Irriterande beteende, del 5
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Irriterande beteende, del 5

    Det finns ett irriterande beteende, som kan göra mig kokande förbannad. Jag nöjer mig med att visa en bild:


    I många fall handlar givetvis detta om ungdomligt oförstånd, även om sannerligen inte alla ungdomar ägnar sig åt det. Det finns dock mer eller mindre vuxna människor, som inte skäms för att förstöra andras egendom och dessutom förstöra utemiljön för alla andra människor på det här sättet. Det är bedrövligt. Än bedrövligare är det att det finns fullt vuxna och etablerade människor, som försvarar otyget och kallar det för konst eller "graffiti". Jag är helt säker på att en stor majoritet av befolkningen vill slippa se den här typen av "utsmyckning", och jag är än säkrare på att den inte uppskattas av väggarnas ägare.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Irriterande beteende, del 5 Det finns ett irriterande beteende, som kan göra mig kokande förbannad. Jag nöjer mig med att visa en bild:


    I många fall handlar givetvis detta om ungdomligt oförstånd, även om sannerligen inte alla ungdomar ägnar sig åt det. Det finns dock mer eller mindre vuxna människor, som inte skäms för att förstöra andras egendom och dessutom förstöra utemiljön för alla andra människor på det här sättet. Det är bedrövligt. Än bedrövligare är det att det finns fullt vuxna och etablerade människor, som försvarar otyget och kallar det för konst eller "graffiti". Jag är helt säker på att en stor majoritet av befolkningen vill slippa se den här typen av "utsmyckning", och jag är än säkrare på att den inte uppskattas av väggarnas ägare.
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Nåt säger mig att du är mer förtjust i hällristningar. Fast i teorin är det ungefär samma sak.
  4. 2
    Nåt säger mig att du är mer förtjust i hällristningar. Fast i teorin är det ungefär samma sak.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Vet jag inte om jag kan hålla med om, Lin-nea. Hällristningar var ett gemensamt intresse för de folkgrupper som ägnade sig åt dem, och det utfördes på naturliga berghällar, inte på annans egendom.
  6. 3
    Vet jag inte om jag kan hålla med om, Lin-nea. Hällristningar var ett gemensamt intresse för de folkgrupper som ägnade sig åt dem, och det utfördes på naturliga berghällar, inte på annans egendom.
  7. Kerstimärta
    #4
    Ja, det ser ut som skit i mina ögon. Och att göra det på andra människors grejor är inte alls ok tycker jag.

    Bättre när man målar sin skit på en tavla man själv bekostar (picasso). Så fult så man gråter....:

  8. 4
    Ja, det ser ut som skit i mina ögon. Och att göra det på andra människors grejor är inte alls ok tycker jag.

    Bättre när man målar sin skit på en tavla man själv bekostar (picasso). Så fult så man gråter....:

  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Huruvida Picassos tavlor är fula eller inte är en smakfråga. Han tvingade dock inte på andra sin konst, och han målade inte utan tillåtelse på annans egendom.
  10. 5
    Huruvida Picassos tavlor är fula eller inte är en smakfråga. Han tvingade dock inte på andra sin konst, och han målade inte utan tillåtelse på annans egendom.
  11. Kerstimärta
    #6
    Exakt.
  12. 6
    Exakt.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Ja vi har några...

    puckon som håller på och kladdar sin skit överallt på allt här i min byhåla. Förbannat tråkigt och onödigt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Ja vi har några... puckon som håller på och kladdar sin skit överallt på allt här i min byhåla. Förbannat tråkigt och onödigt.
  15. Kerstimärta
    #8
  16. 8
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Det vore kanske bättre om de uppsökte skolpsykologen eller liknande, om det handlar om elever. Är det vuxna människor, så bör de anmälas.
  18. 9
    Det vore kanske bättre om de uppsökte skolpsykologen eller liknande, om det handlar om elever. Är det vuxna människor, så bör de anmälas.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Ren vandalism

    Om man vill kalla det konst så är det väl bara att köpa ett hus och göra så på det egna huset? DET har jag dock aldrig hört talas om....

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Ren vandalism Om man vill kalla det konst så är det väl bara att köpa ett hus och göra så på det egna huset? DET har jag dock aldrig hört talas om....
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Jo iof har du...

    rätt men här finns knappt några skolpsykologer kvar, de som finns kvar har en väntelista på ett halvår.

    Ja man anmäler med men vad ska polisen göra, de kommer till brottsplatsen flera timmar senare, de är 6 mil bort, troligen skjutsades nåt fyllo till fyllecellen för här finns ingen station längre.

    Klotter är inget högpriobrott heller.


    Det vore kanske bättre om de uppsökte skolpsykologen eller liknande, om det handlar om elever. Är det vuxna människor, så bör de anmälas.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Jo iof har du... rätt men här finns knappt några skolpsykologer kvar, de som finns kvar har en väntelista på ett halvår.

    Ja man anmäler med men vad ska polisen göra, de kommer till brottsplatsen flera timmar senare, de är 6 mil bort, troligen skjutsades nåt fyllo till fyllecellen för här finns ingen station längre.

    Klotter är inget högpriobrott heller.


    Det vore kanske bättre om de uppsökte skolpsykologen eller liknande, om det handlar om elever. Är det vuxna människor, så bör de anmälas.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Ha ha...

    så sant.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Ha ha... så sant.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Jag misstänker, i och för sig, att de som gör sådant här knappast har resurser att köpa något eget hus att kladda på, men det ursäktar givetvis inte skadegörelsen. Sedan kan självklart sådant som kallas "graffiti" ha konstnärliga kvaliteter. Frågan om konst eller inte avgörs inte av om det är olagligt eller rent allmänt innebär skadegörelse, men åter, det betyder naturligtvis inte att det är acceptabelt, när det sker utan tillstånd på annans egendom.
  26. 13
    Jag misstänker, i och för sig, att de som gör sådant här knappast har resurser att köpa något eget hus att kladda på, men det ursäktar givetvis inte skadegörelsen. Sedan kan självklart sådant som kallas "graffiti" ha konstnärliga kvaliteter. Frågan om konst eller inte avgörs inte av om det är olagligt eller rent allmänt innebär skadegörelse, men åter, det betyder naturligtvis inte att det är acceptabelt, när det sker utan tillstånd på annans egendom.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Nej, det är det förstås inte. Ibland sätter dock klottrarna sina "taggar" på "konstverken" och blir då möjliga att identifiera - och lagföra, om det är grov skadegörelse.
  28. 14
    Nej, det är det förstås inte. Ibland sätter dock klottrarna sina "taggar" på "konstverken" och blir då möjliga att identifiera - och lagföra, om det är grov skadegörelse.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Jag misstänker också att en del "kulturföreträdare", som försvarar graffiti, inte skulle bli lika kulturellt stimulerade, om graffitin applicerades på deras egna hus.
  30. 15
    Jag misstänker också att en del "kulturföreträdare", som försvarar graffiti, inte skulle bli lika kulturellt stimulerade, om graffitin applicerades på deras egna hus.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Ja sant och det...

    vore asgott att få tag i en sådan och klämma till denne riktigt ordentligt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Ja sant och det... vore asgott att få tag i en sådan och klämma till denne riktigt ordentligt.
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17
    Tycker det är väldigt trist med kladd på hus. På vissa ställen stör jag mig mindre t ex på parkeringsgarage. Men vänner till mina föräldrar lät en graffitimålare måla i deras kök, för mannen i familjen tyckte att köket var för vitt.
  34. 17
    Tycker det är väldigt trist med kladd på hus. På vissa ställen stör jag mig mindre t ex på parkeringsgarage. Men vänner till mina föräldrar lät en graffitimålare måla i deras kök, för mannen i familjen tyckte att köket var för vitt.
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Det är helt OK

    Om man har ägarens tillstånd att måla är det förstås inte vandalism. Det är dock sällsynta undantag. Ett annat vanligt fall av vandalism är klottret på järnvägsvagnar.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Det är helt OK Om man har ägarens tillstånd att måla är det förstås inte vandalism. Det är dock sällsynta undantag. Ett annat vanligt fall av vandalism är klottret på järnvägsvagnar.
  37. Singelmorsan
    #19
    Det där kallar inte jag graffiti, tycker mest det ser ut som toaklotter som flyttat ut. Fult är det oavsett vad man kallar det!
  38. 19
    Det där kallar inte jag graffiti, tycker mest det ser ut som toaklotter som flyttat ut. Fult är det oavsett vad man kallar det!
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    Instämmer! Grafitti kan vara snyggt men inte sånt här klotter.
  40. 20
    Instämmer! Grafitti kan vara snyggt men inte sånt här klotter.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar