Hej,
Jag tycker att försäkringskassans beskrivningar är så komplicerade och har ring dem med frågor, men vill ändå ha svar från andra som varit i samma sits.

Jag och min sambo planerar barn. Jag kommer ha jobbat i 6 månader och uppfylla kravet för SGI i och med det. Dock kommer jag inte ha jobbat i 240 dagar som man ska ha gjort för att få en ersättning baserad på SGIn även under de första 180 dagarna av Föräldrapenningen, men jag har hört och läst att man ändå kan uppfylla 240 dagarsvillkoret om man fortsätter att skydda sin SGI genom att söka arbete/studera osv. Är det någon som varit i samma sits? Jag kommer efter 6 månaders arbete börja studera och skydda min SGI genom att vara inskriven på arbetsförmedlningen de två månader mellan arbete och studier. Kommer jag kunna uppfylla 240 dagarsvillkoret då genom att skydda min SGI, eller måste man faktiskt ha arbetat i 240 dagar?

Jag vill verkligen ha barn men det skulle ställa till det mycket om jag inte kan uppfylla 240 dagarsvillkoret och därmed får ersättning på grundnivå istället för en som är baserad på min SGI.