En fråga jag har fångat upp i...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    En fråga jag har fångat upp i...

    ...cyberrymden är om man är sådan att man planerar sin framtid, eller om man "fångar dagen". På denna rymdfråga kan jag ärligt svara, att jag i stort sett aldrig i livet har upplevt att jag har en framtid att planera för. I varje fall har hittills aldrig några mer långsiktiga planer burit. Av nödtvång, får jag nog därför säga, har jag alltid tagit varje dag som den kommer, dvs. jag klarar helt enkelt inte att ta mer än en dag i taget.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    En fråga jag har fångat upp i... ...cyberrymden är om man är sådan att man planerar sin framtid, eller om man "fångar dagen". På denna rymdfråga kan jag ärligt svara, att jag i stort sett aldrig i livet har upplevt att jag har en framtid att planera för. I varje fall har hittills aldrig några mer långsiktiga planer burit. Av nödtvång, får jag nog därför säga, har jag alltid tagit varje dag som den kommer, dvs. jag klarar helt enkelt inte att ta mer än en dag i taget.
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Uppenbarligen hade (och troligen har, baserat på tidigare erfarenheter) du en framtid du kunde planerat för ändå. Om du nu är den planerande sorten. Det måste bli som en livsstil till sist ändå, att ta dagen som den kommer, även om man inte måste.
  4. 2
    Uppenbarligen hade (och troligen har, baserat på tidigare erfarenheter) du en framtid du kunde planerat för ändå. Om du nu är den planerande sorten. Det måste bli som en livsstil till sist ändå, att ta dagen som den kommer, även om man inte måste.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Om du menar att jag faktiskt fortfarande lever, så är det givetvis sant. Att planera min framtid har dock, så långt jag kan minnas, varit omöjligt, vare sig jag har önskat det eller inte. Någon "livsstil" handlar det knappast om.
  6. 3
    Om du menar att jag faktiskt fortfarande lever, så är det givetvis sant. Att planera min framtid har dock, så långt jag kan minnas, varit omöjligt, vare sig jag har önskat det eller inte. Någon "livsstil" handlar det knappast om.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Nej jag har ju ingen aning om dina eventuella problem, har åtminstone inte läst att du skrivit om det här.
  8. 4
    Nej jag har ju ingen aning om dina eventuella problem, har åtminstone inte läst att du skrivit om det här.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Det har jag gjort, i viss utsträckning, men du fanns kanske inte här då?
  10. 5
    Det har jag gjort, i viss utsträckning, men du fanns kanske inte här då?
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Jag läser inte här varje dag heller.
  12. 6
    Jag läser inte här varje dag heller.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Nej, det är förstås inget krav.
  14. 7
    Nej, det är förstås inget krav.
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8
    Kanske borde vara det? 😁
  16. 8
    Kanske borde vara det? 😁
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Planera, vad...

    fn är det??? Jag har nog aldrig planerat nåt. Ingen ide heller för jag är alltid en looser.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Planera, vad... fn är det??? Jag har nog aldrig planerat nåt. Ingen ide heller för jag är alltid en looser.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Tycker jag absolut.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  20. 10
    Tycker jag absolut.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Ja, ungefär så är det väl, även om man inte behöver se ned på sig själv för det.
  22. 11
    Ja, ungefär så är det väl, även om man inte behöver se ned på sig själv för det.
  23. Medlem sedan
    Apr 2015
    #12
    De flesta gör nog både och, lever både i nuet och planerar och drömmer om framtiden också.
  24. 12
    De flesta gör nog både och, lever både i nuet och planerar och drömmer om framtiden också.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Absolut, men möjligheterna att göra det är väldigt olika för olika människor, beroende på vilka livsvillkor de lever under.
  26. 13
    Absolut, men möjligheterna att göra det är väldigt olika för olika människor, beroende på vilka livsvillkor de lever under.
  27. Medlem sedan
    Apr 2015
    #14
    Människor har olika förutsättningar förstås.
  28. 14
    Människor har olika förutsättningar förstås.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Japp, så är det.
  30. 15
    Japp, så är det.
  31. Medlem sedan
    Apr 2001
    #16
    Både och. Jobbmässigt - för i min skalle är jag fortfarande i nutid med jobbet och tänker att jag snart kommer tillbaka - så måste man planera långsiktigt.

    Men annars? Nej, vi är nog mycket mer koncentrerade på vad som händer här och nu istället för sen. Jag tänker att om sen aldrig blir av så är det lika bra att göra saker nu. Det har aldrig handlat om stora grejer och det gör det inte nu heller. I dag är det verkligen en riktig skitdag men den blev bättre när vi åkte till en plantskola och gosade med en kompis underbart envisa boxer. Man blir lite distraherad, allt gör precis lika ont men själva livet blir lite roligare. Hellre det än att gå hemma och svära eder liksom.
  32. 16
    Både och. Jobbmässigt - för i min skalle är jag fortfarande i nutid med jobbet och tänker att jag snart kommer tillbaka - så måste man planera långsiktigt.

    Men annars? Nej, vi är nog mycket mer koncentrerade på vad som händer här och nu istället för sen. Jag tänker att om sen aldrig blir av så är det lika bra att göra saker nu. Det har aldrig handlat om stora grejer och det gör det inte nu heller. I dag är det verkligen en riktig skitdag men den blev bättre när vi åkte till en plantskola och gosade med en kompis underbart envisa boxer. Man blir lite distraherad, allt gör precis lika ont men själva livet blir lite roligare. Hellre det än att gå hemma och svära eder liksom.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Ja, man anpassar sig - måste anpassa sig! - efter livets förutsättningar. Skönt att något positivt kan distrahera dig en smula från ditt helsike.
  34. 17
    Ja, man anpassar sig - måste anpassa sig! - efter livets förutsättningar. Skönt att något positivt kan distrahera dig en smula från ditt helsike.
  35. Medlem sedan
    Dec 2005
    #18
    Jag har nog gjort både och, planerat och tagit dagen som den kommer och flutit med.

    Det jag slås över är de som faktiskt har väldigt liten möjlighet att påverka sitt liv. På jobbet har vi en som arbetstränar med lätt förståndshandikapp som hen inte skyltar med och det tar ett tag innan man märker det. Personen är närmare trettio och måste bo hos sina föräldrar eftersom det är omöjligt att hyra eller köpa lägenhet trots att hen har en arbetsvecka på fyrtio timmar.Hen vill absolut ibte bo i någon form av gruppboende.

    Snacka om att vara helt låst. "Lönen"de får räcker inte till mycket, vet inte hur mycket det är de får.
  36. 18
    Jag har nog gjort både och, planerat och tagit dagen som den kommer och flutit med.

    Det jag slås över är de som faktiskt har väldigt liten möjlighet att påverka sitt liv. På jobbet har vi en som arbetstränar med lätt förståndshandikapp som hen inte skyltar med och det tar ett tag innan man märker det. Personen är närmare trettio och måste bo hos sina föräldrar eftersom det är omöjligt att hyra eller köpa lägenhet trots att hen har en arbetsvecka på fyrtio timmar.Hen vill absolut ibte bo i någon form av gruppboende.

    Snacka om att vara helt låst. "Lönen"de får räcker inte till mycket, vet inte hur mycket det är de får.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Det finns tyvärr många, många fler människor, som har en så låst tillvaro, än de flesta människor över huvud taget är medvetna om. Om folkflertalet kunde se hur vårt samhälle ser ut och fungerar, skulle nyliberalismen inte ha skuggan av en chans att ha ett så starkt grepp, som den beklagligt nog har.
  38. 19
    Det finns tyvärr många, många fler människor, som har en så låst tillvaro, än de flesta människor över huvud taget är medvetna om. Om folkflertalet kunde se hur vårt samhälle ser ut och fungerar, skulle nyliberalismen inte ha skuggan av en chans att ha ett så starkt grepp, som den beklagligt nog har.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar