vet ni vad ni ligger på då
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    vet ni vad ni ligger på då

    i matkostnader med hygienartiklar?
    Hur många är ni i familjen på den summan?
    Känner ni själva att er matbudget är ok?
  2. 1
    vet ni vad ni ligger på då i matkostnader med hygienartiklar?
    Hur många är ni i familjen på den summan?
    Känner ni själva att er matbudget är ok?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nope, jag har ganska dålig koll och tror att det varierar mycket också. För ca 5 år sedan låg vi på ca 3000 för mat, hygien, förbrukningsvaror, städ och sådant, men nu ligger vi antagligen en bra bit över det. Och det är jag inte nöjd med, vi måste försöka få till mer regelbunden storhandling och planerade inköp igen för att dels få ner matkostnaden igen, dels minska antalet körningar till och från affären (m t p ekonomi och miljö samt tid såklart) och dels för att minska matsvinnet.
  4. 2
    Nope, jag har ganska dålig koll och tror att det varierar mycket också. För ca 5 år sedan låg vi på ca 3000 för mat, hygien, förbrukningsvaror, städ och sådant, men nu ligger vi antagligen en bra bit över det. Och det är jag inte nöjd med, vi måste försöka få till mer regelbunden storhandling och planerade inköp igen för att dels få ner matkostnaden igen, dels minska antalet körningar till och från affären (m t p ekonomi och miljö samt tid såklart) och dels för att minska matsvinnet.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    2 vuxna och 1 barn med något begränsad meny...
  6. 3
    2 vuxna och 1 barn med något begränsad meny...
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    själv är jag nöjd med vår budget och matkontot som ligger mellan 6-8000 kr per månad för oss sex personer.
    Då är det hygienartiklar och sånt med i den summan.
    Vi ligger lågt enligt normen och jag känner ändå att vi äter bra mat, jag prioriterar ekologiskt och närproducerat som är dyrt. Men tar nog igen det på smart matlagning och handlar också mycket säsongsbetonat som blir billigare ( o bättre för miljön)
    Oftast matlådor oxå i den summan till två av oss.
  8. 4
    själv är jag nöjd med vår budget och matkontot som ligger mellan 6-8000 kr per månad för oss sex personer.
    Då är det hygienartiklar och sånt med i den summan.
    Vi ligger lågt enligt normen och jag känner ändå att vi äter bra mat, jag prioriterar ekologiskt och närproducerat som är dyrt. Men tar nog igen det på smart matlagning och handlar också mycket säsongsbetonat som blir billigare ( o bättre för miljön)
    Oftast matlådor oxå i den summan till två av oss.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Har inte den blekaste...

    på vad vi kan handla för. Tur är nog kanske det också för vi handlar nog en hejans massa onödig skit.

    Lyxfällan skulle nog ge mig en djälva spark i arslet och sen skälla ut min fru misstänker jag.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Har inte den blekaste... på vad vi kan handla för. Tur är nog kanske det också för vi handlar nog en hejans massa onödig skit.

    Lyxfällan skulle nog ge mig en djälva spark i arslet och sen skälla ut min fru misstänker jag.
  11. Pyssling
    #6
    Vi sätter in 5000:-/mån på ICA-kortet och ibland blir det över, ibland inte. Oftast gör vi inte av med 5000:-
    Där ingår hygien, toapapper, städartiklar etc. Sånt köper jag på ÖB mest, men använder ica-kortet till allt sånt, för att hålla ordning på kostnaderna.

    Vi köper väldigt mycket lokalproducerat, en stor del av det med bra rabatter visserligen, vilket drar ner kostnaden rejält. Av ägarna till mitt nya jobb får vi köpa krav-märkt kalv till bra pris.

    Vi är bra på att ta om hand och slänger ytterst sällan mat, det är jag supernöjd med.

    Vi är två vuxna som alltid har matlåda till lunch, en femtonåring som äter som en vuxen och sen fyra utflugna vuxna barn med respektive där nån eller ett par äter här åtminstone nån gång i veckan.

    Jag tycker vår matbudget är OK, vi äter vad vi vill och snålar inte på mat, det är ett intresse och vi gillar god mat och gott vin. Det är en bit av livskvaliteten tycker jag, att äta och dricka gott!
  12. 6
    Vi sätter in 5000:-/mån på ICA-kortet och ibland blir det över, ibland inte. Oftast gör vi inte av med 5000:-
    Där ingår hygien, toapapper, städartiklar etc. Sånt köper jag på ÖB mest, men använder ica-kortet till allt sånt, för att hålla ordning på kostnaderna.

    Vi köper väldigt mycket lokalproducerat, en stor del av det med bra rabatter visserligen, vilket drar ner kostnaden rejält. Av ägarna till mitt nya jobb får vi köpa krav-märkt kalv till bra pris.

    Vi är bra på att ta om hand och slänger ytterst sällan mat, det är jag supernöjd med.

    Vi är två vuxna som alltid har matlåda till lunch, en femtonåring som äter som en vuxen och sen fyra utflugna vuxna barn med respektive där nån eller ett par äter här åtminstone nån gång i veckan.

    Jag tycker vår matbudget är OK, vi äter vad vi vill och snålar inte på mat, det är ett intresse och vi gillar god mat och gott vin. Det är en bit av livskvaliteten tycker jag, att äta och dricka gott!
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Så här på sommaren är det lätt att det skenar iväg. När man har mycket gäster och semester så vill man kanske äta och dricka lite extra "lyxigt". Men vanligtvis så snittar vi nog på ca 6000 kr/mån för mat och dryck. Skulle garanterat kunna sänka den utgiften om jag ville. Vi är två vuxna och ett barn vanligtvis.
  14. 7
    Så här på sommaren är det lätt att det skenar iväg. När man har mycket gäster och semester så vill man kanske äta och dricka lite extra "lyxigt". Men vanligtvis så snittar vi nog på ca 6000 kr/mån för mat och dryck. Skulle garanterat kunna sänka den utgiften om jag ville. Vi är två vuxna och ett barn vanligtvis.
  15. Gretah
    #8
    Runt 4000kr med tre vuxna i hushållet. Det är alldeles för mycket :/ Räknar dock med att få ner det nu när sonen flyttar. ( det är dock inte sonens fel att jag tycker kostnaden är för hög )
  16. 8
    Runt 4000kr med tre vuxna i hushållet. Det är alldeles för mycket :/ Räknar dock med att få ner det nu när sonen flyttar. ( det är dock inte sonens fel att jag tycker kostnaden är för hög )
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Jag har mina 3 barn varannan vecka.

    matkostnader med hygienartiklar? ca 3000-4000 kr
    Hur många är ni i familjen på den summan? 1 vuxen, varannan vecka 3 barn (varav en vegan)
    Känner ni själva att er matbudget är ok? Ja, rätt okej.
  18. 9
    Jag har mina 3 barn varannan vecka.

    matkostnader med hygienartiklar? ca 3000-4000 kr
    Hur många är ni i familjen på den summan? 1 vuxen, varannan vecka 3 barn (varav en vegan)
    Känner ni själva att er matbudget är ok? Ja, rätt okej.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    3500 kr när det inte är sommarlov och ca 4500 kr när det är sommarlov.
    Fyra personer varav två har matlådor. Inkl två katter.
    Åldrarna på killarna är 12 och 13 år. 13-åringen äter mer än en vuxen (är stor, 173 cm).
  20. 10
    3500 kr när det inte är sommarlov och ca 4500 kr när det är sommarlov.
    Fyra personer varav två har matlådor. Inkl två katter.
    Åldrarna på killarna är 12 och 13 år. 13-åringen äter mer än en vuxen (är stor, 173 cm).
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    ps tycker den är helt okej, har ju satt den själv, budgeten.
    Äter mycket eko, men väldigt lite kött.
  22. 11
    ps tycker den är helt okej, har ju satt den själv, budgeten.
    Äter mycket eko, men väldigt lite kött.
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12
    Jag har inte jättemycket koll, mer än att jag vet att det dragit iväg på senare tid och att vi behöver skärpa oss och planera bättre, tanken är att vi skall styra upp det ordentligt till hösten. Vi är fyra personer och jag tippar att vi ligger runt 5-6000.
  24. 12
    Jag har inte jättemycket koll, mer än att jag vet att det dragit iväg på senare tid och att vi behöver skärpa oss och planera bättre, tanken är att vi skall styra upp det ordentligt till hösten. Vi är fyra personer och jag tippar att vi ligger runt 5-6000.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Ja på sommarlovet blir det mer matpengar.
    Jag har en 12 åring som äter och växer massor.
  26. 13
    Ja på sommarlovet blir det mer matpengar.
    Jag har en 12 åring som äter och växer massor.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Ca 4000 kr. Vi är 2 vuxna i hushållet men hjälphandlar ibland till vår dotter som har dålig ekonomi.
  28. 14
    Ca 4000 kr. Vi är 2 vuxna i hushållet men hjälphandlar ibland till vår dotter som har dålig ekonomi.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Plus 2 hundar, en stor och en liten. Vi hade ungefär samma budget när barnen bodde hemma men vi köpte billigare saker då.
  30. 15
    Plus 2 hundar, en stor och en liten. Vi hade ungefär samma budget när barnen bodde hemma men vi köpte billigare saker då.
  31. Kerstimärta
    #16
    Kanske 7000 kr/månad.

    4 vuxna, 2 hundar.

    Helt okej.
  32. 16
    Kanske 7000 kr/månad.

    4 vuxna, 2 hundar.

    Helt okej.
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #17
    Ni ser, rätt olika siffror bara här
    Tack för alla svar .
  34. 17
    Ni ser, rätt olika siffror bara här
    Tack för alla svar .
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Tror ingen förväntat sig att det inte skulle variera...
  36. 18
    Tror ingen förväntat sig att det inte skulle variera...
  37. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Det var nog ganska väntat också känner jag?
    Givetvis lägger man pengarna på olika saker i olika familjer. Var det det du ville påvisa?

    Jag vet inte hur mycket vi lägger just på mat och hygien i månaden, men vi köper mycket eko och närproducerat så det drar nog iväg ibland.
    Men vi tycker att det är en viktig post så vi är hellre återhållsamma med annat.
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  38. 19
    Det var nog ganska väntat också känner jag?
    Givetvis lägger man pengarna på olika saker i olika familjer. Var det det du ville påvisa?

    Jag vet inte hur mycket vi lägger just på mat och hygien i månaden, men vi köper mycket eko och närproducerat så det drar nog iväg ibland.
    Men vi tycker att det är en viktig post så vi är hellre återhållsamma med annat.
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    ingenting det var bara en öppen fråga på ett forum.
    Och jag svarade inte alla en och en utan gemensamt.
    är det ok eller har jag missat någon regel jag inte känner till?
  40. 20
    ingenting det var bara en öppen fråga på ett forum.
    Och jag svarade inte alla en och en utan gemensamt.
    är det ok eller har jag missat någon regel jag inte känner till?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar