Religiösa svenskar
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Religiösa svenskar

    74% är med i något religösta samfund, och drygt hälften tror på någon slags högre kraft eller ande. Samtidigt som man anser sig vara ateist. Så svenskarna är självmotsägande och troende

    Lite intressant, jag har vant mej vild bilden av svenskar som extremt sekulära. men det beror ju på hur man ser på saken, ajg känner igen precis det som det står om i artikeln.

    så nu är min blid av mej som medelsvenson bekräftad: jag skickar glatt dottern på konfaläger och sjunder psalmer som godnattvisor, samtidigt som jag inte kan påstå att jag tror på gud, just.
    Jag är som folk är mest.


    Vad tycker ni om religion? Viktigt, ointresant, farligt? Något som bör förbjudas? ett opium för folket?




    http://www.dn.se/insidan/svenskarna-...pa-samma-gang/
  2. 1
    Religiösa svenskar 74% är med i något religösta samfund, och drygt hälften tror på någon slags högre kraft eller ande. Samtidigt som man anser sig vara ateist. Så svenskarna är självmotsägande och troende

    Lite intressant, jag har vant mej vild bilden av svenskar som extremt sekulära. men det beror ju på hur man ser på saken, ajg känner igen precis det som det står om i artikeln.

    så nu är min blid av mej som medelsvenson bekräftad: jag skickar glatt dottern på konfaläger och sjunder psalmer som godnattvisor, samtidigt som jag inte kan påstå att jag tror på gud, just.
    Jag är som folk är mest.


    Vad tycker ni om religion? Viktigt, ointresant, farligt? Något som bör förbjudas? ett opium för folket?




    http://www.dn.se/insidan/svenskarna-...pa-samma-gang/
  3. Salander
    #2
    Hmm med en viss definition var det dock bara 2 av 10 som var religiösa, vilket känns som en mer rättvisande blid ? Men allt beror ju på hur man ställer frågan och hur man definierar religiös. I övrigt säger jag pass på frågorna då jag är för seg för att komma med något klyftigt.
  4. 2
    Hmm med en viss definition var det dock bara 2 av 10 som var religiösa, vilket känns som en mer rättvisande blid ? Men allt beror ju på hur man ställer frågan och hur man definierar religiös. I övrigt säger jag pass på frågorna då jag är för seg för att komma med något klyftigt.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Fast tror man på "något" så är ju det att vara religiös, även om det inte är en av de stora eller formaliserade religionerna.

    Liv efter döden, horoskop, änglar, andar.. tycker att många tror på olika saker. Samtidigt som man inte anser sig vara religiös.
  6. 3
    Fast tror man på "något" så är ju det att vara religiös, även om det inte är en av de stora eller formaliserade religionerna.

    Liv efter döden, horoskop, änglar, andar.. tycker att många tror på olika saker. Samtidigt som man inte anser sig vara religiös.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Nja, nu har jag ju inte forskat i saken - men jag tycker att artikeln överdriver det motsägande.
    Till att börja med att många fler är med i ett religiöst samfund än vad som anser sig vara troende är ju inte ett dugg märkligt. Hur många som helst är ju kvar i svenska kyrkan och är ok med det utan att se sig som kristna eller bibeltroende. Att man väljer att döpa sina barn, konfirmeras, gifta sig i kyrkan och ha en kristen begravning förknippas av en del (många?) människor idag mycket mer med traditioner än kristen tro. Är det motsägelsefullt? Nja, jag ser det mer som en del i utveckling av ett kristet samhälle till ett mer sekulärt samhälle där man behåller en del av traditionerna, men kopplar loss dem allt mer från religionen.

    Jag är ju möjligen tvärt om. Jag har aldrig döpts eller konfirmerats, men är uppvuxen med rätt så stark kristen (barna-)tro och där religionen på fler sätt än idag var en del av vardagen - i ett samhälle där det var udda att inte vara döpt. Där blev jag redan som barn lite trotsig och bestämde mig för att religionen var min ensak och ingen präst eller religion kunde påstå att man måste vara döpt eller konfirmerad för att det skulle vara på riktigt. En liten del av detta har jag nog på sätt och vis kvar inom mig - att jag inte behöver ritualer och bekräftelse utifrån utan en tro är för mig något högst privat, personligt och något man bär inom sig i vardagen.

    Förbjudas? Nej. Viktigt? För en del, för andra är det oviktigt, för samhället som helhet får det allt mindre betydelse.

    Om man sätter en siffra på alla som lite vagt tror på något mellan himmel och jord, men inte vill förknippas med någon av de stora religionerna, så kan man antingen bunta ihop dem med ateister, eller kanske mer rättvisande sätta dem i "vet ej" högen, för någon som är ateist är för mig någon som är säker på sin sak och inte har någon vag ide om en högre makt.
  8. 4
    Nja, nu har jag ju inte forskat i saken - men jag tycker att artikeln överdriver det motsägande.
    Till att börja med att många fler är med i ett religiöst samfund än vad som anser sig vara troende är ju inte ett dugg märkligt. Hur många som helst är ju kvar i svenska kyrkan och är ok med det utan att se sig som kristna eller bibeltroende. Att man väljer att döpa sina barn, konfirmeras, gifta sig i kyrkan och ha en kristen begravning förknippas av en del (många?) människor idag mycket mer med traditioner än kristen tro. Är det motsägelsefullt? Nja, jag ser det mer som en del i utveckling av ett kristet samhälle till ett mer sekulärt samhälle där man behåller en del av traditionerna, men kopplar loss dem allt mer från religionen.

    Jag är ju möjligen tvärt om. Jag har aldrig döpts eller konfirmerats, men är uppvuxen med rätt så stark kristen (barna-)tro och där religionen på fler sätt än idag var en del av vardagen - i ett samhälle där det var udda att inte vara döpt. Där blev jag redan som barn lite trotsig och bestämde mig för att religionen var min ensak och ingen präst eller religion kunde påstå att man måste vara döpt eller konfirmerad för att det skulle vara på riktigt. En liten del av detta har jag nog på sätt och vis kvar inom mig - att jag inte behöver ritualer och bekräftelse utifrån utan en tro är för mig något högst privat, personligt och något man bär inom sig i vardagen.

    Förbjudas? Nej. Viktigt? För en del, för andra är det oviktigt, för samhället som helhet får det allt mindre betydelse.

    Om man sätter en siffra på alla som lite vagt tror på något mellan himmel och jord, men inte vill förknippas med någon av de stora religionerna, så kan man antingen bunta ihop dem med ateister, eller kanske mer rättvisande sätta dem i "vet ej" högen, för någon som är ateist är för mig någon som är säker på sin sak och inte har någon vag ide om en högre makt.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Jag är ateist. Sambon också. Tycker att nackdelarna med religion överväger, tänk så många som dödats och dödas i religionens namn. Men religiösa samfund gör ju även goda saker. Tycker inte att religion ska förbjudas.
  10. 5
    Jag är ateist. Sambon också. Tycker att nackdelarna med religion överväger, tänk så många som dödats och dödas i religionens namn. Men religiösa samfund gör ju även goda saker. Tycker inte att religion ska förbjudas.
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Skåne är otroligt kyrktätt men förmodligen inte särskilt religiöst. Fina byggnader, kärleksbudskapet som återfinns i nästan alla större religioner är ju bra men sen kommer en himla massa märkligt på köpet.

    En hel del religiös konst är ju också väldigt fin, särskilt alla mönster i moskéer. Förbjuda? Nä, se till att människor blir läskunniga och mindre rädda för auktoriteter så har det löst sig av sig självt. Den som vill tro tror och den som inte vill slipper.
  12. 6
    Skåne är otroligt kyrktätt men förmodligen inte särskilt religiöst. Fina byggnader, kärleksbudskapet som återfinns i nästan alla större religioner är ju bra men sen kommer en himla massa märkligt på köpet.

    En hel del religiös konst är ju också väldigt fin, särskilt alla mönster i moskéer. Förbjuda? Nä, se till att människor blir läskunniga och mindre rädda för auktoriteter så har det löst sig av sig självt. Den som vill tro tror och den som inte vill slipper.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Nej religion ska inte förbjudas. Att förbjuda tro, åsikter, känslor... det är inte vettigt. Ett vanligt argument för förbud är att "det sker så mycket ont i religionens namn". Och absolut, det är många människor som gör dumma saker och så att säga skyller på sin/a gud/ar. Men att man därför skulle förbjuda religion är som att förbjuda kärlek p g a alla svartsjukemord t ex...

    Jag är inte emot att många är med i t ex Svenska Kyrkan fast de inte är troende, man kan stödja en "organisation" man inte delar allt med. Däremot är jag emot de som bara vill ha fördelarna men inte det som de ser som nackdelar. Som att genom att vara med i svenska kyrkan kunna vigas kyrkligt "för det är så fiiiint" och sedan begära att prästen ska plocka bort "en massa snack om Gud och sånt". Väljer man en religiös ceremonin men vill ta bort religionen så fungerar man.... konstigt.

    Att välja att döpa sitt barn utan att stå för innebörden av dopet tycker jag också är fel, dopet ÄR en religiös ceremoni och respekterar man inte det bör man välja bort den. Däremot tycker jag inte det är fel att kyrkan utför dopen ändå, för Gud välkomnar alla barn. Även de vars föräldrar inte vill acceptera den religiösa innebörden.

    Jag ser min tro som något väldigt personligt, den handlar om mig och inte om min familj t ex. Därför har jag valt att inte låta döpa sonen som liten, fast jag alltså själv är troende och med i Svenska kyrkan (har även arbetat inom kyrkan). Jag själv valde att döpas vid 14 års ålder, min syster likaså.
  14. 7
    Nej religion ska inte förbjudas. Att förbjuda tro, åsikter, känslor... det är inte vettigt. Ett vanligt argument för förbud är att "det sker så mycket ont i religionens namn". Och absolut, det är många människor som gör dumma saker och så att säga skyller på sin/a gud/ar. Men att man därför skulle förbjuda religion är som att förbjuda kärlek p g a alla svartsjukemord t ex...

    Jag är inte emot att många är med i t ex Svenska Kyrkan fast de inte är troende, man kan stödja en "organisation" man inte delar allt med. Däremot är jag emot de som bara vill ha fördelarna men inte det som de ser som nackdelar. Som att genom att vara med i svenska kyrkan kunna vigas kyrkligt "för det är så fiiiint" och sedan begära att prästen ska plocka bort "en massa snack om Gud och sånt". Väljer man en religiös ceremonin men vill ta bort religionen så fungerar man.... konstigt.

    Att välja att döpa sitt barn utan att stå för innebörden av dopet tycker jag också är fel, dopet ÄR en religiös ceremoni och respekterar man inte det bör man välja bort den. Däremot tycker jag inte det är fel att kyrkan utför dopen ändå, för Gud välkomnar alla barn. Även de vars föräldrar inte vill acceptera den religiösa innebörden.

    Jag ser min tro som något väldigt personligt, den handlar om mig och inte om min familj t ex. Därför har jag valt att inte låta döpa sonen som liten, fast jag alltså själv är troende och med i Svenska kyrkan (har även arbetat inom kyrkan). Jag själv valde att döpas vid 14 års ålder, min syster likaså.
  15. Gretah
    #8
    Majoriteten av troende klarar av att sköta sin tro både hyffsat och bra, men utspridda klickar klarar inte alls av det. Jag kan tycka att visst får man ha en tro, men den får man ha inom sitt hem och inom vissa lagar och regler. Det kan få finnas kyrkor och moskèer och vad man nu använder men i gen som inte vill ska behöva drabbas av vare sej kyrkklockor eller ramsor. På jobbet och i skolor mm gäller ingen religion, där är det lika för alla.
    Krig som pågår i Guds namn måste få ett slut!
  16. 8
    Majoriteten av troende klarar av att sköta sin tro både hyffsat och bra, men utspridda klickar klarar inte alls av det. Jag kan tycka att visst får man ha en tro, men den får man ha inom sitt hem och inom vissa lagar och regler. Det kan få finnas kyrkor och moskèer och vad man nu använder men i gen som inte vill ska behöva drabbas av vare sej kyrkklockor eller ramsor. På jobbet och i skolor mm gäller ingen religion, där är det lika för alla.
    Krig som pågår i Guds namn måste få ett slut!
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Religiösa föreställningar har ganska uppenbart både positiva och negativa konsekvenser. Den största faran med religionerna är att de kan driva människor att agera gentemot andra människor i guds och den absoluta sanningens namn, vilket också har fått katastrofala följder i människans historia. Så länge religiösa människor kan acceptera, att deras tro är deras personliga val och inget annat, kan tron innebära mycket positivt i form av gemenskap och gemensamma värden. Att förbjuda religiositet vore inte bara korkat, utan dessutom fullkomligt omöjligt.
  18. 9
    Religiösa föreställningar har ganska uppenbart både positiva och negativa konsekvenser. Den största faran med religionerna är att de kan driva människor att agera gentemot andra människor i guds och den absoluta sanningens namn, vilket också har fått katastrofala följder i människans historia. Så länge religiösa människor kan acceptera, att deras tro är deras personliga val och inget annat, kan tron innebära mycket positivt i form av gemenskap och gemensamma värden. Att förbjuda religiositet vore inte bara korkat, utan dessutom fullkomligt omöjligt.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Njaee att förbjuda...

    religion det tror jag inte på. Är det kriser eller katastrofer vill folk gärna att en präst dyker upp eller att få samlas i en kyrka.

    Personligen kan jag finna det väldigt rofyllt att bara få sitta och glo rätt ut i en kyrka.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Njaee att förbjuda... religion det tror jag inte på. Är det kriser eller katastrofer vill folk gärna att en präst dyker upp eller att få samlas i en kyrka.

    Personligen kan jag finna det väldigt rofyllt att bara få sitta och glo rätt ut i en kyrka.
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Om statskyrkan hade skilts från staten på så sätt att folk fick ansöka om inträde i stället för utträde, så hade den protestantiska f d statskyrkan nog inte haft mer än 20-30 % av befolkningen som medlemmar.
    af Burén borde kanske också skilja bättre mellan medlemskap i religiös organisation och vad människor tror på. Man kan ju vara medlem sedan barnsben, utan att tro på organisationens religiösa ideologi. Och man kan vara verksam i sociala aktiviteter utan att vara direkt troende. Det går ju inte förbjuda folk att tro på något. Men religionen har fått kraftfull konkurrens som opium av andra typer av ideologier, t ex politiska som inte sällan är parallellideologier till de religiösa.

    Gamla testamentet är ju fullt av uppmaningar till folkmord, terror, mord, hets mot folkgrupp, rasism, osv. Och Koranen är i stort sett en cover på Gamla Testamentet. Nya Testamentets Jesus är i de flesta avseenden en sorts kopia av Buddha som vandrar omkring med sina lärjungar osv.

    Religionen är farlig, den har slaktat fler människor än någon annan form av ideologi.

    Men man kan inte gärna förbjuda religiösa organisationer. Däremot skulle man kunna certifiera dom, så att det står klart för folk vad de ger sig in på. Här finns ju det mesta: pedofili, bedrägerier, masssjälvmord, folkmord, mord, våldtäkt, misshandel ...

    En certifiering skulle kunna peka på dessa organisationers farlighetsgrad i olika avseenden. Och de salamitaktiska dispositioner som religiösa organisationer har: först dras människor in i någon mer oskyldig verksamhet av social natur, sen blir det värre och värre för att sluta med att man har överlämnat alla sina tillgångar till organisationen och dessutom uppslukats av någon högre kraft, typ Xenu, den helige ande eller Fan själv.
  22. 11
    Om statskyrkan hade skilts från staten på så sätt att folk fick ansöka om inträde i stället för utträde, så hade den protestantiska f d statskyrkan nog inte haft mer än 20-30 % av befolkningen som medlemmar.
    af Burén borde kanske också skilja bättre mellan medlemskap i religiös organisation och vad människor tror på. Man kan ju vara medlem sedan barnsben, utan att tro på organisationens religiösa ideologi. Och man kan vara verksam i sociala aktiviteter utan att vara direkt troende. Det går ju inte förbjuda folk att tro på något. Men religionen har fått kraftfull konkurrens som opium av andra typer av ideologier, t ex politiska som inte sällan är parallellideologier till de religiösa.

    Gamla testamentet är ju fullt av uppmaningar till folkmord, terror, mord, hets mot folkgrupp, rasism, osv. Och Koranen är i stort sett en cover på Gamla Testamentet. Nya Testamentets Jesus är i de flesta avseenden en sorts kopia av Buddha som vandrar omkring med sina lärjungar osv.

    Religionen är farlig, den har slaktat fler människor än någon annan form av ideologi.

    Men man kan inte gärna förbjuda religiösa organisationer. Däremot skulle man kunna certifiera dom, så att det står klart för folk vad de ger sig in på. Här finns ju det mesta: pedofili, bedrägerier, masssjälvmord, folkmord, mord, våldtäkt, misshandel ...

    En certifiering skulle kunna peka på dessa organisationers farlighetsgrad i olika avseenden. Och de salamitaktiska dispositioner som religiösa organisationer har: först dras människor in i någon mer oskyldig verksamhet av social natur, sen blir det värre och värre för att sluta med att man har överlämnat alla sina tillgångar till organisationen och dessutom uppslukats av någon högre kraft, typ Xenu, den helige ande eller Fan själv.
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    En certifiering, vem skulle göra den? FN? Eller det är kanske det som Moses stentavlor med budorden var, en gudomlig certifiering.Det gäller bara att certifiera certifierarna
  24. 12
    En certifiering, vem skulle göra den? FN? Eller det är kanske det som Moses stentavlor med budorden var, en gudomlig certifiering.Det gäller bara att certifiera certifierarna
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Men jul är ju trevligt? Om man ska vara konsekvent, så borde man ju inte fira några religiösa högtider heller.
    fast det är kanske det som är grejen, att de flesta inte är så konsekventa som de tror.
  26. 13
    Men jul är ju trevligt? Om man ska vara konsekvent, så borde man ju inte fira några religiösa högtider heller.
    fast det är kanske det som är grejen, att de flesta inte är så konsekventa som de tror.
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Mälardalen år också otroligt kyrktätt. Både gamla medeltidskyrkor från 1100-talet, och fyrkantiga tegelbyggnader som byggdes i miljonprogrammet vid varje t-banehållplats. Ett centrum innehöll mataffär och kyrka, de lite större även systembolag och apotek. Ordning och redan.
    Nu är "vår" kyrka såld, men det blev ingen nattklubb, det blev en katolsk församling som köpte den. Och det byggs och planeras religiösa byggnader av alla de slag i varje buske, känns det som . Även om alla inte verkar ha finansieringen helt klar, ett bygge som påbörjades blev en stor grop, som fick skottas igen, eftersom det fattades både pengar och bygglov. Få se vad som händer med det i framtiden.
  28. 14
    Mälardalen år också otroligt kyrktätt. Både gamla medeltidskyrkor från 1100-talet, och fyrkantiga tegelbyggnader som byggdes i miljonprogrammet vid varje t-banehållplats. Ett centrum innehöll mataffär och kyrka, de lite större även systembolag och apotek. Ordning och redan.
    Nu är "vår" kyrka såld, men det blev ingen nattklubb, det blev en katolsk församling som köpte den. Och det byggs och planeras religiösa byggnader av alla de slag i varje buske, känns det som . Även om alla inte verkar ha finansieringen helt klar, ett bygge som påbörjades blev en stor grop, som fick skottas igen, eftersom det fattades både pengar och bygglov. Få se vad som händer med det i framtiden.
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Det är ju samma problem med politiska organisationer: de kan driva människor att agera gentemot andra människor i en ideologis namn. Och där kommer vi inte förbi det. Om man nu inte är anarkist, som inte tror på några organisationer, överhuvudtaget
  30. 15
    Det är ju samma problem med politiska organisationer: de kan driva människor att agera gentemot andra människor i en ideologis namn. Och där kommer vi inte förbi det. Om man nu inte är anarkist, som inte tror på några organisationer, överhuvudtaget
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    Ja, jag tror att det är därför folk är kvar i svenske kyrkan, även om de inte är aktivt troende. för att det är något att samlas kring, i tider av kris. Och där tror ajg historien är den viktiga biten, att så har det varit i 1000 år,i den här kyrkan har människor bett om trygghet och att saker ska ordna sig, genom tider av krig, missväxt och oroligheter, då kan man få trygghet i historien, även om själva den reigösa teoretiska konstruktionen med helig ande känns mest underlig.
  32. 16
    Ja, jag tror att det är därför folk är kvar i svenske kyrkan, även om de inte är aktivt troende. för att det är något att samlas kring, i tider av kris. Och där tror ajg historien är den viktiga biten, att så har det varit i 1000 år,i den här kyrkan har människor bett om trygghet och att saker ska ordna sig, genom tider av krig, missväxt och oroligheter, då kan man få trygghet i historien, även om själva den reigösa teoretiska konstruktionen med helig ande känns mest underlig.
  33. Medlem sedan
    Jan 2009
    #17
    Jag tycker att det är intressant men svårt att förstå hur människor kan tro på en Gud. Kan känna mig lätt avensjuk att de lyckas, själv tycker jag det är helt osannolikt allt.

    Själva samfunden har jag lite sämre erfarenhet av. Jag tycker att religiösa samfund tyvärr ofta präglas av inskränkta, konservativa människor som vill bestämma över andra. Har träffat en hel del som är generösa och genuina också men de verkar vara undantag.
    Ha det gott!
  34. 17
    Jag tycker att det är intressant men svårt att förstå hur människor kan tro på en Gud. Kan känna mig lätt avensjuk att de lyckas, själv tycker jag det är helt osannolikt allt.

    Själva samfunden har jag lite sämre erfarenhet av. Jag tycker att religiösa samfund tyvärr ofta präglas av inskränkta, konservativa människor som vill bestämma över andra. Har träffat en hel del som är generösa och genuina också men de verkar vara undantag.
  35. Medlem sedan
    Apr 2008
    #18
    Men varför skulle de som tror på en diffus högre makt gillas som ateister? borde man inte mer bunta ihop dem i "övrigt", och mer påminna om Panteister, som tror på besjälade ting, Lite en återgång till en mer ursprunglig religiositet, antagligen.

    I övrigt var det intressant att läsa det du skriver, tack för det !
  36. 18
    Men varför skulle de som tror på en diffus högre makt gillas som ateister? borde man inte mer bunta ihop dem i "övrigt", och mer påminna om Panteister, som tror på besjälade ting, Lite en återgång till en mer ursprunglig religiositet, antagligen.

    I övrigt var det intressant att läsa det du skriver, tack för det !
  37. Medlem sedan
    Nov 1998
    #19
    Gud kan väl själv certifiera sina organisationer.
    Annars har vi Socialstyrelsen och t ex RFSL i HBT-certifiering:
    http://www.rfsl.se/?p=4960
    Katolska kyrkan kan kanske certifiera sig som pedofilfritt, och pingstkyrkan som Fossmo-fritt.
  38. 19
    Gud kan väl själv certifiera sina organisationer.
    Annars har vi Socialstyrelsen och t ex RFSL i HBT-certifiering:
    http://www.rfsl.se/?p=4960
    Katolska kyrkan kan kanske certifiera sig som pedofilfritt, och pingstkyrkan som Fossmo-fritt.
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Jo det var precis det jag menade (mitt sista stycke blev väldigt märklig) - att det blir lite konstigt om man buntar ihop alla möjliga med ateister. Då blir det så där motsägelsefullt som artikeln menar. Men om man inte gör det, så faller rätt mycket av det artikeln har som ingångsvinkel på ämnet.

    Tack själv för en intressant trådstart!
  40. 20
    Jo det var precis det jag menade (mitt sista stycke blev väldigt märklig) - att det blir lite konstigt om man buntar ihop alla möjliga med ateister. Då blir det så där motsägelsefullt som artikeln menar. Men om man inte gör det, så faller rätt mycket av det artikeln har som ingångsvinkel på ämnet.

    Tack själv för en intressant trådstart!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar