Kör på med den här veckans planering!
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Kör på med den här veckans planering!

    Måndag: Kycklingpanna med äpple, potatis och salvia
    Tisdag: Squashsoppa, pannkakor
    Onsdag: Pasta carbonara
    Torsdag: Lax i ugn, kryddad med lime. Bönsallad, bulgur och myntadressing till.
    Fredag: Pulled beef på högrev, med guacamole, gräddfil och quesadillas.
    Lör-sön ej planerat än.
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Kör på med den här veckans planering! Måndag: Kycklingpanna med äpple, potatis och salvia
    Tisdag: Squashsoppa, pannkakor
    Onsdag: Pasta carbonara
    Torsdag: Lax i ugn, kryddad med lime. Bönsallad, bulgur och myntadressing till.
    Fredag: Pulled beef på högrev, med guacamole, gräddfil och quesadillas.
    Lör-sön ej planerat än.
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Hos oss blir det:
    måndag: taglitelle med renskav och kantareller
    tisdag: lax med sweet limesås, ris
    onsdag: pankopanerad torsk, ugnsstekta rotfrukter, tzatziki
    torsdag: tomatsoppa, pannkakor
    fredag: tacos
    lördag-söndag ska jag fundera på under veckan
    ****************************** *******

    "Inget mod är så förbisett som tålamodet."
    Rolf Fridholm
  4. 2
    Hos oss blir det:
    måndag: taglitelle med renskav och kantareller
    tisdag: lax med sweet limesås, ris
    onsdag: pankopanerad torsk, ugnsstekta rotfrukter, tzatziki
    torsdag: tomatsoppa, pannkakor
    fredag: tacos
    lördag-söndag ska jag fundera på under veckan
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    Lite sparsamt planerad och sparsamt lagat den här veckan....
    I dag åt vi fördiggrullade kycklingklubbor med majs tomater sallad och bröd till.
    I morgon blir det pyttipanna. Inte hemgjord
    Onsdag soppa ( troligen tomatsoppa) o varma smörgåsar
    Torsdag...vet inte
    Fredag förmodligen tackopaj
    Lördag o söndag något mer hemlagat som rotsaksgratäng och faktiskt kanske kalkon ( vi ska låna hus i helgen !
  6. 3
    Lite sparsamt planerad och sparsamt lagat den här veckan....
    I dag åt vi fördiggrullade kycklingklubbor med majs tomater sallad och bröd till.
    I morgon blir det pyttipanna. Inte hemgjord
    Onsdag soppa ( troligen tomatsoppa) o varma smörgåsar
    Torsdag...vet inte
    Fredag förmodligen tackopaj
    Lördag o söndag något mer hemlagat som rotsaksgratäng och faktiskt kanske kalkon ( vi ska låna hus i helgen !
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Renskav var länge sedan, riktig höst/vintermat tycker jag! Det får det nog bli nästa vecka Jag gillar att äta som ni med pasta och kantareller, men dottern vill absolut ha med potatismos, smör och lingon så vi får väl se vem som får bestämma
  8. 4
    Renskav var länge sedan, riktig höst/vintermat tycker jag! Det får det nog bli nästa vecka Jag gillar att äta som ni med pasta och kantareller, men dottern vill absolut ha med potatismos, smör och lingon så vi får väl se vem som får bestämma
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Kan ni laga mat alls i husvagnen? Eller är det bara typ micro? Tycker att ni får ihop det rätt bra och varierat ändå! Vad skönt med huslås över helgen, förstår om du längtar efter att få laga mat...
  10. 5
    Kan ni laga mat alls i husvagnen? Eller är det bara typ micro? Tycker att ni får ihop det rätt bra och varierat ändå! Vad skönt med huslås över helgen, förstår om du längtar efter att få laga mat...
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Vi kör enligt detta. Barnen börjar tycka det är riktigt roligt att laga mat, men vill inte laga själva. Då bestämmer de vad som ska lagas och så gör vi det ihop.

    Mån: en kasslergratäng som sonen valt i sin kokbok
    Tis: ugnsbakad falukorv med mos
    Ons: fisksoppa eller fiskgryta
    Tors: vegetariskt
    Fre: kycklingklubbor
    Lör: soppa till lunch och lammkorvsgryta till kvällen
    Sön: lasagne

    Varje dag serveras grönsaker av varierande sort, men det bestämmer vi dag för dag.

    Lördagen kan komma att ändras för då ska vi gå på något som kallas "Smaka på Värmand" i Mariebergsskogen. Det är en "matmässa" med massa lokala matproducenter med smakprovningar och försäljning.
  12. 6
    Vi kör enligt detta. Barnen börjar tycka det är riktigt roligt att laga mat, men vill inte laga själva. Då bestämmer de vad som ska lagas och så gör vi det ihop.

    Mån: en kasslergratäng som sonen valt i sin kokbok
    Tis: ugnsbakad falukorv med mos
    Ons: fisksoppa eller fiskgryta
    Tors: vegetariskt
    Fre: kycklingklubbor
    Lör: soppa till lunch och lammkorvsgryta till kvällen
    Sön: lasagne

    Varje dag serveras grönsaker av varierande sort, men det bestämmer vi dag för dag.

    Lördagen kan komma att ändras för då ska vi gå på något som kallas "Smaka på Värmand" i Mariebergsskogen. Det är en "matmässa" med massa lokala matproducenter med smakprovningar och försäljning.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Ok, en dag in men kör hela.

    Mån: Vegfärssås med tagliatelle
    Tis: Dal Makahani med ris
    Ons: Broccolisoppa
    Tors: Pommes m sojakorv/kabanoss
    Fre: Kalas för sonen
    Lör: 50-årsfest
    Sön: Bakispizza
  14. 7
    Ok, en dag in men kör hela.

    Mån: Vegfärssås med tagliatelle
    Tis: Dal Makahani med ris
    Ons: Broccolisoppa
    Tors: Pommes m sojakorv/kabanoss
    Fre: Kalas för sonen
    Lör: 50-årsfest
    Sön: Bakispizza
  15. Pyssling
    #8
    Vår vecka: Dottern med familj har bott här över helgen och i går hade de fixat mat tills vi kom hem från jobbet, vi fick Porterstek, så himla lyxigt att komma hem och sätta sig vid dukat bord med sån god mat

    Idag har vi ätit potatisplättar med bacon och lingonsylt

    Onsdag: stekt fisk, potatismos, remouladsås
    Torsdag: Rostade rotsaker med edamamehummus och halloumi
    Fredag: Kalvfärsbiffar och bönsallad med citron o fetaost,

    Lör-sön oplanerat
  16. 8
    Vår vecka: Dottern med familj har bott här över helgen och i går hade de fixat mat tills vi kom hem från jobbet, vi fick Porterstek, så himla lyxigt att komma hem och sätta sig vid dukat bord med sån god mat

    Idag har vi ätit potatisplättar med bacon och lingonsylt

    Onsdag: stekt fisk, potatismos, remouladsås
    Torsdag: Rostade rotsaker med edamamehummus och halloumi
    Fredag: Kalvfärsbiffar och bönsallad med citron o fetaost,

    Lör-sön oplanerat
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    Nej vi gör ingen direkt matlagning i husvagnen. Det är trångt och går på gasol vilket inte känns ok så här. Utomlands på semestern är det ju mysigt....nej inte här.
    Vi lagar o värmer o kommer just nu åt delar av vårt kök. Om man har skor på sig o balanserar på en bräda, men det går 😁
  18. 9
    Nej vi gör ingen direkt matlagning i husvagnen. Det är trångt och går på gasol vilket inte känns ok så här. Utomlands på semestern är det ju mysigt....nej inte här.
    Vi lagar o värmer o kommer just nu åt delar av vårt kök. Om man har skor på sig o balanserar på en bräda, men det går 😁
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Roligt med matmässa, provade ni något kul? Och skönt att barnen gärna hjälper till! Vad blev det för vegetariskt?
  20. 10
    Roligt med matmässa, provade ni något kul? Och skönt att barnen gärna hjälper till! Vad blev det för vegetariskt?
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Vad är Dal Makahani? Linsgryta? Har du något recept?
  22. 11
    Vad är Dal Makahani? Linsgryta? Har du något recept?
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Gör du potatisplättarna själva? Det var evigheter sedan jag gjorde det, var nog när jag var mammaledig med yngsta... kanske borde testa igen, tror att barnen skulle gilla det (de älskar rårakor men det tar ju så lång tid att steka). Har du ett bra recept?
  24. 12
    Gör du potatisplättarna själva? Det var evigheter sedan jag gjorde det, var nog när jag var mammaledig med yngsta... kanske borde testa igen, tror att barnen skulle gilla det (de älskar rårakor men det tar ju så lång tid att steka). Har du ett bra recept?
  25. Pyssling
    #13
    Den här gången var det potatisplättar på överblivet mos, jag blandade moset med ägg, lite mjöl och kryddor. Till mig själv hade jag i hackad bladpersilja, hackad chili och riven parmesan och skippade lingonsylten, man och son fick den mer traditionella varianten

    Annars är ju råstekta potatisplättar jättegott, riven potatis och finhackad rödlök blandat med ägg bara, men det tar ju sin lilla tid att steka, precis som rårakor.
  26. 13
    Den här gången var det potatisplättar på överblivet mos, jag blandade moset med ägg, lite mjöl och kryddor. Till mig själv hade jag i hackad bladpersilja, hackad chili och riven parmesan och skippade lingonsylten, man och son fick den mer traditionella varianten

    Annars är ju råstekta potatisplättar jättegott, riven potatis och finhackad rödlök blandat med ägg bara, men det tar ju sin lilla tid att steka, precis som rårakor.
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Sådana där på överblivet mos ska jag ta och göra snart. Din variant åt dig själv supergoda, hade du något till?
  28. 14
    Sådana där på överblivet mos ska jag ta och göra snart. Din variant åt dig själv supergoda, hade du något till?
  29. Pyssling
    #15
    Jag hade bacon till den här veckan, men tidigare har jag ätit dem med lufttorkad skinka, jättegott!
  30. 15
    Jag hade bacon till den här veckan, men tidigare har jag ätit dem med lufttorkad skinka, jättegott!
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16
    Vi provade en hel massa goda saker och åt lunch där med. Det blev en wrap med ryggbiff som vad strimlad och stekt på en stor murrikapanna + en massa goda tillbehör.

    Vi köpte lokala fina KRAV-grönsaker, LITE rökt nötkött som var fantastiskt gott å säker lite till som jag glömt.

    Vegetariskt med blev en ljummen sallad med typiska salladsgrönsaker, bokstavspasta och edamamebönor. Till det stekt halloumi och var sitt ägg. Gott och mättande!
  32. 16
    Vi provade en hel massa goda saker och åt lunch där med. Det blev en wrap med ryggbiff som vad strimlad och stekt på en stor murrikapanna + en massa goda tillbehör.

    Vi köpte lokala fina KRAV-grönsaker, LITE rökt nötkött som var fantastiskt gott å säker lite till som jag glömt.

    Vegetariskt med blev en ljummen sallad med typiska salladsgrönsaker, bokstavspasta och edamamebönor. Till det stekt halloumi och var sitt ägg. Gott och mättande!
  33. Medlem sedan
    Feb 2000
    #17
    Vi har kommit fram till att vi tycker potatisplättar blir godare på riven kokt potatis än på mos. Med riven ost, ägg, mjöl och lite vätska.
  34. 17
    Vi har kommit fram till att vi tycker potatisplättar blir godare på riven kokt potatis än på mos. Med riven ost, ägg, mjöl och lite vätska.
  35. Pyssling
    #18
    Ja, det blir jättegott på riven kokt potatis! Fast har man redan gjort mos av potatisen är det ju inte så mycket att göra åt, då får det bli plättar på mos hellre än att slänga det överblivna moset
  36. 18
    Ja, det blir jättegott på riven kokt potatis! Fast har man redan gjort mos av potatisen är det ju inte så mycket att göra åt, då får det bli plättar på mos hellre än att slänga det överblivna moset
  37. Medlem sedan
    Feb 2000
    #19
    Håller med!
  38. 19
    Håller med!
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Åh, det lät ju jättehärligt! Jag ska försöka gå på höstmarknaden i Norrtälje i år igen, den brukar också vara så där så att man blir glad Tack för vegotipset, letar alltid nya
  40. 20
    Åh, det lät ju jättehärligt! Jag ska försöka gå på höstmarknaden i Norrtälje i år igen, den brukar också vara så där så att man blir glad Tack för vegotipset, letar alltid nya
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar