Kolik - kan det komma och gå?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Nov 2014
    #1

    Kolik - kan det komma och gå?

    Hej!
    Min son är 9 veckor och har haft kolik sedan han föddes. När han var mellan 2-6 veckor var det som värst med magont och skrik 7-22 förutom när han åt, han sov nästan aldrig på dagen.
    Vi åkte till Stenungssund och fick akupunktur när han va ca 6 veckor och efter det lugnade sig allt betydligt. Jag la om min kost (helammar) och började äta endast "rena" produkter såsom kött, fisk, fågel, ris, potatis, pasta. Jag äter inga ägg- eller mjölkprodukter.

    Sen blev han plötsligt helt kolikfri och det höll i sig i en dryg vecka. Inga skrik bara helt vanligt bebisgnäll när han va trött och inte kunde komma till ro. Väldigt skönt!
    Men lika plötsligt som han blev bra kom allt tillbaka för ett par dagar sen. Vi var på ruta ett igen under 2 dygn. Nu börjar det lugna sig igen.

    Nu undrar jag om någon mer varit med om detta?
    Jag trodde att kolik brukar avta successivt för att till slut bli helt bra. Detta känns nästan värre eftersom jag inte kan planera för back-up när sambon jobbar (pojekn blir så dålig att jag inte klarar det ensam).
    Jag har försökt utreda om han blivit dålig av något jag fått i mig, kanske har hittat en bov men vet inte säkert.

    Så som sagt, har någon mer varit med om detta pendlande när det gäller kolik?
  2. 1
    Kolik - kan det komma och gå? Hej!
    Min son är 9 veckor och har haft kolik sedan han föddes. När han var mellan 2-6 veckor var det som värst med magont och skrik 7-22 förutom när han åt, han sov nästan aldrig på dagen.
    Vi åkte till Stenungssund och fick akupunktur när han va ca 6 veckor och efter det lugnade sig allt betydligt. Jag la om min kost (helammar) och började äta endast "rena" produkter såsom kött, fisk, fågel, ris, potatis, pasta. Jag äter inga ägg- eller mjölkprodukter.

    Sen blev han plötsligt helt kolikfri och det höll i sig i en dryg vecka. Inga skrik bara helt vanligt bebisgnäll när han va trött och inte kunde komma till ro. Väldigt skönt!
    Men lika plötsligt som han blev bra kom allt tillbaka för ett par dagar sen. Vi var på ruta ett igen under 2 dygn. Nu börjar det lugna sig igen.

    Nu undrar jag om någon mer varit med om detta?
    Jag trodde att kolik brukar avta successivt för att till slut bli helt bra. Detta känns nästan värre eftersom jag inte kan planera för back-up när sambon jobbar (pojekn blir så dålig att jag inte klarar det ensam).
    Jag har försökt utreda om han blivit dålig av något jag fått i mig, kanske har hittat en bov men vet inte säkert.

    Så som sagt, har någon mer varit med om detta pendlande när det gäller kolik?
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2

    Kolik - kan det komma och gå?

    Ursh vad tufft det låter! Vår dotter hade inte lika allvarlig kolik men jag minns absolut att det pendlade mkt fram och tillbaka mot slutet. Ibland var det var annan dag och sen kunde det gå en vecka då det verkade vara som bortblåst, för att sedan komma tillbaka ännu värre. Det slutade helt vid ca 3,5 månad.

    Kämpa på och lycka till!
  4. 2
    Kolik - kan det komma och gå? Ursh vad tufft det låter! Vår dotter hade inte lika allvarlig kolik men jag minns absolut att det pendlade mkt fram och tillbaka mot slutet. Ibland var det var annan dag och sen kunde det gå en vecka då det verkade vara som bortblåst, för att sedan komma tillbaka ännu värre. Det slutade helt vid ca 3,5 månad.

    Kämpa på och lycka till!
  5. Medlem sedan
    Nov 2014
    #3
    Okej, tack för svar.
    Känns så oroligt när det pendlar, man vet ju liksom aldrig om dagen ska fungera eller bli katastrof.
    Men det verkar vara mot slutet nu eftersom övervägande
  6. 3
    Okej, tack för svar.
    Känns så oroligt när det pendlar, man vet ju liksom aldrig om dagen ska fungera eller bli katastrof.
    Men det verkar vara mot slutet nu eftersom övervägande
  7. Medlem sedan
    Nov 2014
    #4
    Oj då! Slutade visst mitt i 😊
    ....eftersom han mår bra övervägande del av tiden, skulle det stå 😄
  8. 4
    Oj då! Slutade visst mitt i 😊
    ....eftersom han mår bra övervägande del av tiden, skulle det stå 😄
  9. Medlem sedan
    Jan 2011
    #5

    Kolik - kan det komma och gå?

    Ja, precis! Jag håller tummarna för att det går över helt snart
  10. 5
    Kolik - kan det komma och gå? Ja, precis! Jag håller tummarna för att det går över helt snart
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar