Feriejobb
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2012
    #1

    Feriejobb

    Vad innebär det?
    Min dotter skrev inte på några papper och det har ingen annan gjort heller.
    När hon fick jobbet var det från mitten av april till siste juni.Han sa samtidigt att han råkat anställa för många!?

    När hon inte hört ngt det siste april ,så mejlade hon arbetsgivaren och då fick hon genast komma dagen därpå.
    Första veckan var hon där 2 1/2 dagar,sen dröjde det över två veckor.
    Då mejlade hon igen,och undrade över jobb,och denna gång blev det 1 dag och denna veckan fyra dagar!!
    Det innebär att hon jobbat 7 1/2 dag på över en månad.

    Arbetsgivaren har nämnt för några andra tjejer att de faktiskt bara var anställda ,för att ringas in vid behov.
    Men det har inte tjejerna hört och inte min tös heller.
    Igår när hon jobbat färdigt dock,så sa han"Vi ringer när det behövs hjälp igen"

    Nu undrar jag om det är ok att behandla ungdomarna såhär?
    Är det så ett feriejobb,fungerar?
    Jag har faktiskt ingen aning...
  2. 1
    Feriejobb Vad innebär det?
    Min dotter skrev inte på några papper och det har ingen annan gjort heller.
    När hon fick jobbet var det från mitten av april till siste juni.Han sa samtidigt att han råkat anställa för många!?

    När hon inte hört ngt det siste april ,så mejlade hon arbetsgivaren och då fick hon genast komma dagen därpå.
    Första veckan var hon där 2 1/2 dagar,sen dröjde det över två veckor.
    Då mejlade hon igen,och undrade över jobb,och denna gång blev det 1 dag och denna veckan fyra dagar!!
    Det innebär att hon jobbat 7 1/2 dag på över en månad.

    Arbetsgivaren har nämnt för några andra tjejer att de faktiskt bara var anställda ,för att ringas in vid behov.
    Men det har inte tjejerna hört och inte min tös heller.
    Igår när hon jobbat färdigt dock,så sa han"Vi ringer när det behövs hjälp igen"

    Nu undrar jag om det är ok att behandla ungdomarna såhär?
    Är det så ett feriejobb,fungerar?
    Jag har faktiskt ingen aning...
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Tråkigt men har hon inte blivit lovad timmar eller schema så finns det inget att direkt göra.
  4. 2
    Tråkigt men har hon inte blivit lovad timmar eller schema så finns det inget att direkt göra.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Nej, så får man inte göra. Alldeles oavsett ska alla som ska jobba åt någon ha ett anställningsavtal. Tyvärr är det många arbetsgivare som dels inte vet bättre och dels utnyttjar ungdomar på detta vis. Ibland får de sedan inte lönen heller.

    Tycker att dottern ska ringa Fackets hjälptelefon på 020-560056 och prata med dem om hur hon kan göra.
  6. 3
    Nej, så får man inte göra. Alldeles oavsett ska alla som ska jobba åt någon ha ett anställningsavtal. Tyvärr är det många arbetsgivare som dels inte vet bättre och dels utnyttjar ungdomar på detta vis. Ibland får de sedan inte lönen heller.

    Tycker att dottern ska ringa Fackets hjälptelefon på 020-560056 och prata med dem om hur hon kan göra.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Håller helt med. Och att hon samtidigt ska söka andra jobb, även om det är svårt att få så här sent.
  8. 4
    Håller helt med. Och att hon samtidigt ska söka andra jobb, även om det är svårt att få så här sent.
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Bra förslag!
  10. 5
    Bra förslag!
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Regel nr 1 är att bara jobba om man har ett skriftligt anställningsavtal. Annars blir det ju lätt så att man kan ha olika uppfattning om vad som egentligen bestämts.
  12. 6
    Regel nr 1 är att bara jobba om man har ett skriftligt anställningsavtal. Annars blir det ju lätt så att man kan ha olika uppfattning om vad som egentligen bestämts.
  13. Medlem sedan
    Jun 2012
    #7
    Hon är inte med i ngt fack än..kan man ringa ändå?
  14. 7
    Hon är inte med i ngt fack än..kan man ringa ändå?
  15. Medlem sedan
    Jun 2012
    #8
    Tror ni hon får omdömme eller vad det heter till sitt cv?
  16. 8
    Tror ni hon får omdömme eller vad det heter till sitt cv?
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Man måste jobba längre än så för att kunna kräva ett betyg. Ett intyg på att man jobbat har man dock rätt att få. Utan något omdöme, bara datum och sådana saker. I sitt CV kan man ju i och för sig ändå ta upp att man har jobbat där även om det inte går att bevisa med något intyg.
  18. 9
    Man måste jobba längre än så för att kunna kräva ett betyg. Ett intyg på att man jobbat har man dock rätt att få. Utan något omdöme, bara datum och sådana saker. I sitt CV kan man ju i och för sig ändå ta upp att man har jobbat där även om det inte går att bevisa med något intyg.
  19. Medlem sedan
    Dec 2001
    #10
    Min son fick jobb via kommunen förra sommaren och fick då papper på arbetstider och arbetstimmar. I höstas skaffade han sig ett xtra jobb och även där skrev han anställningsavtal på timlön och hur det hela går till, de messar ut när det finns behov av folk och så messar man tillbaka om man kan. Det är viktigt att även ungdomar skriver anställningsavtal.
  20. 10
    Min son fick jobb via kommunen förra sommaren och fick då papper på arbetstider och arbetstimmar. I höstas skaffade han sig ett xtra jobb och även där skrev han anställningsavtal på timlön och hur det hela går till, de messar ut när det finns behov av folk och så messar man tillbaka om man kan. Det är viktigt att även ungdomar skriver anställningsavtal.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Om du kollar på deras webbplats så ser du svaret.
  22. 11
    Om du kollar på deras webbplats så ser du svaret.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar