använda ljustuta
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    använda ljustuta

    När man kör, så kan man ju använda ljustuta och blinkers för att säga Varsågod, eller tack. Gör ni det? själv gillar jag när andra gör det, men tycker mest det är otydligt och förvirrat när jag ska göra det. Jag vinkar och tackar, men är mer rädd att jag ska blända med ljustutan.
  2. 1
    använda ljustuta När man kör, så kan man ju använda ljustuta och blinkers för att säga Varsågod, eller tack. Gör ni det? själv gillar jag när andra gör det, men tycker mest det är otydligt och förvirrat när jag ska göra det. Jag vinkar och tackar, men är mer rädd att jag ska blända med ljustutan.
  3. Medlem sedan
    Jul 2014
    #2
    Jag använder ljustutan om någon blinkar med blinkisen som tack när jag släppt förbi dom.
    Förr (i Gislaved) blinkade man när man mötte någon man kände (blev lite jobbigt när man mötte polaren med fyra 100-wattare i fronten), men det funkar ju inte riktigt så i Stockholm.
  4. 2
    Jag använder ljustutan om någon blinkar med blinkisen som tack när jag släppt förbi dom.
    Förr (i Gislaved) blinkade man när man mötte någon man kände (blev lite jobbigt när man mötte polaren med fyra 100-wattare i fronten), men det funkar ju inte riktigt så i Stockholm.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Ja, ibland

    Åtminstone för varsågod: Typ när jag stannar före korsningen för att släppa fram någon mötande som skall svänga vänster eller så. Jag vet inte riktigt i vilken situation som en ljustuta skulle kunna innebära ett tack?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Ja, ibland Åtminstone för varsågod: Typ när jag stannar före korsningen för att släppa fram någon mötande som skall svänga vänster eller så. Jag vet inte riktigt i vilken situation som en ljustuta skulle kunna innebära ett tack?
  7. Medlem sedan
    Jul 2014
    #4
    Alltså, det är DOM som tackar för förbisläppet (med blink-höger <--> blink-vänster) och jag varsågodar (med ljustuta)
  8. 4
    Alltså, det är DOM som tackar för förbisläppet (med blink-höger <--> blink-vänster) och jag varsågodar (med ljustuta)
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Jag brukar blink-tacka

    Om jag får hjälp med en omkörning. Om jag själv svarar på en sådan med en helljusblink beror på trafiksituationen i övrigt. Man kan ju inte blända någon mötande (även om de är en bit bort).

    Annars tycker jag mest man tänker helljusblink = något sattyg på vägen (= oftast renar).

    Sist vi körde E10 så såg man på håll hur bilen före oss varningsblinkande samtidigt som bilen som kom mot oss typ flashade 5 ggr med helljusen och jodå när vi kom närmare så stod hela renfamiljen med hela tjocka släkten på vägen och mumsade vägsalt. Fanns inte en chans att passera och alla som stött på renar på vägen vet deras trafikvett (eller då snarare bristen på det).

    När man väl tagit sig igenom renhjorden börjar ju det luriga, hur länge ska man varna mötande bilar? 1 km? 2 km? Det här är alltså mitt i obygden så man kan lätt köra 5 km utan möte. Känns ju extremt fånigt att varna en halvmil innan samtidigt som man vet att risken att de inte får något fler möte är rätt stor och kommer de runt kurvan oförberedda då är det garanterat en icke försumbar mängd renskav samt bilbucklor att ta hand om. Då brukar jag ha beslutsångest
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  10. 5
    Jag brukar blink-tacka Om jag får hjälp med en omkörning. Om jag själv svarar på en sådan med en helljusblink beror på trafiksituationen i övrigt. Man kan ju inte blända någon mötande (även om de är en bit bort).

    Annars tycker jag mest man tänker helljusblink = något sattyg på vägen (= oftast renar).

    Sist vi körde E10 så såg man på håll hur bilen före oss varningsblinkande samtidigt som bilen som kom mot oss typ flashade 5 ggr med helljusen och jodå när vi kom närmare så stod hela renfamiljen med hela tjocka släkten på vägen och mumsade vägsalt. Fanns inte en chans att passera och alla som stött på renar på vägen vet deras trafikvett (eller då snarare bristen på det).

    När man väl tagit sig igenom renhjorden börjar ju det luriga, hur länge ska man varna mötande bilar? 1 km? 2 km? Det här är alltså mitt i obygden så man kan lätt köra 5 km utan möte. Känns ju extremt fånigt att varna en halvmil innan samtidigt som man vet att risken att de inte får något fler möte är rätt stor och kommer de runt kurvan oförberedda då är det garanterat en icke försumbar mängd renskav samt bilbucklor att ta hand om. Då brukar jag ha beslutsångest
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    De allra flesta jag träffar på vägarna här uppe gör så. Blinkar med blinkersen som tack när man kör om och så får man helljusblink tillbaka, trevligt.

    Det är väl inte hållbart på större trafikerade vägar, men här funkar det fint. Och dessutom, som MaWe skrev, så blinkar vi ofta så inom byn när vi möter någon vi känner och vill "hälsa extra på".
  12. 6
    De allra flesta jag träffar på vägarna här uppe gör så. Blinkar med blinkersen som tack när man kör om och så får man helljusblink tillbaka, trevligt.

    Det är väl inte hållbart på större trafikerade vägar, men här funkar det fint. Och dessutom, som MaWe skrev, så blinkar vi ofta så inom byn när vi möter någon vi känner och vill "hälsa extra på".
  13. Medlem sedan
    Aug 2010
    #7
    Jag har samma beslutsångest som dig när det handlar om ditt sistskrivna.

    Ibland har någon blinkat till mig och jag tänker såklart direkt på renar eller älg så jag tar det extra varsamt. Men hur länge ska jag då ta det extra lugnt innan jag gissar att jag redan passerat? Det går ju åt båda hållen det där. Om man vill blinka efter en ganska lång sträcka och hur länge efter en blinkning man ska hålla extra utkik.
  14. 7
    Jag har samma beslutsångest som dig när det handlar om ditt sistskrivna.

    Ibland har någon blinkat till mig och jag tänker såklart direkt på renar eller älg så jag tar det extra varsamt. Men hur länge ska jag då ta det extra lugnt innan jag gissar att jag redan passerat? Det går ju åt båda hållen det där. Om man vill blinka efter en ganska lång sträcka och hur länge efter en blinkning man ska hålla extra utkik.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Nä effekten av en blinkning förloras ju

    Ju längre avståndet blir för folk orkar inte krypköra hur länge som helst utan till slut gör man ju som du säger, man antar att man missat faran och återgår till normal hastighet.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  16. 8
    Nä effekten av en blinkning förloras ju Ju längre avståndet blir för folk orkar inte krypköra hur länge som helst utan till slut gör man ju som du säger, man antar att man missat faran och återgår till normal hastighet.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Ja ibland...

    tycker inte du ska vara rädd för att använda ljustutan. Att bli så bländad att det skulle äventyra bilkörningen måste väl vara en mikroskopisk chans. Förstår faktiskt inte ens hur du tänker där.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Ja ibland... tycker inte du ska vara rädd för att använda ljustutan. Att bli så bländad att det skulle äventyra bilkörningen måste väl vara en mikroskopisk chans. Förstår faktiskt inte ens hur du tänker där.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    aha, det är så det ska vara, "på riktigt" Jag har nog inte fattat riktigt. Tack!
  20. 10
    aha, det är så det ska vara, "på riktigt" Jag har nog inte fattat riktigt. Tack!
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Men visst, man vill ju vara hjälpsam, men det är ju begränsad information man ger med blinkandet. Köra morse istället, " renar bakom krönet bortom Olssons livs" typ
  22. 11
    Men visst, man vill ju vara hjälpsam, men det är ju begränsad information man ger med blinkandet. Köra morse istället, " renar bakom krönet bortom Olssons livs" typ
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    Jag föredrar också det vänliga, istället för tutande och fula miner. Här stöter man på bägge varianterna.
  24. 12
    Jag föredrar också det vänliga, istället för tutande och fula miner. Här stöter man på bägge varianterna.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Fel, kanske? Alltså hur jag tänker.
  26. 13
    Fel, kanske? Alltså hur jag tänker.
  27. Medlem sedan
    Jul 2014
    #14
    V'god. :-)
  28. 14
    V'god. :-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar