Faktakunskapsprov del2
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Faktakunskapsprov del2

    Sonens skola (åk8) verkar ha någon drive nu där man ska gå "All-In".

    Nu idag visade sig att de kör litteraturhistorieprov, faktakunskaper. Och det är inte renässansen eller romantiken eller så. Nej det är litteraturhistoria från 700fkr fram till 1950.

    Dvs antiken, medeltiden, renässansen, upplysningen, romantiken, realismen och modernismen på samma gång. Man ska inte bara kunna författare och deras böcker med innehåll. Utan även vad som kännetecknar samhället under perioden och hur berättandet gick till.

    Iofs är detta ganska mycket enklare att plugga in än hela världens länder samt även lättare att ställa annat än faktafrågor kring.

    Men, det verkar som om de håller på med ngn slags sammanfattning i ämnena iaf.
  2. 1
    Faktakunskapsprov del2 Sonens skola (åk8) verkar ha någon drive nu där man ska gå "All-In".

    Nu idag visade sig att de kör litteraturhistorieprov, faktakunskaper. Och det är inte renässansen eller romantiken eller så. Nej det är litteraturhistoria från 700fkr fram till 1950.

    Dvs antiken, medeltiden, renässansen, upplysningen, romantiken, realismen och modernismen på samma gång. Man ska inte bara kunna författare och deras böcker med innehåll. Utan även vad som kännetecknar samhället under perioden och hur berättandet gick till.

    Iofs är detta ganska mycket enklare att plugga in än hela världens länder samt även lättare att ställa annat än faktafrågor kring.

    Men, det verkar som om de håller på med ngn slags sammanfattning i ämnena iaf.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    Helt galet, kan dom verkligen göra så?
    Hur har dom tänkt att den inlärningen ska kunna ske på ett bra sätt?
    Lycka till!
  4. 2
    Helt galet, kan dom verkligen göra så?
    Hur har dom tänkt att den inlärningen ska kunna ske på ett bra sätt?
    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Ska kunna eller kollar vad de kan?

    Är det ett krav på att de skall kunna detta eller vill läraren kolla var eleverna ligger i sin kunskapsnivå för att sedan kunna anpassa undervisningen därefter?

    Det är ju inte riktigt samma sak.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Ska kunna eller kollar vad de kan? Är det ett krav på att de skall kunna detta eller vill läraren kolla var eleverna ligger i sin kunskapsnivå för att sedan kunna anpassa undervisningen därefter?

    Det är ju inte riktigt samma sak.
  7. Kerstimärta
    #4
    Klart de kan!

    Men, lite misslyckat med kommunikationen med föräldrarna och eleverna när ingen vet varför de gör så.
  8. 4
    Klart de kan!

    Men, lite misslyckat med kommunikationen med föräldrarna och eleverna när ingen vet varför de gör så.
  9. Kerstimärta
    #5
    Milsvid skillnad på de två sakerna.

    Men, det är betygsgrundande prov och de ska plugga till dem. Det är iaf så eleverna har uppfattat det.
  10. 5
    Milsvid skillnad på de två sakerna.

    Men, det är betygsgrundande prov och de ska plugga till dem. Det är iaf så eleverna har uppfattat det.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Har de haft delarna för sej under läsåret?. Och så har man en repetition och översikt över allt, kanske?
  12. 6
    Har de haft delarna för sej under läsåret?. Och så har man en repetition och översikt över allt, kanske?
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Det låter nästan litet halvt panikartat, som att nu måste vi testa allt de skall kunna, har de precis kommit på att terminen snart är slut? Ibland får jag litet den känslan; att det blir bråttom på slutet. Det skulle onekligen vara spännande att veta syftet med proven, och vad de tänker att de skall få fram och kanske framförallt varför.
  14. 7
    Det låter nästan litet halvt panikartat, som att nu måste vi testa allt de skall kunna, har de precis kommit på att terminen snart är slut? Ibland får jag litet den känslan; att det blir bråttom på slutet. Det skulle onekligen vara spännande att veta syftet med proven, och vad de tänker att de skall få fram och kanske framförallt varför.
  15. Kerstimärta
    #8
    De har haft föreläsningar kring samtliga epoker ja.

    Men inga "duggor", allt kommer nu på provet.

    Men, det är egentligen inga problem, mera så att jag reflekterade över att det verkar vara samlingsprov denna period.. Kanske inte det smartaste vad gäller inlärningen för framtiden dock.
  16. 8
    De har haft föreläsningar kring samtliga epoker ja.

    Men inga "duggor", allt kommer nu på provet.

    Men, det är egentligen inga problem, mera så att jag reflekterade över att det verkar vara samlingsprov denna period.. Kanske inte det smartaste vad gäller inlärningen för framtiden dock.
  17. Kerstimärta
    #9
    Det som inte hunnits med innan påsk hinns inte med alls. Så brukar det väl heta i skolvärlden?

    Så, nu försöker de kanske ändå?

    Men, ja. Vore intressant med hur de tänker kring proven, helt klart!
  18. 9
    Det som inte hunnits med innan påsk hinns inte med alls. Så brukar det väl heta i skolvärlden?

    Så, nu försöker de kanske ändå?

    Men, ja. Vore intressant med hur de tänker kring proven, helt klart!
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Då är det knappast vilka som helst

    Då tar jag för givet att det är vissa bestämda författare, inte hela litteraturhistorien de skall känna till. Det senare hade varit orimligt, det förra är det inte.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Då är det knappast vilka som helst Då tar jag för givet att det är vissa bestämda författare, inte hela litteraturhistorien de skall känna till. Det senare hade varit orimligt, det förra är det inte.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Har de återinfört examensproven? Och redan i grundskolan?

    Jag betraktar det som helt meningslösa prövningar, som inte skapar något som helst kunskapsmervärde bortanför provdagen.
  22. 11
    Har de återinfört examensproven? Och redan i grundskolan?

    Jag betraktar det som helt meningslösa prövningar, som inte skapar något som helst kunskapsmervärde bortanför provdagen.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    idioti säger jag, men vad vet jag, jag är ju bara legitimerad lärare
  24. 12
    idioti säger jag, men vad vet jag, jag är ju bara legitimerad lärare
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    idioti att hålla på så mycket med korvstoppning alltså

    vad gäller länder och huvudstäder kan man välja ut en del som man vill att de ska kunna och för övriga lära mig att hantera kartbok
  26. 13
    idioti att hålla på så mycket med korvstoppning alltså

    vad gäller länder och huvudstäder kan man välja ut en del som man vill att de ska kunna och för övriga lära mig att hantera kartbok
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14
    Oj, vilket prov, låter värre än geografin tycker jag.
  28. 14
    Oj, vilket prov, låter värre än geografin tycker jag.
  29. Kerstimärta
    #15
    Men klart det inte är alla författare!

    Men ett urval från varje epok.

    Som sagt, enklare att plugga in än geografitjosanet!
  30. 15
    Men klart det inte är alla författare!

    Men ett urval från varje epok.

    Som sagt, enklare att plugga in än geografitjosanet!
  31. Kerstimärta
    #16
    Nej, det är ju så det känns. Det var väl därför just såna här rena omfattande faktaprov skulle bort. Trodde jag.

    Idag meddelade läraren att han inte hade hunnit göra provet dessutom. Så eleverna som kom taggade till tusen får nu vänta till nästa vecka.

    _Det_ kändes oschysst.
  32. 16
    Nej, det är ju så det känns. Det var väl därför just såna här rena omfattande faktaprov skulle bort. Trodde jag.

    Idag meddelade läraren att han inte hade hunnit göra provet dessutom. Så eleverna som kom taggade till tusen får nu vänta till nästa vecka.

    _Det_ kändes oschysst.
  33. Kerstimärta
    #17
    Dina ord väger tyngre än en datavetares (dvs mina) i just denna fråga. Jag drog inte till med såna hårda ord för jag tänkte jag missat ngn pedagogisk knorr.

    Det lustigaste nu är att det blev inget prov idag. Läraren hade inte hunnit göra ett prov. Så de taggade eleverna får göra det nästa vecka istället. Kanske kan hålla på så några veckor så kommer de kunna detta resten av livet.....
  34. 17
    Dina ord väger tyngre än en datavetares (dvs mina) i just denna fråga. Jag drog inte till med såna hårda ord för jag tänkte jag missat ngn pedagogisk knorr.

    Det lustigaste nu är att det blev inget prov idag. Läraren hade inte hunnit göra ett prov. Så de taggade eleverna får göra det nästa vecka istället. Kanske kan hålla på så några veckor så kommer de kunna detta resten av livet.....
  35. Kerstimärta
    #18
    Jämförbart. Men färre utantillinlärningspunkter på ngt sätt.
  36. 18
    Jämförbart. Men färre utantillinlärningspunkter på ngt sätt.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Ja, då lär de ha glömt det de snabbt hade tryckt in inför det här provtillfället.
  38. 19
    Ja, då lär de ha glömt det de snabbt hade tryckt in inför det här provtillfället.
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    Något representativt från varje epok då

    Det låter alldeles utmärkt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    Något representativt från varje epok då Det låter alldeles utmärkt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar