Tala om skillnader i boendestandard...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1
  2. 1
    Tala om skillnader i boendestandard... http://www.expressen.se/nyheter/doku...pa-10-kvadrat/
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Fullkomligt barockt. Så länge det, totalt sett, finns goda tillgångar i ett samhälle - och det gör det definitivt i Hongkong - så borde sådant inte få förekomma.
  4. 2
    Fullkomligt barockt. Så länge det, totalt sett, finns goda tillgångar i ett samhälle - och det gör det definitivt i Hongkong - så borde sådant inte få förekomma.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Ja det känns ju långt ifrån ok i ett land med hyfsade villkor.

    Jag är faktiskt lite mot att bo för stort också. Onödiga uppvärmningskostnader (om man ej har passivhus elller dyl) och möjlighet till en jäkla massa onödiga prylar man ibte behöver. Såvida man har en bostad av hyfsat mått och standard tror jag graden av lycka har väldigt lite med bostaden att göra. Dvs barnfamiljen med två småbarn blir inte lyckligare av att bo i en stor villa än i en trea.
  6. 3
    Ja det känns ju långt ifrån ok i ett land med hyfsade villkor.

    Jag är faktiskt lite mot att bo för stort också. Onödiga uppvärmningskostnader (om man ej har passivhus elller dyl) och möjlighet till en jäkla massa onödiga prylar man ibte behöver. Såvida man har en bostad av hyfsat mått och standard tror jag graden av lycka har väldigt lite med bostaden att göra. Dvs barnfamiljen med två småbarn blir inte lyckligare av att bo i en stor villa än i en trea.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Det håller jag med om...och jag som jobbar med äldre...så många äldre som bor kvar i stora lägenheter och ibland hus, som ska skötas och städas, och så vistas man kanske bara i ett av rummen....onödigt.
  8. 4
    Det håller jag med om...och jag som jobbar med äldre...så många äldre som bor kvar i stora lägenheter och ibland hus, som ska skötas och städas, och så vistas man kanske bara i ett av rummen....onödigt.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Ja det verkar helt oskäligt....
  10. 5
    Ja det verkar helt oskäligt....
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Hongkong är ju en del av diktaturens Kina, så det går ju inte att rösta bort en regering som inte bryr sej om de fattigaste. Tvärt om så har ju den kinesiska centralregeringen försökt strypa en del av det självbestämmande som hongkong vart lovad , efter att de överlätsa från Storbritanien till Kina.

    Fast bekymret med en väldigt fattig slumbebyggelse finns ju i alla stora städer i det som tidigare kallades U-länder. väldigt fattig jordbruksbefolkning söker sig till växande städer i sin jag på ett bättre liv. Huruvida de i Hongong har en faktist möjlighet att förbättra sitt liv på det här sättet, i alla fall för sina barn, det är ju det intressanta.
  12. 6
    Hongkong är ju en del av diktaturens Kina, så det går ju inte att rösta bort en regering som inte bryr sej om de fattigaste. Tvärt om så har ju den kinesiska centralregeringen försökt strypa en del av det självbestämmande som hongkong vart lovad , efter att de överlätsa från Storbritanien till Kina.

    Fast bekymret med en väldigt fattig slumbebyggelse finns ju i alla stora städer i det som tidigare kallades U-länder. väldigt fattig jordbruksbefolkning söker sig till växande städer i sin jag på ett bättre liv. Huruvida de i Hongong har en faktist möjlighet att förbättra sitt liv på det här sättet, i alla fall för sina barn, det är ju det intressanta.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ja det där såg man flera ggr när man jobbade inom hemtjänsten. Helt galet.
  14. 7
    Ja det där såg man flera ggr när man jobbade inom hemtjänsten. Helt galet.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    själva fylttandet är jobbigt och dyrt. Och när en lägenhet sedan kostar mycket mer att bo i, än ett avbetalt hus, även om det är stor, så blir inte flytten av. En dle skulle nog kunna flytta till någon form av trevligt älsdreboende, men de är så svåra att få,

    I vårt område har vi många gamlingar som bor kvar i hus. Och ekonomin brukar vara det första som kommer på tal, de anser sig inte har råd att flytta. Även m jag tror en hel del även är att man känner sina grannar, och känner sig trygg.
  16. 8
    själva fylttandet är jobbigt och dyrt. Och när en lägenhet sedan kostar mycket mer att bo i, än ett avbetalt hus, även om det är stor, så blir inte flytten av. En dle skulle nog kunna flytta till någon form av trevligt älsdreboende, men de är så svåra att få,

    I vårt område har vi många gamlingar som bor kvar i hus. Och ekonomin brukar vara det första som kommer på tal, de anser sig inte har råd att flytta. Även m jag tror en hel del även är att man känner sina grannar, och känner sig trygg.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Jag menade inte bara äldre personer.

    I ett kallt land där uppvärmning av husen behövs är min åsikt att man bör begränsa sin boendeyta något.
  18. 9
    Jag menade inte bara äldre personer.

    I ett kallt land där uppvärmning av husen behövs är min åsikt att man bör begränsa sin boendeyta något.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Jo sant, det är nog många som påverkas av de aspekterna.
  20. 10
    Jo sant, det är nog många som påverkas av de aspekterna.
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Gäller även varma länder. AC drar mer energi n uppvärmning av hus ( har jag hört någonstans, men dock inte var) .

    Det där är intressant, hur ska man bygga ett samhälle för att nå så många fördelar som möjligt? Läste just DN i morse:
    http://www.dn.se/ledare/signerat/car...ill-att-bygga/
    Och jag är så kluven i detta, vad är bäst?
  22. 11
    Gäller även varma länder. AC drar mer energi n uppvärmning av hus ( har jag hört någonstans, men dock inte var) .

    Det där är intressant, hur ska man bygga ett samhälle för att nå så många fördelar som möjligt? Läste just DN i morse:
    http://www.dn.se/ledare/signerat/car...ill-att-bygga/
    Och jag är så kluven i detta, vad är bäst?
  23. Salander
    #12
    Herregud vad trångt. Undrar varför man har så stora gosedjur när familjen knappt får plats.
  24. 12
    Herregud vad trångt. Undrar varför man har så stora gosedjur när familjen knappt får plats.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Samma här.
  26. 13
    Samma här.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Kinesisk standard: 12 m²

    Det är visserligen bra mycket bättre med 12 kvadratmeter per person men man kan knappast kalla det vidlyftigt. Det är alltså inte i några fattiga kvarter det här gäller utan i Kinas senaste ekologiska mönsterstad som de vill visa upp för omvärlden: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/mi...na_4584404.svd

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Kinesisk standard: 12 m² Det är visserligen bra mycket bättre med 12 kvadratmeter per person men man kan knappast kalla det vidlyftigt. Det är alltså inte i några fattiga kvarter det här gäller utan i Kinas senaste ekologiska mönsterstad som de vill visa upp för omvärlden: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/mi...na_4584404.svd
  29. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15
    Och är det inte det så moderna Japan som det har skrivits och fotats då och då under många år om de där facken man kan sova i på hotell för affärsresande och även som att hyra under längre tid, typ som en liten rektangel där det bara finns plats att sova typ
  30. 15
    Och är det inte det så moderna Japan som det har skrivits och fotats då och då under många år om de där facken man kan sova i på hotell för affärsresande och även som att hyra under längre tid, typ som en liten rektangel där det bara finns plats att sova typ
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar