Ang att 'Söndagsmysa'
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Ang att 'Söndagsmysa'

    Jag blir nästan allergisk, och lite road. Gör många verkligen så bestämda saker på bestämda dagar på nåt sätt, som att bestämma sig för att söndagsmysa..? Eller är det bara för att själva tanken låter fin? Jag vet inte. Själva har vi oftast inga större planer utan vi gör det vi känner för och det kan gärna vara att ligga i soffan hela dagen, spontaninbjuda någon på middag eller vad som. Det blir vad det blir. Men så har jag oehört stort behov av noll stress i veckorna med (stressigt jobb) och har inga aktiviteter för varken barnen eller oss. Går ut i skogen med hunden typ. Funderar t.om på att gå ner ytterligare i tid för att vara helt ledig ett par dagar i månaden. Då ska jag heller inte göra något, förutom att dricka te och vara ute eller kanske plocka lite sådär. Alla verkar ha så jädra mycket på sina vardagar förutom jobbet. Jag orkar nästan ingenting känns det som.
  2. 1
    Ang att 'Söndagsmysa' Jag blir nästan allergisk, och lite road. Gör många verkligen så bestämda saker på bestämda dagar på nåt sätt, som att bestämma sig för att söndagsmysa..? Eller är det bara för att själva tanken låter fin? Jag vet inte. Själva har vi oftast inga större planer utan vi gör det vi känner för och det kan gärna vara att ligga i soffan hela dagen, spontaninbjuda någon på middag eller vad som. Det blir vad det blir. Men så har jag oehört stort behov av noll stress i veckorna med (stressigt jobb) och har inga aktiviteter för varken barnen eller oss. Går ut i skogen med hunden typ. Funderar t.om på att gå ner ytterligare i tid för att vara helt ledig ett par dagar i månaden. Då ska jag heller inte göra något, förutom att dricka te och vara ute eller kanske plocka lite sådär. Alla verkar ha så jädra mycket på sina vardagar förutom jobbet. Jag orkar nästan ingenting känns det som.
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Jag tror att många har det som ni. Dvs att man gör olika mycket olika dagar. Vi har ju alltid jobbar skift o då även helger.
    Maken gör det fortfarande o jag har raka veckor.
    Upplever att mina helger senaste tiden bestått i mycket husgållsjobb på ett annat vis än då. Och mer på min lott.... Vi har haft varierande grad av städhjälp men har nu gemensamt beslutat att åter skaffa det regelbundet för att avlasta mig. Jag har inte massa saker förutom jobbet och det räcker så. Vill heller inte styra upp min ledighet med olika aktiviteter och Heller inte massa städjobb.
  4. 2
    Jag tror att många har det som ni. Dvs att man gör olika mycket olika dagar. Vi har ju alltid jobbar skift o då även helger.
    Maken gör det fortfarande o jag har raka veckor.
    Upplever att mina helger senaste tiden bestått i mycket husgållsjobb på ett annat vis än då. Och mer på min lott.... Vi har haft varierande grad av städhjälp men har nu gemensamt beslutat att åter skaffa det regelbundet för att avlasta mig. Jag har inte massa saker förutom jobbet och det räcker så. Vill heller inte styra upp min ledighet med olika aktiviteter och Heller inte massa städjobb.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    "mysande" oavsett veckodag, tycker jag är konstigt. Klart man kan slö i soffan på fredag, när man är trött efter veckan. Men att det skulle vara en egen aktivitet, liksom ...
  6. 3
    "mysande" oavsett veckodag, tycker jag är konstigt. Klart man kan slö i soffan på fredag, när man är trött efter veckan. Men att det skulle vara en egen aktivitet, liksom ...
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Nej som jag skrev nedan så är det inte mycket som är kopplat till särskilda veckodagar. Inte maträtter, inte aktiviteter (som inte styrs av föreningar och liknande), inte städning, inte hålligång resp. vila. Det varierar helt enkelt.
  8. 4
    Nej som jag skrev nedan så är det inte mycket som är kopplat till särskilda veckodagar. Inte maträtter, inte aktiviteter (som inte styrs av föreningar och liknande), inte städning, inte hålligång resp. vila. Det varierar helt enkelt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Njä vi söndagsmyser nog inte alls

    Ena ungen har träning kl 10 på söndagar året om
    Nästa har sin träning 14 och nu har en tredje träning 14:30.

    Utöver det så är det nästan alltid någon match någonstans för någon unge. Igår var jag t ex iväg mellan 10 och 18 på fotboll med ena sonen.

    Lördagarna kan ibland, i undantagsfall vara fria från sport och kalas. Då blir jag nästan lite rastlös, vad göra liksom?

    Och jo, vi har fullt upp även på vardagarna. För tillfället är ingen dag fri från aktivitet (förutom lördagar ibland) och ett antal av dagarna är det flera barn som har saker samtidigt så man får lägga ett litet logistikpussel. Jag gillar, blir svårt uttråkad om det händer för lite.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  10. 5
    Njä vi söndagsmyser nog inte alls Ena ungen har träning kl 10 på söndagar året om
    Nästa har sin träning 14 och nu har en tredje träning 14:30.

    Utöver det så är det nästan alltid någon match någonstans för någon unge. Igår var jag t ex iväg mellan 10 och 18 på fotboll med ena sonen.

    Lördagarna kan ibland, i undantagsfall vara fria från sport och kalas. Då blir jag nästan lite rastlös, vad göra liksom?

    Och jo, vi har fullt upp även på vardagarna. För tillfället är ingen dag fri från aktivitet (förutom lördagar ibland) och ett antal av dagarna är det flera barn som har saker samtidigt så man får lägga ett litet logistikpussel. Jag gillar, blir svårt uttråkad om det händer för lite.
  11. Salander
    #6
    Nej jag är nog kvar i det mer omoderna med att vika tvätt och förbereda veckan.
    Det där med mys är inget jag planerar för eller längtar till.
    En kopp te och en bok en liten stund, sedan vill jag göra annat. Jag har aldrig fattat den där vurmen för att göra ingenting.Möjligtvis kan det fungera på fredagar då veckans ansamlade sömnbrist kan få mig att slumra till i soffan
  12. 6
    Nej jag är nog kvar i det mer omoderna med att vika tvätt och förbereda veckan.
    Det där med mys är inget jag planerar för eller längtar till.
    En kopp te och en bok en liten stund, sedan vill jag göra annat. Jag har aldrig fattat den där vurmen för att göra ingenting.Möjligtvis kan det fungera på fredagar då veckans ansamlade sömnbrist kan få mig att slumra till i soffan
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Jag tänker nog inte i termer av söndagsmys, fredagsmys, lördagsgodis och liknande alls. Och ordet mys kan jag inte ens översätta till mitt modersmål.

    Sedan kan veckorna få en viss rytm i alla fall av praktiska skäl. Träningstider ligger där de ligger, Det är vanligare att vi bjuder hem eller är bortbjudna en dag när det inte är skoldag nästa dag, helt enkelt för att det inte är lika kritiskt att barnen kommer i säng exakt rätt tid då.

    När jag växte upp var söndagar utflyktsdagar - vandringar och äta ute var typiska söndagssysslor. Då lekta man vanligen inte med kompisar eftersom de också var iväg med sina familjer. Om man nu inte hittade på något tillsammans med en annan familj.
  14. 7
    Jag tänker nog inte i termer av söndagsmys, fredagsmys, lördagsgodis och liknande alls. Och ordet mys kan jag inte ens översätta till mitt modersmål.

    Sedan kan veckorna få en viss rytm i alla fall av praktiska skäl. Träningstider ligger där de ligger, Det är vanligare att vi bjuder hem eller är bortbjudna en dag när det inte är skoldag nästa dag, helt enkelt för att det inte är lika kritiskt att barnen kommer i säng exakt rätt tid då.

    När jag växte upp var söndagar utflyktsdagar - vandringar och äta ute var typiska söndagssysslor. Då lekta man vanligen inte med kompisar eftersom de också var iväg med sina familjer. Om man nu inte hittade på något tillsammans med en annan familj.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Och nu ljög jag, som vanligt, vi myser visst! När jag försöker få dottern att se Bra Film, som jag letat upp, då försöker jag muta med chipps o dipp, och säga att vi ska mysa och titta tillsammans. Ibland går det, ibland inte
  16. 8
    Och nu ljög jag, som vanligt, vi myser visst! När jag försöker få dottern att se Bra Film, som jag letat upp, då försöker jag muta med chipps o dipp, och säga att vi ska mysa och titta tillsammans. Ibland går det, ibland inte
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Man kan väl säga att något har gått allvarligt fel, om man bokar in "mys" i kalendern.
  18. 9
    Man kan väl säga att något har gått allvarligt fel, om man bokar in "mys" i kalendern.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Äh vad fn är mysa?

    det där är bara uppfunnet för att en del ska skrävla över att nu gör de nåt som folk egentligen har gjort i alla tiden utan att behöva tala om det för alla andra. Patetiskt trams som ingår i den sociala teatern.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Äh vad fn är mysa? det där är bara uppfunnet för att en del ska skrävla över att nu gör de nåt som folk egentligen har gjort i alla tiden utan att behöva tala om det för alla andra. Patetiskt trams som ingår i den sociala teatern.
  21. Medlem sedan
    Aug 2011
    #11
    Ja, jag tror som sagt att det ofta handlar om ungefär samma personer som älskar att prata om hur viktiga och oumbärliga de är på sina jobb, hur viktig karriären är (fast det säger man aldrig rätt ut - bara mellan raderna), hur svårt det är att få ihop "livspusslet" (ett i mina ögon rätt fånigt ord) o s v. Då ingår det också att man ska ha kvalitetstid med familjen, d v s "mysa". Och då är det viktigt att man visar upp det, gärna högt och ljudligt, för att fasaden ska bli komplett.

    Lite tillskruvad beskrivning kanske, men det är för att poängen ska komma fram .
  22. 11
    Ja, jag tror som sagt att det ofta handlar om ungefär samma personer som älskar att prata om hur viktiga och oumbärliga de är på sina jobb, hur viktig karriären är (fast det säger man aldrig rätt ut - bara mellan raderna), hur svårt det är att få ihop "livspusslet" (ett i mina ögon rätt fånigt ord) o s v. Då ingår det också att man ska ha kvalitetstid med familjen, d v s "mysa". Och då är det viktigt att man visar upp det, gärna högt och ljudligt, för att fasaden ska bli komplett.

    Lite tillskruvad beskrivning kanske, men det är för att poängen ska komma fram .
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Myser gör man ju lite när det blir. Som när man kryper ned i sexåringens säng och läser ett kapitel ur Lassemaja, eller när jag och åttaåringen är ensamma hemma och pysslar ihop.

    Mys kan man inte planera, det kommer när sinnesstämningen och aituationen finns där.

    Jag gissar att en del förknippar mys med födointag, ex fredagsmys där man äter något godare. För mig är mys en situation där vi helt avkopplat bara njuter av stunden just då.
  24. 12
    Myser gör man ju lite när det blir. Som när man kryper ned i sexåringens säng och läser ett kapitel ur Lassemaja, eller när jag och åttaåringen är ensamma hemma och pysslar ihop.

    Mys kan man inte planera, det kommer när sinnesstämningen och aituationen finns där.

    Jag gissar att en del förknippar mys med födointag, ex fredagsmys där man äter något godare. För mig är mys en situation där vi helt avkopplat bara njuter av stunden just då.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Enligt en fd kollega som var rumän tror jag kunde de invandrade rumänerna i hans släkt (eller var det Ungern?) inte säga mys utan så mus. Så frdgasmys blev fredagsmus och inte lika rumsrent längre.
  26. 13
    Enligt en fd kollega som var rumän tror jag kunde de invandrade rumänerna i hans släkt (eller var det Ungern?) inte säga mys utan så mus. Så frdgasmys blev fredagsmus och inte lika rumsrent längre.
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Japp "y" är ett besvärligt ljud för mig med. Funkar rätt bra i ord, men om jag ska bokstavera något brukar det funka sämre.
  28. 14
    Japp "y" är ett besvärligt ljud för mig med. Funkar rätt bra i ord, men om jag ska bokstavera något brukar det funka sämre.
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15
    Livspussel, egentid, mysa och egengjord är ord jag inte tycker om och aldrig, hoppas jag, använder. Det finns fler ord jag ogillar, men kommer inte på fler nu. Jo, unna!

    Nu vet du det
  30. 15
    Livspussel, egentid, mysa och egengjord är ord jag inte tycker om och aldrig, hoppas jag, använder. Det finns fler ord jag ogillar, men kommer inte på fler nu. Jo, unna!

    Nu vet du det
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar