Idag skulle skoverkets råd kring att
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Idag skulle skoverkets råd kring att

    arbeta med särskilt begåvade elever komma ut och det gjorde den, i någon timme. Sen drogs länken/informationen tillbaka.
    Någon som hört varför? Finns ingen förklaring på Skolverkets hemsida.
  2. 1
    Idag skulle skoverkets råd kring att arbeta med särskilt begåvade elever komma ut och det gjorde den, i någon timme. Sen drogs länken/informationen tillbaka.
    Någon som hört varför? Finns ingen förklaring på Skolverkets hemsida.
  3. Gretah
    #2
    Något fel måste ha upptäckts? Nåt som de verkligen missat innan det lades ut?
  4. 2
    Något fel måste ha upptäckts? Nåt som de verkligen missat innan det lades ut?
  5. Salander
    #3
    Min gissning också. Skulle vara uppskattat med en enkel rad på hemsidan som förklaring.
  6. 3
    Min gissning också. Skulle vara uppskattat med en enkel rad på hemsidan som förklaring.
  7. Gretah
    #4
    Ja, hur svårt kan det vara liksom? Eller tror de att ingen är intresserad?
  8. 4
    Ja, hur svårt kan det vara liksom? Eller tror de att ingen är intresserad?
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Råden var väl för obegåvade.....
  10. 5
    Råden var väl för obegåvade.....
  11. Salander
    #6
    Ja haha så måste det ha varit
  12. 6
    Ja haha så måste det ha varit
  13. Kerstimärta
    #7
    Vad märkligt, tur de särskilt begåvade klarar sig ändå?
  14. 7
    Vad märkligt, tur de särskilt begåvade klarar sig ändå?
  15. Salander
    #8
    Oftast har de ganska stora problem i skolan pga understimulering, något Skolverket äntligen skulle göra en plan för.
  16. 8
    Oftast har de ganska stora problem i skolan pga understimulering, något Skolverket äntligen skulle göra en plan för.
  17. Kerstimärta
    #9
    Du pratar om särbegåvade?

    Annars är ju särskilt begåvade så att de kan klara de flesta situationer och prestera på topp.
  18. 9
    Du pratar om särbegåvade?

    Annars är ju särskilt begåvade så att de kan klara de flesta situationer och prestera på topp.
  19. Salander
    #10
    Särskild begåvning och särbegåvning är samma sak. Men du menar kanske de som bara är lite över genomsnittet ?
  20. 10
    Särskild begåvning och särbegåvning är samma sak. Men du menar kanske de som bara är lite över genomsnittet ?
  21. Kerstimärta
    #11
    Nej, jag menar de som är långt över snittet i begåvning. Men, som ändå kan föra sig inom samhällets normer. Som lärt sig vänta. Som presterar A rakt över i dagens betygssystem.

    Jag trodde i min enfald att man funderat över att även se dem.
  22. 11
    Nej, jag menar de som är långt över snittet i begåvning. Men, som ändå kan föra sig inom samhällets normer. Som lärt sig vänta. Som presterar A rakt över i dagens betygssystem.

    Jag trodde i min enfald att man funderat över att även se dem.
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12
    Fast så är det ju inte. Skolan fungerar väldigt sällan bra för elever som är särskilt begåvade, det vill säga om de ligger rejält över genomsnittet. Skolan har ofta svårt att möta dessa elever på ett bra sätt så att de blir stimulerade och utmanade, därför kan de få svårt att fokusera och hänga med.
  24. 12
    Fast så är det ju inte. Skolan fungerar väldigt sällan bra för elever som är särskilt begåvade, det vill säga om de ligger rejält över genomsnittet. Skolan har ofta svårt att möta dessa elever på ett bra sätt så att de blir stimulerade och utmanade, därför kan de få svårt att fokusera och hänga med.
  25. Kerstimärta
    #13
    Inte om de lärt sig att livet inte alltid är roligt. Men att man ska prestera ändå.
  26. 13
    Inte om de lärt sig att livet inte alltid är roligt. Men att man ska prestera ändå.
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14
    Nja, det funkar inte riktigt så enkelt. Men du kanske talar om elever med höga medelbetyg? Som lyckas få A:n i de flesta ämnen? Det behöver inte alltid betyda att man har en begåvning högt över medel, det är fullt möjligt att prestera riktigt höga betyg med en begåvning inom normalspannet. Och så skall det förstås vara.

    Utan att lämna ut mitt eget barn alltför mycket skulle jag säga att det du nämner stämmer rätt bra, mitt barn vet väldigt väl att livet inte är roligt alltid och att man skall prestera ändå. Men ibland kanske det inte går, det är lätt att tappa fokus när man sitter i åk fem och måste skriva en lång uträkning på ett tal som man kan räkna ut i huvudet på några sekunder. Det handlar inte enbart om att bita ihop och acceptera att allt är tråkigt. Inte varje hela tiden. Att aldrig utmanas blir till slut förödande, intresset tryter och kanske hamnar eleven i dagdrömmeri istället? Utan att vara vare sig lat eller bortskämd. Kan uppgifterna blandas och dessa elever även får utmaningar på sin egen nivå (i alla fall emellanåt) blir det enklare.

    Det handlar inte om människor som inte passar in i normen eller inte kan acceptera saker. Inte för att det på något sätt skulle förringa personerna, men alla som är särbegåvade har inte psykiatriska diagnoser, det kanske inte är det du menar, men på inlägget ovan till Salander låter det nästan så. Och som att det skulle vara något dåligt, det är ett märkligt synsätt.

    Jag har ett barn som kan anpassa sig väldigt väl, och som givet rätt förutsättningar (dvs anpassningar pga sjukfrånvaro som beror på en somatisk sjukdom vilken gör det svårt att få betyg i praktiska ämnen som man har sällan) alltid presterat väl i skolan. Men, hon tycker ofta det är för lätt och tappar därför ibland fokus och misslyckas oftare med enkla uppgifter än med svåra. Som tur är har hon en del förstående lärare som ser bortom det medan andrar menar att det inte spelar roll om hon skrivit väl över A på allt, slarvade hon till en E-uppgift blir det E. Det är något som är ganska typiskt för elever med hög begåvning. Skolverkets råd är därför riktigt välbehövliga.
  28. 14
    Nja, det funkar inte riktigt så enkelt. Men du kanske talar om elever med höga medelbetyg? Som lyckas få A:n i de flesta ämnen? Det behöver inte alltid betyda att man har en begåvning högt över medel, det är fullt möjligt att prestera riktigt höga betyg med en begåvning inom normalspannet. Och så skall det förstås vara.

    Utan att lämna ut mitt eget barn alltför mycket skulle jag säga att det du nämner stämmer rätt bra, mitt barn vet väldigt väl att livet inte är roligt alltid och att man skall prestera ändå. Men ibland kanske det inte går, det är lätt att tappa fokus när man sitter i åk fem och måste skriva en lång uträkning på ett tal som man kan räkna ut i huvudet på några sekunder. Det handlar inte enbart om att bita ihop och acceptera att allt är tråkigt. Inte varje hela tiden. Att aldrig utmanas blir till slut förödande, intresset tryter och kanske hamnar eleven i dagdrömmeri istället? Utan att vara vare sig lat eller bortskämd. Kan uppgifterna blandas och dessa elever även får utmaningar på sin egen nivå (i alla fall emellanåt) blir det enklare.

    Det handlar inte om människor som inte passar in i normen eller inte kan acceptera saker. Inte för att det på något sätt skulle förringa personerna, men alla som är särbegåvade har inte psykiatriska diagnoser, det kanske inte är det du menar, men på inlägget ovan till Salander låter det nästan så. Och som att det skulle vara något dåligt, det är ett märkligt synsätt.

    Jag har ett barn som kan anpassa sig väldigt väl, och som givet rätt förutsättningar (dvs anpassningar pga sjukfrånvaro som beror på en somatisk sjukdom vilken gör det svårt att få betyg i praktiska ämnen som man har sällan) alltid presterat väl i skolan. Men, hon tycker ofta det är för lätt och tappar därför ibland fokus och misslyckas oftare med enkla uppgifter än med svåra. Som tur är har hon en del förstående lärare som ser bortom det medan andrar menar att det inte spelar roll om hon skrivit väl över A på allt, slarvade hon till en E-uppgift blir det E. Det är något som är ganska typiskt för elever med hög begåvning. Skolverkets råd är därför riktigt välbehövliga.
  29. Kerstimärta
    #15
    Okej, då pratar vi om olika saker.

    Får man A genomgående så är man nog lite begåvad vad gäller både IQ och anpassning kring hur man beter sig. Tänker jag.

    Jag tänker också att vi alla måste lära oss att jobbet kan inte vara jättekul och spännande. Det ska bara göras. Även om det känns enkelt.

    Att man ska redovisa hur man räknat, klart man gör. Annat vore ju knepigt och andra kan dra nytta.
  30. 15
    Okej, då pratar vi om olika saker.

    Får man A genomgående så är man nog lite begåvad vad gäller både IQ och anpassning kring hur man beter sig. Tänker jag.

    Jag tänker också att vi alla måste lära oss att jobbet kan inte vara jättekul och spännande. Det ska bara göras. Även om det känns enkelt.

    Att man ska redovisa hur man räknat, klart man gör. Annat vore ju knepigt och andra kan dra nytta.
  31. Medlem sedan
    Apr 2001
    #16
    Jag håller med dig och tänker att den som älskar sitt jobb och tycker att ungar överlag är spännande och roliga ser ju varje individ som just det - en individ, med olika förutsättningar, olika utmaningar.

    Vårt extrabarn är riktigt snitsig på matte och en klok lärare skulle fånga upp det och ösa på med mer uppgifter där man smyger in andra ämnen som barnet uppfattar som hopplöst svåra. Men det händer inte och när jag försöker läsa på om skolan, inriktningen och värdegrunden läser jag om en skola som är glad om ungarna kommer alls.

    Please, han går i ettan och det finns OÄNDLIGA möjligheter att locka till lärande. Eller stänga dörren redan nu
  32. 16
    Jag håller med dig och tänker att den som älskar sitt jobb och tycker att ungar överlag är spännande och roliga ser ju varje individ som just det - en individ, med olika förutsättningar, olika utmaningar.

    Vårt extrabarn är riktigt snitsig på matte och en klok lärare skulle fånga upp det och ösa på med mer uppgifter där man smyger in andra ämnen som barnet uppfattar som hopplöst svåra. Men det händer inte och när jag försöker läsa på om skolan, inriktningen och värdegrunden läser jag om en skola som är glad om ungarna kommer alls.

    Please, han går i ettan och det finns OÄNDLIGA möjligheter att locka till lärande. Eller stänga dörren redan nu
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17
    Självklart skall man redovisa, det är inte det jag menar. Men du kanske behöver varierade uppgifter för att kunna lära dig det och för att utmanas och behöva tänka till. För mitt barn löste det sig genom högstadiematte på mellanstadiet, tills de bytte lärare och uppgifterna inte längre anpassades för alla skulle räkna i samma bok. Lyckligtvis tänker de flesta lärare inte så längre, och det är väl tur.

    Jag tror att man som särbegåvad också kan veta hur man för sig och anpassar sig, jag ser ingen motsättning alls. Däremot är det lätt att tappa fokus om allt alltid är för enkelt och därför kan det bli så att elever med hög begåvning inte lyckas väl i skolan. För att anpassningarna brister. Inte för att de inte kan föra sig eller vet att acceptera att man faktiskt få ha litet tråkigt. Men som du konstaterade, talar vi nog om rätt olika saker.
  34. 17
    Självklart skall man redovisa, det är inte det jag menar. Men du kanske behöver varierade uppgifter för att kunna lära dig det och för att utmanas och behöva tänka till. För mitt barn löste det sig genom högstadiematte på mellanstadiet, tills de bytte lärare och uppgifterna inte längre anpassades för alla skulle räkna i samma bok. Lyckligtvis tänker de flesta lärare inte så längre, och det är väl tur.

    Jag tror att man som särbegåvad också kan veta hur man för sig och anpassar sig, jag ser ingen motsättning alls. Däremot är det lätt att tappa fokus om allt alltid är för enkelt och därför kan det bli så att elever med hög begåvning inte lyckas väl i skolan. För att anpassningarna brister. Inte för att de inte kan föra sig eller vet att acceptera att man faktiskt få ha litet tråkigt. Men som du konstaterade, talar vi nog om rätt olika saker.
  35. Medlem sedan
    Apr 2000
    #18
    Precis så är det ju och det finns fantastiska lärare som lyckas plocka upp det där. De som ser barnen, men ibland känns de rätt ovanliga.
  36. 18
    Precis så är det ju och det finns fantastiska lärare som lyckas plocka upp det där. De som ser barnen, men ibland känns de rätt ovanliga.
  37. Salander
    #19
    Det finns ingen knivskarp definition. Skolverket skulle naturligtvis inte göra ett särskilt material kring detta om dessa elever oftast hade det bra i skolan. Man gör det för att man sett ett problem. En elev nära mig är nu i sjuan "klar" med flera ämnen i nivå med åk nio och ingen tycks veta vad som ska göras nu. Jag följer debatten med stort intresse.
  38. 19
    Det finns ingen knivskarp definition. Skolverket skulle naturligtvis inte göra ett särskilt material kring detta om dessa elever oftast hade det bra i skolan. Man gör det för att man sett ett problem. En elev nära mig är nu i sjuan "klar" med flera ämnen i nivå med åk nio och ingen tycks veta vad som ska göras nu. Jag följer debatten med stort intresse.
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20
    Nej, särbegåvade (=särskilt begåvade, inte de som helt enkelt är lite smartare än de flesta) klarar sig inte speciellt bra utan stöd som utgår från just deras behov.
  40. 20
    Nej, särbegåvade (=särskilt begåvade, inte de som helt enkelt är lite smartare än de flesta) klarar sig inte speciellt bra utan stöd som utgår från just deras behov.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar