mat för vandring?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    mat för vandring?

    Ska ut och fjällvandra och behöver lite tips på mat som är lätt att laga, lätt att bära och som är lite roligare än torrmat. Pasta, pulvermos och liknade går att köpa i stugorna så det är mer vad man ska ha till som jag behöver inspiration till.

    Har ni några bra idéer?
    Ha det gott!
  2. 1
    mat för vandring? Ska ut och fjällvandra och behöver lite tips på mat som är lätt att laga, lätt att bära och som är lite roligare än torrmat. Pasta, pulvermos och liknade går att köpa i stugorna så det är mer vad man ska ha till som jag behöver inspiration till.

    Har ni några bra idéer?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Tänk burkar, konserver som inte är kylvara: makrill, tonfisk, majs, champinjoner, pesto, krossade tomater, kikärter... Det är ju förstås bra att inte ta ALLT i glasburkar, men lite orkar man ju bära Kryddor kan göra det mesta lite, lite bättre, så köp gärna med det i "påfyllningspåsar" så väger det ju i stort sett ingenting.
  4. 2
    Tänk burkar, konserver som inte är kylvara: makrill, tonfisk, majs, champinjoner, pesto, krossade tomater, kikärter... Det är ju förstås bra att inte ta ALLT i glasburkar, men lite orkar man ju bära Kryddor kan göra det mesta lite, lite bättre, så köp gärna med det i "påfyllningspåsar" så väger det ju i stort sett ingenting.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Svårt att hitta icke torrmat, som är lätt att bära, eftersom det just är vattnet i maten som väger. Du söker en tulipanaros.
  6. 3
    Svårt att hitta icke torrmat, som är lätt att bära, eftersom det just är vattnet i maten som väger. Du söker en tulipanaros.
  7. Medlem sedan
    Jan 2009
    #4
    Tack för tipset! Ja det låter bra med lite konserver. Jag menar nog att jag vill undvika för mycket färdig torkad mat, men så klart att kryddor och annat ändå får vara torkade...

    Det löser sig nog!
    Ha det gott!
  8. 4
    Tack för tipset! Ja det låter bra med lite konserver. Jag menar nog att jag vill undvika för mycket färdig torkad mat, men så klart att kryddor och annat ändå får vara torkade...

    Det löser sig nog!
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Här finns en hel del användbara tips:

    http://www.alternativ.nu/index.php?topic=112899.0

    Jag skulle nog äta mycket vegetariskt på vandring. Kolla igenom vad som finns av pasta, nudlar, nötter, torkat i både vanliga butiken och hälsokosten. Allt det lär bli godare och billigare än det mesta du hittar som frystorkat!
  10. 5
    Här finns en hel del användbara tips:

    http://www.alternativ.nu/index.php?topic=112899.0

    Jag skulle nog äta mycket vegetariskt på vandring. Kolla igenom vad som finns av pasta, nudlar, nötter, torkat i både vanliga butiken och hälsokosten. Allt det lär bli godare och billigare än det mesta du hittar som frystorkat!
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Vi kör på pastsåså och frystorkade rätter, smt div drycker i pulverform

    Vill man gå lite bananas kan man torka själv och då också smaksätta själv eller ta med kryddor.

    Överlag smakar det mesta som är frystorkat eller pulvermat ibget vidare, jag brukar alltid ha med lite stabbigare bröd som påfyllnad för det får jag iaf i mig. Konserver skulle jag inte ta, kanske möjligtvis till första dagen men det bygger ju också på att du kan slänga skräpet och inte behöver bära det med dig. Det är inte så himlans lätt att tömma soptunnor i fjällvärlden så man får räkna med att ta med allt skräp.

    Stadium outlet hade npgra frystorkade rätter till hyfsat pris, Annars går de loss på närmare hundringen.
  12. 6
    Vi kör på pastsåså och frystorkade rätter, smt div drycker i pulverform

    Vill man gå lite bananas kan man torka själv och då också smaksätta själv eller ta med kryddor.

    Överlag smakar det mesta som är frystorkat eller pulvermat ibget vidare, jag brukar alltid ha med lite stabbigare bröd som påfyllnad för det får jag iaf i mig. Konserver skulle jag inte ta, kanske möjligtvis till första dagen men det bygger ju också på att du kan slänga skräpet och inte behöver bära det med dig. Det är inte så himlans lätt att tömma soptunnor i fjällvärlden så man får räkna med att ta med allt skräp.

    Stadium outlet hade npgra frystorkade rätter till hyfsat pris, Annars går de loss på närmare hundringen.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Nu ska jag packa ihop det sista för vi drar snart till fjälls. Ska regna i några dagar tyvärr enligt prognosen. Vart ska ni?
  14. 7
    Nu ska jag packa ihop det sista för vi drar snart till fjälls. Ska regna i några dagar tyvärr enligt prognosen. Vart ska ni?
  15. MyFirefly
    #8
    kan man lämna skräp vid stugorna för då minskar ju packningen efter hand även om man har burkar. Hur länge är ni borta?Typ tomatsås på burk och så frystorkad färs.
  16. 8
    kan man lämna skräp vid stugorna för då minskar ju packningen efter hand även om man har burkar. Hur länge är ni borta?Typ tomatsås på burk och så frystorkad färs.
  17. Medlem sedan
    Jan 2009
    #9
    Tack för tipsen! Tycker detta är lite klurigt.
    Ha det gott!
  18. 9
    Tack för tipsen! Tycker detta är lite klurigt.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Blå band har en vegetarisk färsås på pulver, smkara sådär men är ok
  20. 10
    Blå band har en vegetarisk färsås på pulver, smkara sådär men är ok
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Kryddor och smör, tänker jag. Spagetti med smör och grovmald svartpeppar är ljuvligt gott, bara så där. Och muskot i pulvermos (och smör) är gott. Torkade tomater kan hackas och hivas ner i maten, får de koka med så ger de smak. Öven andra torkade grönsaker och frukter är ju gott.

    Men jag skulle hellre ta med dricka, än spännande mat. Är man hungrig är allt gott. Men att kunna blanda till jos till frukost, eller ta en liten skvätt cointreau till kvällskaffet ( i plastflaska) , det skulle kännas lyxigt.
  22. 11
    Kryddor och smör, tänker jag. Spagetti med smör och grovmald svartpeppar är ljuvligt gott, bara så där. Och muskot i pulvermos (och smör) är gott. Torkade tomater kan hackas och hivas ner i maten, får de koka med så ger de smak. Öven andra torkade grönsaker och frukter är ju gott.

    Men jag skulle hellre ta med dricka, än spännande mat. Är man hungrig är allt gott. Men att kunna blanda till jos till frukost, eller ta en liten skvätt cointreau till kvällskaffet ( i plastflaska) , det skulle kännas lyxigt.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Fullt godkänd för att vara pås-mat tycker jag.
  24. 12
    Fullt godkänd för att vara pås-mat tycker jag.
  25. Kerstimärta
    #13
    Vi brukar tänka torkat ändå. Köpa typ soppor. Men som vi sen kokar med mindre vätska och äter med snabbmakaroner eller ris.

    Blir gott.

    Aldrig släpa på vatten.
  26. 13
    Vi brukar tänka torkat ändå. Köpa typ soppor. Men som vi sen kokar med mindre vätska och äter med snabbmakaroner eller ris.

    Blir gott.

    Aldrig släpa på vatten.
  27. Kerstimärta
    #14
    Men? Så gör man väl inte?

    Det blir ju massor med dödvikt bara.

    Sen kan jag tycka att fjällstationerna borde ha precis det du beskriver. Fast vi brukar inte bo på dessa så jag vet inte vad de har.
  28. 14
    Men? Så gör man väl inte?

    Det blir ju massor med dödvikt bara.

    Sen kan jag tycka att fjällstationerna borde ha precis det du beskriver. Fast vi brukar inte bo på dessa så jag vet inte vad de har.
  29. Kerstimärta
    #15
    Smörpaket. Klicka i smör. Torrmjölk.
  30. 15
    Smörpaket. Klicka i smör. Torrmjölk.
  31. Kerstimärta
    #16
    Istepulver finns ju.

    Såklart annat också.
  32. 16
    Istepulver finns ju.

    Såklart annat också.
  33. Medlem sedan
    Apr 2008
    #17
    Här i huset dricks det mycket iste, oberoende om vad det väger, utan bara för att dt är gott.
  34. 17
    Här i huset dricks det mycket iste, oberoende om vad det väger, utan bara för att dt är gott.
  35. Kerstimärta
    #18
    Ja, gott! Socker också.....
  36. 18
    Ja, gott! Socker också.....
  37. Medlem sedan
    Apr 2008
    #19
    Ja?

    Nej, jag anser inte att socker är vårt tids stora farsot, och att det är omoraliskt att gilla sötsaker
  38. 19
    Ja?

    Nej, jag anser inte att socker är vårt tids stora farsot, och att det är omoraliskt att gilla sötsaker
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar