning. Tröttnade på en slinga som gick sönder, sedan försvann de växter vi brukade sätta det runt och sedan dess har vi skippat det hela.

    Har en granne som har året om.
  34. 17
    Har aldrig satt upp utejulbeslysning. Tröttnade på en slinga som gick sönder, sedan försvann de växter vi brukade sätta det runt och sedan dess har vi skippat det hela.

    Har en granne som har året om.
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ta lite steg för steg i stället för cold turkey
  36. 18
    Ta lite steg för steg i stället för cold turkey
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Så då är du och grannen varandras motsatser
  38. 19
    Så då är du och grannen varandras motsatser
  39. Salander
    #20
    Just i år verkar julen vara länge i mina hoods. Grannen mitt emot har julgranen kvar inne (!) och snett emot har de julstjärna i fönstret.
    (nej jag brukar inte fönstertitta men det syns verkligen tydligt när man tar promenader med hunden)

    Flera har också utebelysningen på. Vi slutade sista januari tror jag det var.
  40. 20
    Just i år verkar julen vara länge i mina hoods. Grannen mitt emot har julgranen kvar inne (!) och snett emot har de julstjärna i fönstret.
    (nej jag brukar inte fönstertitta men det syns verkligen tydligt när man tar promenader med hunden)

    Flera har också utebelysningen på. Vi slutade sista januari tror jag det var.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar