Apropå en tidigare diskussion...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Apropå en tidigare diskussion...

    ...kring huruvida det finns manshatande feminister eller inte. Zara Larsson uttryckte uppenbarligen just något sådant i sitt Sommar-program, och när GP:s Bella Stenberg skall recensera programmet formulerar hon sig så här:

    "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

    http://www.gp.se/kulturnoje/1.278536...7-zara-larsson
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Apropå en tidigare diskussion... ...kring huruvida det finns manshatande feminister eller inte. Zara Larsson uttryckte uppenbarligen just något sådant i sitt Sommar-program, och när GP:s Bella Stenberg skall recensera programmet formulerar hon sig så här:

    "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

    http://www.gp.se/kulturnoje/1.278536...7-zara-larsson
  3. Gretah
    #2
    Jag vet inte vem hon är, vet inte vad hon sjunger för nåt och lyssnade inte på hennes Sommar. Däremot har jag läst några trådar på fb.
    Att det finns idioter av det manliga könet är ju ingen nyhet och när det kommer till sexuella anspelningar och trakasserier tror jag ( obs: tror) att männen är i majoritet att hota både på nätet och irl osv... Men det är ju långt från majoriteten av män som bär sej åt på detta sätt, så varför i hela friden skulle det vara ok och sunt att vara manshatare???
    Dagens feminister är skrämmande tycker jag. Det enda de tjaffsar om är att kvinnor ska plats och makt i "de fina rummen". I styrelser och på chefsposter osv. Är det nån som hört feminister skandera om jämställdhet inom gruvindustrin? Sopåkare? Inte ens ställer de upp för de kvinnor som levt i förtryck i andra länder och som kommer hit i hopp om frihet, för att upptäcka att imamer även här dikterar vad kvinnan får och inte får göra och hamnar i samma förtryck igen. Inte ett ljud.

    Hellre humanism än nån annan ism.
  4. 2
    Jag vet inte vem hon är, vet inte vad hon sjunger för nåt och lyssnade inte på hennes Sommar. Däremot har jag läst några trådar på fb.
    Att det finns idioter av det manliga könet är ju ingen nyhet och när det kommer till sexuella anspelningar och trakasserier tror jag ( obs: tror) att männen är i majoritet att hota både på nätet och irl osv... Men det är ju långt från majoriteten av män som bär sej åt på detta sätt, så varför i hela friden skulle det vara ok och sunt att vara manshatare???
    Dagens feminister är skrämmande tycker jag. Det enda de tjaffsar om är att kvinnor ska plats och makt i "de fina rummen". I styrelser och på chefsposter osv. Är det nån som hört feminister skandera om jämställdhet inom gruvindustrin? Sopåkare? Inte ens ställer de upp för de kvinnor som levt i förtryck i andra länder och som kommer hit i hopp om frihet, för att upptäcka att imamer även här dikterar vad kvinnan får och inte får göra och hamnar i samma förtryck igen. Inte ett ljud.

    Hellre humanism än nån annan ism.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Det finns absolut idioter av det manliga könet, liksom det finns idioter av det kvinnliga könet. Att fler män än kvinnor gör sig skyldiga till sexuella trakasserier är förmodligen också sant, liksom att fler kvinnor än män sannolikt sysslar med baktaleri. Vi har båda våra mindre vackra egenheter - genomsnittligt! - och delvis av olika slag.

    Nej, jag håller med om det, att feminister sällan slåss om bättre jämställdhet på låga statusområden (hur det nu kan komma sig.....). Jag håller också med om att humanism är betydligt bättre att arbeta för, än flertalet andra -ismer (inklusive maskinism ).
  6. 3
    Det finns absolut idioter av det manliga könet, liksom det finns idioter av det kvinnliga könet. Att fler män än kvinnor gör sig skyldiga till sexuella trakasserier är förmodligen också sant, liksom att fler kvinnor än män sannolikt sysslar med baktaleri. Vi har båda våra mindre vackra egenheter - genomsnittligt! - och delvis av olika slag.

    Nej, jag håller med om det, att feminister sällan slåss om bättre jämställdhet på låga statusområden (hur det nu kan komma sig.....). Jag håller också med om att humanism är betydligt bättre att arbeta för, än flertalet andra -ismer (inklusive maskinism ).
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Känner inte till henne

    Den där recensionen däremot är ju helt sanslös.

    "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

    Sedan finns det folk som undrar varför begreppet "feminism" har fått en dålig klang?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Känner inte till henne Den där recensionen däremot är ju helt sanslös.

    "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

    Sedan finns det folk som undrar varför begreppet "feminism" har fått en dålig klang?
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Hon är en ung sångerska som nyss har slagit igenom och som har en blogg, där hon diskuterar "kvinnofrågor".

    Nej, jag tycker det är makalöst att en sådan recension har släppts fram av redaktionschefen.
  10. 5
    Hon är en ung sångerska som nyss har slagit igenom och som har en blogg, där hon diskuterar "kvinnofrågor".

    Nej, jag tycker det är makalöst att en sådan recension har släppts fram av redaktionschefen.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Patetistk och samtligt..

    beklämmande att det får utrymme överhuvudtaget. Återigen denna fanatiska nästan snarlika häxjakten som var förr. Det är sjukt att det får hända i modern tid.

    Män, patriarkat, man upprepar orden om och om igen för att nästan trumma i i huvudet på folk vilka avskyvärda varelser vi är medan dom själva och kvinnor i övrigt bara står för det goda och positiva.

    Jag är rent ut sagt så jävla trött på det där patriarkattjatet som endast existerar för ett fåtal människor.

    Könet ska ju enligt dom själva heller inte ha betydelse men det är det enda som de själva tjatar om, jag blir bara ännu mera anti och hatisk emot feminister ju mer jag läser om ämnet.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Patetistk och samtligt.. beklämmande att det får utrymme överhuvudtaget. Återigen denna fanatiska nästan snarlika häxjakten som var förr. Det är sjukt att det får hända i modern tid.

    Män, patriarkat, man upprepar orden om och om igen för att nästan trumma i i huvudet på folk vilka avskyvärda varelser vi är medan dom själva och kvinnor i övrigt bara står för det goda och positiva.

    Jag är rent ut sagt så jävla trött på det där patriarkattjatet som endast existerar för ett fåtal människor.

    Könet ska ju enligt dom själva heller inte ha betydelse men det är det enda som de själva tjatar om, jag blir bara ännu mera anti och hatisk emot feminister ju mer jag läser om ämnet.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Ja, det är tröttsamt. Jag tar gärna en seriös diskussion om ojämlikheter av olika slag, men sådana formuleringar som i recensionen är helt enkelt inte seriösa. De är bara enfaldiga och omogna.
  14. 7
    Ja, det är tröttsamt. Jag tar gärna en seriös diskussion om ojämlikheter av olika slag, men sådana formuleringar som i recensionen är helt enkelt inte seriösa. De är bara enfaldiga och omogna.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Undra om man kan...

    anmäla det någonstans?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Undra om man kan... anmäla det någonstans?
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    ...och dessutom grovt sexistiska!
  18. 9
    ...och dessutom grovt sexistiska!
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Jag skickade en fråga till redaktionen och till chefredaktören om hur de såg på påståendena i recensionen. Fick efterhand svar från chefredaktören (kvinna!) som försvarade recensenten.
  20. 10
    Jag skickade en fråga till redaktionen och till chefredaktören om hur de såg på påståendena i recensionen. Fick efterhand svar från chefredaktören (kvinna!) som försvarade recensenten.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Ahha jaså du gjorde det...

    ja typiskt, man anklagar män för att hålla varandra bakom ryggen men kvinnor är inte ett skit bättre i den fråga.

    Ja ja då är det förstås meninglöst att anmäla med då antar jag. Dessutom måste man väl kunna regelverket utantill själv för att kunna tala för saken också.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Ahha jaså du gjorde det... ja typiskt, man anklagar män för att hålla varandra bakom ryggen men kvinnor är inte ett skit bättre i den fråga.

    Ja ja då är det förstås meninglöst att anmäla med då antar jag. Dessutom måste man väl kunna regelverket utantill själv för att kunna tala för saken också.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Det finns tyvärr inte så mycket som går att anmäla. Anmälan om diskriminering kan bara göras när individer eller en grupp av individer är berörda. Pressombudsmannen sysslar också enbart med individuella ärenden. Det enda tänkbara är lagstiftningen om hets mot folkgrupp (i det här fallet män), men uttalandena är med all sannolikhet för "lindriga" för att vara åtalbara.
  24. 12
    Det finns tyvärr inte så mycket som går att anmäla. Anmälan om diskriminering kan bara göras när individer eller en grupp av individer är berörda. Pressombudsmannen sysslar också enbart med individuella ärenden. Det enda tänkbara är lagstiftningen om hets mot folkgrupp (i det här fallet män), men uttalandena är med all sannolikhet för "lindriga" för att vara åtalbara.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Sant, dessutom så..

    är hon så ung och man kommer troligen skylla lite på den rebelliska ungdomen
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Sant, dessutom så.. är hon så ung och man kommer troligen skylla lite på den rebelliska ungdomen
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Njae har lyssnat på det nu och...

    det är ungefär som att lyssna på SD eller Livet ord, samtliga är total förblindade av sin egna religion.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  28. 14
    Njae har lyssnat på det nu och... det är ungefär som att lyssna på SD eller Livet ord, samtliga är total förblindade av sin egna religion.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Ja, i fallet Zara Larsson kan man väl hoppas att hon mognar med åren. Bella Stenberg är nog ett mer hopplöst fall.
  30. 15
    Ja, i fallet Zara Larsson kan man väl hoppas att hon mognar med åren. Bella Stenberg är nog ett mer hopplöst fall.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Jo det finns många...

    hopplösa fall i alla läger.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Jo det finns många... hopplösa fall i alla läger.
  33. Kerstimärta
    #17
    Det där är så sorgligt.

    Det är inte ett krig där man ska vara motståndare....

    Inget hat är riktigt. Men alla människor bör säga ifrån mot hatet som sprids. Att Zara hotas med att våldtas innan hon mördas är fördjävligt, men allt hot om otrevligheter är dåligt.

    Vi som inte ägnar oss åt sånt hat måste ju säga ifrån.

    Så tänker jag.
  34. 17
    Det där är så sorgligt.

    Det är inte ett krig där man ska vara motståndare....

    Inget hat är riktigt. Men alla människor bör säga ifrån mot hatet som sprids. Att Zara hotas med att våldtas innan hon mördas är fördjävligt, men allt hot om otrevligheter är dåligt.

    Vi som inte ägnar oss åt sånt hat måste ju säga ifrån.

    Så tänker jag.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Det är bara att konstatera att hatet finns - i båda riktningarna, förstås.
  36. 18
    Det är bara att konstatera att hatet finns - i båda riktningarna, förstås.
  37. Kerstimärta
    #19
    Nej, inte bara att konstatera.

    Ta avstånd ifrån det tycker jag!

    Jag vill inte att det ska var så. Säger ifrån där jag kan. Tex nu.

    Varför gör inte alla så? Det fattar inte jag...
  38. 19
    Nej, inte bara att konstatera.

    Ta avstånd ifrån det tycker jag!

    Jag vill inte att det ska var så. Säger ifrån där jag kan. Tex nu.

    Varför gör inte alla så? Det fattar inte jag...
  39. Kerstimärta
    #20
    Jag tror ingen undrar varför ordet fått en negativ klang. Finns som vanligt avarter av allt.

    Se bara på tex kristendomen och islam. Men inte är det skäl att alla kristna och muslimer ska gängvåldtas och sedan dödas?

    Men skit i ordet feminism. Bara ta avstånd ifrån hatet. Att en ung flicka hotas med gångvåldtäkt och att dödas är väl riktigt att skrika och säga det är fel?

    Eller gäller inte din tro på yttrandefriheten då det är en ung flicka som säger tokigheter om män?
  40. 20
    Jag tror ingen undrar varför ordet fått en negativ klang. Finns som vanligt avarter av allt.

    Se bara på tex kristendomen och islam. Men inte är det skäl att alla kristna och muslimer ska gängvåldtas och sedan dödas?

    Men skit i ordet feminism. Bara ta avstånd ifrån hatet. Att en ung flicka hotas med gångvåldtäkt och att dödas är väl riktigt att skrika och säga det är fel?

    Eller gäller inte din tro på yttrandefriheten då det är en ung flicka som säger tokigheter om män?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar