Blir Direktdemokraterna nästa val?
Politik
  1. Medlem sedan
    Aug 2015
    #1

    Blir Direktdemokraterna nästa val?

    Blir det också Direktdemokraterna för er 2018? Tycker inte att regeringen fungerar och jag vill kunna skräddarsy min egen "paketlösning" istället för att ta ett av partiernas.

    Valfilm för dem som inte vet vilka de är: https://www.youtube.com/watch?v=71CvhIk2knM
  2. 1
    Blir Direktdemokraterna nästa val? Blir det också Direktdemokraterna för er 2018? Tycker inte att regeringen fungerar och jag vill kunna skräddarsy min egen "paketlösning" istället för att ta ett av partiernas.

    Valfilm för dem som inte vet vilka de är: https://www.youtube.com/watch?v=71CvhIk2knM
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Nej,. känns bortkastat

    Tanken är iofs inte så dum med ökat direktinflytande men jag ser inget som tyder på att ett sådant parti skulle kunna komma in i riksdagen och då finns det bättre partier att lägga min röst på.

    Dessutom innehåller filmen (minst) ett direkt sakfel: Riksdagsledamöterna kan inte vara framlottade, de väljs enligt ordningen på valsedeln med eventuella personval enligt rådande valsystem.

    Sedan finns det problem med modellen också: Partiets medlemmar kommer inte att ha läst de utredningar som ligger till grund för omröstningar i riksdagen, inte att ha läst remissinstansernas svar och över huvud taget inte ha satt sig in i olika aspekter av varje fråga så som vi avlönar våra politiker att ägna sin tid åt att göra. Det öppnar dörren för diverse populism. Om alla som röstade i varje fråga verkligen hade satt sig in i vad de röstar om hade det varit ett bra system. I praktiken kommer det inte att vara så.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Nej,. känns bortkastat Tanken är iofs inte så dum med ökat direktinflytande men jag ser inget som tyder på att ett sådant parti skulle kunna komma in i riksdagen och då finns det bättre partier att lägga min röst på.

    Dessutom innehåller filmen (minst) ett direkt sakfel: Riksdagsledamöterna kan inte vara framlottade, de väljs enligt ordningen på valsedeln med eventuella personval enligt rådande valsystem.

    Sedan finns det problem med modellen också: Partiets medlemmar kommer inte att ha läst de utredningar som ligger till grund för omröstningar i riksdagen, inte att ha läst remissinstansernas svar och över huvud taget inte ha satt sig in i olika aspekter av varje fråga så som vi avlönar våra politiker att ägna sin tid åt att göra. Det öppnar dörren för diverse populism. Om alla som röstade i varje fråga verkligen hade satt sig in i vad de röstar om hade det varit ett bra system. I praktiken kommer det inte att vara så.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Nej. Modellen öppnar för sanslös populism (se Christophers beskrivning) och gynnar dessutom internetnördar framför övriga medborgare.
  6. 3
    Nej. Modellen öppnar för sanslös populism (se Christophers beskrivning) och gynnar dessutom internetnördar framför övriga medborgare.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Politik är konsten att göra fungerande kompromisser. Även om jag på detta sätt kan rösta på exakt det ajg vill, så blir det ju ingen påverkan i realiteten , om det är inte är tillräckligt många som tycker det.

    Problemet är människor engagerar sig mindre i politiska partier och ideella föreningar. att vara tvungen att sätta sig in i _alla _ frågor, det tror jag snarare minskar än ökar engagemanget.

    så jag kan gilla tanken, men jag tror inte på den.
  8. 4
    Politik är konsten att göra fungerande kompromisser. Även om jag på detta sätt kan rösta på exakt det ajg vill, så blir det ju ingen påverkan i realiteten , om det är inte är tillräckligt många som tycker det.

    Problemet är människor engagerar sig mindre i politiska partier och ideella föreningar. att vara tvungen att sätta sig in i _alla _ frågor, det tror jag snarare minskar än ökar engagemanget.

    så jag kan gilla tanken, men jag tror inte på den.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar