Jag jobbar på ett företag inom ekonomi, finans mm.
En av delägarna har blivit alkoholist. Vi har märkt tendenserna innan, men ingen har tagit tag i det.
Han har inte skött sitt jobb ordentligt, kommit och gått som han velat, nonchalerat kunderna, luktat sprit, varit både måndags- och fredagssjuk mm mm. Nu har orken tagit slut för oss andra medarbetare. Vi har fått "skydda" honom och ljuga inför kunderna under en längre tid. Efter semestern tog de andra tre delägarna tag i det och konfronterade honom. Men han har inga problem!! Han fattar inte alls vad de menar! Jag vet - jag har själv varit gift med en alkoholist - förnekelse är typiskt. Han tvärnekar till att HAn skulle ha några problem med spriten och att han inte skulle sköta sitt jobb. Han är TOTALT frågetecken efter allt vad som sagts till honom. De nämnde behandling för honom men då blev han förbannad.
Han skiljde sig för drygt ett år sedan (det var HAN som lämnade henne, enl honom själv...vem vet?) och han träffade en ny, urgullig tjej som han bara träffar på helgerna. Vi trodde det skulle bli bättre, men icke.
Hon är verkligen en präktig tjej, så vi är förvånade att hon inte märkt något (eller tiger hon i stillhet?) Antagligen spelar han ett dubbelspel. Han manipulerar henne säkert.

Summa summarum : Delägarna har sagt att de vill bryta samarbetet med honom, men han är helt frågande inför detta och tycker de är så elaka. HAN har skött sig exemplariskt (enl honom )och tycker de anklagar honom. Det hör till saken att ena veckan vill han verkligen inte ha med dem att göra och han ska startta eget, säger han. Fine, säger de. Perfekt! Men när de ska skrida till verket, då har han ångrat sig (för vilken gång i ordningen?). De blir galna på honom.
Hur gör man? Han är delägare och vägrar flytta på sig eller bli utköpt. Han säger han ska skärpa sig men det går två veckor sen är det samma visa igen. Ska bolaget likvideras och startas om för att bli av med honom? En riktig nöt att knäcka, men det måste ske snabbt innan vi förlorar alltför många kunder och personalen (inkl jag själv) hittar annat jobb!
Någon som vet hur man gör?