En liten handtvättsenkät
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    En liten handtvättsenkät

    med anledning av handsprittråden igår

    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    2. Använder du alltid tvål?
    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    En liten handtvättsenkät med anledning av handsprittråden igår

    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    2. Använder du alltid tvål?
    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2
    1. Jag tvättar händerna efter toalettbesök, innan jag skall äta om jag har gjort något där jag blivit skitig - typ grejat i trädgården, städat eller liknande.
    2. Alltid tvål och gnuggar in mellan fingrarna också.
    3. Vanlig pump-tvål
  4. 2
    1. Jag tvättar händerna efter toalettbesök, innan jag skall äta om jag har gjort något där jag blivit skitig - typ grejat i trädgården, städat eller liknande.
    2. Alltid tvål och gnuggar in mellan fingrarna också.
    3. Vanlig pump-tvål
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    1. Efter toabesök, när jag kommer hem efter att ha rest i kollektivtrafiken, innan jag hanterar livsmedel.
    2. Ja
    3. Typ pumptvål för ca 15-20 kr flaskn.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  6. 3
    1. Efter toabesök, när jag kommer hem efter att ha rest i kollektivtrafiken, innan jag hanterar livsmedel.
    2. Ja
    3. Typ pumptvål för ca 15-20 kr flaskn.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    Alltid efter toalettbesök, innan mat, matlagning osv, när jag kommer hem från jobb/varit på stan eller annat. Och naturligtvis vid andra tillfällen när det behövs, om jag grejat med jord eller så. Vi är ganska noga med handtvätt, jag minns att barnens kompisar tyckte det var jättekonstigt att man blev inskickad på toa för att tvätta händerna direkt när man kom hem till oss. Men nu tänker ingen på det längre, det görs automatiskt.

    2. Använder du alltid tvål?
    Ja. Och ser till att gnugga in så det blir ordentligt.

    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    Oftast vanlig pumptvål, men vi har en variant med handsprit i också (med lukt plus mjukgörande så man inte skall bli så uttorkad) som vi emellanåt kör de värsta influensaperioderna.
  8. 4
    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    Alltid efter toalettbesök, innan mat, matlagning osv, när jag kommer hem från jobb/varit på stan eller annat. Och naturligtvis vid andra tillfällen när det behövs, om jag grejat med jord eller så. Vi är ganska noga med handtvätt, jag minns att barnens kompisar tyckte det var jättekonstigt att man blev inskickad på toa för att tvätta händerna direkt när man kom hem till oss. Men nu tänker ingen på det längre, det görs automatiskt.

    2. Använder du alltid tvål?
    Ja. Och ser till att gnugga in så det blir ordentligt.

    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    Oftast vanlig pumptvål, men vi har en variant med handsprit i också (med lukt plus mjukgörande så man inte skall bli så uttorkad) som vi emellanåt kör de värsta influensaperioderna.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    - Säkert en tio-femton gånger om dan i alla fall. Efter toabesök såklart, men också innan jag hanterar livsmedel, efter att jag hanterat livsmedel, efter måltider, nån gång ibland emellanåt baraföratt... Jag avskyr när det luktar nåt annat än tvål om händerna.

    2. Använder du alltid tvål?
    - Ja, finns det att tillgå (och det gör det alltid här hemma) så använder jag tvål.

    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    - Lite olika! I köket, på diskbänken, står en Dove pumptvål.
    I badrummet står två olika pumptvålar (jag brukar oftast ta den med lavendeldoft), och två handgjorda hårda tvålar (jag har en vän som tillverkar fina tvålar med olika dofter).

    Jag minns när jag var yngre och var hos en kompis ibland där de aldrig hade tvål. Jag var lite fundersam över det där, varför inte då liksom? Än idag kan jag tycka att det är lite småsnuskigt.
  10. 5
    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    - Säkert en tio-femton gånger om dan i alla fall. Efter toabesök såklart, men också innan jag hanterar livsmedel, efter att jag hanterat livsmedel, efter måltider, nån gång ibland emellanåt baraföratt... Jag avskyr när det luktar nåt annat än tvål om händerna.

    2. Använder du alltid tvål?
    - Ja, finns det att tillgå (och det gör det alltid här hemma) så använder jag tvål.

    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    - Lite olika! I köket, på diskbänken, står en Dove pumptvål.
    I badrummet står två olika pumptvålar (jag brukar oftast ta den med lavendeldoft), och två handgjorda hårda tvålar (jag har en vän som tillverkar fina tvålar med olika dofter).

    Jag minns när jag var yngre och var hos en kompis ibland där de aldrig hade tvål. Jag var lite fundersam över det där, varför inte då liksom? Än idag kan jag tycka att det är lite småsnuskigt.
  11. Salander
    #6
    1. Stor skillnad på ledig dag och jobbdag. Svårt att räkna överlag men många gånger blir det. Ledig dag 10 ggr kanske?
    Hemma tvättar jag mig då jag kommit hem och efter toabesök. Även i samband med matlagning och ibland både före och efter att jag tagit i vissa livsmedel. Äve innan jag ska hjälpa barn med eksemsmörjning och innan jag ska pilla ut mina linser ur ögonen.
    På jobbet så använder jag tvål och vatten efter orena moment som inneburit kontakt med kroppsvätskor etc.Plus vid egna toabesök och inför lunchen. Före och efter övriga moment räcker sprittvätt.
    2. Tvål används alltid vid handtvätt om det inte bara är att jag ska skölja bort tomatsås från fingret eller liknande.
    3. Vilken sorts tvål? Pumptvål av olika sorter.
    Sorry för uppsatsen.
  12. 6
    1. Stor skillnad på ledig dag och jobbdag. Svårt att räkna överlag men många gånger blir det. Ledig dag 10 ggr kanske?
    Hemma tvättar jag mig då jag kommit hem och efter toabesök. Även i samband med matlagning och ibland både före och efter att jag tagit i vissa livsmedel. Äve innan jag ska hjälpa barn med eksemsmörjning och innan jag ska pilla ut mina linser ur ögonen.
    På jobbet så använder jag tvål och vatten efter orena moment som inneburit kontakt med kroppsvätskor etc.Plus vid egna toabesök och inför lunchen. Före och efter övriga moment räcker sprittvätt.
    2. Tvål används alltid vid handtvätt om det inte bara är att jag ska skölja bort tomatsås från fingret eller liknande.
    3. Vilken sorts tvål? Pumptvål av olika sorter.
    Sorry för uppsatsen.
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Finns det nån speciell anledning till att ni vill att barnens kompisar ska gå in på toa och tvätta händerna när de kommer till er? Gäller det vuxna också?
  14. 7
    Finns det nån speciell anledning till att ni vill att barnens kompisar ska gå in på toa och tvätta händerna när de kommer till er? Gäller det vuxna också?
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8
    Det gäller alla -även om vi inte pekar lika mycket med hela handen när det gäller vuxna. Men alla begriper varför och ingen tycker det är konstigt, det är en rätt liten grej som visat sig ge bra effekt. Ett av våra barn är väldigt infektionskänsligt, så det är därför. Ingen allmän bacillskräck eller så.
  16. 8
    Det gäller alla -även om vi inte pekar lika mycket med hela handen när det gäller vuxna. Men alla begriper varför och ingen tycker det är konstigt, det är en rätt liten grej som visat sig ge bra effekt. Ett av våra barn är väldigt infektionskänsligt, så det är därför. Ingen allmän bacillskräck eller så.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    -Väldigt många gånger: efter toalettbesök såklart, innan och under tiden jag lagar mat, innan jag ska äta och alltid det första jag gör när jag kommer hem. Det gäller alla som kommer hem till oss, de skickas in på toan vid ytterdörren för att tvätta händerna. Där finns även handsprit som ska användas.
    2. Använder du alltid tvål?
    -Ja
    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    -Flytande tvål i pumpflaska.

    Att handhygienreglerna här är ganska strikta beror på att jag tar mediciner som sätter ner immunförsvaret. Därför används även handsprit och hela familjen har handspritsflaskor i sina väskor.
  18. 9
    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    -Väldigt många gånger: efter toalettbesök såklart, innan och under tiden jag lagar mat, innan jag ska äta och alltid det första jag gör när jag kommer hem. Det gäller alla som kommer hem till oss, de skickas in på toan vid ytterdörren för att tvätta händerna. Där finns även handsprit som ska användas.
    2. Använder du alltid tvål?
    -Ja
    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
    -Flytande tvål i pumpflaska.

    Att handhygienreglerna här är ganska strikta beror på att jag tar mediciner som sätter ner immunförsvaret. Därför används även handsprit och hela familjen har handspritsflaskor i sina väskor.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10

    Handtvättade svar.

    Oj när jag jobbar blir det flera gånger i timmen även utöver toalettbesöken, hemma inte fullt lika ofta Vad ska vi säga? Typ 35 minst?! Toabesök som sagt, efter blöjbyten/toahjälp på jobbet (inte mellan varje kissblöjebyte vid rutinbytena dock om jag har handskar), efter utevistelse, före hantering av mat på jobbet och före VISS hantering av mat hemma (inte t ex om jag bara ska ta nåt själv att dricka och jag inte gjort nåt särskilt kladdigt med händerna nyss), efter diskhantering och dylikt, efter kladdiga snortorkningar och liknande...

    Jag använder alltid tvål om det finns, annars kallar jag det inte för handtvätt utan för att jag sköljer av händerna bara.
    Eller nej ibland tvättar jag dem med Yes diskmedel...

    Jag föredrar flytande tvål med nån icke alltför dominerande doft. Nu har vi någon "mjölk & honung" som jag tycker är lagom.
  20. 10
    Handtvättade svar. Oj när jag jobbar blir det flera gånger i timmen även utöver toalettbesöken, hemma inte fullt lika ofta Vad ska vi säga? Typ 35 minst?! Toabesök som sagt, efter blöjbyten/toahjälp på jobbet (inte mellan varje kissblöjebyte vid rutinbytena dock om jag har handskar), efter utevistelse, före hantering av mat på jobbet och före VISS hantering av mat hemma (inte t ex om jag bara ska ta nåt själv att dricka och jag inte gjort nåt särskilt kladdigt med händerna nyss), efter diskhantering och dylikt, efter kladdiga snortorkningar och liknande...

    Jag använder alltid tvål om det finns, annars kallar jag det inte för handtvätt utan för att jag sköljer av händerna bara.
    Eller nej ibland tvättar jag dem med Yes diskmedel...

    Jag föredrar flytande tvål med nån icke alltför dominerande doft. Nu har vi någon "mjölk & honung" som jag tycker är lagom.
  21. Medlem sedan
    Aug 2011
    #11
    Ah, ok, ja då är det ju verkligen förståeligt!
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  22. 11
    Ah, ok, ja då är det ju verkligen förståeligt!
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    När någon i familjen har såna problem så förstår jag verkligen att man gör vad man kan för att hålla handhygienen!
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  24. 12
    När någon i familjen har såna problem så förstår jag verkligen att man gör vad man kan för att hålla handhygienen!
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13
    Tvångstvätt av alla som kommer innanför dörren, stora som små. Jag skakar hand rätt ofta i jobbet så det blir en himla massa tvättande. Men det beror ju på ett urballat immunförsvar.

    Å andra sidan blir alla ungar i området himla duktiga på att tvätta händerna så det är ju alltid något. Alltid tvål, alltid Garant Såklart. Snyggtvålarna har vi bara till prydnad.
  26. 13
    Tvångstvätt av alla som kommer innanför dörren, stora som små. Jag skakar hand rätt ofta i jobbet så det blir en himla massa tvättande. Men det beror ju på ett urballat immunförsvar.

    Å andra sidan blir alla ungar i området himla duktiga på att tvätta händerna så det är ju alltid något. Alltid tvål, alltid Garant Såklart. Snyggtvålarna har vi bara till prydnad.
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Ah, fler på tvångstvättarfronten
  28. 14
    Ah, fler på tvångstvättarfronten
  29. Salander
    #15
    Vi har också tvångstvätt av alla. Ingen brukar protestera.
  30. 15
    Vi har också tvångstvätt av alla. Ingen brukar protestera.
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Vaga svar

    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    6-20 ggr.
    Efter toa, före att jag äter, efter att jag åkt kollektivtrafiken, efter att jag kört kundvagn, mellan varje hembesök (så 20 kanske är i underkant, jag har ingen aning). Hembesök räknar jag även det som mellan att jag varit inne hos en brukare på boendet.

    2. ja, det är nästan alltid Palmolive (ibland är det Dove eller Bliw). Flytande med pump.

    3. hahahaha som vanligt har jag redan svarat. På jobbet spritar jag också.

    2. Använder du alltid tvål?
    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
  32. 16
    Vaga svar

    1. Ungefär hur många gånger om dagen tvättar du händerna? Vid vilka tillfällen?
    6-20 ggr.
    Efter toa, före att jag äter, efter att jag åkt kollektivtrafiken, efter att jag kört kundvagn, mellan varje hembesök (så 20 kanske är i underkant, jag har ingen aning). Hembesök räknar jag även det som mellan att jag varit inne hos en brukare på boendet.

    2. ja, det är nästan alltid Palmolive (ibland är det Dove eller Bliw). Flytande med pump.

    3. hahahaha som vanligt har jag redan svarat. På jobbet spritar jag också.

    2. Använder du alltid tvål?
    3. Om ja på tvåan - vilken sorts tvål använder du?
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17
    1. Rätt ofta, jobbar så att jag behöver ta i ex smutisga bollar, rengöra grusiga skrapsår och ta i föremål som 600 barn tar i varje dag.

    2. Använder tvål oftast, det är dock inte alltid det finns

    3. Den som finns? Hemma någon vanlig pumptvål
  34. 17
    1. Rätt ofta, jobbar så att jag behöver ta i ex smutisga bollar, rengöra grusiga skrapsår och ta i föremål som 600 barn tar i varje dag.

    2. Använder tvål oftast, det är dock inte alltid det finns

    3. Den som finns? Hemma någon vanlig pumptvål
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    20-30 gånger kanske vissa dagar. men oftast kanske 10 gånger en vardag. På helgerna mer sällan... Använder inte alltid tvål ibland bara vatten och handsprit.
    Använder flytande tvål.
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  36. 18
    20-30 gånger kanske vissa dagar. men oftast kanske 10 gånger en vardag. På helgerna mer sällan... Använder inte alltid tvål ibland bara vatten och handsprit.
    Använder flytande tvål.
  37. Medlem sedan
    Dec 2001
    #19
    1. Inte en aning men kanske mellan 50-60ggr/dag, före en pat efter en pat vid toabesök innan maten och övrigt.
    2. Alltid tvål
    3. Olika
  38. 19
    1. Inte en aning men kanske mellan 50-60ggr/dag, före en pat efter en pat vid toabesök innan maten och övrigt.
    2. Alltid tvål
    3. Olika
  39. Medlem sedan
    Apr 2008
    #20
    Tanken är att efter toa, när ajg kommer in, före mat. Typ.
    Men jag är lite disträ, det är möjligt att ajg glömmer någon gång . Å andra sidan, eftersom jag inte mins riktigt, så tvättar jag ofta en gång till, för säkerhets skull.
  40. 20
    Tanken är att efter toa, när ajg kommer in, före mat. Typ.
    Men jag är lite disträ, det är möjligt att ajg glömmer någon gång . Å andra sidan, eftersom jag inte mins riktigt, så tvättar jag ofta en gång till, för säkerhets skull.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar