Föräldraledig tillsammans 18 månader.
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Jul 2015
    #1

    Föräldraledig tillsammans 18 månader.

    Vi fick barn i november 2014. Fram tills dess hade jag noll koll på det här med förädraledighet. När jag började nagelfara mina rättigheter som blivande pappa gjorde jag en upptäckt som jag ej kände till. BÅDA föräldrarna kan vara LEDIGA tillsammans de första 18 månaderna. Vi började med att ta ut 2 månaders ledighet i samband med födseln. Sedan jobbade jag 2 månader 80%. Men nu är vi lediga tillsammans igen och planerar att vara det till våren 2016. Vi reser runt i världen och kommer enbart hem då lillen behöver gå till BVC för check. Varför har man inte hört om detta guld tidigare? När jag nämner detta för andra föräldrar får jag ALLTID frågan.

    Va kan man göra så?

    Varför känner så få till denna förmån?

    www.svenskaresebloggen.wordpress.com
  2. 1
    Föräldraledig tillsammans 18 månader. Vi fick barn i november 2014. Fram tills dess hade jag noll koll på det här med förädraledighet. När jag började nagelfara mina rättigheter som blivande pappa gjorde jag en upptäckt som jag ej kände till. BÅDA föräldrarna kan vara LEDIGA tillsammans de första 18 månaderna. Vi började med att ta ut 2 månaders ledighet i samband med födseln. Sedan jobbade jag 2 månader 80%. Men nu är vi lediga tillsammans igen och planerar att vara det till våren 2016. Vi reser runt i världen och kommer enbart hem då lillen behöver gå till BVC för check. Varför har man inte hört om detta guld tidigare? När jag nämner detta för andra föräldrar får jag ALLTID frågan.

    Va kan man göra så?

    Varför känner så få till denna förmån?

    www.svenskaresebloggen.wordpress.com
  3. Medlem sedan
    Jan 2012
    #2
    Kan tänka mig att det är få förunnat att kunna göra så, eller ens drömma om det, på grund av ekonomin. Dubbeldagar med föräldrarpenning finns det ju bara 30 st av. Och att leva på 3 dagar resp 4 dagars föräldrarpenning blir nog tufft för de flesta. Får man fråga hur ni försörjer er? Har ni vunnit på Lotto? Nätpoker? ;-)
    Och ni är väl medvetna om att er SGI sänks/nollas om ni tar ut färre än 5 dagar per vecka (och per förälder) efter att barnet fyllt 1 år. Och eftersom ni inte kan ta ut dubbeldagar då så kommer ju den ena förälderns SGI påverkas. Sorry to be the bearer of bad news...

    Men har man den ekonomiska möjligheten att vara lediga tillsammans så är det ju ett drömscenario! Och en perfekt start för barnet, med båda sina föräldrar 😊
  4. 2
    Kan tänka mig att det är få förunnat att kunna göra så, eller ens drömma om det, på grund av ekonomin. Dubbeldagar med föräldrarpenning finns det ju bara 30 st av. Och att leva på 3 dagar resp 4 dagars föräldrarpenning blir nog tufft för de flesta. Får man fråga hur ni försörjer er? Har ni vunnit på Lotto? Nätpoker? ;-)
    Och ni är väl medvetna om att er SGI sänks/nollas om ni tar ut färre än 5 dagar per vecka (och per förälder) efter att barnet fyllt 1 år. Och eftersom ni inte kan ta ut dubbeldagar då så kommer ju den ena förälderns SGI påverkas. Sorry to be the bearer of bad news...

    Men har man den ekonomiska möjligheten att vara lediga tillsammans så är det ju ett drömscenario! Och en perfekt start för barnet, med båda sina föräldrar 😊
  5. Medlem sedan
    Jul 2015
    #3
    Jo självklart är det ju inget som alla kan ägna sig åt i detta överbelånade samhälle. Det är jag medveten om, men min poäng är att nästan ingen ens känner till möjligheten. Vi reser nästan hela tiden och själva ekonomin för att leva är enbart billigare utomlands. Vi har sparade pengar och nu pratar vi inte några hittapåsummor. Att sin påverkas är jag medveten om, men det ska vi nog försöka ordna på ett eller annat sätt. ☺

    www.svenskaresebloggen.wordpress.com
  6. 3
    Jo självklart är det ju inget som alla kan ägna sig åt i detta överbelånade samhälle. Det är jag medveten om, men min poäng är att nästan ingen ens känner till möjligheten. Vi reser nästan hela tiden och själva ekonomin för att leva är enbart billigare utomlands. Vi har sparade pengar och nu pratar vi inte några hittapåsummor. Att sin påverkas är jag medveten om, men det ska vi nog försöka ordna på ett eller annat sätt. ☺

    www.svenskaresebloggen.wordpress.com
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar