Uppriktig fråga
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Uppriktig fråga

    hur många av er kan tänka sig att dricka ett litet glas vin / öl och köra bil någon timme senare. Dvs när ni blåser noll?
    Funderar efter kvällens ämne irl ?
  2. 1
    Uppriktig fråga hur många av er kan tänka sig att dricka ett litet glas vin / öl och köra bil någon timme senare. Dvs när ni blåser noll?
    Funderar efter kvällens ämne irl ?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Inte jag. Har aldrig testat vad jag skulle blåsa en timma efter ett glas vin, men med tanke på att jag själv känner mig påverkad efter 1 glas så skulle jag aldrig ens testa. Kör inte ens efter flera timmar. Tar jag ett glas vin så körs det inget mer den dagen. Punkt liksom.
  4. 2
    Inte jag. Har aldrig testat vad jag skulle blåsa en timma efter ett glas vin, men med tanke på att jag själv känner mig påverkad efter 1 glas så skulle jag aldrig ens testa. Kör inte ens efter flera timmar. Tar jag ett glas vin så körs det inget mer den dagen. Punkt liksom.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Om alkolåset ger klartecken så är det ju ok. Har dock inte varit aktuellt.
  6. 3
    Om alkolåset ger klartecken så är det ju ok. Har dock inte varit aktuellt.
  7. Kerstimärta
    #4
    Skulle inte falla mig in. Jag tycker inte vin/sprit/öl är så gott så det är värt det.

    Hellre tar jag en stor mjölk. Det är min hemliga last (jag dricker inte mölk längre pga kolhydraterna).

    Men, det är ju inget problem om man inte har promille i blodet?
  8. 4
    Skulle inte falla mig in. Jag tycker inte vin/sprit/öl är så gott så det är värt det.

    Hellre tar jag en stor mjölk. Det är min hemliga last (jag dricker inte mölk längre pga kolhydraterna).

    Men, det är ju inget problem om man inte har promille i blodet?
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Ja, det kan jag.
  10. 5
    Ja, det kan jag.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Jag dricker inte alkohol när jag ska köra bil, inte ens en droppe. Dels tycker jag personligen att jag faktiskt blir mindre uppmärksam efter bara ett halvt glas vin, och dessutom väldigt trött någon timme efter att jag druckit det (om jag inte dricker mer, haha). Och dels är det liksom ingen större uppoffring att inte dricka alkohol just den dagen. Min man är av en annan åsikt, dock noga med att följa lagen.
  12. 6
    Jag dricker inte alkohol när jag ska köra bil, inte ens en droppe. Dels tycker jag personligen att jag faktiskt blir mindre uppmärksam efter bara ett halvt glas vin, och dessutom väldigt trött någon timme efter att jag druckit det (om jag inte dricker mer, haha). Och dels är det liksom ingen större uppoffring att inte dricka alkohol just den dagen. Min man är av en annan åsikt, dock noga med att följa lagen.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Oh nej, jag är en knatte och skulle aldrig lite på att alkoholen gått ur kroppen.mdessutom föredrar jag ordentliga säkerhetsmarginaler
  14. 7
    Oh nej, jag är en knatte och skulle aldrig lite på att alkoholen gått ur kroppen.mdessutom föredrar jag ordentliga säkerhetsmarginaler
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Nu har inte jag körkort ens, men om jag skulle haft det så skulle jag avstå helt från alkohol om jag skulle köra. Inte värt att riskera varken eget, andras liv eller i bästa fall bara det egna körkortet för ett glas vin.
    Det bästa med mig är att jag är så jävla rolig.
  16. 8
    Nu har inte jag körkort ens, men om jag skulle haft det så skulle jag avstå helt från alkohol om jag skulle köra. Inte värt att riskera varken eget, andras liv eller i bästa fall bara det egna körkortet för ett glas vin.
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Det skulle jag inte göra. Men om man blåser noll så är det ju egentligen inget problem även om jag personligen tycker det känns fel.
  18. 9
    Det skulle jag inte göra. Men om man blåser noll så är det ju egentligen inget problem även om jag personligen tycker det känns fel.
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    självklart blåser man noll efter 2.3 timmar, förutsatt att man verkligen bara druckit ett litet glas.
    Jag erkänner, jag skulle göra det. faktiskt utan betänkligheter ens.
  20. 10
    självklart blåser man noll efter 2.3 timmar, förutsatt att man verkligen bara druckit ett litet glas.
    Jag erkänner, jag skulle göra det. faktiskt utan betänkligheter ens.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Beror på hur mycket du talar om. Jag kan ta en provsmakssmutt av någon alkohol, med visshet om att det är så lite att det inte har betydelse för promillehalten eller körningen.
  22. 11
    Beror på hur mycket du talar om. Jag kan ta en provsmakssmutt av någon alkohol, med visshet om att det är så lite att det inte har betydelse för promillehalten eller körningen.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Menar du 2,3 timmar? Eller 2-3 timmar?
    Det är ju dessutom skillnad på t.ex 3 timmar och "någon timma" som du skrev i trådstarten

    Men har du testat att du blåser noll efter nån timma? Jag har som sagt aldrig testat men jag känner ju själv att jag inte är tipptopp efter nån timma.
  24. 12
    Menar du 2,3 timmar? Eller 2-3 timmar?
    Det är ju dessutom skillnad på t.ex 3 timmar och "någon timma" som du skrev i trådstarten

    Men har du testat att du blåser noll efter nån timma? Jag har som sagt aldrig testat men jag känner ju själv att jag inte är tipptopp efter nån timma.
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    2-3 timmar. Sorry
    Jag förtydligar att jag inte gjort det nu i kväll
    Men vi pratade om det på aw i dag.
    Jag har tidigare testat på skoj och vet att efter 2 timmar blåser jag noll efter en liten öl eller ett glas vin.
  26. 13
    2-3 timmar. Sorry
    Jag förtydligar att jag inte gjort det nu i kväll
    Men vi pratade om det på aw i dag.
    Jag har tidigare testat på skoj och vet att efter 2 timmar blåser jag noll efter en liten öl eller ett glas vin.
  27. Medlem sedan
    Aug 2011
    #14
    Mitt uppriktiga svar är att nej, det skulle jag sannerligen inte göra.
    Om det där vinet är så himla viktigt för en så att man inte kan avstå det ens när man kör bil, då ska man nog fundera lite över sina alkoholvanor, tänker jag.

    Och det säger jag även om jag själv gillar vin (och mången annan alkoholhaltig dryck).

    Jag tänker att TÄNK om det händer nåt då när man kör - att man skadar någon annan, kanske till och med sina egna barn. Det skulle nog inte spela nån som helst roll hur mycket alla försökte övertyga mig om att alkoholen inte hade någon betydelse i sammanhanget - JAG skulle känna så i alla fall.
    Saker och ting kan ju hända även utan alkohol i kroppen, men jag vill i alla fall inte ha det där glaset vin som ett dåligt samvete.

    Det finns alldeles utmärkta alkoholfria drycker att dricka om man kör bil.
  28. 14
    Mitt uppriktiga svar är att nej, det skulle jag sannerligen inte göra.
    Om det där vinet är så himla viktigt för en så att man inte kan avstå det ens när man kör bil, då ska man nog fundera lite över sina alkoholvanor, tänker jag.

    Och det säger jag även om jag själv gillar vin (och mången annan alkoholhaltig dryck).

    Jag tänker att TÄNK om det händer nåt då när man kör - att man skadar någon annan, kanske till och med sina egna barn. Det skulle nog inte spela nån som helst roll hur mycket alla försökte övertyga mig om att alkoholen inte hade någon betydelse i sammanhanget - JAG skulle känna så i alla fall.
    Saker och ting kan ju hända även utan alkohol i kroppen, men jag vill i alla fall inte ha det där glaset vin som ett dåligt samvete.

    Det finns alldeles utmärkta alkoholfria drycker att dricka om man kör bil.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Haha jooo du har suttit och druckit nu ikväll, det är därför du skriver fel

    Ok, nej jag är tveksam till om jag skulle blåsa noll och jag skulle aldrig få för mig att köra bil efter ett glas vin.
  30. 15
    Haha jooo du har suttit och druckit nu ikväll, det är därför du skriver fel

    Ok, nej jag är tveksam till om jag skulle blåsa noll och jag skulle aldrig få för mig att köra bil efter ett glas vin.
  31. Medlem sedan
    Oct 2014
    #16
    😂😂
    jo jag har druckit ett glas vin men har inte kört. ( Fick skjuts ) men hade kunnat göra.
  32. 16
    😂😂
    jo jag har druckit ett glas vin men har inte kört. ( Fick skjuts ) men hade kunnat göra.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Aha ja du ser, din felskrivning avslöjade dig
  34. 17
    Aha ja du ser, din felskrivning avslöjade dig
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18
    Aldrig
  36. 18
    Aldrig
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19
    Kan för ordningens skull tillägga att jag är en mkt ordentlig person som förvisso dricker vin någon gång i veckan men inte ens kommer ihåg när jag var full senast. Samt aldrig har kört onykter. Däremot har jag sippat ett halvt glas mousserande i början av en fest vid ett flertal tillfällen och ändå kört hem på nattkröken.
  38. 19
    Kan för ordningens skull tillägga att jag är en mkt ordentlig person som förvisso dricker vin någon gång i veckan men inte ens kommer ihåg när jag var full senast. Samt aldrig har kört onykter. Däremot har jag sippat ett halvt glas mousserande i början av en fest vid ett flertal tillfällen och ändå kört hem på nattkröken.
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    ?
    Hängde inte med här.
    Men ändå.
    I sällskapet i dag var det delade åsikter som här. Några sippade p ett glas o körde sen hem efter några timmar. Andra tyckte det var förfärligt.
    Blåser man noll dp blåser man noll ( eller 0.2 är det väl ?)
  40. 20
    ?
    Hängde inte med här.
    Men ändå.
    I sällskapet i dag var det delade åsikter som här. Några sippade p ett glas o körde sen hem efter några timmar. Andra tyckte det var förfärligt.
    Blåser man noll dp blåser man noll ( eller 0.2 är det väl ?)
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar