Hur skriver ni datum?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Hur skriver ni datum?

    Detta är förstås en av samtidens mer allvarliga frågor. Hur skriver ni dagens datum? Varför skriver ni så?
    Man blir inte vuxen, man lär sig bara att uppföra sig.
  2. 1
    Hur skriver ni datum? Detta är förstås en av samtidens mer allvarliga frågor. Hur skriver ni dagens datum? Varför skriver ni så?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    26/4-15 eller möjligen 26/4-2015

    För att jag när jag kom till Sverige i slutet av 80-talet fick lära mig att det är så man skriver datum här.
  4. 2
    26/4-15 eller möjligen 26/4-2015

    För att jag när jag kom till Sverige i slutet av 80-talet fick lära mig att det är så man skriver datum här.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    150426, så skriver jag oftast.
  6. 3
    150426, så skriver jag oftast.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Beror på var, när jag behöver skriva under papper blir det oftast 150426 och när jag ska skriva för art komma ihåg ett datåum kör jag: sön 26/4 2015.
    På information till andra använder jaåg det sistnämnda med även dagsangivelse, ex söndag eller sön
  8. 4
    Beror på var, när jag behöver skriva under papper blir det oftast 150426 och när jag ska skriva för art komma ihåg ett datåum kör jag: sön 26/4 2015.
    På information till andra använder jaåg det sistnämnda med även dagsangivelse, ex söndag eller sön
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Den 26/4-15,
    (på brev) eller i böcker till barnen) den 26 april 2015
    alt (på jobbet) 150426.

    Varför? För att jag alltid skrivit så? Förstår inte frågan. För att det är det sätt som använts i Sverige? Nu är jag nyfiken på varför du undrar varför, och varför du frågar!
  10. 5
    Den 26/4-15,
    (på brev) eller i böcker till barnen) den 26 april 2015
    alt (på jobbet) 150426.

    Varför? För att jag alltid skrivit så? Förstår inte frågan. För att det är det sätt som använts i Sverige? Nu är jag nyfiken på varför du undrar varför, och varför du frågar!
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Skälet till att jag frågar är att jag ser väldigt många varianter, vilket det ju blev även här och att jag är nyfiken.

    En sak som bidrar till förvirring är att få länder ens håller sig till den internationella standarden. Exempelvis USA som anger år, måndag och dag i omvänd ordning mot vad vi gör. Jag ser detta användas även i Sverige ibland. Det är ju inget större problem om det är lätt att lista ut, men ett datum i december 2012 kan bli problem. Dessutom gör man det ju onödigt krångligt för mottagaren. Ska man använda endast siffror kan det i alla fall göra livet enklare för folk om man anger året med alla fyra siffrorna.

    I löpande text är det ju också mycket lättare att läsa "den 26 april" än bara siffror, för man läser ju inte "femtonnollfyratjugosex".
  12. 6
    Skälet till att jag frågar är att jag ser väldigt många varianter, vilket det ju blev även här och att jag är nyfiken.

    En sak som bidrar till förvirring är att få länder ens håller sig till den internationella standarden. Exempelvis USA som anger år, måndag och dag i omvänd ordning mot vad vi gör. Jag ser detta användas även i Sverige ibland. Det är ju inget större problem om det är lätt att lista ut, men ett datum i december 2012 kan bli problem. Dessutom gör man det ju onödigt krångligt för mottagaren. Ska man använda endast siffror kan det i alla fall göra livet enklare för folk om man anger året med alla fyra siffrorna.

    I löpande text är det ju också mycket lättare att läsa "den 26 april" än bara siffror, för man läser ju inte "femtonnollfyratjugosex".
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    (Kom på att du säger fel nu..)

    ah, ja det minns jag var lite krångligt med en del produkter. Finns det inte någon som anger månad före dag? Alltså inte 260415 som i vissa delar av världen utan, ja hur är det? Jo, USA har inte så utan månad dag år, så 042615 är det idag, i USA. Helt obegripligt för oss svennar.
  14. 7
    (Kom på att du säger fel nu..)

    ah, ja det minns jag var lite krångligt med en del produkter. Finns det inte någon som anger månad före dag? Alltså inte 260415 som i vissa delar av världen utan, ja hur är det? Jo, USA har inte så utan månad dag år, så 042615 är det idag, i USA. Helt obegripligt för oss svennar.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    20150426 skriver jag dagens datum om jag är formell. Så anger även min dator datum och på jobbet skrivs datumet så i journalen (sjukvård).
  16. 8
    20150426 skriver jag dagens datum om jag är formell. Så anger även min dator datum och på jobbet skrivs datumet så i journalen (sjukvård).
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Det blir lätt tokigt om alla envisas med att göra olika och de inte ens är konsekventa i samma land. Ja, ibland gör de så i USA och det är bara konstigt. De är konstiga helt enkelt. Vad ska vi ta oss till med denna viktiga fråga? Ta upp det i FN kanske?
  18. 9
    Det blir lätt tokigt om alla envisas med att göra olika och de inte ens är konsekventa i samma land. Ja, ibland gör de så i USA och det är bara konstigt. De är konstiga helt enkelt. Vad ska vi ta oss till med denna viktiga fråga? Ta upp det i FN kanske?
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    haha ja de är för konstiga för mig. Ju rikare amerikaner desto konstigare.
    Man kanske kan ta bort USA?
  20. 10
    haha ja de är för konstiga för mig. Ju rikare amerikaner desto konstigare.
    Man kanske kan ta bort USA?
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    För hand: 26/4 - 2015

    I skrift helst 26-apr-2015. Det kan omöjligen missförstås, t.ex. kan ju de som är vana vid det amerikanska sättet att skriva datum undra om 100415 är den 4:e oktober eller 10:e april? Eller är det kanske 15:e april 2010?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    För hand: 26/4 - 2015 I skrift helst 26-apr-2015. Det kan omöjligen missförstås, t.ex. kan ju de som är vana vid det amerikanska sättet att skriva datum undra om 100415 är den 4:e oktober eller 10:e april? Eller är det kanske 15:e april 2010?
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    26 april 2015
    Allt annat kan folk "missförstå". - Ojdå, jag trodde att ....
  24. 12
    26 april 2015
    Allt annat kan folk "missförstå". - Ojdå, jag trodde att ....
  25. Medlem sedan
    Mar 2015
    #13
    26 april 2015 eller 26/4 2015. Jag tycker att både det amerikanska sättet, som vänder månad/dag gentemot det europeiska skrivsättet, och det svenska sättet att börja med årtal, som inte heller verkar användas i resten av Europa, är litet förvirrande (fõr en som inte bor i Sverige längre får jag tillägga, fõr svenskar är det ju helt normalt).
  26. 13
    26 april 2015 eller 26/4 2015. Jag tycker att både det amerikanska sättet, som vänder månad/dag gentemot det europeiska skrivsättet, och det svenska sättet att börja med årtal, som inte heller verkar användas i resten av Europa, är litet förvirrande (fõr en som inte bor i Sverige längre får jag tillägga, fõr svenskar är det ju helt normalt).
  27. Pyssling
    #14
    Skriver jag för hand så skriver jag 26/4 -15.
    Typ jobb-brev och sånt som skrivs i t ex Word skriver jag 2015.04.26.
    I övrigt i jobbet så har både bokföringsprogrammet och löneprogrammet formeln 150426 så där måste jag använda det sättet att skriva datum.
    Så jag skriver lite olika beroende på vad jag gör, kan man säga
  28. 14
    Skriver jag för hand så skriver jag 26/4 -15.
    Typ jobb-brev och sånt som skrivs i t ex Word skriver jag 2015.04.26.
    I övrigt i jobbet så har både bokföringsprogrammet och löneprogrammet formeln 150426 så där måste jag använda det sättet att skriva datum.
    Så jag skriver lite olika beroende på vad jag gör, kan man säga
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Tillägger: 150426 känner jag också till och det känns mer formellt, men eftersom jag sällan till aldrig har behov av att skriva formellt och ogillar baklängesformatet främst för att det kan feltolkas så använder jag det inte.
  30. 15
    Tillägger: 150426 känner jag också till och det känns mer formellt, men eftersom jag sällan till aldrig har behov av att skriva formellt och ogillar baklängesformatet främst för att det kan feltolkas så använder jag det inte.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Ett alternativ vi kan hålla öppet.
  32. 16
    Ett alternativ vi kan hålla öppet.
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17
    Skriver jag privat 27/4-2015.
    På jobbet skriver jag (även på engelska) 2015-04-27 eller år/veckornummer/dagnummer t ex 15w18d1
  34. 17
    Skriver jag privat 27/4-2015.
    På jobbet skriver jag (även på engelska) 2015-04-27 eller år/veckornummer/dagnummer t ex 15w18d1
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar