stukning
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    stukning

    Jaha då blev det en natt till med dåligt med sömn. Den här gången pga smärta. Lyckades med konststycket att trampa rejält snett när jag sprang igår. Så nu ligger jag med foten högt och funderar om det vore klokt att låta sjukvården ta en titt på den för att se att inte något mer än en vanlig stukning, eftersom jag inte bara har den vanliga svullnaden på utsidan av foten utan även över knölen på insidan och ovansidan upp mot smalbenet.

    Samtidigt funderar jag även på om det inte trots allt går att ge sig ut och klippa gräset idag (innan regnet kommer). Vet inte om det är ett bevis på att det kanske inte är så illa med foten eller om jag bara inte vet vad som är bäst för mig. Fast steg ett blir att samla mig så passa mycket att jag orkar ta mig till köket för lite frukost.

    Hur brukar ni göra - avvakta eller anlita sjukvården för säkerhets skull? Svårt att låta bli vanliga sysslor eller passar ni på att läsa en bok, jobba från sängen/soffan, vila osv?
  2. 1
    stukning Jaha då blev det en natt till med dåligt med sömn. Den här gången pga smärta. Lyckades med konststycket att trampa rejält snett när jag sprang igår. Så nu ligger jag med foten högt och funderar om det vore klokt att låta sjukvården ta en titt på den för att se att inte något mer än en vanlig stukning, eftersom jag inte bara har den vanliga svullnaden på utsidan av foten utan även över knölen på insidan och ovansidan upp mot smalbenet.

    Samtidigt funderar jag även på om det inte trots allt går att ge sig ut och klippa gräset idag (innan regnet kommer). Vet inte om det är ett bevis på att det kanske inte är så illa med foten eller om jag bara inte vet vad som är bäst för mig. Fast steg ett blir att samla mig så passa mycket att jag orkar ta mig till köket för lite frukost.

    Hur brukar ni göra - avvakta eller anlita sjukvården för säkerhets skull? Svårt att låta bli vanliga sysslor eller passar ni på att läsa en bok, jobba från sängen/soffan, vila osv?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Gå inte ut

    linda foten och ta det lugnt.

    En koll på vc är ju inte dumt.Men inget akuten-besök direkt.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Gå inte ut linda foten och ta det lugnt.

    En koll på vc är ju inte dumt.Men inget akuten-besök direkt.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Att du haft svårt att sova pga smärtan och din beskrivning av svullnaden gör att jag skulle rekommendera dig att söka sjukvård för bedömning (och röntgen) av din fot.
    Det säger jag med ganska gedigen kunskap av triage (sortering) inom akutsjukvård.
    Men visst kan det ändå vara en stukning, det gör förbannat ont det med.
  6. 3
    Att du haft svårt att sova pga smärtan och din beskrivning av svullnaden gör att jag skulle rekommendera dig att söka sjukvård för bedömning (och röntgen) av din fot.
    Det säger jag med ganska gedigen kunskap av triage (sortering) inom akutsjukvård.
    Men visst kan det ändå vara en stukning, det gör förbannat ont det med.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jadå, tar det väldigt lugnt just nu - och har mindre ont nu. Kollen på VC funderar jag fortfarande på.
  8. 4
    Jadå, tar det väldigt lugnt just nu - och har mindre ont nu. Kollen på VC funderar jag fortfarande på.
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Det är ju inte dumt

    med en koll.

    Belasta foten så lite du kan.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  10. 5
    Det är ju inte dumt med en koll.

    Belasta foten så lite du kan.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Tack för expertråd Funderar fortfarande seriöst på att kontakta sjukvården. Just nu är det mest skönt att inte ha så ont.
  12. 6
    Tack för expertråd Funderar fortfarande seriöst på att kontakta sjukvården. Just nu är det mest skönt att inte ha så ont.
  13. Salander
    #7
    Ring Vårdcentralen innan deras tider blir fullbokade!
  14. 7
    Ring Vårdcentralen innan deras tider blir fullbokade!
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    Ring vårdcentralen för en koll, så du vet vad det är.
    Hoppas smärtan lägger sig snart.
  16. 8
    Ring vårdcentralen för en koll, så du vet vad det är.
    Hoppas smärtan lägger sig snart.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Eftersom expertpanelen är enig så har jag tagit mitt förnuft till fånga och ringt VC. Väntar nu på att bli uppringd.

    Tack alla!
  18. 9
    Eftersom expertpanelen är enig så har jag tagit mitt förnuft till fånga och ringt VC. Väntar nu på att bli uppringd.

    Tack alla!
  19. Salander
    #10
    Hur gick det? Jag är värdelös på att bedöma ortopediska skador, det kanske jag borde nämnt
  20. 10
    Hur gick det? Jag är värdelös på att bedöma ortopediska skador, det kanske jag borde nämnt
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    De tyckte jag kunde avvakta till i morgon och om jag inte kände förbättring då komma in på öppen mottagning. Enligt principen dag två när svullnaden är maximal känns värst, sedan bör man känna en förbättring. Känns helt ok att avvakta, inte minst då jag vet att jag inte behöver trixa med telefonkö igen utan bara kan ta mig dit och ta nummerlapp till mottagningen om jag känner att det behövs. Nu har jag mest vilat foten och haft den i högt läge, och då känns det ok. Får se hur jag känner i morgon. Är det "bara" en stukning är det ju dags att börja stödja lite mer på den antar jag (även om det gör ont).
  22. 11
    De tyckte jag kunde avvakta till i morgon och om jag inte kände förbättring då komma in på öppen mottagning. Enligt principen dag två när svullnaden är maximal känns värst, sedan bör man känna en förbättring. Känns helt ok att avvakta, inte minst då jag vet att jag inte behöver trixa med telefonkö igen utan bara kan ta mig dit och ta nummerlapp till mottagningen om jag känner att det behövs. Nu har jag mest vilat foten och haft den i högt läge, och då känns det ok. Får se hur jag känner i morgon. Är det "bara" en stukning är det ju dags att börja stödja lite mer på den antar jag (även om det gör ont).
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Uppdatering: mycket bättre idag, så mina farhågor att det kunde vara något värre än en vanlig stukning är nog borta nu. Skippar besöket på VC.

    Så nu är det väl bara att komma igång med foten igen. Får se om jag vågar mig på att cykla idag - själva cyklandet är nog inga problem, mer en fråga om jag lyckas hoppas av cykeln utan att överbelasta foten. Alla trappor i huset är i alla fall inget problem längre.
  24. 12
    Uppdatering: mycket bättre idag, så mina farhågor att det kunde vara något värre än en vanlig stukning är nog borta nu. Skippar besöket på VC.

    Så nu är det väl bara att komma igång med foten igen. Får se om jag vågar mig på att cykla idag - själva cyklandet är nog inga problem, mer en fråga om jag lyckas hoppas av cykeln utan att överbelasta foten. Alla trappor i huset är i alla fall inget problem längre.
  25. Salander
    #13
    Vad bra !
  26. 13
    Vad bra !
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar