Riksdagsvalet 2015 i Finland
Politik
  1. Medlem sedan
    Mar 2015
    #1

    Riksdagsvalet 2015 i Finland

    Följer någon här även finska politik? De har sina riksdagsval om 2,5 veckor och omröstningen börjar redan 8 april. Efter valet 2014 har 2 partier av 6 lämnat regeringen (Vänsterförbundet och De Gröna) och regeringspartierna antas tappa röster.

    Enligt sista gallup:

    1. Centern 24,9% (2011: 15,8%). Centern och särskilt deras ordförande Juha Sipilä har ökat sitt stöd det mesta. Centern stödjas mest på landskapet och norra Finland.

    2. Socialdemokraterna 16,2% (19,1). Socialdemokraterna har lyckats behålla sina väljare bäst bland de största regeringspartierna.

    3. Samlingspartiet 16,1% (20,4%). Väljare har varit mest besvikna på det största regeringspartiet.

    4. Sannfinländarna 14,6% (19,1%). Sannfinländarna har inte lyckats imponera med sin oppositionspolitik och har tappat väljare framförallt till Centern.

    5. De Gröna 8,9% (7,3%)
    6. Vänsterförbundet 8,5% (8,1%)
    7. Svenska folkpartiet 4,5% (4,3%)
    8. Kristdemokraterna 3,9% (4,0%)

    Andra partier 2,4%. Det är möjligt men inte sannolikt att Piratpartiet för sin första riksdagsledamot efter valet.

    Eftersom det finns inga block i Finland är det mycket svårt att förutse den nästa regeringen. Den mest sannolika partierna är dock Centern, Socialdemokraterna och Sannfinländarna som troligen får tillsammans lätt mer än 50% av riksdagsledamöter.

    Era tankar?
    Dalby Lanthandel - Bönor och Blad
  2. 1
    Riksdagsvalet 2015 i Finland Följer någon här även finska politik? De har sina riksdagsval om 2,5 veckor och omröstningen börjar redan 8 april. Efter valet 2014 har 2 partier av 6 lämnat regeringen (Vänsterförbundet och De Gröna) och regeringspartierna antas tappa röster.

    Enligt sista gallup:

    1. Centern 24,9% (2011: 15,8%). Centern och särskilt deras ordförande Juha Sipilä har ökat sitt stöd det mesta. Centern stödjas mest på landskapet och norra Finland.

    2. Socialdemokraterna 16,2% (19,1). Socialdemokraterna har lyckats behålla sina väljare bäst bland de största regeringspartierna.

    3. Samlingspartiet 16,1% (20,4%). Väljare har varit mest besvikna på det största regeringspartiet.

    4. Sannfinländarna 14,6% (19,1%). Sannfinländarna har inte lyckats imponera med sin oppositionspolitik och har tappat väljare framförallt till Centern.

    5. De Gröna 8,9% (7,3%)
    6. Vänsterförbundet 8,5% (8,1%)
    7. Svenska folkpartiet 4,5% (4,3%)
    8. Kristdemokraterna 3,9% (4,0%)

    Andra partier 2,4%. Det är möjligt men inte sannolikt att Piratpartiet för sin första riksdagsledamot efter valet.

    Eftersom det finns inga block i Finland är det mycket svårt att förutse den nästa regeringen. Den mest sannolika partierna är dock Centern, Socialdemokraterna och Sannfinländarna som troligen får tillsammans lätt mer än 50% av riksdagsledamöter.

    Era tankar?
  3. Medlem sedan
    Mar 2015
    #2
    Glömde bort att lägga till omröstning om vilket parti skulle man rösta om man kunde. Om någon moderat vill tillägga den så gärna!
  4. 2
    Glömde bort att lägga till omröstning om vilket parti skulle man rösta om man kunde. Om någon moderat vill tillägga den så gärna!
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Tyvärr, har väldigt dålig koll

    Det är ju egentligen ett stort underbetyg till svensk media att man inte följer valrörelsen i ett grannland, eller till mig om man har gjort det och jag totalt missat det.

    Jag vet ju att Finland har en tradition av väldigt breda regeringar men vilken effekt det har på politiken känner jag inte till mycket om. Du kanske kan berätta litet?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Tyvärr, har väldigt dålig koll Det är ju egentligen ett stort underbetyg till svensk media att man inte följer valrörelsen i ett grannland, eller till mig om man har gjort det och jag totalt missat det.

    Jag vet ju att Finland har en tradition av väldigt breda regeringar men vilken effekt det har på politiken känner jag inte till mycket om. Du kanske kan berätta litet?
  7. Medlem sedan
    Mar 2015
    #4
    Det är framförallt stora kompromisser som gäller och det gör det mycket svårt att fatta svåra beslut. Och det är just därför den nuvarande regeringen har misslyckats med sina mål. Om nästa regering består av Centern, Socialdemokraterna och Sannfinländarna så blir det säkert lättare då partierna ligger relativt nära varandra.
  8. 4
    Det är framförallt stora kompromisser som gäller och det gör det mycket svårt att fatta svåra beslut. Och det är just därför den nuvarande regeringen har misslyckats med sina mål. Om nästa regering består av Centern, Socialdemokraterna och Sannfinländarna så blir det säkert lättare då partierna ligger relativt nära varandra.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Märkligt att ett rasistiskt parti som Sannfinländarna skulle ligga nära Socialdemokraterna. Vad är det som är näraliggande?
  10. 5
    Märkligt att ett rasistiskt parti som Sannfinländarna skulle ligga nära Socialdemokraterna. Vad är det som är näraliggande?
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Jo, det inser jag

    Ändå tycks ju regerandet fungera trots att det knappast går att fatta några beslut som hade haft en tydlig ideologisk profil. Söker man konsensus i alla frågor eller är det snarare så att regeringen gör rätt litet just pga att den är så väldigt bred?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Jo, det inser jag Ändå tycks ju regerandet fungera trots att det knappast går att fatta några beslut som hade haft en tydlig ideologisk profil. Söker man konsensus i alla frågor eller är det snarare så att regeringen gör rätt litet just pga att den är så väldigt bred?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar