Den omvända Robin Hood-politiken...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Den omvända Robin Hood-politiken...

    ...på bostadsmarknaden är för mig fullständigt obegriplig. Enligt EU-statistik ger Sverige störst fördelar till bostadsägare i hela EU. Den rikare hälften av bostadsägarna får dessutom 85 % av ränteavdragen. Den socialdemokratiska regeringen vill inte ändra på detta vansinniga förhållande, och jag får inte ihop det. Inte utan att man får en misstanke om att regeringsledamöter och politiska tjänstemän själva har så förmånliga ränteavdrag, att det svider för mycket för dem att ta bort dem.

    http://www.svtplay.se/klipp/3285537/...t-gynnade-i-eu
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Den omvända Robin Hood-politiken... ...på bostadsmarknaden är för mig fullständigt obegriplig. Enligt EU-statistik ger Sverige störst fördelar till bostadsägare i hela EU. Den rikare hälften av bostadsägarna får dessutom 85 % av ränteavdragen. Den socialdemokratiska regeringen vill inte ändra på detta vansinniga förhållande, och jag får inte ihop det. Inte utan att man får en misstanke om att regeringsledamöter och politiska tjänstemän själva har så förmånliga ränteavdrag, att det svider för mycket för dem att ta bort dem.

    http://www.svtplay.se/klipp/3285537/...t-gynnade-i-eu
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Kan det inte vara så att man är...

    rädd för att fatta för obekväma beslut som sedan gör att man tappar röster.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Kan det inte vara så att man är... rädd för att fatta för obekväma beslut som sedan gör att man tappar röster.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Säkert så också, men med tanke på den extremt ojämlika fördelningseffekten av ränteavdragen borde det inte vara en omöjlig, pedagogisk uppgift att förklara för svenska folket varför de borde tas bort.
  6. 3
    Säkert så också, men med tanke på den extremt ojämlika fördelningseffekten av ränteavdragen borde det inte vara en omöjlig, pedagogisk uppgift att förklara för svenska folket varför de borde tas bort.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Mm fega politiker...

    som inte vågar ta fajten, vi har sett det förut i andra sammanhang tyvärr.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Mm fega politiker... som inte vågar ta fajten, vi har sett det förut i andra sammanhang tyvärr.
  9. Kerstimärta
    #5
    Men man tycker ju olika. För att du tycker det är fel säger ju inte att alla tycker så.
  10. 5
    Men man tycker ju olika. För att du tycker det är fel säger ju inte att alla tycker så.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Självklart. Dock är t.ex. IMF, EU, OECD och ett antal ekonomer överens om att de svenska ränteavdragen är åt skogen.
  12. 6
    Självklart. Dock är t.ex. IMF, EU, OECD och ett antal ekonomer överens om att de svenska ränteavdragen är åt skogen.
  13. Kerstimärta
    #7
    På vilka grunder? Alltså, varför är de fel? Det är ju inte så att de som får avdragen får pengarna från _andra_. De kan däremot minska sina egna skatteinbetalningar....

    Hur mkt av skatteinbetalningar står samma grupp för?
  14. 7
    På vilka grunder? Alltså, varför är de fel? Det är ju inte så att de som får avdragen får pengarna från _andra_. De kan däremot minska sina egna skatteinbetalningar....

    Hur mkt av skatteinbetalningar står samma grupp för?
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Skattesubventioner för vissa men inte för andra innebär givetvis en omfördelning till de förras fördel. Titta på nyhetsinslaget jag länkar till!
  16. 8
    Skattesubventioner för vissa men inte för andra innebär givetvis en omfördelning till de förras fördel. Titta på nyhetsinslaget jag länkar till!
  17. Kerstimärta
    #9
    Har kollat. Men frågar ändå...de som får skattesubventioner. Hur mycket skatter har de innan betalat?
  18. 9
    Har kollat. Men frågar ändå...de som får skattesubventioner. Hur mycket skatter har de innan betalat?
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Olika, givetvis, men det har inte med saken att göra. Det handlar om att bostadsägande får stora skatteförmåner jämfört med bostadshyrande. Absolut sett blir dessutom förmånen större ju större lån man tar.
  20. 10
    Olika, givetvis, men det har inte med saken att göra. Det handlar om att bostadsägande får stora skatteförmåner jämfört med bostadshyrande. Absolut sett blir dessutom förmånen större ju större lån man tar.
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Nääää, nu får du allt ge mig ett räkneexempel om jag ska hänga med.

    Vi har en bostadsrätt som vi betalat hälften var för. Moderaten har stora lån, jag inga. På vilket sätt skulle han vara en ekonomisk vinnare iom lånen?
  22. 11
    Nääää, nu får du allt ge mig ett räkneexempel om jag ska hänga med.

    Vi har en bostadsrätt som vi betalat hälften var för. Moderaten har stora lån, jag inga. På vilket sätt skulle han vara en ekonomisk vinnare iom lånen?
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Föreslår att du tittar på nyhetsinslaget, Allis. En rabatt på skuldräntor är självfallet ett gynnande.
  24. 12
    Föreslår att du tittar på nyhetsinslaget, Allis. En rabatt på skuldräntor är självfallet ett gynnande.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    En bekant bodde i en hyresrättstrea i centrala Lund. Han betalade 11000/mån, hade inga som helst bidrag för detta eftersom han hade en hög akademisk lön, inga lån, nära till jobbet.
    Så köpte han en villa i en mindre ort 5 mil från Lund. Han lånar 2 mille till villan + 1 mille till bil för 300000 och upprustning av villan för 700000. 3 mille i lån som han kan dra av på.
    Då sätter en automatisk bidragskarusell igång: 3000 kr/mån i ränteavdrag för en 4-procentig räntekostnad, 1000 kr/mån i bilavdrag och ett RUT-bidrag på 1000 kr/mån. Över tiden kammar han hem 200000 kr i ROT-bidrag.
    5000 kr i bidrag till en som klarat dessa levnadsomkostnader på egen hand och han behövde inte ens ansöka om det och redovisa varför det behövdes. Det är ju helt andra bullar vid ansökan om hyresbidrag eller försörjningsstöd.

    20 miljarder i ränteavdrag! Bäst i Europa tillsammans med Holland.

    Inte ens något förslag om begränsning eller nertrappning av ränteavdragen.

    Tyskland och England har inga ränteavdrag alls. Kan dessa borgerliga regeringar, så borde en s-regering också kunna.
  26. 13
    En bekant bodde i en hyresrättstrea i centrala Lund. Han betalade 11000/mån, hade inga som helst bidrag för detta eftersom han hade en hög akademisk lön, inga lån, nära till jobbet.
    Så köpte han en villa i en mindre ort 5 mil från Lund. Han lånar 2 mille till villan + 1 mille till bil för 300000 och upprustning av villan för 700000. 3 mille i lån som han kan dra av på.
    Då sätter en automatisk bidragskarusell igång: 3000 kr/mån i ränteavdrag för en 4-procentig räntekostnad, 1000 kr/mån i bilavdrag och ett RUT-bidrag på 1000 kr/mån. Över tiden kammar han hem 200000 kr i ROT-bidrag.
    5000 kr i bidrag till en som klarat dessa levnadsomkostnader på egen hand och han behövde inte ens ansöka om det och redovisa varför det behövdes. Det är ju helt andra bullar vid ansökan om hyresbidrag eller försörjningsstöd.

    20 miljarder i ränteavdrag! Bäst i Europa tillsammans med Holland.

    Inte ens något förslag om begränsning eller nertrappning av ränteavdragen.

    Tyskland och England har inga ränteavdrag alls. Kan dessa borgerliga regeringar, så borde en s-regering också kunna.
  27. Medlem sedan
    Jan 2009
    #14
    Jag håller med. Ändå är det betydligt bättre nu än tidigare (fråga mig inte om exakta år men kanske 70-80-tal).

    Ett av problemen med att slopa ränteavdragen är att de som straffas främst är de som vill köpa bostad och ännu inte är inne i bostadskarusellen. Ofta samma personer som är i ålder att skaffa barn och som i Stockholm (samt andra storstäder) inte kan få någon hyresrätt med rimlig hyra eftersom bostadskön är så lång.

    Jag tror inte att politikerna vågar bråka med dem.
    Ha det gott!
  28. 14
    Jag håller med. Ändå är det betydligt bättre nu än tidigare (fråga mig inte om exakta år men kanske 70-80-tal).

    Ett av problemen med att slopa ränteavdragen är att de som straffas främst är de som vill köpa bostad och ännu inte är inne i bostadskarusellen. Ofta samma personer som är i ålder att skaffa barn och som i Stockholm (samt andra storstäder) inte kan få någon hyresrätt med rimlig hyra eftersom bostadskön är så lång.

    Jag tror inte att politikerna vågar bråka med dem.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Ränteavdragen borde fasas ut, ja

    Fast på det illröda 70-talet hade vi 100% avdragsrätt på räntor så kopplingen till höger-vänsterskalan är inte uppenbar. Givetvis har de med högst inkomster störst ränteavdrag helt enkelt för att det är de som har råd med stora utgifter över lag och det är också de som betalar mest skatt.

    Men jag håller med om att det vore bättre att uppmuntra sparare än slösare. Ränteavdragen kan inte avskaffas över en natt, det hade gett stora problem för dem som tagit lån på bostaden och räknat med avdraget men de borde kunna fasas ut med 1-2%-enheter om året eller så.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Ränteavdragen borde fasas ut, ja Fast på det illröda 70-talet hade vi 100% avdragsrätt på räntor så kopplingen till höger-vänsterskalan är inte uppenbar. Givetvis har de med högst inkomster störst ränteavdrag helt enkelt för att det är de som har råd med stora utgifter över lag och det är också de som betalar mest skatt.

    Men jag håller med om att det vore bättre att uppmuntra sparare än slösare. Ränteavdragen kan inte avskaffas över en natt, det hade gett stora problem för dem som tagit lån på bostaden och räknat med avdraget men de borde kunna fasas ut med 1-2%-enheter om året eller så.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Ja, det ger väl en ganska bra bild av situationen.
  32. 16
    Ja, det ger väl en ganska bra bild av situationen.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Det går ju att konstruera ett mer riktat punktstöd till just dem som behöver komma in på bostadsmarknaden på det sätt du beskriver. Det nuvarande avdraget gynnar ju uppenbart mest de redan välbärgade.
  34. 17
    Det går ju att konstruera ett mer riktat punktstöd till just dem som behöver komma in på bostadsmarknaden på det sätt du beskriver. Det nuvarande avdraget gynnar ju uppenbart mest de redan välbärgade.
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    Ja, det hade väl varit jättebra om man kunde uppmuntra sparare. Jag vet att du tidigare skrivit att du amortera rätt rejält och pre-bostadsägande inbillade jag mig att ja, det gjorde väl de flesta liksom. Men inte då och det blev jag jätteförvånad över. Amortera man aldrig av den där gigantiska skulden som ofta bostadsköp innebär så är det ju i princip banken som äger mitt hem, inte jag.
  36. 18
    Ja, det hade väl varit jättebra om man kunde uppmuntra sparare. Jag vet att du tidigare skrivit att du amortera rätt rejält och pre-bostadsägande inbillade jag mig att ja, det gjorde väl de flesta liksom. Men inte då och det blev jag jätteförvånad över. Amortera man aldrig av den där gigantiska skulden som ofta bostadsköp innebär så är det ju i princip banken som äger mitt hem, inte jag.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Det har naturligtvis ursprungligen funnits en tanke om att underlätta för människor med lägre inkomster att skaffa egen bostad, men det är ju lätt att konstatera hur avdragsrätten har utvecklat sig. Vill man åstadkomma ett sådant stöd som man ursprungligen avsåg, så får man konstruera det på något annat sätt än som en generell avdragsrätt.
  38. 19
    Det har naturligtvis ursprungligen funnits en tanke om att underlätta för människor med lägre inkomster att skaffa egen bostad, men det är ju lätt att konstatera hur avdragsrätten har utvecklat sig. Vill man åstadkomma ett sådant stöd som man ursprungligen avsåg, så får man konstruera det på något annat sätt än som en generell avdragsrätt.
  39. Medlem sedan
    Apr 2001
    #20
    Tack för exemplet det jag tänker att man lite missar i karusellen är att om du ska kunna göra alla de där avdragen ska du låna som en dåre för att kunna anlita rot/rut (alternativt ha så mycket pengar själv att du har råd ändå) och någonstans kan det inte löna sig att ha så himla mycket lån. Någon gång ska ju lånen betalas tillbaka och hur gulliga avdrag det än har varit måste slutsumman bli vansinnigt mycket högre än om man inte lånat alls.

    Det är knepigt det här med ränteavdrag. Har man det inte alls blir det bara en sorts människor som kommer att kunna bo i storstäderna och hur man skulle lösa boendet på landsbygden vet jag inte för där finns inte hyres. Å andra sidan gynnar den nuvarande situation mest den som också har mest. Jag vet inte vad som skulle vara en långsiktigt hållbar lösning.
  40. 20
    Tack för exemplet det jag tänker att man lite missar i karusellen är att om du ska kunna göra alla de där avdragen ska du låna som en dåre för att kunna anlita rot/rut (alternativt ha så mycket pengar själv att du har råd ändå) och någonstans kan det inte löna sig att ha så himla mycket lån. Någon gång ska ju lånen betalas tillbaka och hur gulliga avdrag det än har varit måste slutsumman bli vansinnigt mycket högre än om man inte lånat alls.

    Det är knepigt det här med ränteavdrag. Har man det inte alls blir det bara en sorts människor som kommer att kunna bo i storstäderna och hur man skulle lösa boendet på landsbygden vet jag inte för där finns inte hyres. Å andra sidan gynnar den nuvarande situation mest den som också har mest. Jag vet inte vad som skulle vara en långsiktigt hållbar lösning.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar