på tal om städning och hushåll
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    på tal om städning och hushåll

    Har precis bett om offerter från tre städfirmor då vi bestämt att hyra in den tjänsten mer regelbundet. Vi har i perioder haft hjälp men senaste året inte så regelbundet.
    Av olika skäl har städ lotten fallit på mig och nu orkar jag helt enkelt inte.
    Ni som har varannan vecka, tycker ni det räcker eller får ni stödstäda.
    Hur stora hus har ni ?
    Städar firman hela huset eller delar ?
    Vad betalar ni ?
    Annat värt att tänka på ?
  2. 1
    på tal om städning och hushåll Har precis bett om offerter från tre städfirmor då vi bestämt att hyra in den tjänsten mer regelbundet. Vi har i perioder haft hjälp men senaste året inte så regelbundet.
    Av olika skäl har städ lotten fallit på mig och nu orkar jag helt enkelt inte.
    Ni som har varannan vecka, tycker ni det räcker eller får ni stödstäda.
    Hur stora hus har ni ?
    Städar firman hela huset eller delar ?
    Vad betalar ni ?
    Annat värt att tänka på ?
  3. Pyssling
    #2
    Vårt hus är 200 kvm men när vi hade städfirma så var det kök, badrum/toa (2 st), hallar och trappan och sen bara dammsuga och torka golven i övriga rum.
    Läst om folk där städfirman byter lakan och städar kylskåp och sånt, det skulle jag aldrig i livet vilja, eller tvättade vår tvätt nej aldrig i livet, det gör jag själv tack så mycket!

    Vi hade varje vecka och ibland bytte jag ut det mot punktinsatser på något särskilt ställe, men oftast var det bara det vanliga. När vi började arbeta mindre slutade vi med städhjälp, då hann vi med själva på ett vis som vi inte riktigt gjorde när vi båda arbetade heltid plus att kostnaden för städfirma inte riktigt ryms i budgeten i vårat nedväxlade liv
  4. 2
    Vårt hus är 200 kvm men när vi hade städfirma så var det kök, badrum/toa (2 st), hallar och trappan och sen bara dammsuga och torka golven i övriga rum.
    Läst om folk där städfirman byter lakan och städar kylskåp och sånt, det skulle jag aldrig i livet vilja, eller tvättade vår tvätt nej aldrig i livet, det gör jag själv tack så mycket!

    Vi hade varje vecka och ibland bytte jag ut det mot punktinsatser på något särskilt ställe, men oftast var det bara det vanliga. När vi började arbeta mindre slutade vi med städhjälp, då hann vi med själva på ett vis som vi inte riktigt gjorde när vi båda arbetade heltid plus att kostnaden för städfirma inte riktigt ryms i budgeten i vårat nedväxlade liv
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    är också inne på att bara ta vissa rum den här gången som kök, badrum, toaletter, hall, tvättstuga och vardagsrum.
    Sovrummen ( 5 stycken) är inte lika tungt på något vis.
    Men tror jag börjar med varannan vecka, så får vi se hur hösten blir om det räcker eller om vi lägger tiill.

    tack för svar!

    ps/ vad låg kostnaden på för varje vecka?
  6. 3
    är också inne på att bara ta vissa rum den här gången som kök, badrum, toaletter, hall, tvättstuga och vardagsrum.
    Sovrummen ( 5 stycken) är inte lika tungt på något vis.
    Men tror jag börjar med varannan vecka, så får vi se hur hösten blir om det räcker eller om vi lägger tiill.

    tack för svar!

    ps/ vad låg kostnaden på för varje vecka?
  7. Salander
    #4
    Du vill inte ha svar från oss som städar själva va?
    Du som vet kanske kan hjälpa mig att gissa vad en flyttstädning på 120+ 90 kvm kan tänkas ligga på?
  8. 4
    Du vill inte ha svar från oss som städar själva va?
    Du som vet kanske kan hjälpa mig att gissa vad en flyttstädning på 120+ 90 kvm kan tänkas ligga på?
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    jo om ni kan svara så självklart
    Inte en aning om vad flyttstädning kan kosta tyvärr, många gånger vet jag att mäklaren " bjuder" på det, dvs det ingår i deras paket.
    Men gissa kan jag, hm kanske 4-6 000 kr?
  10. 5
    jo om ni kan svara så självklart
    Inte en aning om vad flyttstädning kan kosta tyvärr, många gånger vet jag att mäklaren " bjuder" på det, dvs det ingår i deras paket.
    Men gissa kan jag, hm kanske 4-6 000 kr?
  11. Pyssling
    #6
    Alltså vi började växla ner för flera år sen, så sist vi hade städ var kanske 2012 eller så och då hade vi inte ens hela huset eftersom vi redan hade börjat dra ner på utgifter.
    I alla fall så betalade vi nog 180:- efter ROT-avdrag per timme. Vi hade en lokal städfirma som bara finns här omkring då, men innan har vi haft 55+ och de var jag mindre nöjd med, jättehärliga personer men de orkade inte på samma vis som de som var runt 30 år på nya firman. Bl a orkade de inte dammsuga trappan eftersom dammsugaren var så tung så då blev trappan odammsugad, men betalade för samma tid. Såna problem har vi inte haft med den nya lokala firman.
  12. 6
    Alltså vi började växla ner för flera år sen, så sist vi hade städ var kanske 2012 eller så och då hade vi inte ens hela huset eftersom vi redan hade börjat dra ner på utgifter.
    I alla fall så betalade vi nog 180:- efter ROT-avdrag per timme. Vi hade en lokal städfirma som bara finns här omkring då, men innan har vi haft 55+ och de var jag mindre nöjd med, jättehärliga personer men de orkade inte på samma vis som de som var runt 30 år på nya firman. Bl a orkade de inte dammsuga trappan eftersom dammsugaren var så tung så då blev trappan odammsugad, men betalade för samma tid. Såna problem har vi inte haft med den nya lokala firman.
  13. Salander
    #7
    Vi tänkte höra med mäklaren om han har bra kontakter. Sist jag flyttstädade svor jag på att aldrig göra det igen.
  14. 7
    Vi tänkte höra med mäklaren om han har bra kontakter. Sist jag flyttstädade svor jag på att aldrig göra det igen.
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    nej motiveringsfaktorn är ganska låg när man lämnar och ska in i något nytt....
  16. 8
    nej motiveringsfaktorn är ganska låg när man lämnar och ska in i något nytt....
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    fick pris från hemfrid nu och preliminärt om jag tar bort alla sovrum ( varav ett gästrum som då alltid mest står tomt) så är huset ca 100 kvm och för varje vecka blir det då ca 2000kr i månaden vilket känns helt rimligt. Men det är som sagt var innan de sett huset.
  18. 9
    fick pris från hemfrid nu och preliminärt om jag tar bort alla sovrum ( varav ett gästrum som då alltid mest står tomt) så är huset ca 100 kvm och för varje vecka blir det då ca 2000kr i månaden vilket känns helt rimligt. Men det är som sagt var innan de sett huset.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Är det inte lika bra att ta steget fullt ut och anställa lite passande tjänstefolk.
  20. 10
    Är det inte lika bra att ta steget fullt ut och anställa lite passande tjänstefolk.
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Bättre att hyra in. Om de nya ägarna klagar så slipper man åka dit själv och göra om, då är det bara att hänvisa till städfirman. Och går det via mäklaren, så tar de diskussionen. Guld värt.
  22. 11
    Bättre att hyra in. Om de nya ägarna klagar så slipper man åka dit själv och göra om, då är det bara att hänvisa till städfirman. Och går det via mäklaren, så tar de diskussionen. Guld värt.
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Vi bor ju litet, 105 m2, och i lägenhet. Har valt att ha städfirma varje vecka. De städar alla ytor, med våttorkning av golv och lister och så. Varannan vecka byter de lakan och varannan vecka tar de med någon "grovstädning" typ såpaskurning av ett golv (vi har skurgolv i halva lägenheten) eller rengöring bakom spis. Vi hade varannan vecka för några år sedan men vi vill verkligen ite lägga tid på städning på helgerna. Nu blir det bara "plock" och lite dammsugning i veckorna, samt toan förstås. när vi har semester har vi såklart ingen städhjälp, då hinns det ju med på annat sätt.
  24. 12
    Vi bor ju litet, 105 m2, och i lägenhet. Har valt att ha städfirma varje vecka. De städar alla ytor, med våttorkning av golv och lister och så. Varannan vecka byter de lakan och varannan vecka tar de med någon "grovstädning" typ såpaskurning av ett golv (vi har skurgolv i halva lägenheten) eller rengöring bakom spis. Vi hade varannan vecka för några år sedan men vi vill verkligen ite lägga tid på städning på helgerna. Nu blir det bara "plock" och lite dammsugning i veckorna, samt toan förstås. när vi har semester har vi såklart ingen städhjälp, då hinns det ju med på annat sätt.
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    Tror till o med du ser skillnaden där. Om du ville....
  26. 13
    Tror till o med du ser skillnaden där. Om du ville....
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    Ja jag funderar o väljer mellan varje vecka men minus sovrum eller varannan men hela huset. Får se vilja prisförslag vi får.
    Men ett är säkert o det är att det kommer vara värt det !
  28. 14
    Ja jag funderar o väljer mellan varje vecka men minus sovrum eller varannan men hela huset. Får se vilja prisförslag vi får.
    Men ett är säkert o det är att det kommer vara värt det !
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Tja, steget är väl inte så långt. Se t.ex. CarolinaK:s variant.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  30. 15
    Tja, steget är väl inte så långt. Se t.ex. CarolinaK:s variant.
  31. Kerstimärta
    #16
    Toaletterna får såklart hållas efter. Ävenså en hel del hundhår då vi har två hundar, alltså tussar man plockar med händerna typ.

    Hus ca 300kvm.

    Räcker för vår nivå med varannan vecka.

    Firman städar rubbet. Ingen dammtorkning av vitrinskåp odyl dock.

    1400 kr/mån efter RUT.

    Att det ska vara schyssta villkor på firman?
  32. 16
    Toaletterna får såklart hållas efter. Ävenså en hel del hundhår då vi har två hundar, alltså tussar man plockar med händerna typ.

    Hus ca 300kvm.

    Räcker för vår nivå med varannan vecka.

    Firman städar rubbet. Ingen dammtorkning av vitrinskåp odyl dock.

    1400 kr/mån efter RUT.

    Att det ska vara schyssta villkor på firman?
  33. Kerstimärta
    #17
    Vår städare fixade kylskåpet en gång när jag bad honom istället för skurningen. Så skönt att få allt torkat. Men han satte ju tillbaka grejorna som han ville!
  34. 17
    Vår städare fixade kylskåpet en gång när jag bad honom istället för skurningen. Så skönt att få allt torkat. Men han satte ju tillbaka grejorna som han ville!
  35. Medlem sedan
    Oct 2014
    #18
    Steget dit är väldigt långt.
  36. 18
    Steget dit är väldigt långt.
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    Ja schyssta villkor är en självklarhet !
  38. 19
    Ja schyssta villkor är en självklarhet !
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Tja, skillnaden handlar väl mest om vem som är arbetsgivare.
  40. 20
    Tja, skillnaden handlar väl mest om vem som är arbetsgivare.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar