Vissa har det så, att de är lyckligt lottade med ett väldigt bra läshuvud och att de inte behöver anstränga sig så mycket. Andra är inte födda med samma lättfattade huvud och får kämpa mer för att få A. Jag är helt ointresserad varför folk får A. Det är ju kul för dem säkert, att ha bra betyg.
Vissa har absolut en räkmacka, men vad är det för fel på räkmackor?
Det är vad jag tänker.
2
Vissa har det så, att de är lyckligt lottade med ett väldigt bra läshuvud och att de inte behöver anstränga sig så mycket. Andra är inte födda med samma lättfattade huvud och får kämpa mer för att få A. Jag är helt ointresserad varför folk får A. Det är ju kul för dem säkert, att ha bra betyg.
Vissa har absolut en räkmacka, men vad är det för fel på räkmackor?
Fast att få A idag kräver så mycket mer än höga betyg förut.
Att utantilllära sig saker räcker inte mer än till E.
Men, det viktiga tycker jag är att inte rycka på axlarna och säga att "hen har ju alltid A. Det är inget hen kämpat för". Till skillnad då från ngn som läser upp några ämnen från F till E.
Jag stör mig på tänket att de med A fått allt givet. Och inte kämpat ngt.
3
Fast att få A idag kräver så mycket mer än höga betyg förut.
Att utantilllära sig saker räcker inte mer än till E.
Men, det viktiga tycker jag är att inte rycka på axlarna och säga att "hen har ju alltid A. Det är inget hen kämpat för". Till skillnad då från ngn som läser upp några ämnen från F till E.
Jag stör mig på tänket att de med A fått allt givet. Och inte kämpat ngt.
Har vi inte nyss diskuterat samma sak? Jag tycker samma sak som sist.
Det jag skrev då, var att när jag gick i skolan var det de som passade i systemet, och hade lätt för inlärning, som fick höga betyg. Då utan större ansträngning.
För mina egna barn stämmer den hypotesen också.
Därmed inte sagt att det inte existerar personer som kämpar hårt för sina betyg. Klart det finns strebrar även i skolan.
Sen kan man ju alltid diskutera vad man menar med att kämpa? Att göra sina läxor och kanske läsa någon kvart om dag är inte en kamp i mina ögon. Kamp är timtals studier dagligen.
4
Har vi inte nyss diskuterat samma sak? Jag tycker samma sak som sist.
Det jag skrev då, var att när jag gick i skolan var det de som passade i systemet, och hade lätt för inlärning, som fick höga betyg. Då utan större ansträngning.
För mina egna barn stämmer den hypotesen också.
Därmed inte sagt att det inte existerar personer som kämpar hårt för sina betyg. Klart det finns strebrar även i skolan.
Sen kan man ju alltid diskutera vad man menar med att kämpa? Att göra sina läxor och kanske läsa någon kvart om dag är inte en kamp i mina ögon. Kamp är timtals studier dagligen.
Det beror väl helt på. En del personer passar i skolans mall och kan få höga betyg genom att plugga litet. Eller mycket. En del får inte höga betyg trots att de kämpar för de får inte rätt typ av stöd och förutsättningarna är inte de rätta. Själv fick jag höga betyg, jag fick dem inte gratis men det var ändå inte särskilt svårt. Jag kunde få hjälp hemma och studierna gav resultat. Jag gjorde läxorna och pluggade till prov, men inte överdrivet mycket. Om jag jämför med hur mina barn har det i skolan var min skolgång ett enda glidande trots att jag ibland kämpade en del.
Nu är jag förälder till ett barn som inte lyckats bra alls i högstadiet. Förrän den här terminen. Om man jämför betyget från i höstas med det från nu i vår skulle man kunna säga, ja hon har skärpt sig och äntligen satsat. Så är det ju inte, det kan finnas en mängd anledningar till att man inte får höga betyg. Eller några betyg alls. Det är ytterst sällan lathet. Precis som alla som får A:n inte får det automatiskt. Men om man får A:n utan jättestora insatser så tror jag att man är den typ av person som passar i skolmallen. Det finns väldigt många som inte gör det. Är det viktigt att utröna vem som kämpat mest? Om det går bra i skolan är det ett kvitto, inte behöver man gå omkring och känna sig missförstådd för att folk inte tror att man kämpat, spelar det verkligen roll? Är det inte enklare att bara vara glad över att det funkar och flyter på.
Jag tycker att det är värre för alla de som skolan inte funkar för och som stämplas som om de inte bryr sig, som om de är lata och skolkar. Alla de de som inte får stöd, kanske vare sig hemma eller i skolan. Men jag kan villigt erkänna att mitt förhållande till skolan nuförtiden är rätt komplext.
5
Det beror väl helt på. En del personer passar i skolans mall och kan få höga betyg genom att plugga litet. Eller mycket. En del får inte höga betyg trots att de kämpar för de får inte rätt typ av stöd och förutsättningarna är inte de rätta. Själv fick jag höga betyg, jag fick dem inte gratis men det var ändå inte särskilt svårt. Jag kunde få hjälp hemma och studierna gav resultat. Jag gjorde läxorna och pluggade till prov, men inte överdrivet mycket. Om jag jämför med hur mina barn har det i skolan var min skolgång ett enda glidande trots att jag ibland kämpade en del.
Nu är jag förälder till ett barn som inte lyckats bra alls i högstadiet. Förrän den här terminen. Om man jämför betyget från i höstas med det från nu i vår skulle man kunna säga, ja hon har skärpt sig och äntligen satsat. Så är det ju inte, det kan finnas en mängd anledningar till att man inte får höga betyg. Eller några betyg alls. Det är ytterst sällan lathet. Precis som alla som får A:n inte får det automatiskt. Men om man får A:n utan jättestora insatser så tror jag att man är den typ av person som passar i skolmallen. Det finns väldigt många som inte gör det. Är det viktigt att utröna vem som kämpat mest? Om det går bra i skolan är det ett kvitto, inte behöver man gå omkring och känna sig missförstådd för att folk inte tror att man kämpat, spelar det verkligen roll? Är det inte enklare att bara vara glad över att det funkar och flyter på.
Jag tycker att det är värre för alla de som skolan inte funkar för och som stämplas som om de inte bryr sig, som om de är lata och skolkar. Alla de de som inte får stöd, kanske vare sig hemma eller i skolan. Men jag kan villigt erkänna att mitt förhållande till skolan nuförtiden är rätt komplext.
Där får man inte höga betyg utan att kämpa på. Inte genom att plugga fakta. Men genom att formulera sig i uppsatser, presentationer och ordväxlingar så man bevisar att man kan dra egna slutsatser, argumentera för dem och har dragit dessa på fakta kunskaper.
Jag hävdar att det förändrats sen iaf jag gick i skolan. Då var det ganska enkelt. Man lärde sig allt. Och så hoppades man ingen annan gjort det också.
Men, det funkar inte längre.
6
Jag tjatar på...
Jag snackade nu om dagens system. A-E.
Där får man inte höga betyg utan att kämpa på. Inte genom att plugga fakta. Men genom att formulera sig i uppsatser, presentationer och ordväxlingar så man bevisar att man kan dra egna slutsatser, argumentera för dem och har dragit dessa på fakta kunskaper.
Jag hävdar att det förändrats sen iaf jag gick i skolan. Då var det ganska enkelt. Man lärde sig allt. Och så hoppades man ingen annan gjort det också.
Mycket bra svar ! Kampen kan verkligen se helt olika ut.
Har ju också ett barn som fick streck i nästan allt förra terminen.
Med rätt stöd, i bara några få veckor, så var ett helt skolår inläst och i vissa ämnen blev kunskapskraven för hela högstadiet avklarade.
Ska vi tävla i mesta kampen? Det blir lite som att jämföra värsta lumparminnen eller förlossningar, ganska meningslöst.
Målet är väl en känslomässigt hel unge med godkända betyg, om möjligt. Att var och en får utvecklas så långt som det är möjligt som det heter så fint i skollagen
8
Mycket bra svar ! Kampen kan verkligen se helt olika ut.
Har ju också ett barn som fick streck i nästan allt förra terminen.
Med rätt stöd, i bara några få veckor, så var ett helt skolår inläst och i vissa ämnen blev kunskapskraven för hela högstadiet avklarade.
Ska vi tävla i mesta kampen? Det blir lite som att jämföra värsta lumparminnen eller förlossningar, ganska meningslöst.
Målet är väl en känslomässigt hel unge med godkända betyg, om möjligt. Att var och en får utvecklas så långt som det är möjligt som det heter så fint i skollagen
Jo jag har ju tre ungar som går i skolan i dagens system och jag menar att hypotesen funkar fortfarande. Därmed inte sagt att det är samma sorts ungar som passar i nutida system.
9
Jo jag har ju tre ungar som går i skolan i dagens system och jag menar att hypotesen funkar fortfarande. Därmed inte sagt att det är samma sorts ungar som passar i nutida system.
Alltså jag vet hur betygsystemet fungerar. Du diskuterar med personer som förmodligen kan mer om skollagstiftning och betygskriterier än en genomsnittlig rektor. Du får nöja dig med att vi tycker olika..
13
Alltså jag vet hur betygsystemet fungerar. Du diskuterar med personer som förmodligen kan mer om skollagstiftning och betygskriterier än en genomsnittlig rektor. Du får nöja dig med att vi tycker olika..
Du kan mest och jag kan minst så jag ska liksom bara vika mig?
ASG
Okej, lägger ner.
Fast lite nyfiken är jag hur du vet min kompetens i frågan? Vet du om jag varit ödmjuk när jag talat om vad jag vet eller vet du att jag inte penetrerat det hela?
15
Vad?
Du kan mest och jag kan minst så jag ska liksom bara vika mig?
ASG
Okej, lägger ner.
Fast lite nyfiken är jag hur du vet min kompetens i frågan? Vet du om jag varit ödmjuk när jag talat om vad jag vet eller vet du att jag inte penetrerat det hela?
Du menar väl inte att det är en nackdel att ha lätt för att förstå? Har man en bra hjärna så förstår man ju också lätt hur man ska göra just det du skriver.
16
vaddå nja
Du menar väl inte att det är en nackdel att ha lätt för att förstå? Har man en bra hjärna så förstår man ju också lätt hur man ska göra just det du skriver.
Jag är väl insatt i hur betygen fungerar. Jag har barn i dagens skolsystem. Dessutom har jag hemundervisat i samtliga ämnen på högstadienivå den här terminen. Om du läste vad jag skrev så skrev jag att elever som får A:n inte alls behöver ha fått dem gratis. Men ibland tycker jag att det på dig låter som att de som höjer från tex F till E inte utför stordåd. Det kan faktiskt mycket väl vara ett stordåd för just den eleven. Är det viktigt att jämföra? Det jag har sett av skolan nu stämmer ändå med hur skolan var när jag var barn. Passar man i mallen funkar det. Att man inte lyckas på skriftliga prov betyder inte att man inte tar dem på allvar. Alla som tar skolan på allvar får inte A, om det vore så enkelt skulle inga elever sluta nian utan att ha uppnått grundskolans mål.
17
Jag är väl insatt i hur betygen fungerar. Jag har barn i dagens skolsystem. Dessutom har jag hemundervisat i samtliga ämnen på högstadienivå den här terminen. Om du läste vad jag skrev så skrev jag att elever som får A:n inte alls behöver ha fått dem gratis. Men ibland tycker jag att det på dig låter som att de som höjer från tex F till E inte utför stordåd. Det kan faktiskt mycket väl vara ett stordåd för just den eleven. Är det viktigt att jämföra? Det jag har sett av skolan nu stämmer ändå med hur skolan var när jag var barn. Passar man i mallen funkar det. Att man inte lyckas på skriftliga prov betyder inte att man inte tar dem på allvar. Alla som tar skolan på allvar får inte A, om det vore så enkelt skulle inga elever sluta nian utan att ha uppnått grundskolans mål.
Tänker du att en del får bra betyg av bara farten för att "alltid" haft det?
Jag hoppas att sånt betéende är borta från lärare och att elever får sina betyg utefter de kriterier som är bestämda.
Min son fick stipendium nu när han tog studenten för bästa studieresultat av avgångstreorna på hans skola. Han hade många A, men inte enbart. I matte , som han alltid haft jättesvårt för blev det E. Hans betyg har sett lite olika ut genom åren så han har nog inte åkt på räkmacka för "gamla meriter".
19
Tänker du att en del får bra betyg av bara farten för att "alltid" haft det?
Jag hoppas att sånt betéende är borta från lärare och att elever får sina betyg utefter de kriterier som är bestämda.
Min son fick stipendium nu när han tog studenten för bästa studieresultat av avgångstreorna på hans skola. Han hade många A, men inte enbart. I matte , som han alltid haft jättesvårt för blev det E. Hans betyg har sett lite olika ut genom åren så han har nog inte åkt på räkmacka för "gamla meriter".
Haha, nej. Alla skulle inte få A om de tar skolan på allvar. Men betydligt fler skulle få A om de inte gjorde annat under skoltid. Men, det är en helt annan diskussion.
Ngn som höjer från F till E. Och tidigare kämpat för E. Det ser jag som ett unikum.
20
Haha, nej. Alla skulle inte få A om de tar skolan på allvar. Men betydligt fler skulle få A om de inte gjorde annat under skoltid. Men, det är en helt annan diskussion.
Ngn som höjer från F till E. Och tidigare kämpat för E. Det ser jag som ett unikum.
Kära besökare.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.
Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.