Sluta använda handsprit:..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Sluta använda handsprit:..

    ...säger läkaren och i inslaget pratar de bl a om hur barn handspritas till höger och vänster, både i hemmen och på förskolorna t ex. Som om det är väldigt vanligt och utbrett. Är det det? Jag vet ingen som använder handsprit på sina barn, och jag har aldrig handspritat något av alla de barn jag haft att göra med på jobbet. Det har inte ens varit tal om det. Jag har hört i typ tredje eller fjärde hand på nätet om smittorädda föräldrar som har velat att förskolepersonalen skulle sprita alla ungarna på rutin men inte hört talas om det direkt liksom.

    Jag följer de råd vi fått centralt liksom om hur vi som jobbar på förskola ska använda det, på oss själva, och inte med ett ord nämns nåt om handsprit till barnen. Privat använder jag det nästan aldrig.
  2. 1
    Sluta använda handsprit:.. ...säger läkaren och i inslaget pratar de bl a om hur barn handspritas till höger och vänster, både i hemmen och på förskolorna t ex. Som om det är väldigt vanligt och utbrett. Är det det? Jag vet ingen som använder handsprit på sina barn, och jag har aldrig handspritat något av alla de barn jag haft att göra med på jobbet. Det har inte ens varit tal om det. Jag har hört i typ tredje eller fjärde hand på nätet om smittorädda föräldrar som har velat att förskolepersonalen skulle sprita alla ungarna på rutin men inte hört talas om det direkt liksom.

    Jag följer de råd vi fått centralt liksom om hur vi som jobbar på förskola ska använda det, på oss själva, och inte med ett ord nämns nåt om handsprit till barnen. Privat använder jag det nästan aldrig.
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Fast jo, jag minns t ex en gång här på oäf när en förälder absolut ville att förskolepersonalen skulle sprita ungens händer för h*n fick INTE bli sjuk till jul...
  4. 2
    Fast jo, jag minns t ex en gång här på oäf när en förälder absolut ville att förskolepersonalen skulle sprita ungens händer för h*n fick INTE bli sjuk till jul...
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Jomen här!
    Jag läste inte hela tråden men tror att det var i den som jag fick en bajskorv

    http://www.alltforforaldrar.se/snack...ghlight=sprita
  6. 3
    Jomen här!
    Jag läste inte hela tråden men tror att det var i den som jag fick en bajskorv

    http://www.alltforforaldrar.se/snack...ghlight=sprita
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    De är väl just bara på nätet som jag kommit i kontakt med det ö h t...
  8. 4
    De är väl just bara på nätet som jag kommit i kontakt med det ö h t...
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Vi har det ibland med oss när vi åker utomlands - t ex när jag var i Shanghai. Det hjälper ju föga, men känns ändå bättre innan man äter
  10. 5
    Vi har det ibland med oss när vi åker utomlands - t ex när jag var i Shanghai. Det hjälper ju föga, men känns ändå bättre innan man äter
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Ja det var det
  12. 6
    Ja det var det
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Jag har också med mig när jag är ute och far, om utifall. Det gör ju ingen skada liksom. Men i regel används det inte.
  14. 7
    Jag har också med mig när jag är ute och far, om utifall. Det gör ju ingen skada liksom. Men i regel används det inte.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Jag letar upp den om någon av oss är magsjuk. Inte hjälper det, så jag har nog gått över till en mer defaistisk inställning, det som sker, det sker.

    Fast tvål och vatten använder vi flitigt.
  16. 8
    Jag letar upp den om någon av oss är magsjuk. Inte hjälper det, så jag har nog gått över till en mer defaistisk inställning, det som sker, det sker.

    Fast tvål och vatten använder vi flitigt.
  17. Medlem sedan
    Nov 2000
    #9
    Förutom på jobbet så använder jag bara handsprit när jag ska laga mat och ta i kött/kyckling.
  18. 9
    Förutom på jobbet så använder jag bara handsprit när jag ska laga mat och ta i kött/kyckling.
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10
    Min dotter har små handspritar som luktar gott som hon använder (hon är 13 år). Men de används inte så ofta tror jag (för den lilla flaskan har räckt länge nu). Sonen lånar ibland av sin syster (om vi inte är hemma) för han är lite allergisk mot konstiga dofter på händerna.

    Själv har jag också handsprit som jag använder sällan men på mitt jobb finns det på i princip alla toaletter (vanligt kontor).
  20. 10
    Min dotter har små handspritar som luktar gott som hon använder (hon är 13 år). Men de används inte så ofta tror jag (för den lilla flaskan har räckt länge nu). Sonen lånar ibland av sin syster (om vi inte är hemma) för han är lite allergisk mot konstiga dofter på händerna.

    Själv har jag också handsprit som jag använder sällan men på mitt jobb finns det på i princip alla toaletter (vanligt kontor).
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    På jobbet har vi handsprit vid tvättstället i matsalen, ca 600 barn äter där dagligen. Dock tar den slut ständigt och ingen fyller på.

    Själv spritar jag bara mina och barnens om vi har magsjuka i hemmet
  22. 11
    På jobbet har vi handsprit vid tvättstället i matsalen, ca 600 barn äter där dagligen. Dock tar den slut ständigt och ingen fyller på.

    Själv spritar jag bara mina och barnens om vi har magsjuka i hemmet
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    Haha

    där dog jag av skratt.

    Snygg bajskorv liksom
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  24. 12
    Haha där dog jag av skratt.

    Snygg bajskorv liksom
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Äh, jag är härdad Jag har blivit kallad jävla fitta och allt möjligt. Både här och på en affares fb.
    Tur att en inte är så känslig
  26. 13
    Äh, jag är härdad Jag har blivit kallad jävla fitta och allt möjligt. Både här och på en affares fb.
    Tur att en inte är så känslig
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Näää. Jag hör det inte så ofta och använder det inte själv direkt. Ska vara något speciellt i så fall. Men jag vet en vuxen kvinna som inte går hemifrån utan handspriten. Skulle dock tro att det är en del nojja bakom det.
  28. 14
    Näää. Jag hör det inte så ofta och använder det inte själv direkt. Ska vara något speciellt i så fall. Men jag vet en vuxen kvinna som inte går hemifrån utan handspriten. Skulle dock tro att det är en del nojja bakom det.
  29. Salander
    #15
    Är det något du sett på TV du menar?
    Vad skulle riskerna vara med handsprit ?
    Om folk tvättade händerna "ordentligt" så skulle det räcka väldigt långt i smittspridningssyfte
    .
    Vi använder handsprit hemma hos oss. Alla i hushållet tvättar med tvål och vatten och spritar sig efter sin arbetsdag/skoldag eller när man varit iväg till köpcentrat/bland folk. Det finns skäl till det som jag inte ids diskutera. Så mina barn spritar sina händer 1 ggr/dag ungefär.
    Har också med en miniflaska i handväskan som används före ätande på stan.

    Huruvida det är vanligt med överdrivet spritande på skolor/förskolor vet jag inte.
    Jag spritar händerna säkert 30-50 ggr/dag i samband med olika arbetsmoment så jag hoppas det inte är allt för farligt.
  30. 15
    Är det något du sett på TV du menar?
    Vad skulle riskerna vara med handsprit ?
    Om folk tvättade händerna "ordentligt" så skulle det räcka väldigt långt i smittspridningssyfte
    .
    Vi använder handsprit hemma hos oss. Alla i hushållet tvättar med tvål och vatten och spritar sig efter sin arbetsdag/skoldag eller när man varit iväg till köpcentrat/bland folk. Det finns skäl till det som jag inte ids diskutera. Så mina barn spritar sina händer 1 ggr/dag ungefär.
    Har också med en miniflaska i handväskan som används före ätande på stan.

    Huruvida det är vanligt med överdrivet spritande på skolor/förskolor vet jag inte.
    Jag spritar händerna säkert 30-50 ggr/dag i samband med olika arbetsmoment så jag hoppas det inte är allt för farligt.
  31. Salander
    #16
    Känner vi varandra IRL alltså ?
  32. 16
    Känner vi varandra IRL alltså ?
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Nåt på aftonbladet TV har jag för mig...

    Nån överläkare var oerhört bestämd på att det bara finns orsak att använda det inom vården och inte hjälper alls mot de flesta vanliga smittor, vad det "farliga" skulle vara lyckades hon inte riktigt få fram mer än att barns känsliga hud inte ska utsättas för alkohol.
  34. 17
    Nåt på aftonbladet TV har jag för mig...

    Nån överläkare var oerhört bestämd på att det bara finns orsak att använda det inom vården och inte hjälper alls mot de flesta vanliga smittor, vad det "farliga" skulle vara lyckades hon inte riktigt få fram mer än att barns känsliga hud inte ska utsättas för alkohol.
  35. Salander
    #18
    Hon har i stort sett rätt i det och det blir ju risk att spritandet ersätter den viktiga handtvätten.
  36. 18
    Hon har i stort sett rätt i det och det blir ju risk att spritandet ersätter den viktiga handtvätten.
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Ja det ser jag nog som den största risken, att många missar den vanliga handhygienen som ändå är den allra vikigaste.
  38. 19
    Ja det ser jag nog som den största risken, att många missar den vanliga handhygienen som ändå är den allra vikigaste.
  39. Medlem sedan
    Jun 2005
    #20

    Nåja

    sån tur att du fick en chans att ta upp det då.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  40. 20
    Nåja sån tur att du fick en chans att ta upp det då.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar