Vilken himla fin dag!!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Vilken himla fin dag!!

    Jag sitter ute på bänken vid söderväggen. Det är soligt och säkert 20-25 grader här! Och så en liten ljummen fläkt som kommer västerifrån, precis lagom bara så man inte blir svettig. Och jag är barfota och känner gräset mellan tårna!
    Alla tre hundarna ligger vid mina fötter, och i rabatten bredvid badar några höns . Det enda som hörs är deras nöjda kucklande då och då, och så fågelkvitter och lite sus i trädtopparna.
    Såna här dagar gör det inget att man är lite extra snubblig och snurrig och fumlig! Jag behöver ju inte gå omkring så mycket, bara sitta här och njuta .

    Men ETT problem har jag - ett riktigt i-landsproblem. Vad ska jag laga till middag? På matsedeln står Texas Chili (från frysen, sånt som blev över sen sist), nybakt bröd (det orkar jag definitivt inte baka idag), majs och creme fraiche. Men det känns inte som en Texas Chili-dag?....och det där brödet alltså...nääh.

    Är det någon som har något lättsamt tips på middag? Vad ska ni laga/äta idag?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Vilken himla fin dag!! Jag sitter ute på bänken vid söderväggen. Det är soligt och säkert 20-25 grader här! Och så en liten ljummen fläkt som kommer västerifrån, precis lagom bara så man inte blir svettig. Och jag är barfota och känner gräset mellan tårna!
    Alla tre hundarna ligger vid mina fötter, och i rabatten bredvid badar några höns . Det enda som hörs är deras nöjda kucklande då och då, och så fågelkvitter och lite sus i trädtopparna.
    Såna här dagar gör det inget att man är lite extra snubblig och snurrig och fumlig! Jag behöver ju inte gå omkring så mycket, bara sitta här och njuta .

    Men ETT problem har jag - ett riktigt i-landsproblem. Vad ska jag laga till middag? På matsedeln står Texas Chili (från frysen, sånt som blev över sen sist), nybakt bröd (det orkar jag definitivt inte baka idag), majs och creme fraiche. Men det känns inte som en Texas Chili-dag?....och det där brödet alltså...nääh.

    Är det någon som har något lättsamt tips på middag? Vad ska ni laga/äta idag?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Idag ska jag bli bjuden på middag, så ingen aning Dottern får några pannkakor som är kvar.

    Favoriten i snabbmat är just nu färskpasta. Koka i två minuter, och den är så god att den går att äta bara med smör och peppar. Men visst kan man göra sås på craim frais med saffran, tex.

    Mysigt att sitta ute
  4. 2
    Idag ska jag bli bjuden på middag, så ingen aning Dottern får några pannkakor som är kvar.

    Favoriten i snabbmat är just nu färskpasta. Koka i två minuter, och den är så god att den går att äta bara med smör och peppar. Men visst kan man göra sås på craim frais med saffran, tex.

    Mysigt att sitta ute
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Najs att bli bjuden på middag, hoppas att det blir nåt riktigt gott!

    Färskpasta är verkligen jättegott.
    Eller om man grillar några goda korvar och äter med korvbröd och gör en fin räksallad till?..
  6. 3
    Najs att bli bjuden på middag, hoppas att det blir nåt riktigt gott!

    Färskpasta är verkligen jättegott.
    Eller om man grillar några goda korvar och äter med korvbröd och gör en fin räksallad till?..
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Varma mackor? Mitt standardtips Vad jag själv ska veta vet jag inte. Grabben har två lår i ugnen. Kycklinglår...

    Vår altan har varit skön att sitta på nu mitt på dagen också.
  8. 4
    Varma mackor? Mitt standardtips Vad jag själv ska veta vet jag inte. Grabben har två lår i ugnen. Kycklinglår...

    Vår altan har varit skön att sitta på nu mitt på dagen också.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Ja, varma mackor är ju ett säkert kort . Det tål att funderas på!

    Njut nu av din altan. Tänk på hur skönt det är att få tillfälle att sitta där såhär mitt i veckan!
  10. 5
    Ja, varma mackor är ju ett säkert kort . Det tål att funderas på!

    Njut nu av din altan. Tänk på hur skönt det är att få tillfälle att sitta där såhär mitt i veckan!
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Ja NÅN fördel ska man väl ha när man har ont
  12. 6
    Ja NÅN fördel ska man väl ha när man har ont
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Det är gott

    slå du till på det
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 7
    Det är gott slå du till på det
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Här blir det

    något med pasta,crème fraciche och grillad fläskfile
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  16. 8
    Här blir det något med pasta,crème fraciche och grillad fläskfile
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    FRAICHE heter det då ja.
  18. 9
    FRAICHE heter det då ja.
  19. Medlem sedan
    Aug 2011
    #10
    Det låter ju fint och bra det med . Grillen kan nog bli ett alternativ idag känner jag.
  20. 10
    Det låter ju fint och bra det med . Grillen kan nog bli ett alternativ idag känner jag.
  21. Medlem sedan
    Aug 2010
    #11
    Jag kommer att äta på Max (som vanligt med jobbet på måndagar) men tycker att ni självklart ska grilla! En god köttbit, goda kallsåser och en fräsch sallad
  22. 11
    Jag kommer att äta på Max (som vanligt med jobbet på måndagar) men tycker att ni självklart ska grilla! En god köttbit, goda kallsåser och en fräsch sallad
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12
    Grillat är gott
  24. 12
    Grillat är gott
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Men det låter så komplicerat för den här dagen....marinera och greja och göra såser. Näääh.
    Men gött är det ju
  26. 13
    Men det låter så komplicerat för den här dagen....marinera och greja och göra såser. Näääh.
    Men gött är det ju
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Jag ska äta min middag på min tågresa hem från jobbet. Det blir en sallad.
  28. 14
    Jag ska äta min middag på min tågresa hem från jobbet. Det blir en sallad.
  29. Medlem sedan
    Aug 2011
    #15
    Smidigt, då är det gjort när du kommer hem
  30. 15
    Smidigt, då är det gjort när du kommer hem
  31. Medlem sedan
    Oct 2014
    #16
    Nässlor är väl passande nu.
    Gratis och finns massor att koka soppa på med lite buljong vi o grädde. Med kokt ägg i när hönorna har högsäong eller lite räkor i eller strimlad rökt lax.
  32. 16
    Nässlor är väl passande nu.
    Gratis och finns massor att koka soppa på med lite buljong vi o grädde. Med kokt ägg i när hönorna har högsäong eller lite räkor i eller strimlad rökt lax.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Det är därför det finns färdiga såser i affärn
  34. 17
    Det är därför det finns färdiga såser i affärn
  35. Medlem sedan
    Aug 2011
    #18

    ...och för er som undrar så...

    Ja, det blir körvgrillning i det MaryTska hemmet.
    Det är gudomligt gött här ute just nu!

    20150420_183629 (1).jpg
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  36. 18
    ...och för er som undrar så... Ja, det blir körvgrillning i det MaryTska hemmet.
    Det är gudomligt gött här ute just nu!

    20150420_183629 (1).jpg
  37. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Jag upptäckte att det har växt upp nässlor i mina pallkragar . En egen nässelodling. Dem ska jag koka soppa på - en annan dag!
    Och hönorna har högsäsong just nu, de bara sprutar ur sig ägg. Mellan 60-70 ägg i veckan får vi!
  38. 19
    Jag upptäckte att det har växt upp nässlor i mina pallkragar . En egen nässelodling. Dem ska jag koka soppa på - en annan dag!
    Och hönorna har högsäsong just nu, de bara sprutar ur sig ägg. Mellan 60-70 ägg i veckan får vi!
  39. Medlem sedan
    Jun 2005
    #20
    Härligt
  40. 20
    Härligt
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar