Bra recept ugnspannkaka?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Bra recept ugnspannkaka?

    Det är så länge sedan jag gjorde ugnspannkaka att jag har glömt hur jag brukar göra, och när jag googlar är alla recept helt olika. Vill inte ha med turkisk yoghurt, för det har jag inte hemma.
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Bra recept ugnspannkaka? Det är så länge sedan jag gjorde ugnspannkaka att jag har glömt hur jag brukar göra, och när jag googlar är alla recept helt olika. Vill inte ha med turkisk yoghurt, för det har jag inte hemma.
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Jag gör bara såhär:
    Vispa ihop 4 dl mjölk med 4 dl vetemjöl. Vispa i 4-6 ägg (jag brukar minska lite på mjölet och öka på äggen, blir både godare och nyttigare). Fyll på med ytterligare 4 dl mjölk, och lite salt. Vispa till en slät smet. Klart!
  4. 2
    Jag gör bara såhär:
    Vispa ihop 4 dl mjölk med 4 dl vetemjöl. Vispa i 4-6 ägg (jag brukar minska lite på mjölet och öka på äggen, blir både godare och nyttigare). Fyll på med ytterligare 4 dl mjölk, och lite salt. Vispa till en slät smet. Klart!
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Tack! Då är det precis som mitt recept på tunna pannkakor, kanske är det så att jag brukar använda samma helt enkelt?
  6. 3
    Tack! Då är det precis som mitt recept på tunna pannkakor, kanske är det så att jag brukar använda samma helt enkelt?
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Ja, jag använder samma till båda. Funkar finfint!
  8. 4
    Ja, jag använder samma till båda. Funkar finfint!
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    det godaste receptet jag testat är det här!

    5-6 portioner

    400–500 g rimmat stekfläsk
    6 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    2 msk strösocker
    1 tsk bakpulver
    1 liter mjölk
    6 ägg
    50 g smör, smält
    Gör så här

    Lägg bakplåtspapper i en långpanna cirka 35 x 25 centimeter. Skär svålen av stekfläsket, dela det i tärningar. Stek i stekpanna, ta upp och låt rinna av, lägg i långpannan. Vispa samman mjöl, salt, bakpulver och mjölk till en slät smet. Låt gärna svälla en timme.
    Vispa samman äggen och vispa ner mjölsmeten i äggen och det smälta smöret.
    Häll smeten över fläsktärningarna i långpannan. Sätt in långpannan mitt i ugnen i 175 grader och grädda cirka 40 minuter tills pannkakan blåst upp sig något och fått gyllene färg på ytan.
    Servera fläskpannkakan nygräddad med lingonsylt eller rårörda lingon.
  10. 5
    det godaste receptet jag testat är det här!

    5-6 portioner

    400–500 g rimmat stekfläsk
    6 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    2 msk strösocker
    1 tsk bakpulver
    1 liter mjölk
    6 ägg
    50 g smör, smält
    Gör så här

    Lägg bakplåtspapper i en långpanna cirka 35 x 25 centimeter. Skär svålen av stekfläsket, dela det i tärningar. Stek i stekpanna, ta upp och låt rinna av, lägg i långpannan. Vispa samman mjöl, salt, bakpulver och mjölk till en slät smet. Låt gärna svälla en timme.
    Vispa samman äggen och vispa ner mjölsmeten i äggen och det smälta smöret.
    Häll smeten över fläsktärningarna i långpannan. Sätt in långpannan mitt i ugnen i 175 grader och grädda cirka 40 minuter tills pannkakan blåst upp sig något och fått gyllene färg på ytan.
    Servera fläskpannkakan nygräddad med lingonsylt eller rårörda lingon.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar