Köttbullsrullning pannkakssmet matenkät
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Köttbullsrullning pannkakssmet matenkät

    jag roar mig med för att uppväga den trista köpepizzan i dag och rullar köttbullar för glatta livet som nu steks...och ha middagen klar när vi slutar i morgon ganska sent. ( maken är bortrest på jobb)
    Pannkakssmet gör jag 2-3 ggr i veckan till frukost dagen efter. Perfekt att låta svälla under natten och lite nyttigheter som havregryn och sånt till blir det gott och nyttigt
    Funderar på det här med matlagning och matvanor.
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    -Hur ofta äter ni fisk?
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
  2. 1
    Köttbullsrullning pannkakssmet matenkät jag roar mig med för att uppväga den trista köpepizzan i dag och rullar köttbullar för glatta livet som nu steks...och ha middagen klar när vi slutar i morgon ganska sent. ( maken är bortrest på jobb)
    Pannkakssmet gör jag 2-3 ggr i veckan till frukost dagen efter. Perfekt att låta svälla under natten och lite nyttigheter som havregryn och sånt till blir det gott och nyttigt
    Funderar på det här med matlagning och matvanor.
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    -Hur ofta äter ni fisk?
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Nej, sällan. Men vi fryser in rester så ibland tar vi fram det och då blir det ingen matlagning den dan.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja, alltid.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Ja, minst en dag i veckan i snitt.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    Minst en gång i veckan.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Kanske en eller ett par gånger i månaden.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Kanske 6-7 timmar?...om man inte räknar med bakning.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Det vet jag inte.
  4. 2
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Nej, sällan. Men vi fryser in rester så ibland tar vi fram det och då blir det ingen matlagning den dan.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja, alltid.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Ja, minst en dag i veckan i snitt.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    Minst en gång i veckan.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Kanske en eller ett par gånger i månaden.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Kanske 6-7 timmar?...om man inte räknar med bakning.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Det vet jag inte.
  5. Pyssling
    #3
    Pysslingsvar:

    Jag lagar ofta mat i förväg, ett par-tre rätter på söndagen till exempel, så att veckan ska flyta smidigt. Ofta lagar jag större satser också, när jag lagar mat, t ex gör en lasagne i långpannan istället för bara en form eller kokar hela stora grytan full med kalops, så att det blir tre middagar istället för en. Tar lika lång tid när man lagar, men sparar tid en annan dag

    Grönsaker äter vi mycket, oftast både kalla och varma till varje måltid.

    Vegetariskt är det sämre med, make och son är stora köttälskare, men nån gång varannan vecka får vi nog till något vegetariskt i alla fall.

    Fisk äter vi väl nån gång i veckan, typ.

    Färdigmat köps ibland, inte jätteofta, senast förra fredagen tror jag det var, jag åt sushi, jättegott!

    Vet inte alls hur mycket tid vi lägger, matlagning är ett intresse för oss och särskilt på helgerna lägger vi rejält med tid på maten, men i veckorna har man ju mindre tid, därför känns det bra att förbereda. Jag vill gärna hinna med att träna något på vardagkvällarna, därför får matlagningen lite mindre tid då.

    Den perfekta vardagsrätten? Oj, vad svårt, men om det ska vara något snabbt och enkelt så skulle det bli färsk pasta med någon sås, gärna ostsås av något slag och sen färska tomater och färskriven parmesan. Tar bara några minuter att fixa och är riktigt gott tycker jag!
  6. 3
    Pysslingsvar:

    Jag lagar ofta mat i förväg, ett par-tre rätter på söndagen till exempel, så att veckan ska flyta smidigt. Ofta lagar jag större satser också, när jag lagar mat, t ex gör en lasagne i långpannan istället för bara en form eller kokar hela stora grytan full med kalops, så att det blir tre middagar istället för en. Tar lika lång tid när man lagar, men sparar tid en annan dag

    Grönsaker äter vi mycket, oftast både kalla och varma till varje måltid.

    Vegetariskt är det sämre med, make och son är stora köttälskare, men nån gång varannan vecka får vi nog till något vegetariskt i alla fall.

    Fisk äter vi väl nån gång i veckan, typ.

    Färdigmat köps ibland, inte jätteofta, senast förra fredagen tror jag det var, jag åt sushi, jättegott!

    Vet inte alls hur mycket tid vi lägger, matlagning är ett intresse för oss och särskilt på helgerna lägger vi rejält med tid på maten, men i veckorna har man ju mindre tid, därför känns det bra att förbereda. Jag vill gärna hinna med att träna något på vardagkvällarna, därför får matlagningen lite mindre tid då.

    Den perfekta vardagsrätten? Oj, vad svårt, men om det ska vara något snabbt och enkelt så skulle det bli färsk pasta med någon sås, gärna ostsås av något slag och sen färska tomater och färskriven parmesan. Tar bara några minuter att fixa och är riktigt gott tycker jag!
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna? - Nej, behövs inte eftersom jag har tid att laga samma dag. Visst händer det att jag förbereder, men det är inte så ofta.

    -Äter ni grönsaker till alla mål? - Nästan alla.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka? - Vi äter sällan vegetarisk mat. Jag ska försöka införa så att vi äter det en gång i veckan, men det är inte helt lätt.

    -Hur ofta äter ni fisk? - Ofta en gång i veckan, men sedan kan det gå en period när det "glöms" bort.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag? - Ett par ggr/ månad ca. Ibland oftare, ibland mer sällan.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan? - Jag är ju inte sådan att jag räknar efter. Vet inte. 7 timmar kanske.

    -Den perfekta vardagsrätten är...- Den finns inte. Eller så finns det massor av rätter Eftersom jag har tid så behöver matlagningen inte gå fort, så jag kan inte skriva att den ska vara snabblagad.
  8. 4
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna? - Nej, behövs inte eftersom jag har tid att laga samma dag. Visst händer det att jag förbereder, men det är inte så ofta.

    -Äter ni grönsaker till alla mål? - Nästan alla.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka? - Vi äter sällan vegetarisk mat. Jag ska försöka införa så att vi äter det en gång i veckan, men det är inte helt lätt.

    -Hur ofta äter ni fisk? - Ofta en gång i veckan, men sedan kan det gå en period när det "glöms" bort.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag? - Ett par ggr/ månad ca. Ibland oftare, ibland mer sällan.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan? - Jag är ju inte sådan att jag räknar efter. Vet inte. 7 timmar kanske.

    -Den perfekta vardagsrätten är...- Den finns inte. Eller så finns det massor av rätter Eftersom jag har tid så behöver matlagningen inte gå fort, så jag kan inte skriva att den ska vara snabblagad.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Inte så mycket som vi brukade, vi har haft annat vi behövt prioritera men när orken och tiden finns gör vi litet mer än som nu, mest petar in rester i frysen.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    I den här familjen finns en vegetarian, en som inte äter kött men fisk och två köttätare. Vi äter vegetariskt minst 4 dagar i veckan.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    1-2 gånger i veckan.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    På sistone har det blivit lite för ofta för vi har rusat mellan möten och läkarbesök non-stop men när livet rullar på mer normalt, kanske ett par gånger i månaden.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Oj, ingen aning. Vi gillar att laga mat och ägnar gärna tid åt det på helgerna. I veckorna är det litet tightare så då blir det rätt ofta sådant som är mer snabblagat.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Pasta med pesto ihop med en tomat och mozzarellasallad. Eller kanske en smakrik tomatsoppa.
  10. 5
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Inte så mycket som vi brukade, vi har haft annat vi behövt prioritera men när orken och tiden finns gör vi litet mer än som nu, mest petar in rester i frysen.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    I den här familjen finns en vegetarian, en som inte äter kött men fisk och två köttätare. Vi äter vegetariskt minst 4 dagar i veckan.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    1-2 gånger i veckan.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    På sistone har det blivit lite för ofta för vi har rusat mellan möten och läkarbesök non-stop men när livet rullar på mer normalt, kanske ett par gånger i månaden.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Oj, ingen aning. Vi gillar att laga mat och ägnar gärna tid åt det på helgerna. I veckorna är det litet tightare så då blir det rätt ofta sådant som är mer snabblagat.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Pasta med pesto ihop med en tomat och mozzarellasallad. Eller kanske en smakrik tomatsoppa.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    *Mer när barnen var mindre, men ibland nu med
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    *Nej
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    *Ja, familjen äter åtminstone en vegetarisk middag. Jag äter kanske 70% vego.
    -Hur ofta äter ni fisk?
    *Inte jätteofta. Svårt att hitta god och billig fisk som är miljömärkt. Kanske en gång i veckan, eller två om skaldjur räknas.
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    *Till middag typ aldrig. Till lunch på helgerna ett par gånger i månaden, åtminstone till oss vuxna. Hämtmat då alltså.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    *45 min en vardag, 2-3 timmar en lördag/söndag
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    *Spaghetti med hemgjord pesto.
  12. 6
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    *Mer när barnen var mindre, men ibland nu med
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    *Nej
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    *Ja, familjen äter åtminstone en vegetarisk middag. Jag äter kanske 70% vego.
    -Hur ofta äter ni fisk?
    *Inte jätteofta. Svårt att hitta god och billig fisk som är miljömärkt. Kanske en gång i veckan, eller två om skaldjur räknas.
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    *Till middag typ aldrig. Till lunch på helgerna ett par gånger i månaden, åtminstone till oss vuxna. Hämtmat då alltså.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    *45 min en vardag, 2-3 timmar en lördag/söndag
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    *Spaghetti med hemgjord pesto.
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    översvämmad tvättstuga kom emellan Suck* ja den är ren och fin nu i alla fall
  14. 7
    översvämmad tvättstuga kom emellan Suck* ja den är ren och fin nu i alla fall
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8
    Vi förbereder ganska lite mat. Vi äter grönsaker till lunch och middag. Försöker se till att vi äter vegetariskt minst 1 ggr per vecka (blir ofta mer). Fisk försöker jag se till att vi äter 1 gång per vecka men det är inte så lätt eftersom dottern inte äter fisk. Vi köper färdigmat kanske 2-3 ggr per månad. Vi lägger kanske 5-8 timmar i veckan på matlagning.

    Köttfärssås med spagetti tycker jag är en bra vardagsrätt.
  16. 8
    Vi förbereder ganska lite mat. Vi äter grönsaker till lunch och middag. Försöker se till att vi äter vegetariskt minst 1 ggr per vecka (blir ofta mer). Fisk försöker jag se till att vi äter 1 gång per vecka men det är inte så lätt eftersom dottern inte äter fisk. Vi köper färdigmat kanske 2-3 ggr per månad. Vi lägger kanske 5-8 timmar i veckan på matlagning.

    Köttfärssås med spagetti tycker jag är en bra vardagsrätt.
  17. Medlem sedan
    Aug 2010
    #9
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    ** Vi förbereder sällan på det viset men när vi lagar mat så gör vi mycket = Till middag plus matlåda till mannen dagen efter + ett par matlådor till frysen.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    ** Inte _till_ alla mål, men mycket grönsaker _i_ maten varje dag.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    ** Nej.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    ** En gång i veckan minst.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    ** Aldrig. Eller jo, idag faktiskt, färdigpizzor och det var som julafton för barnen. Kan det vara en gång/år kanske?

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    ** Rätt så mycket. Jag startar gärna tidigt på dagen så att maten får gå till sig tills på em. Dessutom lagar barnen mycket mat och då tar det längre tid eftersom de inte är lika snabba som oss vuxna såklart. Vi älskar att laga mat allihopa i den här familjen

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    ** Ska det gå snabbt så är en pastasås det ultimata. Bara att ta det man hittar i kylen. Sist blev det en snutt purjo, en halv paprika, en rödlök, några små tomater, ett halvt paket smörgåsskinka, en skvätt grädde och lite chilisås + kryddor. Går snabbt och rensar kylen
  18. 9
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    ** Vi förbereder sällan på det viset men när vi lagar mat så gör vi mycket = Till middag plus matlåda till mannen dagen efter + ett par matlådor till frysen.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    ** Inte _till_ alla mål, men mycket grönsaker _i_ maten varje dag.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    ** Nej.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    ** En gång i veckan minst.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    ** Aldrig. Eller jo, idag faktiskt, färdigpizzor och det var som julafton för barnen. Kan det vara en gång/år kanske?

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    ** Rätt så mycket. Jag startar gärna tidigt på dagen så att maten får gå till sig tills på em. Dessutom lagar barnen mycket mat och då tar det längre tid eftersom de inte är lika snabba som oss vuxna såklart. Vi älskar att laga mat allihopa i den här familjen

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    ** Ska det gå snabbt så är en pastasås det ultimata. Bara att ta det man hittar i kylen. Sist blev det en snutt purjo, en halv paprika, en rödlök, några små tomater, ett halvt paket smörgåsskinka, en skvätt grädde och lite chilisås + kryddor. Går snabbt och rensar kylen
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    - nej dåligt med det. Ibland, ibland inte

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    - nej

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    - nej

    -Hur ofta äter ni fisk?
    - nej

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    - både nu och då, vi har alltid hemma i frysen.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    - Inte en susning, det är nog inte mycket tid alls. Hatar att laga mat.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    - nudlar och kokt korv. Snabbt och bra.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    - nej dåligt med det. Ibland, ibland inte

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    - nej

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    - nej

    -Hur ofta äter ni fisk?
    - nej

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    - både nu och då, vi har alltid hemma i frysen.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    - Inte en susning, det är nog inte mycket tid alls. Hatar att laga mat.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    - nudlar och kokt korv. Snabbt och bra.
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #11
    och egna svar mellan eländesuppgiften i tvättstugan ( varför händer sånt här när maken är bortrest...)
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    *ja ganska, både på helgerna då jag oftast gör 2-3 rätter modell långkok: grytor, lasagne, köttbullar etc Men även förberedelser i veckan på kvällen efter att barnen lagt sig oftast.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    *Nej, men om det inte är till maten så finns det i maten på något vis.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    *Försöker få in 1-2 ggr per vecka.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    *Ja minst två ggr per vecka

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    *Någon gång per månad, sushi, thai, indiskt eller som i kväll en vanlig köpepizza.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    *Mycket av matlagningen sköter sig ju själv som en puuled poork i ugnen eller grytan som kokar 3 timmar osv. Men snitta kanske 5-7 timmar per vecka?

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    *Säger nog färsk pasta med antingen pesto eller någon enkel sås med färska tomater, mozzarella eller fisk i ugnen som sköter sig själv i ett foliepaket gärna med potatisen med i paketet.
  22. 11
    och egna svar mellan eländesuppgiften i tvättstugan ( varför händer sånt här när maken är bortrest...)
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    *ja ganska, både på helgerna då jag oftast gör 2-3 rätter modell långkok: grytor, lasagne, köttbullar etc Men även förberedelser i veckan på kvällen efter att barnen lagt sig oftast.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    *Nej, men om det inte är till maten så finns det i maten på något vis.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    *Försöker få in 1-2 ggr per vecka.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    *Ja minst två ggr per vecka

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    *Någon gång per månad, sushi, thai, indiskt eller som i kväll en vanlig köpepizza.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    *Mycket av matlagningen sköter sig ju själv som en puuled poork i ugnen eller grytan som kokar 3 timmar osv. Men snitta kanske 5-7 timmar per vecka?

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    *Säger nog färsk pasta med antingen pesto eller någon enkel sås med färska tomater, mozzarella eller fisk i ugnen som sköter sig själv i ett foliepaket gärna med potatisen med i paketet.
  23. Kerstimärta
    #12
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Kanske en eller två middagar körs på helgen.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Japp, typ tomater och gurka.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Nej.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    Helst aldrig, men blir knappt en gång per vecka.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    3 ggr per månad.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Oj, massor. Eller inte?12 timmar

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Ur vilket avseende? Jag tycker det är ngt som man tycker är supergott.
  24. 12
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Kanske en eller två middagar körs på helgen.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Japp, typ tomater och gurka.

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Nej.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    Helst aldrig, men blir knappt en gång per vecka.

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    3 ggr per månad.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Oj, massor. Eller inte?12 timmar

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Ur vilket avseende? Jag tycker det är ngt som man tycker är supergott.
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #13
    Lata svar
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Nix, endast i undantagsfall
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Dåligt med det, kommer jag ihåg, så kommer broccolin fram eller gurkan
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Nix, inte medvetet i varje fall, vi använder inte ens de begreppen hemma
    -Hur ofta äter ni fisk?
    Numera rätt ofta
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Det händer, vissa soppor, sambon har ofta färdigrätter med sig på jobbet och ibland när vi inte orkar laga mat
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Max 5-6 timmar
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Soppa
  26. 13
    Lata svar
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Nix, endast i undantagsfall
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Dåligt med det, kommer jag ihåg, så kommer broccolin fram eller gurkan
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Nix, inte medvetet i varje fall, vi använder inte ens de begreppen hemma
    -Hur ofta äter ni fisk?
    Numera rätt ofta
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Det händer, vissa soppor, sambon har ofta färdigrätter med sig på jobbet och ibland när vi inte orkar laga mat
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Max 5-6 timmar
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Soppa
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    * nej

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    * nej

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    * JA

    -Hur ofta äter ni fisk?
    * Två gånger i veckan - alltid lördagar

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    * sällan som middagsmat, men ibland som "göra eget på eftermiddagen-mat" till sonen

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    * Ingen aning

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    * Slätmixad rotfruktssoppa
  28. 14
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    * nej

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    * nej

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    * JA

    -Hur ofta äter ni fisk?
    * Två gånger i veckan - alltid lördagar

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    * sällan som middagsmat, men ibland som "göra eget på eftermiddagen-mat" till sonen

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    * Ingen aning

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    * Slätmixad rotfruktssoppa
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    *Om jag arbetar helg (innebär 40 timmar på arbetet den helgen) så brukar jag göra något vällagat till familjen (t.ex gryta). När de fixar maten blir det väldigt spartanskt. Annars förbereder jag mycket sällan då jag har tid att laga mat.
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    *Jupp
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    *Jupp
    -Hur ofta äter ni fisk?
    *3-4 ggr/vecka
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    *Köper hämtmat typ thai kanske i snitt någon/några gånger per vecka. Oftast när jag arbetar.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    *Oj, vad svårt..Säkert en hel del men jag gör annat under tiden. Gör en del långkok och då är det ju svårt att beräkna tiden. Tycker det är roligt att laga mat och experimenterar gärna med flera rätter (förrätt, varmrätt och efterrätt) även till vardags. Så minst en timma om dagen i snitt (kan säkert vara det dubbla också)
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Kålpudding, potatis och brunsås. Så gott!
  30. 15
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    *Om jag arbetar helg (innebär 40 timmar på arbetet den helgen) så brukar jag göra något vällagat till familjen (t.ex gryta). När de fixar maten blir det väldigt spartanskt. Annars förbereder jag mycket sällan då jag har tid att laga mat.
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    *Jupp
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    *Jupp
    -Hur ofta äter ni fisk?
    *3-4 ggr/vecka
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    *Köper hämtmat typ thai kanske i snitt någon/några gånger per vecka. Oftast när jag arbetar.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    *Oj, vad svårt..Säkert en hel del men jag gör annat under tiden. Gör en del långkok och då är det ju svårt att beräkna tiden. Tycker det är roligt att laga mat och experimenterar gärna med flera rätter (förrätt, varmrätt och efterrätt) även till vardags. Så minst en timma om dagen i snitt (kan säkert vara det dubbla också)
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Kålpudding, potatis och brunsås. Så gott!
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?

    gör lite mer när det är mat som funkar att göra lite mer, och gör matlådor då.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Nej, inte om det är pankakor.
    Men oftast är det något

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Inte med mening. Men nudlar och halomin, det är ju vegetariskt, så liknade bir det lite då och då.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    går i perioder. men lite för lite,

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Finns alltid micropizza i frysen, ifall det är tidsbrist och liknade.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    vill helst inte att manten tar över 30 minuter. Men ibland tra det 1 timme, beror på

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    god och snabb
  32. 16
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?

    gör lite mer när det är mat som funkar att göra lite mer, och gör matlådor då.

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Nej, inte om det är pankakor.
    Men oftast är det något

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Inte med mening. Men nudlar och halomin, det är ju vegetariskt, så liknade bir det lite då och då.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    går i perioder. men lite för lite,

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Finns alltid micropizza i frysen, ifall det är tidsbrist och liknade.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    vill helst inte att manten tar över 30 minuter. Men ibland tra det 1 timme, beror på

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    god och snabb
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna? Brukar förbereda en rätt under helgen + lagar extra mycket söndagmiddag för att kunna äta på måndagen.
    -Äter ni grönsaker till alla mål? Till lagad mat grönsaker till eller i maten. Äter vi bara smörgås har vi bara grönsaker ibland.
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka? Sonen och sambon kan inte tänka sig vegatarisk mat hemma. Men jag äter vegetarisk lunch ca 1 ggr/vecka och sonen får vegetariskt 1-2 ggr/vecka i skolan.
    -Hur ofta äter ni fisk? Ca 1 ggr/vecka
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag? Mycket sällan.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan? Vet inte
    -Den perfekta vardagsrätten är...? Något som går snabbt.
  34. 17
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna? Brukar förbereda en rätt under helgen + lagar extra mycket söndagmiddag för att kunna äta på måndagen.
    -Äter ni grönsaker till alla mål? Till lagad mat grönsaker till eller i maten. Äter vi bara smörgås har vi bara grönsaker ibland.
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka? Sonen och sambon kan inte tänka sig vegatarisk mat hemma. Men jag äter vegetarisk lunch ca 1 ggr/vecka och sonen får vegetariskt 1-2 ggr/vecka i skolan.
    -Hur ofta äter ni fisk? Ca 1 ggr/vecka
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag? Mycket sällan.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan? Vet inte
    -Den perfekta vardagsrätten är...? Något som går snabbt.
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18
    Mina svar:

    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Ibland

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja till 95 %

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?'
    Ja, flera gånger

    -Hur ofta äter ni fisk?
    1-2 ggr/vecka

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Sällan

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Ingen aning, den tid som behövs för att laga det mesta "från grunden"

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Vet inte
  36. 18
    Mina svar:

    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    Ibland

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja till 95 %

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?'
    Ja, flera gånger

    -Hur ofta äter ni fisk?
    1-2 ggr/vecka

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Sällan

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Ingen aning, den tid som behövs för att laga det mesta "från grunden"

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Vet inte
  37. Ann-Louise
    #19
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    -Japp!

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    -Japp! (extremt få undantag)

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    -Nej, äter oerhört sällan veggomat, men det förekommer men med flera månaders intervaller.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    -I snitt 1-2 ggr per v

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    -Om vi inte räknar semestertider så kanske utemat 1 gång varannan vecka.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    -Oj! Kanske en hel förmiddag o i övrigt 15-30 min om dagen i snitt.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    -Svårt! Vet faktiskt inte......
  38. 19
    -Förbereder ni mycket mat som ni bara kan ta fram och värma eller göra bara lite med i veckorna?
    -Japp!

    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    -Japp! (extremt få undantag)

    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    -Nej, äter oerhört sällan veggomat, men det förekommer men med flera månaders intervaller.

    -Hur ofta äter ni fisk?
    -I snitt 1-2 ggr per v

    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    -Om vi inte räknar semestertider så kanske utemat 1 gång varannan vecka.

    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    -Oj! Kanske en hel förmiddag o i övrigt 15-30 min om dagen i snitt.

    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    -Svårt! Vet faktiskt inte......
  39. Nalle Blom
    #20
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Ja
    -Hur ofta äter ni fisk?
    En till två gånger i veckan, brukar det bli.
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Någon/några gånger per månad.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Oj, det är så olika. Men nu fick jag uppslag till att mäta tiden, från och med nästa vecka. Kanske återkommer jag om det då...
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Jag har inte funderat över det, faktiskt. Men jag vill att det ska vara både nyttigt och gott... Så det är nödvändigtvis inte något som går snabbt och lätt att göra... Jag skiljer inte alltid på vardag och helg, när det gäller mat. Kan bli köttfärssås på söndagen och älgfilé en måndag. Det handlar om vad man har att göra. Jag funderar på vegetarisk soppa idag.
  40. 20
    -Äter ni grönsaker till alla mål?
    Ja
    -Äter ni något vegetariskt varje vecka?
    Ja
    -Hur ofta äter ni fisk?
    En till två gånger i veckan, brukar det bli.
    -Hur ofta köper ni helt färdig mat av något slag?
    Någon/några gånger per månad.
    -Hur mycket tid lägger ni på matlagning i snitt i veckan?
    Oj, det är så olika. Men nu fick jag uppslag till att mäta tiden, från och med nästa vecka. Kanske återkommer jag om det då...
    -Den perfekta vardagsrätten är...?
    Jag har inte funderat över det, faktiskt. Men jag vill att det ska vara både nyttigt och gott... Så det är nödvändigtvis inte något som går snabbt och lätt att göra... Jag skiljer inte alltid på vardag och helg, när det gäller mat. Kan bli köttfärssås på söndagen och älgfilé en måndag. Det handlar om vad man har att göra. Jag funderar på vegetarisk soppa idag.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar