Någon som känner Göteborgstrakten...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Någon som känner Göteborgstrakten...

    ...bättre än jag själv? Det skall ju bli lite bättre väder i morgon, och jag tänkte utnyttja det för någon liten utflykt i havsbandet. Problemet är att jag har promenerat på i princip alla öar i norra och södra skärgården, så det är svårt att hitta något med nyhetens behag. Är det någon som känner till något hemligt smultronställe att upptäcka?
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Någon som känner Göteborgstrakten... ...bättre än jag själv? Det skall ju bli lite bättre väder i morgon, och jag tänkte utnyttja det för någon liten utflykt i havsbandet. Problemet är att jag har promenerat på i princip alla öar i norra och södra skärgården, så det är svårt att hitta något med nyhetens behag. Är det någon som känner till något hemligt smultronställe att upptäcka?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Kan inte tipsa om nåt men jag hoppas att du får en trevlig dag
  4. 2
    Kan inte tipsa om nåt men jag hoppas att du får en trevlig dag
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Tack! Det blev väldigt fint, när jag så småningom hittade en fridfull havsvik mot väster, där jag kunde titta på allt det vackra, fika och lyssna på naturen. Vägen till och från var däremot inte rolig. Jag gjorde lite "research" igår för att hitta någon obskyr ö jag inte hade besökt. Några få öar anmälde sig, men de var alla små och hade så dåliga förbindelser, att jag skulle tvingas vistas där i princip hela dagen. Det blir lite för mycket av det goda. Till slut kapitulerade jag och bestämde mig för den mest besökta av öarna i Göteborgs skärgård - Styrsö - p.g.a. dess goda förbindelser med fastlandet. Det skulle jag inte ha gjort, visade det sig. Dels hade Göteborgs samtliga småbarnsfamiljer bestämt sig för att de skulle till Styrsö idag. Begripligt, i och för sig, eftersom det var första dagen på länge med hyggligt väder. Dels råkade en av dessa moderna idiottävlingar - "Öloppet" - gå av stapeln på Styrsö just den här helgen:

    http://www.oloppet.se/?page_id=2696

    En stor samling dårar springer och simmar(!) då runt hela södra skärgården, påhejade av stora folksamlingar och en svårt påfrestande speaker, som tutar kontinuerligt i högtalare. Fullkomligt vedervärdigt! Vid färjeläget på Saltholmen (fastlandet) stod det enorma folkskaror, säkerligen flera hundra, och väntade på de få båtar som gick. Jag var på vippen att ge upp och åka hem, när det kom en extra, nyinsatt båt, som dock också blev proppfull till slut. Jag avskyr stora folksamlingar och proppfulla båtar, bussar, tåg och spårvagnar! Jag mår direkt illa av att behöva vistas i sådana miljöer. Därför var jag också rädd att det inte skulle gå att komma ifrån allt folk och alla löpar-/simmardårar, men jag hittade som sagt ett hörn av ön där det var lugnt. Pust! Tyvärr upprepades ungefär samma procedur på hemvägen igen, så nu sitter jag hemma och pustar ut.
  6. 3
    Tack! Det blev väldigt fint, när jag så småningom hittade en fridfull havsvik mot väster, där jag kunde titta på allt det vackra, fika och lyssna på naturen. Vägen till och från var däremot inte rolig. Jag gjorde lite "research" igår för att hitta någon obskyr ö jag inte hade besökt. Några få öar anmälde sig, men de var alla små och hade så dåliga förbindelser, att jag skulle tvingas vistas där i princip hela dagen. Det blir lite för mycket av det goda. Till slut kapitulerade jag och bestämde mig för den mest besökta av öarna i Göteborgs skärgård - Styrsö - p.g.a. dess goda förbindelser med fastlandet. Det skulle jag inte ha gjort, visade det sig. Dels hade Göteborgs samtliga småbarnsfamiljer bestämt sig för att de skulle till Styrsö idag. Begripligt, i och för sig, eftersom det var första dagen på länge med hyggligt väder. Dels råkade en av dessa moderna idiottävlingar - "Öloppet" - gå av stapeln på Styrsö just den här helgen:

    http://www.oloppet.se/?page_id=2696

    En stor samling dårar springer och simmar(!) då runt hela södra skärgården, påhejade av stora folksamlingar och en svårt påfrestande speaker, som tutar kontinuerligt i högtalare. Fullkomligt vedervärdigt! Vid färjeläget på Saltholmen (fastlandet) stod det enorma folkskaror, säkerligen flera hundra, och väntade på de få båtar som gick. Jag var på vippen att ge upp och åka hem, när det kom en extra, nyinsatt båt, som dock också blev proppfull till slut. Jag avskyr stora folksamlingar och proppfulla båtar, bussar, tåg och spårvagnar! Jag mår direkt illa av att behöva vistas i sådana miljöer. Därför var jag också rädd att det inte skulle gå att komma ifrån allt folk och alla löpar-/simmardårar, men jag hittade som sagt ett hörn av ön där det var lugnt. Pust! Tyvärr upprepades ungefär samma procedur på hemvägen igen, så nu sitter jag hemma och pustar ut.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Skönt att tiden emellan ditresan och hemresan var trevligt i alla fall
  8. 4
    Skönt att tiden emellan ditresan och hemresan var trevligt i alla fall
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Den var förträfflig. Vacker skärgård, bryggor, sjöbodar, båtar, västkustblommor och fika med mackor och en skvätt whisky!
  10. 5
    Den var förträfflig. Vacker skärgård, bryggor, sjöbodar, båtar, västkustblommor och fika med mackor och en skvätt whisky!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Låter underbart, men jag skippar whiskyn
  12. 6
    Låter underbart, men jag skippar whiskyn
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Det är förstås fritt val, men en liiiiten skvätt i kaffet är väldigt gott.
  14. 7
    Det är förstås fritt val, men en liiiiten skvätt i kaffet är väldigt gott.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Jag skippar både whiskyn och kaffet
  16. 8
    Jag skippar både whiskyn och kaffet
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    OK. Får jag då bjuda på lite kamomillte?
  18. 9
    OK. Får jag då bjuda på lite kamomillte?
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Hm, jag är ju kinkig med te också. Tycker om flera olika sorter men blir hård i magen av både svart och grönt te. Rött te funkar men alla sorter är inte goda. Ska du bjuda på fika kan du ordna cola light, det är ett säkert kort
  20. 10
    Hm, jag är ju kinkig med te också. Tycker om flera olika sorter men blir hård i magen av både svart och grönt te. Rött te funkar men alla sorter är inte goda. Ska du bjuda på fika kan du ordna cola light, det är ett säkert kort
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    OK. Cola light it is. Och kanske lite nyponte?
  22. 11
    OK. Cola light it is. Och kanske lite nyponte?
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12

    Så här såg det ut

    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  24. 12
    Så här såg det ut Styrsö 2.jpg
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Jättefint
    Nyponte har jag nog aldrig provat men jag kan tänka mig att göra det
  26. 13
    Jättefint
    Nyponte har jag nog aldrig provat men jag kan tänka mig att göra det
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar