Juridiskt avtal
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Juridiskt avtal

    Jag och min pojkvän ska ev flytta ihop. Inte helt bestämt än.
    Dock finns det lite funderingar innan vi tar detta till beslut.
    Jag har en gård jag ärvt, han i sin tur har 2 hus samt en fastighet utomlands, och 2 företag.

    För att vi båda skall känna oss säkra och kunna flytta ihop, går det att göra ett juridiskt avtal där det framgår att det han äger är hans egendomar samt att det jag äger är min egendom?
    Samt att möbler som tas till hushållet skall inte delas och även samma för möbler som finns i hushållet. Enbart möbler som köps efter sammanflyttning och där kvitto kan understrykas får var och en behålla.

    Vi kommer att flytta till gemensamt utsett hus dock vill min pojkvän att huset enbart står i hans namn.
    Men sådant går ju att ordna.
  2. 1
    Juridiskt avtal Jag och min pojkvän ska ev flytta ihop. Inte helt bestämt än.
    Dock finns det lite funderingar innan vi tar detta till beslut.
    Jag har en gård jag ärvt, han i sin tur har 2 hus samt en fastighet utomlands, och 2 företag.

    För att vi båda skall känna oss säkra och kunna flytta ihop, går det att göra ett juridiskt avtal där det framgår att det han äger är hans egendomar samt att det jag äger är min egendom?
    Samt att möbler som tas till hushållet skall inte delas och även samma för möbler som finns i hushållet. Enbart möbler som köps efter sammanflyttning och där kvitto kan understrykas får var och en behålla.

    Vi kommer att flytta till gemensamt utsett hus dock vill min pojkvän att huset enbart står i hans namn.
    Men sådant går ju att ordna.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Så länge ni bara är sambor så

    Då är det inget problem med att hålla isär var och ens egendom. Om ni gemensamt köper en bostad omfattas den av sambolagen men inte sådant ni äger sedan tidigare. Det är först om ni gifter er som ni behöver reglera särskilt att olika saker skall vara enskild egendom som den andra parten inte skall ha giftorätt i.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Så länge ni bara är sambor så Då är det inget problem med att hålla isär var och ens egendom. Om ni gemensamt köper en bostad omfattas den av sambolagen men inte sådant ni äger sedan tidigare. Det är först om ni gifter er som ni behöver reglera särskilt att olika saker skall vara enskild egendom som den andra parten inte skall ha giftorätt i.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar