referenser när man söker jobb
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    referenser när man söker jobb

    har blivit kallad på jobb-intervju. Då ska jag ha med vitsord och referenser. Hur tänker ni , vem ska man ha som referens? Nuvarande chef? Hen vet inte om att jag söker jobb, men eftersom det är neddragningar här, så söker väl alla jobb, antar jag, innan vi vet vem som får stanna och vem som får gå.
    Eller en kollega? Hur ska jag fråga dem, vad vill jag att de förbereder, vad kan jag be om?
  2. 1
    referenser när man söker jobb har blivit kallad på jobb-intervju. Då ska jag ha med vitsord och referenser. Hur tänker ni , vem ska man ha som referens? Nuvarande chef? Hen vet inte om att jag söker jobb, men eftersom det är neddragningar här, så söker väl alla jobb, antar jag, innan vi vet vem som får stanna och vem som får gå.
    Eller en kollega? Hur ska jag fråga dem, vad vill jag att de förbereder, vad kan jag be om?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Har du någon tidigare chef, inte alltför långt bak i tiden, som kan ge goda referenser?

    Det där med nuvarande chefen kan ju vara lite knepigt, nuvarande kollegor också, inte alltid man vill att de ska veta att man söker sig därifrån. Men som du säger, i ditt fall söker väl "alla" jobb så det är kanske inte så laddat.
  4. 2
    Har du någon tidigare chef, inte alltför långt bak i tiden, som kan ge goda referenser?

    Det där med nuvarande chefen kan ju vara lite knepigt, nuvarande kollegor också, inte alltid man vill att de ska veta att man söker sig därifrån. Men som du säger, i ditt fall söker väl "alla" jobb så det är kanske inte så laddat.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Håller på att leta efter min förra chef, men det var ju några år sedan, och jag har inte hållit kontakten.

    Kollegan har ju sökt samma jobb, så det blir konstigt om vi är referenser åt varandra

    tidigare har jag alltid gett senaste chef som referens ( om det inte varit en knepig typ) men jag läste i DNs jobb-bilaga att det inte var jättebra. Även om jag inte mins varför
  6. 3
    Håller på att leta efter min förra chef, men det var ju några år sedan, och jag har inte hållit kontakten.

    Kollegan har ju sökt samma jobb, så det blir konstigt om vi är referenser åt varandra

    tidigare har jag alltid gett senaste chef som referens ( om det inte varit en knepig typ) men jag läste i DNs jobb-bilaga att det inte var jättebra. Även om jag inte mins varför
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Tidigare chef, eller nuvarande chef om det funkar (risken är att du är uträknad på nuvarande om du inte får jobbet). Möjligen kollega om denne numera har en arbetsledande funktion, inte så gärna annars.
  8. 4
    Tidigare chef, eller nuvarande chef om det funkar (risken är att du är uträknad på nuvarande om du inte får jobbet). Möjligen kollega om denne numera har en arbetsledande funktion, inte så gärna annars.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Just nu känns det som snudd på tjänstefel att _inte_ söka nytt jobb. En del blir kvar, men det är en segdragen historia, och ingen vet vilka. Tack, jag ska prata med bossen
  10. 5
    Just nu känns det som snudd på tjänstefel att _inte_ söka nytt jobb. En del blir kvar, men det är en segdragen historia, och ingen vet vilka. Tack, jag ska prata med bossen
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Måste det abslut vara...

    referenser idag? Hur gör man om man t ex som jag inte har några referenser alls eller inte ens har nåt att skriva i ett cv?

    Sorry inget svar på din fråga utan det vara bara funderingar som uppstod.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Måste det abslut vara... referenser idag? Hur gör man om man t ex som jag inte har några referenser alls eller inte ens har nåt att skriva i ett cv?

    Sorry inget svar på din fråga utan det vara bara funderingar som uppstod.
  13. Pyssling
    #7
    Du har ju ett jobb idag, det kan du ju skriva i ditt cv. Jag trodde samma som du typ, när jag skulle söka jobb, hade bara haft en enda "riktig" anställning och jag är snart 50.
    Men jag skrev den och mitt eget företag och fick komma på intervju till sist och inte frågade de efter referenser heller. Jobbet fick jag, först via bemanningsföretag men 1/6 går jag över och blir anställd av företaget jag varit inhyrd hos.
    Säger inte att det funkar för alla. men för den skull behöver det inte vara helt kört, det vet man ju inte förrän man provat några gånger.
  14. 7
    Du har ju ett jobb idag, det kan du ju skriva i ditt cv. Jag trodde samma som du typ, när jag skulle söka jobb, hade bara haft en enda "riktig" anställning och jag är snart 50.
    Men jag skrev den och mitt eget företag och fick komma på intervju till sist och inte frågade de efter referenser heller. Jobbet fick jag, först via bemanningsföretag men 1/6 går jag över och blir anställd av företaget jag varit inhyrd hos.
    Säger inte att det funkar för alla. men för den skull behöver det inte vara helt kört, det vet man ju inte förrän man provat några gånger.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Måste måste man inte. Men om man som jag har jobbat i många år, och ändå inte kan hitta någon som säger något possitivt om hur jag är på jobbet, då undrar de nog.

    Men är man ung, så kan en lärare vara referens, om det nu skulle behövas.

    Men jag tror det beror lite på var man söker, just det här jobbet behöver nog det. Och helt ärligt tror ajg inte jag får jobbet. Men folk brukar gilla mej på intervjuer. Lättlurade som de är
  16. 8
    Måste måste man inte. Men om man som jag har jobbat i många år, och ändå inte kan hitta någon som säger något possitivt om hur jag är på jobbet, då undrar de nog.

    Men är man ung, så kan en lärare vara referens, om det nu skulle behövas.

    Men jag tror det beror lite på var man söker, just det här jobbet behöver nog det. Och helt ärligt tror ajg inte jag får jobbet. Men folk brukar gilla mej på intervjuer. Lättlurade som de är
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Ok ja det var...

    ju bra att det gick bra för dig. Kanon.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Ok ja det var... ju bra att det gick bra för dig. Kanon.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Ok ja jag..

    har ingen som har nåt bra att säga om mig så för min del är det kört.

    Lycka till, jag håller tummarna för dig att det går bra.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Ok ja jag.. har ingen som har nåt bra att säga om mig så för min del är det kört.

    Lycka till, jag håller tummarna för dig att det går bra.
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Jag har givit referenser till flera och då har det inte varit i egenskap av chef utan för att vi har haft olika samarbeten. Om du har haft projekt ihop med någon eller om det är ett lite större företag där man samarbetat över olika avdelningar skulle man ju kunna kolla efter någon där också.
  22. 11
    Jag har givit referenser till flera och då har det inte varit i egenskap av chef utan för att vi har haft olika samarbeten. Om du har haft projekt ihop med någon eller om det är ett lite större företag där man samarbetat över olika avdelningar skulle man ju kunna kolla efter någon där också.
  23. Pyssling
    #12
    Det var snällt av dig att du tycker det, hur det gick för mig personligen var dock inte poängen.
    Du undrade hur man skulle göra om man som du inte hade något att skriva i ett cv och jag sa att man skriver det jobb man har. Går det så går det, det vet man ju inte förrän man provat. Och allra oftast får man nog prova flera gånger, många får inte exakt varenda jobb de söker.
  24. 12
    Det var snällt av dig att du tycker det, hur det gick för mig personligen var dock inte poängen.
    Du undrade hur man skulle göra om man som du inte hade något att skriva i ett cv och jag sa att man skriver det jobb man har. Går det så går det, det vet man ju inte förrän man provat. Och allra oftast får man nog prova flera gånger, många får inte exakt varenda jobb de söker.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Jodå, jag förstod...

    myckel väl din poäng och det var kul at det gick bra för just dig. Dock vet jag att det är kört för mig så jag delar inte din syn i detta fallet.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Jodå, jag förstod... myckel väl din poäng och det var kul at det gick bra för just dig. Dock vet jag att det är kört för mig så jag delar inte din syn i detta fallet.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar