Veckans matsedel
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Veckans matsedel

    Har planerat för den här veckan, det var ett litet tag sedan sist, men nu har jag återigen ledsnat på att inte veta vad jag ska göra förrän i sista minuten. Salladsgrönt ingår var dag.

    Fetaostfyllda lammfärsbiffar med ugnsbakade rotsaker
    Sashimi (vilket påminner mig om att jag måste köpa japansk soja...)
    Belgiska jästa våfflor med salta och söta tillbehör (är ju våffeldagen nu på onsdag!)
    Hemgjord ärtsoppa med fläsk - storkok - ärtsoppa blir bäst då
    Fransk rostbiff, gräddsås, kokt potatis, gelé och kokt broccoli
    Pizza med skinka och ananas
    Kaviartorsk i ugn, ris

    Vad ska ni äta?
    Anna E med Viktor och Emma

    Hitta massa goda recept och matbudgettips på
    http://eklund.dyndns.org/mat/index.html -
    även med julrecept från tidigare års julsnack
    -o0===0o-
  2. 1
    Veckans matsedel Har planerat för den här veckan, det var ett litet tag sedan sist, men nu har jag återigen ledsnat på att inte veta vad jag ska göra förrän i sista minuten. Salladsgrönt ingår var dag.

    Fetaostfyllda lammfärsbiffar med ugnsbakade rotsaker
    Sashimi (vilket påminner mig om att jag måste köpa japansk soja...)
    Belgiska jästa våfflor med salta och söta tillbehör (är ju våffeldagen nu på onsdag!)
    Hemgjord ärtsoppa med fläsk - storkok - ärtsoppa blir bäst då
    Fransk rostbiff, gräddsås, kokt potatis, gelé och kokt broccoli
    Pizza med skinka och ananas
    Kaviartorsk i ugn, ris

    Vad ska ni äta?
  3. Pyssling
    #2
    Det låter jättegott alltihop
    Vad är fransk rostbiff, det låter som om man äter den med lite annorlunda tillbehör än "vanligt"?

    Jag har tvärtom en hel oplanerad vecka, för första gången på länge och jag ångrar mig redan, det är så mycket enklare och smidigare att ha förberett och planerat middagarna! I dag blev det i alla fall söndagmiddagsrester till sonen och min man och ett par stekta ägg till mig.
  4. 2
    Det låter jättegott alltihop
    Vad är fransk rostbiff, det låter som om man äter den med lite annorlunda tillbehör än "vanligt"?

    Jag har tvärtom en hel oplanerad vecka, för första gången på länge och jag ångrar mig redan, det är så mycket enklare och smidigare att ha förberett och planerat middagarna! I dag blev det i alla fall söndagmiddagsrester till sonen och min man och ett par stekta ägg till mig.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Nje, det är tillagningssättet som avgör om det är fransk eller engelsk rostbiff.
    Fransk har längre tillagningstid på 125 grader, medan engelsk kör man på 150 grader. Den franska blir saftigare tycker jag.
  6. 3
    Nje, det är tillagningssättet som avgör om det är fransk eller engelsk rostbiff.
    Fransk har längre tillagningstid på 125 grader, medan engelsk kör man på 150 grader. Den franska blir saftigare tycker jag.
  7. Pyssling
    #4
    Aha, ja lågtempat brukar ju bli mört och saftigt, så det låter gott! Vi brukar äta rostbiff kallskuren med helt andra tillbehör, men ni äter den som stek alltså (vilket det ju är också, så klart, det är jag som tänkte lite konstigt bara )
  8. 4
    Aha, ja lågtempat brukar ju bli mört och saftigt, så det låter gott! Vi brukar äta rostbiff kallskuren med helt andra tillbehör, men ni äter den som stek alltså (vilket det ju är också, så klart, det är jag som tänkte lite konstigt bara )
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Här är vår vecka:
    mån: pasta med skink/ostsås med ärtor, sallad
    tis: pankopanerad torskrygg med potatis, spenat och sallad
    ons: hambyrgare i pitabröd
    tors: vegetariskt, vet inte vad ännu
    fre: har jag glömt just nu
    lör: soppa för övriga familjen, jag övar på konsert och vet inte vad jag äter. Nåt enkelt och snabbt till kvällen när jag kommer hem
    sön: jag äter en soppa före konsert övning och de andra vet jag inte, kvällsmat ?
  10. 5
    Här är vår vecka:
    mån: pasta med skink/ostsås med ärtor, sallad
    tis: pankopanerad torskrygg med potatis, spenat och sallad
    ons: hambyrgare i pitabröd
    tors: vegetariskt, vet inte vad ännu
    fre: har jag glömt just nu
    lör: soppa för övriga familjen, jag övar på konsert och vet inte vad jag äter. Nåt enkelt och snabbt till kvällen när jag kommer hem
    sön: jag äter en soppa före konsert övning och de andra vet jag inte, kvällsmat ?
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Vi har för överfull frys (igen) så vi kör frysrensningsvecka. Då blir det:
    mån: Hemgjorda hamburgare (hade både nötfärs och bröd i frysen)
    tis: Risotto (färdig från frysen) med linsragu för dem som ville (färdig från frysen)
    ons: Svampsoppa och våfflor
    tors: Korv stroganoff (massor av falukorv i frysen)
    fre: Kryddiga lammfärsbullar i tomatsås, med couscous till (mämnder av lammfärs i frysen)
    Lör: Äter vi borda
    Sön: Fiskgryta (massor av "fiskslattar" i frysen
  12. 6
    Vi har för överfull frys (igen) så vi kör frysrensningsvecka. Då blir det:
    mån: Hemgjorda hamburgare (hade både nötfärs och bröd i frysen)
    tis: Risotto (färdig från frysen) med linsragu för dem som ville (färdig från frysen)
    ons: Svampsoppa och våfflor
    tors: Korv stroganoff (massor av falukorv i frysen)
    fre: Kryddiga lammfärsbullar i tomatsås, med couscous till (mämnder av lammfärs i frysen)
    Lör: Äter vi borda
    Sön: Fiskgryta (massor av "fiskslattar" i frysen
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    vad är Sashim?
    Låter gott!
  14. 7
    vad är Sashim?
    Låter gott!
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    och vår vecka då!

    -Kycklinglasagne
    -pankopanerad kycklingfilé ( helt galet men det blev så...) med ris och parmesanostsås
    -falukorv med makaroner ( makens dag...)
    pestobakad lax och pressad potatis med het gurksås
    -kan bli hemmagjorda högrevshamburgare ....igen!
    -risotto, vegetarisk troligen med sparris eller svamp
    -fiskgryta med aioli
  16. 8
    och vår vecka då!

    -Kycklinglasagne
    -pankopanerad kycklingfilé ( helt galet men det blev så...) med ris och parmesanostsås
    -falukorv med makaroner ( makens dag...)
    pestobakad lax och pressad potatis med het gurksås
    -kan bli hemmagjorda högrevshamburgare ....igen!
    -risotto, vegetarisk troligen med sparris eller svamp
    -fiskgryta med aioli
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Sashimi är lite åt sushihållet, jag gör det istället för sushi för jag ids inte pilla ihop rullar och annat.

    Jag kokar istället klibbigt ris och lägger i skålar, skär upp laxen snyggt och lägger på fat och strör över lite furikake (rene voltairs blandning) och så en liten bytta med soja till. Gari (inlagd ingefära) och wasabi samt finskurna grönsaker och en algsallad så är det klart.
    Både barnen och vi vuxna älskar det.
  18. 9
    Sashimi är lite åt sushihållet, jag gör det istället för sushi för jag ids inte pilla ihop rullar och annat.

    Jag kokar istället klibbigt ris och lägger i skålar, skär upp laxen snyggt och lägger på fat och strör över lite furikake (rene voltairs blandning) och så en liten bytta med soja till. Gari (inlagd ingefära) och wasabi samt finskurna grönsaker och en algsallad så är det klart.
    Både barnen och vi vuxna älskar det.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar