71:an Nika - receptfråga!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    71:an Nika - receptfråga!

    Du skrev för ett tag sen om ett recept på nån köttfärsrulle (kebab?) som jag skrev ner men hittar inte idag när jag ska göra! Hittar inte inlägget heller? Please help.
  2. 1
    71:an Nika - receptfråga! Du skrev för ett tag sen om ett recept på nån köttfärsrulle (kebab?) som jag skrev ner men hittar inte idag när jag ska göra! Hittar inte inlägget heller? Please help.
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Nu hittade jag bara för det.
  4. 2
    Nu hittade jag bara för det.
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Om nån mer vill ha då...


    Krydda köttfärs med kebabkrydda. Lägg ut folie på en braspanna. Kavla/platta ut köttet på folien. Vet inte exakt hur mycket kött, det får du själv räkna ut beroende på hur många ni är. Köttet ska vara max 0,5 cm högt när det är utkavlat.

    Rulla ihop allt.Alltså ta tag i långsidan på folien och rulla ihop till en lång typ rulltårta. Folien är i köttet och det är helt i sin ordning.

    In i ugnen på 225 grader i 15 min. Ta ut och rulla ut köttrullen. Rulla sedan tillbaka enbart köttet. In i ugnen igen tills köttet är helt klart och har fått lite färg.

    Ta ut och dela rullen i tunna skivor, så blir det som långt kebabkött.

    Pitabröd, sås och sallad!
  6. 3
    Om nån mer vill ha då...


    Krydda köttfärs med kebabkrydda. Lägg ut folie på en braspanna. Kavla/platta ut köttet på folien. Vet inte exakt hur mycket kött, det får du själv räkna ut beroende på hur många ni är. Köttet ska vara max 0,5 cm högt när det är utkavlat.

    Rulla ihop allt.Alltså ta tag i långsidan på folien och rulla ihop till en lång typ rulltårta. Folien är i köttet och det är helt i sin ordning.

    In i ugnen på 225 grader i 15 min. Ta ut och rulla ut köttrullen. Rulla sedan tillbaka enbart köttet. In i ugnen igen tills köttet är helt klart och har fått lite färg.

    Ta ut och dela rullen i tunna skivor, så blir det som långt kebabkött.

    Pitabröd, sås och sallad!
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Vad bra

    Det som är kul med denna rätt är tillagningsättet, krydda kan man göra med vad som helst som man är sugen på.
    Ruccola, soltorkade tomater, feta mm.
    Grönpeppar, senap.
    Kebabstuket
    Svensk stil
    Eller något helt annat
  8. 4
    Vad bra

    Det som är kul med denna rätt är tillagningsättet, krydda kan man göra med vad som helst som man är sugen på.
    Ruccola, soltorkade tomater, feta mm.
    Grönpeppar, senap.
    Kebabstuket
    Svensk stil
    Eller något helt annat
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    T o m jag som inte äter kött tyckte det lät spännande Jag får tipsa maken.
  10. 5
    T o m jag som inte äter kött tyckte det lät spännande Jag får tipsa maken.
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Vi hade det på naanbröd med en massa sallad och gräddfil. Det enda var att jag kom på att man måste ha ändarna på folien öppna så att all vätska kan rinna ut!
  12. 6
    Vi hade det på naanbröd med en massa sallad och gräddfil. Det enda var att jag kom på att man måste ha ändarna på folien öppna så att all vätska kan rinna ut!
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Det gick snabbare än snabbt att förbereda..
  14. 7
    Det gick snabbare än snabbt att förbereda..
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar