Om hot och hat på nätet
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Om hot och hat på nätet

    Slog just på tv:n och hörde en slutet på en intervju med Åsa Linderborg. Är det inte väldigt konstigt detta med att få för sig att skicka hatmail till en vilt främmande människa? Jag fattar inte vad man ens skulle få ut av det. Det enda man talar om är ju hej jag är en liten frustrerad mupp som inte har vett att formulera mina åsikter.

    Linderborg sa att polisen inte gjorde så mycket med hänvisning till att personerna var svåra att lokalisera samtidigt som journalisterna själva inte alls hade så svåra problem med att göra detsamma. Meeeeen, hot som hot, det är väl lika illa att eposta dödshot som att säga det direkt till någon.....

    Jag tycker bara att det är ett märkligt beteende. Hur blir man sådan liksom?
    unlearn
  2. 1
    Om hot och hat på nätet Slog just på tv:n och hörde en slutet på en intervju med Åsa Linderborg. Är det inte väldigt konstigt detta med att få för sig att skicka hatmail till en vilt främmande människa? Jag fattar inte vad man ens skulle få ut av det. Det enda man talar om är ju hej jag är en liten frustrerad mupp som inte har vett att formulera mina åsikter.

    Linderborg sa att polisen inte gjorde så mycket med hänvisning till att personerna var svåra att lokalisera samtidigt som journalisterna själva inte alls hade så svåra problem med att göra detsamma. Meeeeen, hot som hot, det är väl lika illa att eposta dödshot som att säga det direkt till någon.....

    Jag tycker bara att det är ett märkligt beteende. Hur blir man sådan liksom?
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Ja, lite empirisk forskning säger mig att personen inte är frisk.
    Jag svarade i kommentarsfält om invandring på SVT (någon nyhet där rasister gav sig in och skrev en massa skit). I min inbox hamnade detta i övrigtmappen på Facebook, skrivet av en främmande människa:
    2014-12-22 01:15
    ät min skit ditt jävla arabluder...

    2014-12-24 20:33
    men du måste vara ett riktigt blatteluder helt jävla koko , utvecklingsstörd är du helt jävla bäng adjö jävla terroristknullare

    Nu tänker alla att det måste ju vara någon ung och manlig person?
    Men nej, det är en 49-årig kvinna..
  4. 2
    Ja, lite empirisk forskning säger mig att personen inte är frisk.
    Jag svarade i kommentarsfält om invandring på SVT (någon nyhet där rasister gav sig in och skrev en massa skit). I min inbox hamnade detta i övrigtmappen på Facebook, skrivet av en främmande människa:
    2014-12-22 01:15
    ät min skit ditt jävla arabluder...

    2014-12-24 20:33
    men du måste vara ett riktigt blatteluder helt jävla koko , utvecklingsstörd är du helt jävla bäng adjö jävla terroristknullare

    Nu tänker alla att det måste ju vara någon ung och manlig person?
    Men nej, det är en 49-årig kvinna..
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Hat och hot är ju inte acceptabla

    Skall man leta efter någon förklaring trots det tror jag att en ligger i att Linderborg, liksom många andra krönikörer, ledarskribenter och reportrar, har en tydlig maktposition och en plattform där de kan föra ut sina åsikter om hur samhället är och borde vara. De som skriver hatbrev tillbaka är frustrerade, har det inte och även om de hade skaffat en blogg för att bemöta det de ogillar kommer den att nå väldigt få så en motsvarande maktposition går inte att skaffa sig heller.

    Jag tror att det som bl.a. Aftonbladet föraktfullt kallade "pissrännan", dvs allmänhetens möjligheter att ge kommentarer till artiklar till en viss grad kunde motverka sådana hot. Om den som är frustrerad skrev en kommentar i stället kunde det fungera som en säkerhetsventil, även om kommmentaren senare blev raderad. Idag verkar det dock som om alla tidningar har avskaffat den möjligheten, när jag kollar går det t.ex. inte att kommentera det Linderborg skriver och både SvD och SVT Debatt har tidigare haft kommentarsfält men slutat med dem.

    Jag tycker att det är synd, det digitala landskapet erbjuder möjlighet till interaktion men den har man valt bort.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Hat och hot är ju inte acceptabla Skall man leta efter någon förklaring trots det tror jag att en ligger i att Linderborg, liksom många andra krönikörer, ledarskribenter och reportrar, har en tydlig maktposition och en plattform där de kan föra ut sina åsikter om hur samhället är och borde vara. De som skriver hatbrev tillbaka är frustrerade, har det inte och även om de hade skaffat en blogg för att bemöta det de ogillar kommer den att nå väldigt få så en motsvarande maktposition går inte att skaffa sig heller.

    Jag tror att det som bl.a. Aftonbladet föraktfullt kallade "pissrännan", dvs allmänhetens möjligheter att ge kommentarer till artiklar till en viss grad kunde motverka sådana hot. Om den som är frustrerad skrev en kommentar i stället kunde det fungera som en säkerhetsventil, även om kommmentaren senare blev raderad. Idag verkar det dock som om alla tidningar har avskaffat den möjligheten, när jag kollar går det t.ex. inte att kommentera det Linderborg skriver och både SvD och SVT Debatt har tidigare haft kommentarsfält men slutat med dem.

    Jag tycker att det är synd, det digitala landskapet erbjuder möjlighet till interaktion men den har man valt bort.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Eeeeh, nämen så..... pinsamt illa. Skulle den kvinnan vilja att hennes familj, vänner, arbetskamrater och grannar kände till att hon uttryckte sig så? En sådan person hade ju blivit paria på en arbetsplats tänker jag.

    Mest sorgligt är väl att människan suttit och författat det där på julafton. Vilken sorglig jul det måste ha varit för henne.
  8. 4
    Eeeeh, nämen så..... pinsamt illa. Skulle den kvinnan vilja att hennes familj, vänner, arbetskamrater och grannar kände till att hon uttryckte sig så? En sådan person hade ju blivit paria på en arbetsplats tänker jag.

    Mest sorgligt är väl att människan suttit och författat det där på julafton. Vilken sorglig jul det måste ha varit för henne.
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Jo men även om man blir jättearg eller över öronen frustrerad så finns det väl ändå någon lite klocka som ringer till innan man författar t.ex. det som Miko beskrev ovan? Man vill väl ändå att omgivningen ska ha en i vart fall hyfsat trevlig bild av en?

    Jag är bara så förvånad över att någon kan tycka att jo, jag tar mig rätten att skriva dödshot om dig, dina barn, din katt etc. Och all den här riktigt sunkiga, kvinnohatande smörjan om önska att någon ska bli våldtagen? Jamen vad ÄR det för människa som ens kan tänka så, då har man ju tappat varenda gnutta vett liksom.

    Jag blir mer och mer stärkt i min övertygelse om att man borde satsa mer på att öva på det sociala samspelet i skolan och på fritidshemmen. Någonstans måste man ju få chans att lära sig att vara människa.
  10. 5
    Jo men även om man blir jättearg eller över öronen frustrerad så finns det väl ändå någon lite klocka som ringer till innan man författar t.ex. det som Miko beskrev ovan? Man vill väl ändå att omgivningen ska ha en i vart fall hyfsat trevlig bild av en?

    Jag är bara så förvånad över att någon kan tycka att jo, jag tar mig rätten att skriva dödshot om dig, dina barn, din katt etc. Och all den här riktigt sunkiga, kvinnohatande smörjan om önska att någon ska bli våldtagen? Jamen vad ÄR det för människa som ens kan tänka så, då har man ju tappat varenda gnutta vett liksom.

    Jag blir mer och mer stärkt i min övertygelse om att man borde satsa mer på att öva på det sociala samspelet i skolan och på fritidshemmen. Någonstans måste man ju få chans att lära sig att vara människa.
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Ja, det lilla jag sett, en ensam människa. Jobbat i vården, det förvånade mig..
  12. 6
    Ja, det lilla jag sett, en ensam människa. Jobbat i vården, det förvånade mig..
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Självklart inte

    Jag hoppas att det var en allmän reflektion och inte så att du fick något intryck av att jag skulle tycka att det är OK?
    Jag funderade mest på Linderborgfallet vilket är en viss skillnad mot att man skriver något på Facebook och sedan får sådana kommentarer tillbaka. En sådan människa som den som skrev till miko har allvarliga problem, helt klart.

    Det har nog alltid funnits sådana men idag har de lättare än tidigare att uttrycka sina spottloskor till den som är målet för deras ilska i och med allt mer sociala media. Litet, om än mycket litet, känner jag ju igen situationen kring moderering av inlägg på nätet. Man kan inte hindra folk från att skriva idiotiska saker, men man kan se till att ta bort dem, stänga av personen från plattformen och liknande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Självklart inte Jag hoppas att det var en allmän reflektion och inte så att du fick något intryck av att jag skulle tycka att det är OK?
    Jag funderade mest på Linderborgfallet vilket är en viss skillnad mot att man skriver något på Facebook och sedan får sådana kommentarer tillbaka. En sådan människa som den som skrev till miko har allvarliga problem, helt klart.

    Det har nog alltid funnits sådana men idag har de lättare än tidigare att uttrycka sina spottloskor till den som är målet för deras ilska i och med allt mer sociala media. Litet, om än mycket litet, känner jag ju igen situationen kring moderering av inlägg på nätet. Man kan inte hindra folk från att skriva idiotiska saker, men man kan se till att ta bort dem, stänga av personen från plattformen och liknande.
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #8
    Många tidningar verkar ha gått över till att enbart låta prenumeranter få kommentera artiklar och inlägg.
    Många öppna kommentarsfält verkar ha dominerats av SD-are (organiserade inlägg?) och att man inte orka ta bort, stänga och redigera allt.
  16. 8
    Många tidningar verkar ha gått över till att enbart låta prenumeranter få kommentera artiklar och inlägg.
    Många öppna kommentarsfält verkar ha dominerats av SD-are (organiserade inlägg?) och att man inte orka ta bort, stänga och redigera allt.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Tja inte så konstigt....

    det ena ger det andra och så håller det på. Ordet respekt handlar bara om vem som kan dominera vem. Traditioner ska brytas, strukturer ska brytas, regler ska brytas, den som har störst käft, kan sticka ut mest och kan bryta mot flest tabun är hipp och uppnår förhoppningsvis status. Allt detta i kombo med att man ska ha vassa armbågar, säga vad man tycker och inte ta skit...jaa då får vi ett samhälle typ detta.

    Ungefär som feminister sitter på nätet och gastar glåpord och hatar män för att i nästa andetag ondgöra sig över att män hatar kvinnor och feminister...jamen hallå liksom.

    Eller att man sitter på nätet och hatar SD-anhängare, bespottar dom med att de är sjuka, allvarligt störda osv för att i nästa andetag ondgöra sig över att SD-anhängare gör detsamma.

    Sen är jag helt övertygad om att ju mer klassamhälle vi får, ju mer utanförskap vi får, desto mer hat och frustration föder det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Tja inte så konstigt.... det ena ger det andra och så håller det på. Ordet respekt handlar bara om vem som kan dominera vem. Traditioner ska brytas, strukturer ska brytas, regler ska brytas, den som har störst käft, kan sticka ut mest och kan bryta mot flest tabun är hipp och uppnår förhoppningsvis status. Allt detta i kombo med att man ska ha vassa armbågar, säga vad man tycker och inte ta skit...jaa då får vi ett samhälle typ detta.

    Ungefär som feminister sitter på nätet och gastar glåpord och hatar män för att i nästa andetag ondgöra sig över att män hatar kvinnor och feminister...jamen hallå liksom.

    Eller att man sitter på nätet och hatar SD-anhängare, bespottar dom med att de är sjuka, allvarligt störda osv för att i nästa andetag ondgöra sig över att SD-anhängare gör detsamma.

    Sen är jag helt övertygad om att ju mer klassamhälle vi får, ju mer utanförskap vi får, desto mer hat och frustration föder det.
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Näru, vi må ha olika åsikter om mycket men det är klart jag inte tror att du eller någon annan med standardfungerande tankeverksamhet skulle tycka att det var okej. Det var mer en allmän fundering.

    Kanske är det så att knäppgökar alltid finns men det är som du säger så mycket lättare att haspla ur sig diverse blaj nu. Men jag fattar inte att man kan bli sådan alls.
  20. 10
    Näru, vi må ha olika åsikter om mycket men det är klart jag inte tror att du eller någon annan med standardfungerande tankeverksamhet skulle tycka att det var okej. Det var mer en allmän fundering.

    Kanske är det så att knäppgökar alltid finns men det är som du säger så mycket lättare att haspla ur sig diverse blaj nu. Men jag fattar inte att man kan bli sådan alls.
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Jo, det är konstigt för det är ett genuint konstigt, obehagligt och väldigt muppigt beteende. Ingen vettig människa skulle komma på tanken att hota någon med våldtäkt.

    Det finns massor med åsikter jag inte sympatiserar med men för den delen känner jag inget inre tvång att börja hota deras ungar. Det är ju..... stört att ens tänka tanken liksom.

    Åsa Linderborg beskrev näthotarna/hatarna som precis vilka som helst. Med jobb, utan jobb, ensamma, med familjer, både män och kvinnor. Jag tror att jag hade begripit det lättare om det hade varit någon som dragit massor av nitlotter på alla fronter och sedan flippar ur - men när det inte är det? När det är vem som helst, det är då det är riktigt läskigt tycker jag.
  22. 11
    Jo, det är konstigt för det är ett genuint konstigt, obehagligt och väldigt muppigt beteende. Ingen vettig människa skulle komma på tanken att hota någon med våldtäkt.

    Det finns massor med åsikter jag inte sympatiserar med men för den delen känner jag inget inre tvång att börja hota deras ungar. Det är ju..... stört att ens tänka tanken liksom.

    Åsa Linderborg beskrev näthotarna/hatarna som precis vilka som helst. Med jobb, utan jobb, ensamma, med familjer, både män och kvinnor. Jag tror att jag hade begripit det lättare om det hade varit någon som dragit massor av nitlotter på alla fronter och sedan flippar ur - men när det inte är det? När det är vem som helst, det är då det är riktigt läskigt tycker jag.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Ja att hota någon...

    med våldtäkt är ett nytt skällsord, likaså att jag ska knulla din mamma eller syster, det hörs lika ofta i allehanda sammanhang numera.

    Som sagt, jag är inte förvånad, det ena ger det andra och tonen är betydligt råare idag överallt i vårt samhälle. För tjugo år sen var det helt otänkbart att någon kastade sten på en ambulans eller ambulanspersonal.

    Härskarteknik och respekt är två ledord idag för många och respekt är inte att visa respekt för människan utan det är att sätta skräck i folk så de blir rädda och kuvade.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Ja att hota någon... med våldtäkt är ett nytt skällsord, likaså att jag ska knulla din mamma eller syster, det hörs lika ofta i allehanda sammanhang numera.

    Som sagt, jag är inte förvånad, det ena ger det andra och tonen är betydligt råare idag överallt i vårt samhälle. För tjugo år sen var det helt otänkbart att någon kastade sten på en ambulans eller ambulanspersonal.

    Härskarteknik och respekt är två ledord idag för många och respekt är inte att visa respekt för människan utan det är att sätta skräck i folk så de blir rädda och kuvade.
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13
    Jag funderade på att blogga om jobbet förut för det är ett bra sätt att få ut ny information till lärare och föräldrar men just det där med läbbiga anonyma kommentarer avskräcker helt klart. Klart folk ska kunna ha synpunkter men det känns direkt obehagligt att någon skulle skicka hem hotelser.
  26. 13
    Jag funderade på att blogga om jobbet förut för det är ett bra sätt att få ut ny information till lärare och föräldrar men just det där med läbbiga anonyma kommentarer avskräcker helt klart. Klart folk ska kunna ha synpunkter men det känns direkt obehagligt att någon skulle skicka hem hotelser.
  27. Medlem sedan
    Nov 1998
    #14
    Kunde du inte köra under pseudonym och utan kommentarsfält, eller i alla fall ett som du redigerar själv?
  28. 14
    Kunde du inte köra under pseudonym och utan kommentarsfält, eller i alla fall ett som du redigerar själv?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar