En skolfotografering med hbtq-tema...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    En skolfotografering med hbtq-tema...

    ...har tydligen stoppats av en socialpedagog på skolan.

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tema-stoppades

    Hela historien är sällsamt tramsig. Fånigt av socialpedagogen att stoppa fotograferingen, i synnerhet med hänvisningen att "killar inte kan ha klänning". Rektorns argument om polisens och socialtjänstens behov är lika fånigt. Men över måttan tramsigt är också elevernas påhitt att klä sig "omvänt" inför fotograferingen. Dels tvivlar jag på att alla elever verkligen ville medverka i det. Dels börjar man väl få kräkreflexer av alla politiskt korrekta statements idag.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    En skolfotografering med hbtq-tema... ...har tydligen stoppats av en socialpedagog på skolan.

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tema-stoppades

    Hela historien är sällsamt tramsig. Fånigt av socialpedagogen att stoppa fotograferingen, i synnerhet med hänvisningen att "killar inte kan ha klänning". Rektorns argument om polisens och socialtjänstens behov är lika fånigt. Men över måttan tramsigt är också elevernas påhitt att klä sig "omvänt" inför fotograferingen. Dels tvivlar jag på att alla elever verkligen ville medverka i det. Dels börjar man väl få kräkreflexer av alla politiskt korrekta statements idag.
  3. Kerstimärta
    #2
    Fast att tramsa sig på skolfotograferingen är väl mer regel än undantag i tonåren?

    Klä sig i toga, baddräkter, osv?

    Båda mina söner har protesterat mot förbuden genom att sminka sig hårt.
  4. 2
    Fast att tramsa sig på skolfotograferingen är väl mer regel än undantag i tonåren?

    Klä sig i toga, baddräkter, osv?

    Båda mina söner har protesterat mot förbuden genom att sminka sig hårt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Vet inte det. Hände aldrig på min stenålder, t.ex., och jag tycker definitivt inte att det är rätt plats och tillfälle för sådana upptåg.

    Sedan undrar jag också varför de "killklädda" tjejerna skall hålla en hand i skrevet. Skulle det vara något typiskt killbeteende, eller vad menar de egentligen?
  6. 3
    Vet inte det. Hände aldrig på min stenålder, t.ex., och jag tycker definitivt inte att det är rätt plats och tillfälle för sådana upptåg.

    Sedan undrar jag också varför de "killklädda" tjejerna skall hålla en hand i skrevet. Skulle det vara något typiskt killbeteende, eller vad menar de egentligen?
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Ja håller med, vad fn har....

    folket för lite att göra idag eller? Tydligen är det lättare att gnälla över över att det inte finns hudfärgade plåster eller göra allehanda statement än att plugga till sig bra betyg eller skaffa sig ett bra jobb.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Ja håller med, vad fn har.... folket för lite att göra idag eller? Tydligen är det lättare att gnälla över över att det inte finns hudfärgade plåster eller göra allehanda statement än att plugga till sig bra betyg eller skaffa sig ett bra jobb.
  9. Kerstimärta
    #5
    Hände på åttiotalet i min gymnasieskola.

    Men, vad de menar med handen i skrevet vet jag inte.
  10. 5
    Hände på åttiotalet i min gymnasieskola.

    Men, vad de menar med handen i skrevet vet jag inte.
  11. Kerstimärta
    #6
    Hmmm?

    Nu gäller det ju ungdomar som vill både plugga och tramsa sig. Det är väl roligt om man får skratta också under studierna?

    Jag fattar ärligt inte vad som hänt eftersom det tydligen blivit fel med trams på skolkorten.
  12. 6
    Hmmm?

    Nu gäller det ju ungdomar som vill både plugga och tramsa sig. Det är väl roligt om man får skratta också under studierna?

    Jag fattar ärligt inte vad som hänt eftersom det tydligen blivit fel med trams på skolkorten.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    OK. Antingen var vi väl mognare eller mer hårt hållna på min tid. Vet inte vad som är bäst eller sämst i det fallet. Jag tycker dock fortfarande inte att det är rätt tillfälle för pajaserier.
  14. 7
    OK. Antingen var vi väl mognare eller mer hårt hållna på min tid. Vet inte vad som är bäst eller sämst i det fallet. Jag tycker dock fortfarande inte att det är rätt tillfälle för pajaserier.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Jag kan tillägga att jag, om jag vore rektor på skolan, inte hade stoppat fotograferingen. Jag hade däremot tydligt sagt vad jag tyckte om tramset och förklarat att ungdomarna får stå sitt kast. Ett antal år senare, när de möjligen är något mognare, är det kanske inte riktigt lika kul längre, att inte ha ett seriöst foto på sin klass och sina klasskamrater.
  16. 8
    Jag kan tillägga att jag, om jag vore rektor på skolan, inte hade stoppat fotograferingen. Jag hade däremot tydligt sagt vad jag tyckte om tramset och förklarat att ungdomarna får stå sitt kast. Ett antal år senare, när de möjligen är något mognare, är det kanske inte riktigt lika kul längre, att inte ha ett seriöst foto på sin klass och sina klasskamrater.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Äh, äpplen och päron.

    För det första har u-t-k-l-ä-d-d-a ungdomar i spexsammanhang inte ett skit att göra med hbtq-frågor. Rektorn säger att ingen fick klä ut sig, en nia säger att de inte fått information. Nähä, någonstans blev det fel.

    Ja, bilderna används flitigt när man ska prata med myndigheter, på vissa ställen finns kataloger med t.ex. samtliga gymnasieprogram i kommunen. Men skolorna tar faktiskt fler foton än så, alla elever jag haft har varit med på enskilda bilder så att ett spexfoto skulle göra det svårare för socialtjänsten är ju bara påhitt.

    Enda gången jag kan minnas att en rektor satte stopp för ett utklädningstema var när de körde torskar och prostituerade. Det var en rätt vettig rektor, han menade att de skulle göra något de kunde skratta åt när de blev vuxna, inte skämmas sönder av om det hamnade på nätet.
  18. 9
    Äh, äpplen och päron.

    För det första har u-t-k-l-ä-d-d-a ungdomar i spexsammanhang inte ett skit att göra med hbtq-frågor. Rektorn säger att ingen fick klä ut sig, en nia säger att de inte fått information. Nähä, någonstans blev det fel.

    Ja, bilderna används flitigt när man ska prata med myndigheter, på vissa ställen finns kataloger med t.ex. samtliga gymnasieprogram i kommunen. Men skolorna tar faktiskt fler foton än så, alla elever jag haft har varit med på enskilda bilder så att ett spexfoto skulle göra det svårare för socialtjänsten är ju bara påhitt.

    Enda gången jag kan minnas att en rektor satte stopp för ett utklädningstema var när de körde torskar och prostituerade. Det var en rätt vettig rektor, han menade att de skulle göra något de kunde skratta åt när de blev vuxna, inte skämmas sönder av om det hamnade på nätet.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Må väl vara hänt att de tar spexfoton OCKSÅ, utöver seriösa skolfoton. Den här historien var dock bara alltigenom tramsig. Och jag håller med om att den egentligen inte har ett skit med hbtq-frågan att göra, eftersom den inte heller behandlar den seriöst.
  20. 10
    Må väl vara hänt att de tar spexfoton OCKSÅ, utöver seriösa skolfoton. Den här historien var dock bara alltigenom tramsig. Och jag håller med om att den egentligen inte har ett skit med hbtq-frågan att göra, eftersom den inte heller behandlar den seriöst.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Ja, visst ekar det, S-JJ, men det skulle det ju inte behöva göra...
  22. 11
    Ja, visst ekar det, S-JJ, men det skulle det ju inte behöva göra...
  23. Kerstimärta
    #12
    Fast vänta? Om ungdomarna bor typ inte i Stockholm och ser prideparaden och vill göra sitt statement. Genom att göra en egen pridemanifestation på klassfoton.

    Är det då inget värt i det sammanhanget? Eller missförstod jag dig?
  24. 12
    Fast vänta? Om ungdomarna bor typ inte i Stockholm och ser prideparaden och vill göra sitt statement. Genom att göra en egen pridemanifestation på klassfoton.

    Är det då inget värt i det sammanhanget? Eller missförstod jag dig?
  25. Kerstimärta
    #13
    Jag tycker precis tvärtom. Bästa tiden för pajaserier är just där.
  26. 13
    Jag tycker precis tvärtom. Bästa tiden för pajaserier är just där.
  27. Kerstimärta
    #14
    Varför skulle man skämmas för ett kul tema man grejade med sista året på gymnasiet på skolfoton?
  28. 14
    Varför skulle man skämmas för ett kul tema man grejade med sista året på gymnasiet på skolfoton?
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Som statement är den sortens pajaserier inte seriöst, Kerstimärta. Möjligen är ungdomarna för unga för att förstå det.
  30. 15
    Som statement är den sortens pajaserier inte seriöst, Kerstimärta. Möjligen är ungdomarna för unga för att förstå det.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Där har vi definitivt olika uppfattningar.
  32. 16
    Där har vi definitivt olika uppfattningar.
  33. Kerstimärta
    #17
    Men socialtjänsten är väl inte inblandade mer än för ett fåtal elever?

    Inte tas väl skolfoton för att socialtjänsten ska kunna hålla ordning på ungdomarna? Eller har jag i alla år missuppfattat att skolfoton är en trevlig grej för oss föräldrar och andra släktingar? Är de egentligen ngn slags mugshots?
  34. 17
    Men socialtjänsten är väl inte inblandade mer än för ett fåtal elever?

    Inte tas väl skolfoton för att socialtjänsten ska kunna hålla ordning på ungdomarna? Eller har jag i alla år missuppfattat att skolfoton är en trevlig grej för oss föräldrar och andra släktingar? Är de egentligen ngn slags mugshots?
  35. Kerstimärta
    #18
    Men vad är skolfoton till för?

    Det är väl för trevliga minnen när man blir äldre?
  36. 18
    Men vad är skolfoton till för?

    Det är väl för trevliga minnen när man blir äldre?
  37. Kerstimärta
    #19
    Och Prideparaden är seriösare?
  38. 19
    Och Prideparaden är seriösare?
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    De är till för att man skall kunna ha bilder på sina klasskamrater med sig, när man blir äldre. Alla elever tycker förmodligen inte att det är lika kul att få oseriösa spexfoton, där klasskamraterna bara larvar sig.
  40. 20
    De är till för att man skall kunna ha bilder på sina klasskamrater med sig, när man blir äldre. Alla elever tycker förmodligen inte att det är lika kul att få oseriösa spexfoton, där klasskamraterna bara larvar sig.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar