Ni som bor i Göteborg eller Halmstad.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2012
    #1

    Ni som bor i Göteborg eller Halmstad.

    Brukar det vara mycket maneter vid era badplatser?
    vill på ert håll i sommar ,men vill kunna bada..
  2. 1
    Ni som bor i Göteborg eller Halmstad. Brukar det vara mycket maneter vid era badplatser?
    vill på ert håll i sommar ,men vill kunna bada..
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Beror helt på vattentemperaturen. Blir den från 20 grader och uppåt så drar sig maneterna till djupare vatten och ytvattnet och badplatserna blir rena.
  4. 2
    Beror helt på vattentemperaturen. Blir den från 20 grader och uppåt så drar sig maneterna till djupare vatten och ytvattnet och badplatserna blir rena.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    manetfritt på Ostkusten
  6. 3
    manetfritt på Ostkusten
  7. Medlem sedan
    Jun 2012
    #4
    Ok.
    Östra sidan har vi ytterst lite maneter,men när de väl kommer så är det när vattnet varit varmt ett tag och inte förrän i början av Augusti.
  8. 4
    Ok.
    Östra sidan har vi ytterst lite maneter,men när de väl kommer så är det när vattnet varit varmt ett tag och inte förrän i början av Augusti.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Å andra sidan är det dyigt vatten och giftiga alger.
  10. 5
    Å andra sidan är det dyigt vatten och giftiga alger.
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    I Laholmsbukten, där Halmstad ligger, brukar det bero på vindarna. Om det blåser utåt i några dygn brukar maneterna gå mot vinden och hamnar vid stranden. Men östliga vindar inträffar i allmänhet inte förrän i augusti-september. Och när det sen blåser från väster sticker dom ut igen.
  12. 6
    I Laholmsbukten, där Halmstad ligger, brukar det bero på vindarna. Om det blåser utåt i några dygn brukar maneterna gå mot vinden och hamnar vid stranden. Men östliga vindar inträffar i allmänhet inte förrän i augusti-september. Och när det sen blåser från väster sticker dom ut igen.
  13. Medlem sedan
    Jun 2012
    #7
    Haqvin,där har du fel
    Var i Yngsjö förra sommaren och mötte en dam som bodde på Västkusten.
    Jag pratade med henne och hon var överväldigad över det fina vattnet...mycket finare och klarare än i väst!
    Hehe.
    Luritz ska komma håg ..blåser ut ,maneter in och vice versa.
    Tack.
  14. 7
    Haqvin,där har du fel
    Var i Yngsjö förra sommaren och mötte en dam som bodde på Västkusten.
    Jag pratade med henne och hon var överväldigad över det fina vattnet...mycket finare och klarare än i väst!
    Hehe.
    Luritz ska komma håg ..blåser ut ,maneter in och vice versa.
    Tack.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Tja, tillfälligheter.
  16. 8
    Tja, tillfälligheter.
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9
    Jag har badat på stränderna norr om Halmstad varje sommar i 15 år nu och aldrig haft problem med maneter. Sambon, somär därifrån, säger att det har hänt att det är manetinvasion men det är väldigt sällan.
  18. 9
    Jag har badat på stränderna norr om Halmstad varje sommar i 15 år nu och aldrig haft problem med maneter. Sambon, somär därifrån, säger att det har hänt att det är manetinvasion men det är väldigt sällan.
  19. Medlem sedan
    Nov 1998
    #10
    Jag älskar att bada med öronmaneter, dessa underbara slemmiga varelser. och låta dom glida över kroppen. En helt fantastisk hudbehandling f ö, bättre än alla lotioner tillsammans. Botar alla enklare hudåkommor.
    Du måste testa nångång.

    Men brännmaneter är förstås inte lika roliga ...
  20. 10
    Jag älskar att bada med öronmaneter, dessa underbara slemmiga varelser. och låta dom glida över kroppen. En helt fantastisk hudbehandling f ö, bättre än alla lotioner tillsammans. Botar alla enklare hudåkommor.
    Du måste testa nångång.

    Men brännmaneter är förstås inte lika roliga ...
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Mina föräldrar hade en sommarstuga i Yngsjö och vattnet var kristallklart för det mesta. Men när det blåste utåt var det iskallt. När det blev ostliga vindar så var vattnet perfekt ... Fast då kom alla förpackningarna med in, som låg i drivor förr i världen. Så är det ju inte längre, som tur är.
  22. 11
    Mina föräldrar hade en sommarstuga i Yngsjö och vattnet var kristallklart för det mesta. Men när det blåste utåt var det iskallt. När det blev ostliga vindar så var vattnet perfekt ... Fast då kom alla förpackningarna med in, som låg i drivor förr i världen. Så är det ju inte längre, som tur är.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Det är olika (Falkenberg) de trivs inte så långt söderut och som i Halland, men de kan komma in med strömmar så det har hänt att vi har haft massor av brännmaneter och vissa somrar inte en enda.
    Men för det mesta är det manetfritt
  24. 12
    Det är olika (Falkenberg) de trivs inte så långt söderut och som i Halland, men de kan komma in med strömmar så det har hänt att vi har haft massor av brännmaneter och vissa somrar inte en enda.
    Men för det mesta är det manetfritt
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13
    Beror på vattentemperatur och vindar. Ena dagen kan det vara mycket maneter och nästa dag inga.
  26. 13
    Beror på vattentemperatur och vindar. Ena dagen kan det vara mycket maneter och nästa dag inga.
  27. Medlem sedan
    Jun 2012
    #14
    Oj,förstår att detta var svårt att svara på,det borde jag fatta.
    Tack för era svar i alla fall..vi får se dagsformen helt enkelt.
  28. 14
    Oj,förstår att detta var svårt att svara på,det borde jag fatta.
    Tack för era svar i alla fall..vi får se dagsformen helt enkelt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar