Morgondagens möte i Folkets hus...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Morgondagens möte i Folkets hus...

    ...i Göteborg, där bl.a. Lars Vilks skulle diskutera yttrandefrihet, har ställts in för att andra arbetande i huset var oroliga för sin säkerhet. Inte utan att jag känner viss lättnad. Det är självklart att Vilks skall ha rätt att yttra vad han vill (om det inte är förtal eller hets mot folkgrupp), utan att riskera sitt eget eller andras liv och hälsa. Ingen diskussion om den saken. Samtidigt går det ju inte att bortse från de risker för inte bara honom, utan också för tredje man, hans uppträdanden faktiskt innebär. Man kunde möjligen ha haft förstånd att förlägga mötet till en mer avsides plats, än mitt i centrala Göteborg, där massor av människor ständigt rör sig. Riskerna skulle minska drastiskt, och det skulle dessutom bli lättare att polisbevaka mötet. Nåväl, nu blir det ändå inget av det hela.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Morgondagens möte i Folkets hus... ...i Göteborg, där bl.a. Lars Vilks skulle diskutera yttrandefrihet, har ställts in för att andra arbetande i huset var oroliga för sin säkerhet. Inte utan att jag känner viss lättnad. Det är självklart att Vilks skall ha rätt att yttra vad han vill (om det inte är förtal eller hets mot folkgrupp), utan att riskera sitt eget eller andras liv och hälsa. Ingen diskussion om den saken. Samtidigt går det ju inte att bortse från de risker för inte bara honom, utan också för tredje man, hans uppträdanden faktiskt innebär. Man kunde möjligen ha haft förstånd att förlägga mötet till en mer avsides plats, än mitt i centrala Göteborg, där massor av människor ständigt rör sig. Riskerna skulle minska drastiskt, och det skulle dessutom bli lättare att polisbevaka mötet. Nåväl, nu blir det ändå inget av det hela.
  3. Kerstimärta
    #2
    Ja, så bra då.

    De som hotar bestämmer vem som får säga vad och var/när.
  4. 2
    Ja, så bra då.

    De som hotar bestämmer vem som får säga vad och var/när.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Nej, självklart inte bra, men det finns flera sorters hänsynstaganden att göra i sådana situationer. Inte bara till det fria ordet.
  6. 3
    Nej, självklart inte bra, men det finns flera sorters hänsynstaganden att göra i sådana situationer. Inte bara till det fria ordet.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar