Hatbrotten ökar, mest gäller det
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Hatbrotten ökar, mest gäller det

    kristofobi. Detta gäller tydligen Norrbotten. En tredubbling. Det gör mig beklämd faktiskt.

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...s-i-norrbotten

    okej att vi ska bekämpa främlingsfientligheten vad gäller invandrarna. För att få bukt med ökningen av hatbrotten vad gäller islamofobi och antisemitismen. Det är vi ju alla överens om. Och där blåser det kraftiga vindar över hela Sverige.

    Men hur bekämpar man fientligheten invandrarna emellan? För jag utgår här ifrån att inte plötsligt Laestadianerna (de är iofs kristna också....) i Tornedalen börjat misshandla kyrkoherden i Pajala. (Däremot har det varit sunkigheter där gällande tillsättandet av en kvinnlig kyrkoherde) Eller man kanske bör tolka artikeln annorlunda?

    Jag önskar verkligen att något gjordes för att detta inte ska eskalera mera, men vad? Jag vet inte. Ökad information till nyanlända känns som otillräckligt?

    det positiva är väl att det homofobiska hatbrotten inte _ökar_, bäst vore det såklart om de minskade....
  2. 1
    Hatbrotten ökar, mest gäller det kristofobi. Detta gäller tydligen Norrbotten. En tredubbling. Det gör mig beklämd faktiskt.

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...s-i-norrbotten

    okej att vi ska bekämpa främlingsfientligheten vad gäller invandrarna. För att få bukt med ökningen av hatbrotten vad gäller islamofobi och antisemitismen. Det är vi ju alla överens om. Och där blåser det kraftiga vindar över hela Sverige.

    Men hur bekämpar man fientligheten invandrarna emellan? För jag utgår här ifrån att inte plötsligt Laestadianerna (de är iofs kristna också....) i Tornedalen börjat misshandla kyrkoherden i Pajala. (Däremot har det varit sunkigheter där gällande tillsättandet av en kvinnlig kyrkoherde) Eller man kanske bör tolka artikeln annorlunda?

    Jag önskar verkligen att något gjordes för att detta inte ska eskalera mera, men vad? Jag vet inte. Ökad information till nyanlända känns som otillräckligt?

    det positiva är väl att det homofobiska hatbrotten inte _ökar_, bäst vore det såklart om de minskade....
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Kristofobi? Läste vi samma text du och jag? Jag läste inget om brott mot kristna? Och inte hörde jag nåt om det i inslaget heller.
  4. 2
    Kristofobi? Läste vi samma text du och jag? Jag läste inget om brott mot kristna? Och inte hörde jag nåt om det i inslaget heller.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Alla hatbrott är förkastliga. Jag har svårt att se kristna i Sverige som en särskilt utsatt grupp dock eftersom all makt inklusive den ekonomiska finns här.
  6. 3
    Alla hatbrott är förkastliga. Jag har svårt att se kristna i Sverige som en särskilt utsatt grupp dock eftersom all makt inklusive den ekonomiska finns här.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Pssst... Det står faktiskt om ökande hatbrott med kristofobiska motiv i artikeln.
  8. 4
    Pssst... Det står faktiskt om ökande hatbrott med kristofobiska motiv i artikeln.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Ja men jäklars. NU ser jag det ju. Men jag är heeeeelt övertygad om att den textraden var borttagen när jag läste de förra gångerna
  10. 5
    Ja men jäklars. NU ser jag det ju. Men jag är heeeeelt övertygad om att den textraden var borttagen när jag läste de förra gångerna
  11. Kerstimärta
    #6
    Hmmm, tur du läste en gång till då?

    Har du några ideer hur det ska lösas? Jag tycker det är sorgligt. Vet inte alls, men tänker informationsmöten inte räcker....
  12. 6
    Hmmm, tur du läste en gång till då?

    Har du några ideer hur det ska lösas? Jag tycker det är sorgligt. Vet inte alls, men tänker informationsmöten inte räcker....
  13. Kerstimärta
    #7
    Tolkade du det så att det kommer folk som gör hatbrott mot kristna i Sverige. Såna som har all makt inklusive den ekonomiska?

    Är det inte hemskt då att dessa hatbrott tredubblats? Även om det rör sig om maktpersoner med bra ekonomi?

    Jag tolkade det som att det rör sig om invandrare som är kristna.
  14. 7
    Tolkade du det så att det kommer folk som gör hatbrott mot kristna i Sverige. Såna som har all makt inklusive den ekonomiska?

    Är det inte hemskt då att dessa hatbrott tredubblats? Även om det rör sig om maktpersoner med bra ekonomi?

    Jag tolkade det som att det rör sig om invandrare som är kristna.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    En av de sorgliga sidorna med religionerna är just detta att man hävdar, att det sätt att tro och leva som man själv står för är "instiftat av Gud". Det innebär ju - de facto - att andra människors sätt att tro och leva INTE kan vara instiftat av Gud, utan måste representera "otrohet" mot Gud. Självklart blir detta provocerande, religiösa människor emellan!
  16. 8
    En av de sorgliga sidorna med religionerna är just detta att man hävdar, att det sätt att tro och leva som man själv står för är "instiftat av Gud". Det innebär ju - de facto - att andra människors sätt att tro och leva INTE kan vara instiftat av Gud, utan måste representera "otrohet" mot Gud. Självklart blir detta provocerande, religiösa människor emellan!
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Mångfalden berikar...

    men den har förstås en baksida som allt annat. Ju fler grupperingar desto mer intriger och konflikter. Alla dras med på allehanda sätt när alla ska försvara sina ståndpunkter och åsikter.

    Och bara för att olika folkslag också flyr hit innebär det ju inte att de har slutat hata varandra för det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Mångfalden berikar... men den har förstås en baksida som allt annat. Ju fler grupperingar desto mer intriger och konflikter. Alla dras med på allehanda sätt när alla ska försvara sina ståndpunkter och åsikter.

    Och bara för att olika folkslag också flyr hit innebär det ju inte att de har slutat hata varandra för det.
  19. Kerstimärta
    #10
    Fast behöver båda sidor vara vara såna för att hatbrott ska uppstå?
  20. 10
    Fast behöver båda sidor vara vara såna för att hatbrott ska uppstå?
  21. Kerstimärta
    #11
    Ja, klart den har. Men, om vi nu ska ha det så som vi ska i vårt land. Dvs mångfald som är postiv, hur kan vi ordna så alla är med där?
  22. 11
    Ja, klart den har. Men, om vi nu ska ha det så som vi ska i vårt land. Dvs mångfald som är postiv, hur kan vi ordna så alla är med där?
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Nej, det räcker naturligtvis att en sida står för en sådan uppfattning, men synsättet ligger latent inom alla religioner, och det finns ju i allra högsta grad också en intolerant och fundamentalistisk kristendom.
  24. 12
    Nej, det räcker naturligtvis att en sida står för en sådan uppfattning, men synsättet ligger latent inom alla religioner, och det finns ju i allra högsta grad också en intolerant och fundamentalistisk kristendom.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Vi är fortfarande....

    ovana och vilsna när det gäller att hantera alla former av grupperingar som numera finns och kommer att finnas framöver. Det är något vi måste lära oss men det kommer att ta tid. Det kommer bli många prövningar också tror jag.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Vi är fortfarande.... ovana och vilsna när det gäller att hantera alla former av grupperingar som numera finns och kommer att finnas framöver. Det är något vi måste lära oss men det kommer att ta tid. Det kommer bli många prövningar också tror jag.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Men den textraden var inte där när jag läste, nån har redigerat bort den och sen satt dit den igen, jag låååååååvar Jag läste ju till och med flera gånger innan jag svarade dig

    Nej jag har tyvärr inga bra lösningar
  28. 14
    Men den textraden var inte där när jag läste, nån har redigerat bort den och sen satt dit den igen, jag låååååååvar Jag läste ju till och med flera gånger innan jag svarade dig

    Nej jag har tyvärr inga bra lösningar
  29. Kerstimärta
    #15
    De flesta har ju inga bra lösningar. Men, det tål att tänkas på.....
  30. 15
    De flesta har ju inga bra lösningar. Men, det tål att tänkas på.....
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Vi kan inte "ordna" det, tyvärr, utan det handlar om att de människor som kommer hit förhoppningsvis anammar en tolerant och demokratisk syn på sina medmänniskor, likaväl som att vi som redan bor här också gör det, naturligtvis. Arbete och integration i samhället underlättar förstås en sådan process, men när invandringen är stor och snabb är det inte lätt att hålla jämna steg med arbete och integration.
  32. 16
    Vi kan inte "ordna" det, tyvärr, utan det handlar om att de människor som kommer hit förhoppningsvis anammar en tolerant och demokratisk syn på sina medmänniskor, likaväl som att vi som redan bor här också gör det, naturligtvis. Arbete och integration i samhället underlättar förstås en sådan process, men när invandringen är stor och snabb är det inte lätt att hålla jämna steg med arbete och integration.
  33. Kerstimärta
    #17
    Helt klart, fast hur många inhemska religioner skulle ägna sig åt kristofobi (eller vad det nu hette)?

    Finns det ens kristna i landet där detta skulle vara görbart?
  34. 17
    Helt klart, fast hur många inhemska religioner skulle ägna sig åt kristofobi (eller vad det nu hette)?

    Finns det ens kristna i landet där detta skulle vara görbart?
  35. Kerstimärta
    #18
    Ja, men ökningen av hatbrott mot kristna var det jag frågade kring.

    Hur ska man kunna möta dem?
  36. 18
    Ja, men ökningen av hatbrott mot kristna var det jag frågade kring.

    Hur ska man kunna möta dem?
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Även islam och diverse andra religioner är ju numera "inhemska", men det finns också stora motsättningar mellan extrema, kristna sekter.
  38. 19
    Även islam och diverse andra religioner är ju numera "inhemska", men det finns också stora motsättningar mellan extrema, kristna sekter.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Jag har inga färdiga...

    lösningar eller svar på hur det kan gå till mer än det jag skrev i inlägget ovan. Vi måste hitta nya vägar, lösningar och lära oss alltefter + det som Haqvin också nämner nedan.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Jag har inga färdiga... lösningar eller svar på hur det kan gå till mer än det jag skrev i inlägget ovan. Vi måste hitta nya vägar, lösningar och lära oss alltefter + det som Haqvin också nämner nedan.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar